X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין ספק שחוק איסור החרם פוגע בחופש הביטוי. החוק לא הולם מדינה דמוקרטית. אז כיצד מתמודדים עם חוק כזה?
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

לאחרונה התקבל בכנסת חוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם, ובשמו הפופולרי - חוק החרם. נביא להלן סקירה קצרה של החוק ולאחר מכן נתייחס לאפשרות ביטולו בבג"צ.
החוק מורכב משני חלקים - בחלק הראשון נקבע שהחרם הוא עוולה אזרחית. מי שמפרסם קריאה להטיל חרם על מדינת ישראל, עושה עוולה אזרחית וצפוי לשלם פיצויים. מי שיפרסם קריאה לחרם, בזדון, צפוי לשלם פיצויים עונשיים ללא הוכחת נזק.
חרם על מדינת ישראל מוגדר בחוק כ"הימנעות במתכוון מקשר כלכלי, תרבותי או אקדמי עם אדם או עם גורם אחר, רק מחמת זיקתו למדינת ישראל, מוסד ממוסדותיה או אזור הנמצא בשליטתה, שיש בה כדי לפגוע בו פגיעה כלכלית, תרבותית או אקדמית". כלומר, מי שיקרא להטיל חרם על מוצרים שמיוצרים בהתנחלויות, מטעמים פוליטיים, מבצע עוולה אזרחית וצפוי לשלם פיצויים בסכומים משמעותיים מאוד.
בחלק השני נקבעה שורה של עונשים נגד מי שקורא לחרם, כגון - שלילת הזכות להשתתף במכרז, מניעת הטבות מהמדינה ועוד.
אין ספק שהחוק פוגע בחופש הביטוי. מי שסבור שההתנחלויות מזיקות, ויש להחרים את תוצרתן כדי להביא לסילוקן, צפוי להיענש הן על-ידי תשלום פיצויים בסכומים גבוהים והן על-ידי שלילת זכויות כלכליות שניתנות לאזרחים בעלי דעות פוליטיות שונות משלו.
לפנינו חוק שלא הולם מדינה דמוקרטית.
חופש הביטוי, זכות השוויון והזכות לקניין
השאלה הבאה היא כיצד מתמודדים עם חוק כזה. שמענו על ארגונים שונים שהגישו עתירות לבג"צ בדרישה לבטל את החוק בשל היותו מנוגד לחוק יסוד: כבד האדם וחירותו. הבעיה היא שאין בישראל הגנה חוקתית על חופש הביטוי. יש הסבורים שהזכות לכבוד מקפלת בתוכה את חופש הביטוי, אבל הדברים לא הוכרעו באופן חד-משמעי בבית המשפט העליון, למיטב ידיעתי, מה עוד שבית המשפט העליון לא כפוף להלכות שהוא עצמו קבע. מדובר אם כך בזכות שאין לה בסיס מוצק בחוקה הישראלית. לכן עלולה להתעורר בעיה קשה כשמדובר בפגיעה בחופש הביטוי שנעשית על-ידי חוק של הכנסת. אין לשלול את האפשרות שהעתירות יידחו מטעם זה בלבד, היינו שחופש הביטוי עם כל חשיבותו נעדר מעמד חוקתי וניתן לפגוע בו באמצעות חקיקה ראשית.
הוא הדין ביתר העילות שנשמעו, כמו למשל פגיעה בזכות השוויון. נטען שהחוק פוגע רק בבעלי דעה פוליטית מסוימת. מי שיקרא לחרם על אמנים שגרים בהתנחלויות, צפוי לשלם פיצויים, אך מי שיקרא לחרם על אמנים המזוהים עם השמאל, לא יינזק כהוא זה. גם הזכות לשוויון לא מעוגנת בחוק יסוד, ויש מחלוקת אם היא נכללת בזכות לכבוד. לדעתי, הזכות לשוויון היא בעייתית הרבה יותר מחופש הביטוי. אם בית המשפט העליון יכיר בזכות לשוויון כעיקרון חוקתי-על חוקי אפשר שיסכן את אופייה היהודי של מדינת ישראל, ויסלול את הדרך למדינת כל אזרחיה. עיקרון כזה לא מקובל היום על רוב אזרחי המדינה.
עילה נוספת היא הזכות לקניין. זוהי זכות חוקתית שקבועה במפורש בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. האם חוק שמאפשר להטיל פיצויים על מי שקורא להטלת חרם, ללא הוכחת נזק, פוגע באופן לא חוקתי בקניין הפרטי? ייתכן שכן, אבל לדון בעניין כה מהותי כמו חוקתיות החרם רק לפי מבחן צר של פגיעה בזכות לקניין מצביע על עליבותו של החוק הישראלי, שלא השכיל מאז קום המדינה לקבוע הגנה חוקתית על חופש הביטוי.
אפשר היה לקיים דיון עקרוני אמיתי בחוקתיות החוק רק אם היה חופש ביטוי שמעוגן בחוק יסוד. דיון בעילות אחרות הוא פתח לפשרות והחמצת העיקר.

