X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הטענה לפיה חייו של המאמין קלים בהרבה משל חברו שאינו מאמין, היא טעות קשה ונפוצה. המו"מ שנאלץ אברהם לנהל על מערת המכפלה מדגים זאת היטב - כמו גם את החיבור הנכון והחיוני בין החזון למציאות
▪  ▪  ▪
מערת המכפלה. מחיר מופקע [צילום: פלאש 90]
חזון ואין חזון
אני מתקשה לקבל חיי תורה המתעלמים מהמציאות שבה מאות אלפי אנשים הופכים לנתמכים בשם התורה, וחיים חיי עוני וניוול ללא יכולת לגדל משפחה בכבוד מינימלי. יש כאן "חזון" שאיננו מסתכל על המציאות בפנים. באותה מידה אני מתקשה לקבל אמירות ריאליסטיות נעדרות חזון, המניחות שאת החברה בישראל אפשר לבנות רק על בסיס עשייה ולא על בסיס חזון

בשיחותי עם עמיתים רבים שאינם דתיים, מפתיעה אותי מחדש העמדה (שלא ידעתי עד כמה היא נפוצה) שחייו הנפשיים של האדם המאמין קלים יותר מזה של זה שאינו מאמין. "לכם יש את אלוקים", "החיים שלכם מסודרים, לכל דבר יש כתובת", כך אני שומע חדשות לבקרים ואין טעות גדולה מזו.
אחד הביטויים הכי דרמטיים לטעות שבהשקפה זו, נמצא בפרשיות השונות המטפלות באברהם אבינו, מייסד האומה והאמונה היהודית, וכך גם בפרשת השבוע שלנו, "חיי שרה".
אברהם אבינו עוזב את ארצו, מולדתו ובית אביו. הוא נע בעקבות הבטחה אלוקית שתהפוך את צאצאיו לגוי גדול שיירש את הארץ. אברהם מאמין בלב שלם. חייו מקבלים משמעות חדשה ועמוקה, והוא מעדיף חיים על-פי חזון מאשר חיים ארציים ריאליים.
בפרשתנו אנו פוגשים באברהם כאיש זקן מאוד, אשתו שרה מתה עליו והוא מוצא את עצמו נאלץ לקבור אותה. הפרשה מתחילה במו"מ מול בני חת, העם היושב בעיר חברון באותה תקופה. החיתים מלאי נכונות לעזור לאברהם וכך הם פונים אליו: "שמענו אדוני, נשיא אלוקים אתה בתוכנו, במבחר קברינו קבור את מתך, איש ממנו את קברו לא יכלה ממך (לא ימנע ממך) מקבור מתך".
אברהם מבקש מהם את מערת המכפלה, וכך מתחיל מו"מ עם עפרון, הבעלים של המערה. גם לאחר שאברהם מבקש לקנות את המערה בכסף מלא, עונה לו עפרון ופיו מלא חלקות: "לא אדוני, שמעני! השדה נתתי לך, והמערה אשר בו לך נתתיה, לעיני בני עמי נתתיה לך, קבור מתך".
החלקלקות בדבריו של עפרון אינה מקרית. עפרון חש בסתירה הקשה בחייו של אברהם. מצד אחד הוא האיש שכולם מכירים בו כנשיא שבתוכם; כאיש שאת כל חייו המשמעותיים מבלה בארץ כנען, אבל גם כאיש שכאשר אשתו מתה עליו, אין לו אפילו פיסת קרקע משלו לקבור אותה בה. כל הארץ מובטחת לאברהם אך הוא חש עצמו (ובצדק) כ"גר ותושב". לא בכדי, לאחר ההבטחות של עפרון ומו"מ, אברהם מוצא עצמו משלם מחיר מופקע של 400 שקל כסף. אברהם יודע היטב שהחזון לא יתממש בחייו, אבל עדיין לא ברור: מאין הוא שואב כוחות להמשיך ולתפקד למרות הסתירה שבין המציאות הריאלית לחזון שמניע אותו?
לא מטייחים את המציאות
נדמה לי כי זו דוגמה, אולי קיצונית, לחייו של המאמין. המאמין איננו מכחיש את העולם הריאלי. הוא מודע היטב למציאות הממשית, על מגבלותיה. הוא איננו מטייח אותה, אלא מנסה לפתור אותה בדרכי אנוש. אולם בד-בבד, הוא גם חי את החזון שלו במלוא העוצמה, גם אם הוא רחוק מאוד ממימושו.
