X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא מעט מתיימרים לדעת לחשוב, אך מי יודע לחשוב לבד?... במאמר זה ננסה להשיג שתי ציפורים במכה אחת: נתחיל ללמוד לחשוב לבד ואולי תוך כדי נגלה להפתעתנו תגלית היסטורית
▪  ▪  ▪
חשיבה עצמאית [צילום: AP]

חומר למחשבה

אולי הבחנתם בפרסומות של מכללת "אחוה" בהן הועלו שאלות לכאורה מעוררות מחשבה, אך אם נבחן אותן נבין מיד שהמחשבה היחידה שהן מעוררות היא: איך לא התביישו לפרסם אותן? נעבור בזריזות על שלושתן:
מדוע טייסי הקמיקאזה חבשו קסדות? כדי לשמוע את הקשר האלחוטי, כדי לנשום, כדי להמריא ולהגיע ליעד. חוץ מזה מנין לנו שכולם באמת חבשו?... בשביל זה צריך יום לימודים (אקדמיים) ארוך?
אם האדם נוצר מהקוף, איך זה שיש קופים? כי אם האבולוציה היא וריאציות גנטיות, מדוע שאחת הווריאציות לא תהיה המקור ללא שינוי ניכר?... בשביל זה צריך תואר דוקטור לשם כבוד?
אם מצפים לבלתי צפוי האם הוא הופך לצפוי? בוודאי! אם סוגרים את המינוס, האם הוא לא נסגר? אם סותמים בור, האם הוא לא נסתם? אם הבלתי צפוי הופך להיות צפוי, אז כמובן שהוא הופך לצפוי. למשל, מה ההבדל בין נהג מהיר לזהיר? את הנהג הרגיל מעניין רק דבר אחד: הוא רוצה קדימה (כמו כל קפיטליסט דורסני אחר). הנהג הזהיר מצפה כל הזמן לתאונה, פוקח שבע עיניים ומונע אותה. כך תאונה בלתי צפויה לנהג המצוי הופכת לצפויה ונמנעת.
עוד דוגמה קטנה: נניח שמישהי משמינה ולא מצפה לשום דבר. לפתע עושים לה בדיקות ומבשרים לה בשורה משמחת, אז היא מצפה. אילולא הייתה יודעת על הריונה - הלידה הייתה בלתי צפויה, אך מרגע שהיא צפויה - היא כבר לא בלתי צפויה. גם כאן אין צורך להיות חתן פרס נובל לגאונות כדי להבין זאת.

לחשוב לבד

הבה נהיה נחמדים ובכל זאת ניתן למכללה את הקרדיט שהיא יודעת לחשוב ואפילו ללמד אחרים לחשוב. עדיין אין זו מציאה גדולה. המון אנשים יודעים לחשוב, יש אפילו עיתון לאנשים חושבים (לפחות חושבים שהם חושבים), כך שחשיבה אינה דבר נדיר כל-כך במחוזותינו.
החוכמה היא לחשוב לבד: כלומר כאשר כולם "יודעים" שהאמת היא א', ורק אתה קם ואומר באומץ: לא! האמת היא ב' (בתנאי שאתה אכן צודק וכולם טועים).
הדוגמה המפורסמת היא כמובן גלילאו: כולם ידעו אז שהארץ השטוחה היא מרכז העולם. זה היה ידוע, כולם "ידעו". כאן נתוודע למושג "אמת רלוונטית". מה שקובע את התנהלות האנושות היא האמת כפי שהיא נתפסת בציבור. אם כולם בתקופה מסוימת "יודעים" שהארץ שטוחה, הרי שזו האמת הקובעת, ועל פיה האנושות מתנהלת.
"האמת האמיתית" כבודה במקומה מונח אבל עד שהאנושות תגלה אותה, היא פשוט לא רלוונטית!

ומה איתנו?
כיבוש. "האמת הרלוונטית" [צילום: פלאש 90]

שמאלן במקום בן-גוריון
עלינו להגיד תודה רבה שהשמאלנים/נאורים לא שלטו בעולם גם במאה הקודמת. שכן אילו במקום בן-גוריון היה ראש ממשלה שמאלני מבולבל ותשוש-נפש, ישראל עוד הייתה משלמת שילומים לגרמניה על כך שהפרטיזנים האכזריים פגעו בנאצים המסכנים...

