X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המתכנן חייב לראות מול עיניו את המשתמש - הישיש, הפעוט, הנכה, המוגבל ולהתחשב בו בעת תכנון החלל עבורו, כי הוא הלקוח, הוא מזמין העבודה, ולו נדרש לדאוג בעת התכנון
▪  ▪  ▪
בנייה [צילום: פלאש 90]

בבואנו לתכנן חלל, אנו מחויבים לחשוב על המשתמש, והשאלה היא, מיהו אותו המשתמש?
האם הוא הדייר הממוצע, נניח - מהנדס או רופא, גבר בשנות ה- 40 לחייו, או שמא - עורכת דין, חיילת בצבא הקבע או אשת יחסי ציבור, בגיל דומה?
ממש לא.
אומנם בבדיקת התאמה לתקן נדרשים לעתים לבדוק דגימות אקראיות, כדי לכוון אל הממוצע, אולם דמו בנפשכם בניין רב קומות, מחופה אבן באחת השיטות שבתקנים מסדרת 2378, אשר בבדיקת התאמה - מסתבר שממוצע החוזק של האבנים הוא תקין ועומד בדרישות התקן החל, אך האבן שנושרת מהקיר בפועל וגורמת לנזק - אינה כלל "האבן הממוצעת", אלא היא דווקא האבן הכי חלשה...
הדירה לא נועדה רק לרוכש הדירה אלא לכלל המבקרים בה - הורים, פעוטות, שכנים, אורחים, וטוב הבהירה זאת השופטת ד"ר נ' דנון בפסק דינה ת"א 10456/90 עוזר ששון ואח' נ' א' עבאדה בע"מ ואח', בית משפט השלום בחיפה [לימים מונתה השופטת ד"ר נאוה דנון לכהן בבית המשפט המחוזי]:
"על הקבלן מוטלת חובה חקוקה לבנות בהתאם לתקנות הבנייה, להיתר ולמפרטים. הקבלן מצווה לבצע בנייה כחוק ובנייה זו, במידה ואיננה חוקית, מהווה בכייה לדורות ופוגעת לא רק ברוכשים המקוריים של הדירות, אלא גם בכל מי שבא אחריהם, בשכניהם ובתושבי אותו רחוב, אותו רובע ואותה עיר... התחייבותו של הקבלן הינה לא רק בתחום דיני הממונות, ולא רק כלפי רוכשי הדירות, אלא היא משתרעת על תחום של רווחת הציבור ונוגעת לא לפרט בלבד אלא לציבור גדול של דיירים בהווה ובעתיד".
(פסק הדין לא פורסם, מובא בספר "תכנון דירה כחוק" מאת ד"ר אברהם בן-עזרא בהוצאת "בורסי" מהדורת תשס"ב עמ' 493 וכן בספר "סוגיות בליקויי תכנון ובניה" מאת הנ"ל בהוצאת הנ"ל תשע"ג בעמוד 625).
משמעות הדברים היא כי דירה - כל דירה וכל בית - צריכה להתאים לגיל הראשון, השני, השלישי. דירה שלא מתאימה - היא לקויה.
מחוקק המשנה, בבואו להתקין תקנות, ידע זאת ולקח זאת בחשבון ולכן נקבע בתקנות כי לא יהיה בתוך דירה מכשול של מדרגה בודדה העלול לגרום לחבלה גופנית במשתמש, ובכל מקרה מכשול זה יוצר קשיים ואי נוחות (עד שבלחץ של גורמים אינטרסנטיים ומתוך שיקולים זרים - בוטלה דרישה זו בשנת תשנ"ח (הדרישה הייתה שרירה וקיימת מאז תש"ל!)), ובעניין זה ההמלצה החד-משמעית היא - כי למרות שכאמור מותרת מדרגה בודדה בתוך דירה, להימנע מתכנון של מדרגה בודדה או צמד מדרגות בתוך דירה, ולתכנן מהלכי מדרגות רק בני 3 מדרגות ויותר.
והרי המתכנן חייב לדאוג לכך שהאבן החלשה ביותר - היא לא תנשור תוך סיכון המשתמשים, ואם יעשה כן, גם יתר האבנים המודבקות חזק ממנה - יובטחו מפני נשירה.
כך גם לגבי השאלה - מיהו המשתמש אשר המתכנן חייב להתחשב בו בתכנון החלל.
לא יהא זה הדייר הממוצע מבחינת כושרו הפיזי, בריאותו, יכולותיו ואורח חייו אלא דווקא מקרה קיצון הוא המשתמש: פעוט שצריך לא ליפול ממפלס גבוה למפלס נמוך, אישה בהריון מתקדם אשר צריכה לעבור בשטח גישה מצומצם, ישיש העולה המדרגות, וגם נכה זמני או קבוע הנזקק לקביים עקב תאונה או עקב מגבלה אחרת.
המתכנן חייב לראות מול עיניו את המשתמש - הישיש, הפעוט, הנכה, המוגבל ולהתחשב בו בעת תכנון החלל עבורו, כי הוא הלקוח, הוא מזמין העבודה, ולו נדרש לדאוג בעת התכנון.
אם התכנון יתחשב במקרי הקיצון, שאינם כה נדירים אלא דווקא די שכיחים במיוחד לאור גידול מתמיד בתוחלת החיים ונוכח התפתחות מדע הרפואה - יצאו גם האחרים נשכרים, אף שעבורם היה הרף יכול להיות אחר.

תאריך:  08/03/2014   |   עודכן:  08/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניצן הורוביץ
הטלטלה במזרח התיכון יצרה מצבים חדשים, אפשרויות לשיתופי פעולה עם מדינות רבות שבעבר נחשבו לדמיוניים
דורון בקל-איילון
מי שמבקש לפתור סכסוך עם קומוניסטים בדרום מזרח אסיה, עליו לקרוא את כתבי הו צ'י מין ולדעת לאכול עם צ'ופ סטיקס. ומי שמבקש לעשות "עסקים" במזרח התיכון, כדאי שישמע מספר דרשות יום שישי במסגד של ראאד סלאח
ישראל מידד, אלי פולק
את השגרירים האירופיים השונים לא שואלים על תפקיד מדינותיהם בפעילות האנטישמית של החרם נגד ישראל. יתר על כן, לנציגיהן של מדינות אירופיות אלה - המממנות את מה שניתן לתאר אך ורק כפעילות חתרנית שנועדה לקעקע את הדמוקרטיה הישראלית - מתייחסת התקשורת בכבוד מתרפס
דני דניאל
במקום שהפער בהוזלת עלות הקרקע יתגלגל לידי הצרכנים ויוזיל את מחירי הדירות הוא נותר בכיסם של אותם יזמי נדל"ן שלקחו את הסיכון בתקופת אי-הוודאות ורכשו את הקרקעות בעלויות מוזלות
מרדכי קידר
השלטון המצרי זקוק לאויב חיצוני כדי להסביר את הצלחתו המוגבלת: הכלכלה מדשדשת, הטרור בסיני פורח, התיירים אינם חוזרים, האמריקנים כועסים, האתיופים משתלטים על מי הנילוס ואי-אפשר להאשים את ישראל - מדינה שיש למצרים הסכם שלום עמה - בצרותיה של המצרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il