X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חשבתם שב-2008 ננקטו הצעדים הדרושים למניעת הישנות המשבר? תחשבו שנית האם הפעם הם יינקטו? מה זה אומר לגבינו? (רמז: הפתעה בקינוח של המאמר)
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

ייתכן שיש כלכלנים שהתשובה לשאלה הזו נראית להם מובנת מאליה. אך לטובת מי שפחות בקי בכלכלה אנסה להסביר זאת בעזרת משל.
נניח שבעיר מסוימת חלה התדרדרות מוסרית חמורה, ורוב הנשים עברו לעסוק בזנות, ורוב הגברים הפכו ללקוחות שלהן. כעת תארו לעצמכם שכתוצאה מכך ביום מן הימים פורצת בעיר הזו מגיפה של מחלות מין. מיד יזדעקו פרנסי העיר ויתחילו לחלק תרופות לכל האוכלוסיה. גם למי שצריך וגם למי שלא צריך. אולי אפילו יעשו בדיקות למצוא מה מקור אותה מגיפה. אך בזה יסתיים העניין. איש לא יעלה על דעתו שבעצם צריך לטפל בפריצות המוסרית. האם הייתם מתפלאים אם באותה עיר כעבור זמן קצר הייתה פורצת שוב מגיפה של מחלות מין?
באלגוריה, זו בדיוק הסיבה מדוע הצונאמי הכלכלי של 2008 לא באמת נפתר והוא חוזר שוב, וימשיך לחזור כל עוד הממשלות והבנקים המרכזיים לא יטפלו בבעיה האמיתית.
הבעיה האמיתית בכלכלה העולמית היא הפריצות של השימוש באשראי. מדובר בגירעונות אדירים הקיימים הן ברמת הממשלות, המוציאות יותר ממה שיש להן, והן ברמת הפרטים אשר צורכים יותר ממה שהם מייצרים (באופן ממוצע לנפש). לאירופים יש חוב מצטבר של בערך 336,000 שקל לאדם, לארצות-הברית חוב של 156,790 שקל לאדם. לישראל, לשם השוואה, חוב חיצוני של כ-42 אלף שקל לאדם. התוצאה היא שאיסלנד פשטה את הרגל, יוון בהסדר חובות, וספרד, אירלנד, פורטוגל ואיטליה בדרך לשם.
ב-2008 טיפלו רק בתופעת לוואי חמורה של הבעיה הזו, והיא גלגול האשראי הבלתי-אחראי הזה על-ידי הבנקים באופן מופקר. במקרה המסוים של אותה שנה, היו אלה המשכנתאות שניתנו לאנשים שאין באפשרותם להחזיר אותן, בעידוד הגופים החצי-ממשלתיים פאני-מיי ופרדי-מק, שהוקמו למטרה זו על-ידי הממשלים הדמוקרטיים בארצות-הברית. לוקחי המשכנתאות הסתמכו על-כך שהם יוכלו לגלגל את המשכנתה על-ידי לקיחת משכנתה גדולה יותר כל-אימת שמחיר הדירה שלהם יעלה. ברגע שמחירי הדירות הפסיקו לעלות הפירמידה התמוטטה.
הטיפול שניתן לבעיה ב-2008 היה נקודתי. הממשלות הזרימו כסף כדי להציל את המערכת הבנקאית מקריסה. בנוסף החמירו רק במעט את הקריטריונים למתן משכנתאות מאותה נקודה והלאה. הזרמת הכספים רק החמירה את התופעה הכוללת של פריצות השימוש באשראי בשאר המגזרים.
סימפטום אחר של התופעה היא העלייה באבטלה. כאשר אין מייצרים מספיק, אלא מוציאים כסף גרעוני לקניית מוצרים מחו"ל, גם אין מספיק מקומות עבודה. מה עשו הממשלות כדי לפתור את הבעיה הזו? שוב - השתמשו בהזרמת כסף לשוק. בעיקר על-ידי מתן אשראי זול בריבית אפסית. התקווה הייתה כי הכסף הזול יביא לעלייה בביקושים, או ינוצל להשקעות, וכך ייצר מקורות תעסוקה. אלא ששוב, הכסף הזול רק גרם להחרפת הגירעונות, והיה למעשה שפיכת דלק על המדורה.
מסיבות פוליטיות המנהיגים בעולם ממשיכים להגדיל את הגרעון כדי להתחמק מלתת פתרונות כואבים, לפחות עד הבחירות הבאות, בתקווה שתפוח האדמה הלוהט ייפול לידיו של פוליטיקאי אחר בסופו של דבר. זה בדיוק מה שהכריז ברק אובמה שבכוונתו לעשות בנאומו האחרון. היחיד שמתחיל לדבר באופן גלוי על הפתרון הבלתי-נמנע הוא נגיד הבנק האירופי ז'אן-קלוד טרישה, שקרא למנהיגי איטליה לגבש צעדי צנע. לו כנראה זה קל, משום שהוא תלוי פחות במערכת פוליטית של מדינה זו או אחרת.