להתבונן על ההיסטוריה מהעתיד ולגחך על הפרימיטיבים, זה קל. קצת יותר קשה לחיות היום ולנחש מה ילגלגו עלינו מחר. אז אלו שטויות כולנו "יודעים" היום?
ה-שטות בה' הידיעה היא כמובן "הכיבוש". כולם יודעים שהציונים הם כובשים אכזריים, אבל לא כבשנו את השטחים מאף אחד; על-פי המנדט הבריטי המקורי אפילו ירדן שייכת לנו; עם פלשתיני, אם קיים היום, בוודאי לא היה קיים אז; התנועה לשחרור השטחים שטרם נכבשו הוקמה בכלל לפני ה"כיבוש"; ארץ כנען שייכת לנו היסטורית ותנ"כית, לא בהכרח לקבוצות נוודים בודדות שהתפזרו כאן; כיבושים יש בכל העולם, אין מדינה אחת שלא נכבשה, כל העולם הוא בעצם כיבוש אחד גדול; כשעם חוזר למולדתו מן הסתם היא לא תהיה ריקה לגמרי.
אך מעל הכל: איך מי שסירב ל"חלוקה", ציפצף על החלטת האו"ם על הקמת המדינה, וקם עלינו לא רק לכבוש אותנו אלא ממש להשמידנו, מיילל שאנחנו כבשנו לו? מה זו השטות הזו "מלחמות עם ביטוח"? הם ינסו להשמידנו, ואם חלילה התוכנית משתבשת והמסכנים לא מצליחים להשמיד אותנו, אז אל דאגה, יש להם "ביטוח חובה" לפיו חובה עלינו לפצותם?... כמה גולם אפשר להיות?
זה כל כך אבסורדי, שעלינו עוד להגיד תודה רבה שהשמאלנים/נאורים לא שלטו בעולם גם במאה הקודמת. שכן אילו במקום בן-גוריון היה ראש ממשלה שמאלני מבולבל ותשוש-נפש, ישראל עוד הייתה משלמת שילומים לגרמניה על כך שהפרטיזנים האכזריים פגעו בנאצים המסכנים...
אבל כולם יודעים שיש כיבוש, לך תתווכח עם מה שכולם יודעים... זו "האמת הרלוונטית"! היא כל כך רלוונטית עד כדי כך שאפילו המשפט הבינלאומי "יודע" שהשטחים כבושים ולכן כל יהודי שמעז לנשום שם הוא בלתי חוקי בעליל. כל העניין המשפטי כביכול הוא בעצם התקה של תפיסת "האמת הרלוונטית" גם לתחום המשפט. זה הכל.
כמובן שנתניהו לא יכול לומר לאובמה שהוא מדבר שטויות במיץ עגבניות, אין כיבוש, השטחים שלנו, נקודה. כי האמת האמיתית לא מעניינת אף אחד, העולם מתנהל על-פי האמת הרלוונטית. לכן הצעתי את פרויקט "גרסת המדע", אך לצערי אין עם מי לדבר. כולם יותר מדי "מציאותיים", שקועים במציאות הרלוונטית, מפחדים לומר את האמת כדי שלא להישמע חריגים ומוזרים. נכון, כאשר כולם "יודעים" את ההפך, צריך אומץ כדי לומר את האמת (ראו איזו דמוניזציה עושים לליברמן).

מתחילים לחשוב לבד

גם אם מדובר בנושא חשוב מאין כמותו לקיומה של המדינה, עדיין מדובר בדבר שהוא לא לגמרי בלתי ידוע. יש כבר לא מעט אנשים המבינים ש"הכיבוש" היא ההונאה המוצלחת ביותר בהיסטוריה. אבל האם בתקופתנו קיימת איזושהי תפישה שטותית המנהלת את חיינו, ולאיש (עדיין) אין קצהו של מושג לגביה? כן, אבל תתקשו לעכל אותה, כי אתם חלק מהמציאות של תקופתנו.
לכן כדי שהיא תנחת על קרקע פוריה נעשה הקדמה קלה. דבר ראשון נצא מהנחה שיהיה לנו קשה לזהותה. יפה מצידכם שכולכם יודעים שכאשר תהיה תגלית גדולה היא תוצג על-ידי פרופסור מכובד ותפורסם מיד בכל העולם, אבל אנחנו כאן לומדים לחשוב לבד, כלומר מה ש"כולם יודעים" מעניין אותנו כקליפת השומשום.
אדרבה, ברגע שיש משהו ש"כולם יודעים" - דווקא אותו נבחן בזכוכית מגדלת. משום שאם יש נקודה המתקבלת כמובנת מאליה בלא שאיש בודק אותה, הרי שבה טמון הסיכוי לטעות קולקטיבית. ובכן, איך נזהה את התגלית הגדולה הבאה של האנושות?

