X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
"כשעוסקים בשאלות פוליטיות טעונות שבמרכז השיח הציבורי, יש ליתן משקל רב-משמעות לזכות לחופש הביטוי", כתבה השופטת, וזיכתה את פעיל השמאל גדעון ספירו מהוצאת דיבתו של משה זר
▪  ▪  ▪
גדעון ספירו. זכות לחופש ביטוי [צילום: פלאש 90]

גדעון ספירו לא יפצה את משה זר על שכינה אותו "מגדולי שודדי הקרקעות בשטחים הכבושים", כך קבעה בשבוע שעבר השופטת שושנה אלמגור מבית משפט השלום בתל אביב-יפו.
ספירו, עיתונאי ופעיל שמאל, כתב בתחילת 2008 רשימה שהתייחסה לגילויי גזענות בטלוויזיה הישראלית. מאמרו התפרסם על-רקע כתבה ששודרה כמה ימים קודם לכן בתוכנית "עובדה". בכתבה ריאיין הכתב יגאל מוסקו את משה זר על פעילותו בשטחים. על-פי פסק הדין, בכתבה תואר זר כמי שרכש שטחים נרחבים מתושבי האזור הפלשתינים, לטענתם בדרכי מרמה.
"לקראת סוף הכתבה", נכתב בפסק הדין, "הוצגו השניים משוחחים במהלך סיור בעיר חברון, שבה רכש התובע באותו זמן בניין גדול המכונה 'בית המריבה" בכספו של יהודי המתגורר בנכר. בדברי הקריינות אמר מוסקו כי התובע 'גאה להיות איש הקש' בעסקה". מיד בהמשך הכתבה הופיע הדיאלוג הבא:
זר: "(...) וזה גם עדיף עוד יותר מזה שאני לוקח איזה ערבי מושתן ומסומם, וכולם מושתנים ומסוממים (מצביע על ילד החולף לידו]". מוסקו: "איך אתה יכול להגיד דבר כזה?". זר: "ככה אני אומר. כי אני יודע על מה אני מדבר, ואני מכיר את הערבים יותר --". מוסקו: "הערבי הזה, הערבי הזה הוא מושתן ומסומם?". זר: "הערבי הזה... כך. כתוב בגמרא שיש עשרה שערי זימה שירדו לעולם ותשעה נשאו המוסלמים. אז הוא (מצביע על אדם החולף מאחוריו) חלק מהמוסלמים. והוא יכול לכעוס עלי כמה שהוא רוצה, ואני מצפצף עליו ועל אביו ועל אבי אביו. ויכול להיות שהוא השתתף בטבח בתרפ"ט. ואם לא הוא, אז הבן שלו. או האבא שלו. ואני יודע מה שאני מדבר. אני לא רחמן כמוך ולא מוכן להיות יפה נפש של אף אחד. אני אומר את דעותי בפירוש ובגלוי". מוסקו: "אתה יודע איך קוראים לזה. גזענות". זר: "שיהיה... בסדר, אז אני גזען".
ספירו ביקר ברשימתו בחריפות את התנהגותו של זר, כפי שהוצגה בכתבה, כינה אותו כאמור "מגדולי שודדי הקרקעות בשטחים הכבושים", והוסיף: "תחשבו מה היה קורה ואיך היו מגיבים כאן ובעולם היהודי אילו בטלוויזיה הגרמנית, הצרפתית או האנגלית היו מראיינים ניאו-נאצי שמדבר על 'היהודים המושתנים האלה'".
בעקבות הפרסום הגיש זר תביעת דיבה בסך 200 אלף שקל בטענה כי רכש את הקרקעות בתמורה מלאה ועל כן התייחסות אליו כאל שודד מוציא את דיבתו רעה. ספירו טען להגנתו כי האמירה אינה יותר ממטפורה לאדם המנצל את זולתו, בעיקר כשמדובר ביחסי כובש-נכבש. השופטת אלמגור מצאה כי האמירה אכן מבזה את זר, אך פסקה כי לספירו עומדות ההגנות הקבועות בחוק.
"העניין שהונח לפני מעורר פעם נוספת את השאלה על איזו משתי זכויות היסוד שהאיזון ביניהן בא לידי ביטוי בחוק - חופש הביטוי או זכותו של אדם לשם טוב - לגבור על האחרת", כתבה בפסק הדין.
לדברי השופטת, "קיים חשש שהאמירה, על-פי פירושה המילולי, עלולה להביא להשפלתו של התובע ולביזויו בעיני הבריות. אלא שפירושן של המלים כפשוטן אינו ממין העניין כאן. איש אינו משַווה בנפשו, בקוראו על מעשי ה'שוד' המיוחסים לתובע, תמונה של שודד רכוב על סוס דוהר בראשה של שיירה הפושטת על שטחים שאותם היא מבקשת לכבוש בכוח הזרוע או, רחמנא ליצלן, באמצעות כלי נשק. לא זה התסמיך שביקש הנתבע לעורר בעיני רוחו של הקורא, ולא זה מצב העובדות שהתיימר לתאר בחבּרו את המלים זו לזו. כפי שיובהר להלן, כוונת הכותב הייתה להציג לפני הקורא עסקות במקרקעין בשטחי הגדה המערבית שבהן היה התובע מעורב ושנעשו - לטעמו של הנתבע - אגב מעשי כפייה ועושק".
בהמשך קבעה השופטת אלמגור כי ספירו השתמש בביטוי "שודד קרקעות" "כמטפורה, כדי להאיר תכונות מסוימות של התובע שעליהן מתח ביקורת בטור פרי עטו". לדבריה, "אפשר לחלוק על דעותיו הפוליטיות של הנתבע, אפשר לחלוק על הדרך שבה הוא בוחר להתבטא. אך כשעוסקים בשאלות פוליטיות טעונות שבמרכז השיח הציבורי, יש ליתן משקל רב-משמעות לזכות לחופש הביטוי, גם אם היא מנוצלת ביד רחבה, אגב שימוש באמצעים אמנותיים כגון מטפורה והגזמה.
"האמירה אינה הכפשה לשמה, אשר נועדה להשמיץ את התובע בשל היותו איש הימין, כי אם ביטוי הבא לעורר שאלה באשר לאופן התנהגותו ולכשרות עסקות מקרקעין הנעשות בין ערבים ויהודים בשטחי יהודה ושומרון. אין לייחס לה את הוראתה המילולית, אלא להתבונן מעבר אליה - במשמעות הרעיונית שמאחורי המלים. בחינה כזאת מובילה למסקנה שלפנינו לשון ציורית הנעזרת בתחבולות ספרותיות כדי להעצים ולחדד מסר שביקש הכותב להעביר לקורא".
בשל כך החליטה השופטת אלמגור לדחות את התביעה ולחייב את זר בתשלום הוצאות משפט ו-12 אלף שקל שכר טירחת עורך-דין.
ת"א 159414-09
רשימות קשורות:
- אם היינו יודעים – לא היינו מסקרים - קישור
- לא היה סקס, מה אתם רוצים
- לא מעניין, אלה ערבים
- הרייטינג של השנאה
- הנורה האדומה המהבהבת