אני מתקשה לקבל הסברים דתיים יודעי-כל. אני מעדיף כאלה שיודעים לומר: "אינני יודע, אינני מבין, אך אני נשאר איתן באמונתי. אינני יודע לישב כל סתירה בין דת למדע, אך האמונה שלי איננה נפגעת כתוצאה מהסתירה הזו".
אני מתקשה לקבל חיי תורה המתעלמים מהמציאות שבה מאות אלפי אנשים הופכים לנתמכים בשם התורה, וחיים חיי עוני וניוול ללא יכולת לגדל משפחה בכבוד מינימלי. יש כאן "חזון" שאיננו מסתכל על המציאות בפנים. באותה מידה אני מתקשה לקבל אמירות ריאליסטיות נעדרות חזון, המניחות שאת החברה בישראל אפשר לבנות רק על בסיס עשייה ולא על בסיס חזון.
לפני כמה שנים השתתפתי בפאנל במרכז יצחק רבין ביום השנה להירצחו. אמר שם אחד המשתתפים, איש עתיר זכויות, חילוני בהשקפתו, שהוא מקווה, כי בעולם גלובלי שבו ניתנת לאדם הרבה יותר בחירה היכן לגור, יישארו נכדיו בארץ. במילים אחרות הוא אמר, שאם אין חזון - אין לנו תקומה כאן.
יש בישראל פוליטיקה של חזון ויש פוליטיקה ריאלית, ולא מצאנו את הגשר הממשי ביניהן. לא מצאנו את אברהם שיחבר בין השניים. מכנים פה בכינויי גנאי אנשי חזון. הם מתוארים משיחיים וטפיליים. מהצד השני, הריאליסטים נתפסים כנבובים ונעדרי שורשים. עוד לא מצאנו את אברהם שילמד אותנו את תורת החזון המדברת בשפת המציאות ולהפך.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא חבר הנהלת ארגון רבני צהר וראש מכון פוירשטיין.
תאריך:  08/11/2012   |   עודכן:  08/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יצחק רבין / Rabin Yitzhak
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שוש אידסיס
הסרט המטופש הזה הראה בעליל שלא רק שאין כבוד מינימלי לחיילים הישראלים, גם לחיילים לא היה כבוד עצמי!
נסים גבאי
הפרקליטות מעולם לא ראתה בהגשת כתבי אישום נגד אזרחים את ייעודה במיגור הפשע בישראל. הפרקליטות ראתה את אנשיה כנציגי השטן, וביהמ"ש קיבל את האקסיומה הזו ללא עוררין. את התוצאות רואים וחווים אזרחי המדינה ב-100% הרשעות, חלקן הגדול לנאשמים חפים מפשע
איתמר לוין
אם אהוד אולמרט חשב שנצחונו של ברק אובמה יקל עליו לחזור לחיים הפוליטיים, הרי שערעורה של המדינה על זיכויו יקשה זאת מאוד    משה לדור הפגין מנהיגות ונשא באחריות אישית כאשר חתם בעצמו על הערעור
עומר דוסטרי
היבחרותו של נפתלי בנט תהפוך את מפלגת "הבית היהודי-המפד"ל החדשה", ממפלגת נישה, למפלגת ימין-לאומית-מסורתית לגיטימית    הרצון שלו לפתוח את הרשימה לפלח אוכלוסיה רחב יותר, יביא הרבה יותר כח בקלפי וכתוצאה מזאת, השפעה רבה יותר בקואליציה ובממשלה
אורי הייטנר
התגובות על הראיון של אבו מאזן בערוץ השני, כמה לא מפתיע, היו אוטומטיות    מצד אחד, תגובה אוטומטית של התלהבות, ללא כל סימני שאלה ובדיקה ביקורתית של הטקסט שנאמר, ולא פחות חשוב – של הדברים שלא נאמרו    מצד שני, תגובה אוטומטית של דחייה על הסף, ללא כל ניסיון לבדוק שמא נאמרו דברים חדשים, הראויים לבחינה ולהתייחסות, אולי אף לברכה
רשימות נוספות
מעשה סדום  /  הרב יובל שרלו
רילוקיישן נוסח אברהם  /  משה זלצברג
לא עוד מבול!  /  הרב יובל שרלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il