הקריטריונים

קריטריון ראשון: על התגלית להיות מקורית, כמובן. אין טעם לגלות מה שכבר התגלה. לכן דבר ראשון נבדוק האם מדובר באמת בטענה חדשנית שלא שמענו עליה קודם?
קריטריון שני: בדומה לתגלית של גלילאו היא עשויה להיות מנוגדת למה ש"כולם יודעים". היא לא חייבת להיות בתחום האסטרונומיה או הפיזיקה, אבל אם לכולם באינטואיציה הטבעית היא נשמעת מוזרה, סימן שאת הקריטריון הזה היא דווקא עברה בהצלחה. לכן אם אתם חשים שמדובר במשהו שולי, פשטני, אולי אפילו עלוב - אל תתרגשו. עיזבו את הרגשות, דיבקו ברציונאליות ופשוט סמנו V על הקריטריון השני.
קריטריון שלישי: התגלית צריכה להיות בעלת ערך, לתרום משהו לאנושות. אחרת חבל על זמננו.

עניין של השקפה

דבר נוסף שכדאי לתת עליו את הדעת מראש: בניגוד למה שאולי מתבקש לצפות, לא מדובר הפעם בעובדה יבשה אלא בפרספקטיבה/נקודת מבט. קל מאוד להבין אותה, קשה מאוד להפנים אותה.
דוגמה משעשעת היא כמובן דמותו של שמעון פרס בחרצופים, כמדומני. כולם רואים דם ואש ותמרות עשן, והנה מגיע פרס עם המשקפיים המיוחדים שלו ומתמוגג למראה מזרח תיכון חדש: שמיים כחולים ויונות צחורות מרחפות עם עלי זית. אז יש כאלו שצעקו "פושעי אוסלו לדין", ויש כאלו שהתבוננו על קורבנות השלום בתקווה גדולה: הנה אוטוטו פורץ השלום. חדווה רבה, חדווה רבה, טרור הגיע, שלום בא. צורות שונות להתבונן על אותה המציאות.
מכל מקום הדוגמה האולטימטיבית לפרספקטיבה היא כמובן: הכדור הפורח. יש מומחים למולקולות של אספלט, אבל מי שמתבונן מנקודת מבט גבוהה מבין את תמונת המצב של בעיות התנועה במדינה בצורה יעילה קצת יותר. יש מומחים לעצים, אנחנו נלמד להתבונן על היער. אותה מציאות, נקודות מבט שונות.

סליחה על ההכללה

רק עוד דבר אחד קטן נדרש מכם כדי להצליח להבין את התגלית: רצון. זה אומר סבלנות, התמדה, עניין. לוקח זמן רב להפנים נקודת מבט חדשה. זהו, כעת אתם מוכנים ומזומנים לרגע הגדול. לא נבזבז את זמנכם, הנה התגלית, במילה אחת: הכללה.
אין צורך להתאכזב, אנחנו הרי מצפים לכך שהיא לא תישמע מרשימה. הרעיון הוא כזה: התרבות הנאורה שלנו אינה יודעת להכליל ולכן אין לה מושג היכן היא חיה. אין לה מושג מהי תמונת המצב החברתית - כלכלית מנקודת מבט כללית, פשוט משום שמבחירה היא אינה רוצה ולכן אינה יודעת להכליל.

כל ההכללות קשות

הייתי חייב לרשום את הכותרת הזו, אבל האמת היא שהכללה היא הדבר הכי קל שיש, כל ילד בגן חובה עם פיגור שכלי קל יכול לעשות זאת. מה קשה כל כך להגיד: כולם טובים, כולם רעים?... כל זאטוט יודע, מי לא יודע? האנושות. איך זה יכול להיות? שאלה טובה, כל כך טובה שנשייך אותה למה שמכונה "הפלא העשירי".
לא ניכנס לזה כרגע, גם כך המאמר יהיה ארוך מאוד. רק בקצרה: דווקא משום שההכללה נראית פשטנית, זו בדיוק הסיבה שהאנושות מזלזלת בה. כולם יודעים שהדברים המרשימים והמכובדים נמצאים בהבנת הפרטים. ככל שאדם מומחה יותר הוא מבין יותר את הפרטים. הכללות זה טיפשי, זה פשטני, זה ילדותי, כולם יודעים.