תאריך:  28/07/2011   |   עודכן:  28/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"פנצ'רים" בחוק החרם
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
עו"ד פנדריך: כשרות זה חרם?
אחד העם  |  28/07/11 11:58
2
אין ספק? מי קבע?
אלישמע  |  28/07/11 12:07
 
- צא ולמד מהן זכויות בדמוקרטיה
אחד העם  |  28/07/11 13:06
 
- חופש להסית זה חופש דיבור?
אלישמע  |  28/07/11 14:53
3
חופש ביטוי
יונה סוקולובסקי  |  28/07/11 20:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
בכביש חוצה ישראל אשר תוכנן במועד מועד והינו כביש אגרה יש עיגול פינות וניסיון לחסוך בכסף על חשבון בטיחות הנוסעים. מדוע בכביש זה נאלצים הנהגים לנסוע בחושך? מדוע השוליים כל כך צרים?. היכן משרד התחבורה ולאן נעלמו רשויות האכיפה?
שושנה ויג
המשוררת סיגל בן יאיר לוקחת את אירועים מחייה ומפלחת אותם לשיריה. זו ההברקה שלה. שיריה פשוטים וברורים וניתן לחוש את הסיפור מאחורי השיר. שירה הראשון הוא כמו מופע שלם, בו המשוררת מציגה את עצמה, את רוחה כמי שנפרדת משולחן המזכירה כדי להיכנס להיכל השירה. משוררת שהיא מזכירה שבאה להזכיר ולסמן לנו את מה שאנו לא שמנו לב אליו בחיי היום יום
אפרים הלפרין
בעולם של ישורון השמן והבועט יש תורה פשוטה מאוד לניהול מחאות ארוכות-טווח. על-מנת שלא להסגיר את כל רזי המקצוע, אפרט רק כמה עיקרים מהתורה. על-פי התורה הזו, מחאת האוהלים תחלוף בקרוב עם הרוח
עו"ד אברהם פכטר
לא לפטר את שטייניץ - הוא לא שומר על הכסף של האמא שלו אלא של המדינה ואזרחיה. הכלכלה שלנו היציבה ביותר באירופה, האבטלה ירדה, יש סימני צמיחה, יש פרוספריטי ברוב התחומים, אך משהו במקרו לא עובד נכון. ביבי חייב לגלות מנהיגות פוליטית, כלכלית וארגונית. כך מתבלט מנהיג
ראובן לייב
"פריים גריל" התל אביבית היא מסעדת-בשרים של שופרא דשופרא, המצליחה להפיק מחומרי הגלם המעולים שלה את העילית שבעילית, על-אף מגבלות הכשרות המובנות וגם בזכותם של מטבח מעולה והנהלה אפקטיבית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il