X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הכמיהה החזקה להיחלצות מעבדות ומימוש חיי חירות משתלבת בהצהרה בדבר כינונה של חברה, המושתתת על אדנים של צדק חברתי. זו הצהרה מכוננת בדבר קיומה של חברה בה לא ישרור עוני ומחסור - בה לא יהיה "לַחְמָא עַנְיָא"
▪  ▪  ▪
להיות פתוחים כלפי הַגֵּר [צילום: פלאש 90]

את סדר פסח אנחנו פותחים בהצהרה חברתית, הנאמרת בלשון המדוברת בפי העם - השפה הארמית - כדי שההצהרה ומשמעותה החשובה יובנו לכל אדם. זו לשון ההצהרה הפותחת את הסדר - "הָא לַחְמָא עַנְיָא דִּי אֲכַלוּ אֲבָהָתַנָא בְּאַרְעָא דְּמִצְרַיִם כָּל דִּיְכְפִין יֵיתֵי וְיֵכֻל (וְיֹאכַל) כָּל דִּצְרִיךְ יֵיתֵי וְיִפְסַח".
ההצהרה החברתית מלווה בקריאה מוקדמת של כל המסובים - "אֶתְמוֹל הָיִינוּ עֲבָדִים וְהַיּוֹם בְּנֵי חוֹרִין", כשהעורך מוסיף את הקריאה "בִּבְהִילוּ (בִּבְהִילוּת) יָצָאנוּ מִמִּצְרַיִם".
הכמיהה החזקה להיחלצות מעבדות ומימוש חיי חרות משתלבת בהצהרה בדבר כינונה של חברה, המושתתת על אדנים של צדק חברתי. זו הצהרה מכוננת בדבר קיומה של חברה בה לא ישרור עוני ומחסור, בה לא יהיה "לַחְמָא עַנְיָא". ואם קרה הגרוע מכל, שעוני ודלות הם חלק מחיי משפחה, עלינו כחברה מוטלת חובה להתגייס - "שֶׁכָּל דִּכְפִין יֵיתֵי וְיֵכֻל (וְיֹאכַל) כָּל-דִּצְרִיךְ יֵיתֵי וְיִפְסַח".
לדעת הרמב"ם, העדר פתיחות ורוחב לב כלפי הזולת, שנמצא במצב סוציאלי קשה, היא תעודת עניות לנו כחברה. לדבריו, סדר פסח ללא פתיחת דלתות ולבבות לנזקק הוא בבחינת - "שִׁמְחַת כְּרֵסוֹ", ואין לו דבר עם סדר פסח.
הפתיחות החברתית אינה נתחמת ב-ד' אמות של החברה הישראלית, אלא היא מחייבת אותנו להתייחס גם אל האחר החי בקרבנו, גם אם הוא לא מבני עמנו.
בחג הזה מציין עם ישראל את היותו גֵּר בארץ מצרים. כשם שאנחנו בהיותנו גֵּרִים תבענו בכל מחיר לשמור על זהותנו הלאומית, כך עלינו להיות פתוחים כלפי הַגֵּר החי בתוכנו התובע לשמור את זהותו הלאומית .
האזכור של עובדת היותנו גֵּר בארץ זרה, בארץ מצרים, מחייב אותנו כעם, שזכה לבנות את חייו במדינתו ליחס של אהבה לַגֵּר הַגָּר בתוכנו. מוטלת עלינו החובה ליישם בחיי היום יום את תמצית ההוויה של פרשת "קדושים" בספר ויקרא פרק י"ט , 34 - " כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ, כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, אֲנִי ה' אֱלוֹהֵיכֶם".
גם השנה בסדר פסח אעלה על שולחן הסדר המשפחתי את הקריאה, שתודעת הגר - כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם - תנחה אותנו במעשה היום יומי החברתי שלנו. גם השנה בסדר פסח אדגיש את המופת של אברהם אבינו בדרך התנהלותו והתנהגותו עם בני הארץ החיים כאן בארץ , אליה הוא בא לבנות את חייו - "גֵּר וְתוֹשָב אֲנִי עִמָּכֶם" (בראשית כ"ג, 4). אברהם בחייו מסמל דרך - דרך ויחס של מתן כבוד והערכה לכל אדם שחי בארץ הזו, אליה הוא בא לחיות עם בני משפחתו.

תאריך:  10/04/2011   |   עודכן:  10/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההצהרה החברתית בסדר הפסח
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
הגר החי בתוכנו, ולא האויב הבא
עמי, ת"א  |  10/04/11 13:41
2
גישה חברתית מענינת
עמנואל בן יוסף  |  10/04/11 20:13
3
zzzzzzz...
אלישמע  |  10/04/11 21:49
4
אם לא יהיו עניים אז בפני מי
איש עצוב  |  10/04/11 22:21
 
- חג שמח לאיש עצוב
איתן קלינסקי  |  10/04/11 23:03
 
- חג שמח איתן, לך ולבני ביתך
איש עצוב  |  11/04/11 00:33
5
"ושמחת בחגיך אתה ובנך ובתך
פלא יועץ  |  14/04/11 08:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ההחלטה של גולדברג בנושא זפט היא רטרואקטיבית וחסרת משמעות מעשית, ולכן לא ברור מדוע ניתנה    צירוף המקרים המוזר בין אופן הפרסום בכלכליסט לבין החלטתו של זפט בנושא צ'רלטון    וגם מה יקרה הלאה
עו"ד אברהם פכטר
קולות רבים מפי פרשנים, מומחים לרגע, פוליטיקאים ובעלי עניין פוליטי בוחשים בתקשורת ודוחפים לחקירה פלילית בפרשת הנסיעות של ביבי-שרה. המשפט הפלילי נועד לעבירות פליליות, ורק כשיש תשתית עובדתית המצביעה בבירור על עבירה פלילית - רק אז יש לפנות אליו כדי להתגבר על הסוגייה
דודו אלהרר
היו ימים בעבר המפואר שבהם עיתונאי יכול היה להתהדר בתכונה שחייבה כל מי שנפשו חשקה בעיתונאות, תכונה שאבד עליה הַכֶּלָח והייתה למיותרת בעליל בכל הנוגע לתקשורת - אַחֲרָיוּת
אברהם בן-עזרא
פרקליטות המדינה הודיעה כי בתים שנבנו על קרקע של פלשתיני ייהרסו תוך שנה, אם לא ייהרסו מבנים אלה על-ידי המחזיקים בהם, ונשאלת השאלה - למה להרוס? צריך להחיל את האילוץ של היועץ המשפטי לממשלה, שיחקור את כל הבכירים בדבר נסיעותיהם לחו"ל ומימון נסיעות אלה, ולא רק את נסיעותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, גם על דיני תכנון ובנייה
אלכס נחומסון
אהובה תומר, ליאור בוקר ויצחק מלינה זכרם לברכה לא נקלעו לכרמל הבוער במקרה. הם הגיעו לשם מתוקף תפקידם ונשארו במקום בגלל האחריות, בגלל האומץ ובגלל כל מה שהניע ועיצב אותם כל חייהם - ועל כך הם ראויים לצל"ש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il