בדיקת הקריטריונים

קריטריון ראשון: האם זו תגלית מקורית? מתי בפעם האחרונה שמעתם מישהו הטוען שהאנושות בתקופתנו היא עיוורת כי היא לא יודעת להכליל? לא שמעתם.
קריטריון שני: האם היא מנוגדת לתפישה המקובלת? כולם יודעים שהכללות הן בוטות, גסות, פשטניות וילדותיות. זה ידוע, כולם יודעים. יופי, התגלית עונה גם על הקריטריון השני.

אסור להכליל

מותר להכליל!
שיהיה ברור: מותר להכליל, צריך להכליל, חובה להכליל. יתרה מכך: אסור לא להכליל! בעצם אי-אפשר לפתוח את הפה בשיח הציבורי בלי להכליל. אמרת ישראל, פלשתינים, חינוך, בריאות, כלכלה - הכללת

כולם (וסליחה על ההכללה) יודעים שאסור להכליל, אבל זו תפישה כל כך מטופשת, שקשה לתאר. איזו הכללה מטופשת יותר יכולה להיות מן ההכללה "אסור להכליל"? כלל האנשים מכלילים, קובעים כלל כללי: אסור להכליל, ולא שמים לב בכלל מה עשו.
אם אסור להכליל אז מהי סוציולוגיה? התנהגות מקרית של פרטים? מהי תרבות, מסורת, ערכים? דברים שרק במקרה חלק ניכר מן הפרטים בחברה שותפים להם? מהי דת? במקרה כולם מאמינים באותו דבר? אם הרבה אנשים הולכים לבית כנסת, זה לא בגלל שיש להם משהו משותף?
מה זה אסור להכליל? איך לא מתביישים לפלוט את השטות הזו? אז שיהיה ברור: מותר להכליל, צריך להכליל, חובה להכליל. יתרה מכך: אסור לא להכליל! בעצם אי-אפשר לפתוח את הפה בשיח הציבורי בלי להכליל. אמרת ישראל, פלשתינים, חינוך, בריאות, כלכלה - הכללת.
אלימות הנוער זו דוגמה מצוינת: חלק צועקים - המורים אשמים, חלק צועקים - ההורים אשמים, חלק צועקים - התקשורת אשמה. מהי האמת? פשוט מאוד: זה לא חינוך - זו תרבות! תרבות הנאורות לוקה בחוסר גבולות, מכאן ועד לקריסת החינוך (וגם ביטחון הפנים) המרחק קצרצר. אבל כדי להבין זאת צריך להכליל. בתקופתנו עדיין לא יודעים, אז צועקים...

על רגל אחת

הנה התורה כולה על רגל אחת: האדם הוא יצור עדרי! העדריות היא חלק כה חשוב בהתנהגות האדם, שהענקתי לה את התואר: חוק הטבע מספר 2. לא ניתן להבין את ההתנהגות האנושית ללא הכללה!
מה מקור האמונה הטפלה הזו, שכל הנאורים (וכבר לא נבקש סליחה על ההכללה) מאמינים בה? לצורך כך עלינו להבין מהי נאורות: נהנתנות, הדוניזם, אגואיזם, מקסימום פינוק במינימום מאמץ. כמובן שהנאורים אינם יכולים להכריז על כך בקול רם, אז הם מסתירים זאת מעצמם באמצעות מילים כמו: תחרותיות, מצוינות, הגשמה עצמית, שיקולים כלכליים, וכו'.
דרך נוספת להסתיר היא בכלל האיסור לדעת שיש לאידיאולוגיה הזו דברים שליליים. איך עושים זאת? פשוט מאוד: אוסרים להכליל, כאשר בעצם מתכוונים לכך שאסור להכליל הכללות שליליות על אנשים. ליתר דיוק: לא כל האנשים, על מתנחלים ודתיים מותר. על שמאלנים וערבים (יקירי הנאורות) אסור. מי שמעז להכליל מפעילים כלפיו "טרור רוחני", כלומר חובבי חופש הביטוי מיד סותמים את פיו בזעקות אימה: "מסית וגזען".
כמובן שאי-אפשר להתיר לכל אחד להסית כנגד ציבור שלם בתירוץ שאהרון מרשה להכליל. אבל שהמדע בכבודו ובעצמו ירכין את ראשו ויכפיף את עצמו לאמונה טפלה??!! אם יש בתקופתנו תרבות שהיא תרבות רצחנית של שנאה, המדע צריך לומר זאת בקול רם, וממש לא משנה כמה השמאלנים יצרחו.
התוצאה: הנאורות בתקופתנו, כלומר האנושות, גזרה על עצמה להתבונן על המציאות החברתית דרך משקפיים ורודים. איש אינו מצליח להבחין בכך. דבר נוסף שלא מצליחים להבחין בו הוא "קשר האליטות", כלומר: משרתי הציבור רתמו את הציבור לשירותם והפכו את העולם לעסק פרטי שלהם! מה זה אליטות? מי זה אליטות? גוף כללי מדי, ואנחנו עדיין לא יודעים להכליל...