תאריך:  10/10/2011   |   עודכן:  10/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא הכפשה לשמה
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
לא יאמן-
חובב משפטים  |  10/10/11 14:50
 
- כי זו מדינת מלא כל הארץ משפח
בנימין י.  |  10/10/11 17:42
2
נו באמת...
מיכאל הירושלמי  |  10/10/11 17:23
3
מתנחל שפונה לבית משפט הוא הזוי
מאז ומתמיד   |  10/10/11 17:24
4
עובדה
יואל ק   |  10/10/11 21:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה גלוזמן
האם הבנקאות האיסלאמית יכולה לייצב את המערכת הפיננסית העולמית הנמצאת בסערה בימים אלו? לפי תומכי השיטה התשובה היא חיובית. אך המציאות כנראה מורכבת יותר
אברהם בן-עזרא
יש דמיון רב בין הנושאים המתאימים להיכלל במסגרת עתירה מנהלית ובין הנושאים שמקומם בבג"ץ. ההבדל הוא כי נושאים לבג"ץ הם עתירות שעניינן תוכנית מתאר מחוזית או ארצית, עתירות נגד שר הפנים, וכל מה שנוגע לתכנון ובנייה ברמת התוכנית המחוזית ומעלה ממנה
נתי כץ, ניו-יורק
מחאת האוהלים הצוברת תאוצה בוול סטריט וברחבי ארצות הברית התחילה ביוזמה של ארגון רדיקלי, הקפידה לדבר אל לבו של הבורגני המצוי, וסחפה אחריה בעלי אינטרס מכל הסוגים. אבל בדבר אחד גדול היא שונה מהמחאה התל אביבית, לפחות באופן מוצהר: אין לה הנהגה
אסף גבור
בתחילת השבוע התפרסמו דיווחים על כך שהאזרח האמריקני-ישראלי אילן גרפל עומד להשתחרר מהכלא המצרי במסגרת ביקורו של שר ההגנה האמריקני בקהיר, אך הביקור הסתיים וגרפל נשאר מאחורי סורג ובריח. הצעיר הישראלי, כך נראה, הפך קורבן למאבקי הכוחות הפנימיים במצרים שמחפשת את דרכה החדשה
אמנון לורד
אלי זעירא כבר מזמן מעבר לזעם, מעבר להצטדקות, מעבר לקרבות להגנת שמו הטוב. עיקר מאבקיו בשנים האחרונות תועלו לפס הצר של הסוכן - הכפול? - המצרי אשרף מרואן, שזעירא הואשם בשנים האחרונות בחשיפתו. האמת היא שכל הבנת הנושא המודיעיני של פרוץ מלחמת יום כיפור הייתה משובשת עד חשיפת פרשת מרואן
רשימות נוספות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
חלטורה יקרה   /  רפי מן
"נטול כל תוחלת רווחית"   /  אורן פרסיקו
"על עבירות כאלה היו מסתפקים ב-49 ימים?"   /  אורן פרסיקו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il