אך זה חייב להיות הפתרון בכל מדינות אירופה ובארצות הברית, אם הן לא רוצות שהמשבר ישוב ויפקוד אותן בחומרה הולכת וגוברת אחת לכמה שנים. המדינות חייבות לקצץ בחריפות את התקציבים הממשלתיים שלהן, ובמקביל הן חייבות להוריד באופן דרמטי את רמת החיים של תושביהן. אין מנוס. הגיע הזמן להחזיר חובות, ולשם כך חייבים לצרוך פחות ממה שמייצרים.
כיצד מביאים להורדת רמת החיים של הציבור? הרי הממשלה לא יכולה להורות לאנשים פרטיים מה לעשות בכספם. אבל הממשלה יכולה לגרום לכך שמוצרי הצריכה יהיו יקרים יותר עבור הציבור, וכך הוא ייאלץ לצרוך פחות. עושים זאת על-ידי הטלת מיסים עקיפים.
כדי שהורדת הצריכה לא תפגע בתעסוקה, ותחמיר דווקא את מצב האבטלה, הממשלות יצטרכו לכוון את המיסים העקיפים שלהן כך שהם יפגעו בעיקר, או כמעט רק, במוצרי ייבוא. בעבר עשו זאת פשוט על-ידי העלאת מכסים, אך כיום ייתכן שהממשלות יצטרכו לגלות יצירתיות רבה יותר, עקב הסכמי סחר בינלאומי שהן חתומות עליהם. זו בשורה לא טובה לסין שממנה מגיעים רוב מוצרי הייבוא למערב. אך הסינים כבר נערכו לאפשרות הזו על-ידי פיתוח השוק הפנימי למוצרים שלהם באמצעות העלאת רמת החיים של תושבי סין עצמה.
מה זה אומר לגבינו? מסתבר שה"בעיה" של ישראל, היא התרופה של שאר העולם. אם מנהיגי הכלכלה העולמית יעשו את מה שנדרש מהם, וכפי הנראה בקרוב לא תישארנה להם הרבה ברירות אחרות, הם יצטרכו להעלות את יוקר המחיה. כך שמי שמצפה שיוקר המחיה בישראל לא יהיה גבוה משאר העולם, כנראה שתקוותו תתגשם בקרוב - יוקר המחיה בשאר העולם יעלה. אין זאת אומרת, כמובן, שאנחנו לא צריכים לטפל בבעיות מבניות במשק הישראלי, ובראשן נושא הריכוזיות והמונופולים.

תאריך:  13/09/2011   |   עודכן:  13/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ברק אובמה / Barack Obama
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצונאמי הכלכלי - למה זה שוב קורה?
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
מה צפוי לנו אחרי החג? בגדול - ירידה בשירות, עקב צמצום כוח-אדם "עודף", מכירות חיסול של מוצרים בהנחה וריבוי קשיים אצל עסקים
מוטי שפירא
"באיזון בין הכוח הנפשי ובין היכולת לקדם מהלכים חשובים, הגעתי להפרת האיזון ולתחושת התשה", אמר איל גבאי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה היוצא    מהיכרות אישית עם כמה ממנכ"לי משרד רה"מ עולה כי הם יוצאים מתפקידם עם "פצע", שמקורו בעובדה שדווקא ממשרד רה"מ הם יכלו לראות בבירור את כשל הניהול התמידי של המערכת הציבורית
יורם אטינגר
יו"ר קדימה נכשלת בהבנת כושר התמרון הישראלי מול לחץ אמריקני, בהבנת משקל העניין הפלשתיני במכלול יחסי ישראל-ארה"ב, בתפישת העולם המנחה את הנשיא האמריקני ועוד    עליה לדעת שאובמה שואף להתקרב לעולם המוסלמי ולאו"ם, ונחוש לקצץ את כנפי ישראל מוסרית, אסטרטגית וטריטוריאלית
יורם דורי
רק אצל יהודים ניתן לראות אירועים כמו לימוד בריה"מ לשעבר. אותה נחישות, אותו רצון לחבור לעבר, אך רק עם מבט לעתיד. ציבור גדול שבמשך שבעים שנה נותק ממקורותיו, שיש בו לא מעט נישואי תערובת, חוזר לכור מחצבתו    עוד בכינוס: מפגש מרגש עם אחותה של השרה סופה לנדבר, שתרמתי תרומה צנועה לחילוצה מבריה"מ
צביקה ובר
מפלגת העבודה המתפוררת לא הצליחה להגדיר לעצמה כיוון חדש. אף אחד מהמתמודדים לא הגדיר לאן המפלגה צריכה ללכת. בסוף הבחירות נקבעות על-פי רמת החשיפה התקשורתית והיכולת להביא את המצביעים הרלוונטיים לקלפי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il