שיטת האלימינציה

"יום מעשים טובים" אולי מרגש רבים, אבל את מי שיודע להכליל זה בעיקר מעציב. כי הוא מזכיר לנו ש-364 ימים בשנה אנחנו עסוקים ב"מעשים רעים". האנושות בתקופתנו היא עדר של חזירים קפיטליסטים, שמדי פעם מתקשט באיזו דוגמית של מעשה טוב או שניים כדי לנסות לאוורר את הצחנה... למזלה היא לא יודעת להכליל אז היא לא יודעת שהיא כזו.
דוגמה נוספת להבנת המציאות על דרך השלילה: כאשר יהודים טועים בדרכם והפלשתינים מחזירים אותם בחיים. השמחה, הצהלה, התדהמה וההערצה הגדולה כלפי הפלשתינים על כך שהם לא שחטו אותם, מזכירה לנו שמדובר ביוצא מן הכלל. ככל הנראה ההכללה הנכונה היא שהפלשתינים הם תרבות רצחנית של שנאה (המילה תרבות אינה מנסה לרמוז לכך שהם תרבותיים).
זו ההכללה הנכונה, לעניות דעתי כמובן, וכולם כולל המדע מתביישים לומר זאת בקול רם. למה? כי "אסור להכליל". דוגמה מצוינת לכך שהאנושות היא גולם.

היכן שוכנת השכינה?

יש פתגם האומר: "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים". חוששני שמדובר בטעות, האל אינו נמצא שם, ואם כן הרי שהוא מתחבא היטב. הבנת החברה מתבטאת ב"פרטים" הגדולים! מי שיודע להכליל מתבונן על האנושות בתקופתנו ורואה עדר של גלמים (לא גמלים) המסתובבים בין העצים ולא מצליחים להבין היכן מסתתר היער...
יתרה מכך: איש אינו מעלה על דעתו שצריך בכלל להיות יער בסביבה. כל גאון תורן כל כך גאה במומחיות הספציפית שלו, שאף אחד אינו מצליח להעלות על דעתו שאולי כדאי לנסות לראות את התמונה הגדולה. ההיבט הכללי פשטני מדי בשביל האינטליגנטים שלנו...

כולם רצים קדימה

העכוזון התחתון
כשאנו קמים בבוקר לשחר של יום חדש, לאן כולנו רצים? להתפרנס, לתחזק את המדינה ולשפר אותה. נכון, זהו הסטנדרט, אך מהו הכוח המניע? לאן המדינה רצה? להאדיר את הבכירים והעשירים! המערכות במדינה בנויות באופן שקורע את העכוזון התחתון כדי להשביע את רעבונו האינסופי של החזירון העליון!

מי שממהר חבל על זמנו היקר, לא נפריע לו להמשיך לרוץ קדימה, רק כשיגיע - שלא ישכח להודיע לנו. אנחנו בינתיים נברר לאן... כי בלי להכליל אי-אפשר לדעת.
כשאנו קמים בבוקר לשחר של יום חדש, לאן כולנו רצים? להתפרנס, לתחזק את המדינה ולשפר אותה. נכון, זהו הסטנדרט, אך מהו הכוח המניע? לאן המדינה רצה? להאדיר את הבכירים והעשירים! המערכות במדינה בנויות באופן שקורע את העכוזון התחתון כדי להשביע את רעבונו האינסופי של החזירון העליון!
ידעתם את זה? אולי חשבתם שידעתם, אך הרשו לי להזכירכם: יש הבדל פעוט בין דעות ועובדות. אינטואיטיבית חשתם בכך, מעשית אין לכך שום ערך משום שאין בכך הכרה רשמית. מדוע? כי האנושות עדיין אינה יודעת להכליל. התוצאה: האנושות אינה יודעת שלשם היא רצה! בשום מקום (עדיין) לא כתוב שמטרת המדינה היא לפנק את משרתיה. כך היא מתנהגת בפועל ולכך היא מקדישה כמעט את כל משאביה, מערכותיה, זמנה ויישותה (גם אנשי ההון אמורים לשרת את הציבור בהנעת המשק).

אוריינטציה של מדינה

חוץ מזה הכל על-פי החוק והקפיטליזם, אז למי אפשר לבוא בטענות?... ובכן יש שלושה כלים לניהול חברה: חוק, דמוקרטיה, כלכלה. מרגע זה האנושות משותקת ואינה מסוגלת להתבונן לא ימינה ולא שמאלה. מקסימום להיאנח בצער: "כשר אבל מסריח", כלומר שימו מסכות אב"כ ותמשיכו לצרוח...
מדוע שהאנושות לא תאט את הקצב? שאנשים יעבדו חצי זמן, ירוויחו פי שניים, והאליטות (ש-90% מההון של האנושות "איכשהו" הצטבר אצלן) ירוויחו הרבה פחות, איזה אסון יקרה לקפיטליזם? שום אסון, נהפוך הוא, זה יפתור את רוב מצוקות האנושות. אז למה זה לא קורה? כי האליטות לא רוצות.
לפעמים זה נראה כאילו יום כהה אחד האליטות התכנסו ואמרו לעצמן: "הם רוצים קפיטליזם? אין שום בעיה, ניתן להם כזה קפיטליזם, אוהו בנדיבות, נדחוף להם את הקפיטליזם כל כך חזק שהם יצרחו ולא ידעו מאיפה זה בא להם". וכך בדיוק קרה.
מי שלא יודע להכליל מוחה ובוכה, מי שיודע להכליל קורא לזה: אוריינטציה של מדינה. המדינה היא מדינה עם אוריינטציית אליטות. כלומר עם הפנים לאליטות והישבן לציבור... המדינה כל הזמן נופחת ואיש אינו מבין מנין הצחנה...
יש המון לוחמים חברתיים בזירות שונות, כל אחד מהם מנסה לרוקן את האוקיינוס בכפית, ואיש אינו מצליח להבין שצריך לשנות את כיוון ההתקדמות הכולל של המדינה. למה? ניחשתם נכונה. יפה מאוד, אתם כבר מתחילים להבין את הרעיון: כי הם לא יודעים להכליל.

ואף על-פי כן הכלל תכליל

ניתן להשוות את מי שיודע להכליל בתקופתנו לאדם המטייל עם קבוצת עיוורים בסקנדינביה ומתאר להם מילולית את הנוף המרהיב. תחושה של גוליבר בארץ הגלמים. אנושות שלא יודעת להכליל היא גולם אחד גדול, אין לה שמץ של מושג היכן היא חיה. הבעיה הכי גדולה, שהיא בכלל לא יודעת שהיא לא יודעת.
עם טיעונים המגיעים מן הפרספקטיבה המכלילה לא ניתן להתווכח, הם מקדימים את האנושות בכמה מאות שנים. טרם נולד האדם שמסוגל להתמודד עימם. אם נולד - נחכה שיגדל, אם גדל - שיקום. אף אחד לא קם, שבו.
נשמע הזוי? חוששים למצבי הנפשי? אני מודה לכם על דאגתכם הכנה, אבל אודה לכם עוד יותר אם במקום להתייחס לנפשו של עניין תתייחסו לגופו. ללעוג זה מצוין, להתעלם מעולה, אך כדי להפריך את התיאוריה צריך קצת יותר מזה. פעם זה היה פשוט: כולם ידעו ש"הארץ עגולה" הוא רעיון מטופש, שהרי האנשים המסכנים מהצד השני היו נופלים... בתקופתנו כדי להפריך כבר נדרשים נימוקים רציונלים.
הסיבה שאני כה בטוח בתיאוריה שלי היא פשוט משום שעד כה איש טרם הצליח להפריכה. חושבים שאתם מסוגלים? בבקשה. אני חושב שכל האנושות טועה, אבל יכול להיות שאני טועה. האירו את עיניי. בצעירותי קיבלתי הערה שהחשיבה שלי ילדותית ופשטנית. קיבלתי את זה אז כביקורת בונה. מאז זרמו הרבה שפכים בירקון, האנושות רצה קדימה, אני בדקתי לאן...
אז מה אם זה פשטני? מי קבע שהכל חייב להיות מסובך? כולם יודעים? כולם יכולים להמשיך לדעת. אני רוצה לשמוע אדם אחד שיגיד לי שאין פרספקטיבה מכלילה. שיש רק עצים, יער יש רק באגדות. אם יש גולם אחד כזה שלחו אותו אלי.
יש סיסמה: "אל תשתלב, תוביל", לכאורה מעודדים חשיבה מקורית, כרגיל הכל מס-שפתיים. מה קורה כשמישהו באמת חושב לבד? כולם בורחים כי לא יודעים איך לעכל את הדברים.

איכות השחיתות

שטויות בצרורות
אף אחד לא יודע שקפיטליזם חזירי זו תרבות, כולם משוכנעים שמדובר בכינוי גנאי לקפיטליזם; חתן פרס נובל למשחקים משוכנע שחזירות זה נהדר; כלת הפרס מתקשה להבין מדוע רוצחים נמצאים בכלא. טובי המוחות בדורנו פולטים שטויות בצרורות ללא אבחנה

האם יש תרבות שחיתות בשלטון הישראלי? איש אינו שואל, איש אינו עונה. ספק אם יש פרופסור שבכלל מבין את המושג. יודעים ששלטון החוק תפקידו לטפל בזה, כך שהמדע יכול להתפנות לדברים חשובים הרבה יותר: לטחון מים, למשל.
הכלים לניהול חברה מערפלים, מסממים ומשתקים את הדעת. תפקידו של החוק לטפל בשחיתות, לכן המדע משוכנע שזה לא עניינו (עושים איזה מחקר קטן ויוצאים ידי חובה). מישהו בכלל יודע מה זו שחיתות? למה אני צריך להסביר ששחיתות היא: כל מה שהוא לטובת האליטות על חשבון הציבור?...
אף אחד לא יודע שקפיטליזם חזירי זו תרבות, כולם משוכנעים שמדובר בכינוי גנאי לקפיטליזם; חתן פרס נובל למשחקים משוכנע שחזירות זה נהדר; כלת הפרס מתקשה להבין מדוע רוצחים נמצאים בכלא. טובי המוחות בדורנו פולטים שטויות בצרורות ללא אבחנה.
ערפאת קיבל פרס נובל לשלום; אורחי הכבוד של ועדת זכויות האדם של האו"ם הם אסד, אחמדינג'אד והחמאס; למרות שהימין נבחר בישראל באופן דמוקרטי, השמאל עדיין שולט בישראל (והנאורות בעולם); האנושות קורסת בכל המישורים החברתיים - איש אפילו אינו מבחין בכך.
גודש האווילות מצביע חד-משמעית: האנושות עדיין אינה יציבה מבחינה רציונאלית!

לקחי המחאה עליה השלום והלהתראות

בתור עיוורים חברתית (כלומר לא יודעים להכליל) אין לצפות שתראו מיד את התמונה הכללית, אך אם לפחות תבינו שאינכם מבינים, זה לכשעצמו הישג חשוב מאוד. מה למדנו מהמחאה? פתאום קם אדם בבוקר מגלה שמישהו חופר לו בכיס והוא הופך להיות עני. אין לו מושג מנין זה בא לו והוא מתחיל לצרוח. אז ביבי שלח את טרכטנברג, הרדים אותנו עם כמה מיליארדים וכולם הלכו לישון עד הבחירות.
אך מהי הסיבה לכך שהגענו הלום? ריכוזיות שמיכוזיות. אבל מה הסיבה לריכוזיות שמיכוזיות? אולי יש שודד אחד גדול (שקוראים לו אליטות) שהכל בידיים שלו והוא דואג שהכל יפעל לטובתו?... אם אתם מסכימים עם זה אינטואיטיבית הרי לנו כבר צעד קטן לאדם, אך חשוב מכך עלינו להבין שבעצם בתקופתנו אין לאיש מושג איך מתמודדים עם דבר כזה. הבנו שיש נקודה שהאנושות תקועה בה, וזה פתח מצוין להתחלה של חשיבה עצמאית.

לא תם וגם לא נשלם

מקווה שנשארתם עם טעם של עוד, דגדגנו את הנושא, זהו תחום עצום, עוד נדבר עליו רבות, להגנתי אני יכול לומר שלא מדובר כאן בקורס, אפילו לא בחוג, אלא בפקולטה. תחום עצום שהאנושות טרם גילתה. אז כל העולם ימשיך לרוץ קדימה עם הראש עמוק באדמה, אנחנו בינתיים נבדוק בשקט בצד לאן רצים כולם. זה נקרא לחשוב לבד.
שורה תחתונה: האיסור להכליל זאת המהות ושורש הטעות של תרבות הנאורות! איש בתקופתנו עדיין אינו יודע לומר זאת, איש גם אינו מסוגל להתווכח עם זה. להערכתי לא תוכלו למצוא שום פרופ' שיעז אפילו לנסות להגן על האמונה הטפלה העלובה הזו של מאמיני הנאורות: "אסור להכליל" (הם כל כך לא יודעים להכליל, שהם אפילו לא יודעים שהם מאמינים בזה). אם בכל זאת תצליחו למצוא, שלחו אותו אלי.
בנוגע לקריטריון השלישי וברוח החג: מי יודע, אולי התגלית תוציא אותנו מעבדות מודרנית לחירות. רק שלמישהו ייפול כבר האסימון כי התגלית נמצאת אצלי כבר למעלה מעשור ואיש אינו מעוניין לקחת אותה.
פתחנו במכללה ולכן גם נסיים. מכללת סמי שמעון מזמינה אתכם להתחבר לרעיונות הגדולים. אני כמובן אינני יכול להתחרות במכללות כה מרשימות אז אני מזמין אתכם להכיר רעיון קטן. מכללה לא תצא לי ממנו, אבל לפחות הוא יכול להציל את האנושות. גם זה משהו. חג שמח.

הכותב אינו מומחה לשום דבר מטעם אף אחד אך יודע לחשוב לבד.
תאריך:  09/04/2012   |   עודכן:  09/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לומדים לחשוב לבד
תגובות  [ 26 ] מוצגות  [ 26 ]  כתוב תגובה 
1
ניסיון כושל להתמודד
איש עצוב  |  10/04/12 00:35
2
חוששני שאנחנו מפספסים זה את זה
אהרון שחר  |  10/04/12 02:25
 
- קורס? נאורות?
איש עצוב  |  10/04/12 09:55
 
- מצויין, זה עונה על הקריטריון ה
אהרון שחר  |  10/04/12 13:40
 
- אני מסכים שהכללה היא כלי ראוי
איש עצוב  |  10/04/12 19:47
 
- דבריך מאוד רציונאלים
אהרון שחר  |  11/04/12 00:17
 
- המש בחלומותיך
איש עצוב  |  11/04/12 00:59
 
- אמשך אמשיך
אהרון שחר  |  11/04/12 14:03
3
כולם חושבים
יואל קורנבלום  |  10/04/12 08:41
 
- תגובה מאתגרת
אהרון שחר  |  10/04/12 14:13
 
- אהרון
יואל קורנבלום  |  10/04/12 20:29
 
- אתה מספר לי?
אהרון שחר  |  11/04/12 00:44
4
אכן חשיבה עצמאית מגדירה אדם
יורם הר-לב  |  10/04/12 12:23
 
- מעולה
אהרון שחר  |  10/04/12 14:28
5
מר שחר, ניסיתי למלא אחר עצתך
חשדנית  |  10/04/12 20:32
 
- ביביפילית נכבדה
אהרון שחר  |  10/04/12 23:50
 
- מר שחר, המאמר שלך מלא בולשיט
חשדנית  |  11/04/12 00:58
 
- דווקא התגובה הזו הכי עניינית
אהרון שחר  |  11/04/12 14:15
 
- מר שחר, הקריאה שלך למהפכה
חשדנית  |  11/04/12 16:35
 
- את חשדנית מאוד נחמדה
אהרון שחר  |  11/04/12 22:20
 
- רגע לפני?
מרקס  |  24/04/12 10:06
 
- שלום קרל
אהרון שחר  |  26/04/12 23:38
6
אף על פי כן
גלילאו!  |  24/04/12 09:36
 
- כבר קיבלתי את ההערה הזו
אהרון שחר  |  26/04/12 23:49
7
אהרון שחר האם אתה מכנה את עצמך
חשדנית  |  25/04/12 14:36
 
- לא בטוח שהבנתי
אהרון שחר  |  28/04/12 11:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
אהרון שחר
אנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים עד שאנחנו יודעים    והפעם: איינשטיין צדק    "השמאל הישראלי" - האידיאולוגיה האווילית ביותר בהיסטוריה האנושית! אין שום דרך לשכנע שמאלנים שרוצים להשמידם    למה איינשטיין צדק? כי אין סוף לאווילות האנושית
אהרון שחר
אנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים עד שאנחנו יודעים    והפעם: אנחנו חושבים שאנחנו יודעים מה זה קפיטליזם חזירי - אנחנו לא. היום נדע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il