X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ארגון הטרור המוסלמי האולטרה-קיצוני רושם הצלחות ניכרות הן בסוריה והן בעירק, במידה רבה בשל הכאוס הקיים בשתי המדינות. בסוריה לא צפוי שינוי משמעותי, אך בעירק יכול ראש הממשלה המיועד להפוך את הגלגל
▪  ▪  ▪
שלל רוסי ואמריקני [צילום: AP]

התקדמותו של דאעש בסוריה ובעירק היא בשבילו יותר מדי מהר מדי. כעת מנסה הארגון לבסס את מעמדו באיזורי שליטתו תוך מתן סיוע לתושבים, כמו תיקון תשתיות, אספקת חשמל ומים ואפילו לחם.
התקדמות זאת לא הייתה יכולה לצאת לפועל אלמלא הבעיות הקיימות בסוריה ובעירק. ממשל תקין וצבא חזק היה יכול לפגוע קשות בארגון דאעש, גם אם לא למגר אותו לחלוטין. הארגון רוכב כעת על גל של הצלחות, דבר שכנראה יימשך בסוריה לאור מלחמת האזרחים הארוכה במדינה. בנוגע לעירק, הדבר תלוי כעת בראש הממשלה המיועד, חיידר אל-עבאדי. אם האחרון יסכים לשתף פעולה עם הסונים במדינה, הוא יוכל לחזק את כוחות הביטחון ולהילחם בצורה יותר יעילה נגד דאעש.
סוריה: אין אסד, יש טרור
מלחמת האזרחים בסוריה הפכה לכר פורה להתפתחותו של דאעש. במדינה בה הממשל המרכזי של הנשיא בשאר אסד בקושי מתפקד, וקיימים ארגונים רבים הנאבקים על השליטה, דאעש יכול היה להתפתח ולשלוט באיזורים נרחבים.
הארגון הגיע לסוריה בשנת 2013 וניסה להתאחד עם ארגון ג'בהת אל-נוסרה, הזרוע של אל-קאעידה במדינה. האיחוד גונה על-ידי מנהיג אל-קאעידה, איימן אל-זוואהירי, אך דאעש התעלם מגינוי זה. לאחר מכן החל הארגון להילחם גם נגד ארגון ג'בהת אל-נוסרה, מי שנחשב כאמור לבן-בריתו. מספר פעילים מארגון זה פרשו והצטרפו לארגון דאעש.
הארגון שולט בעיקר במחוזות הצפוניים של סוריה, דבר המאפשר לו מעבר ישיר ובטוח לעירק. הארגון שולט ברוב העיר דיר א-זור שנמצאת בצפון-מזרח סוריה, תוך דחיקת ארגוני אופוזיציה רבים וכוחות של הצבא הסורי. חשיבותה של העיר נובעת ממספר סיבות: במחוז זה נמצאים משאבי טבע חשובים כמו נפט וגז טבעי; העיר עצמה נמצאת על נהר הפרת, שמאפשר ניהול חיים פשוט וללא צורך במשאבים גדולים, על בסיס התשתיות הקיימות, ללא צורך להטות חלק ממימי הנהר; שליטה במרבית שטחי העיר מאפשרת מעבר נוח ובטוח של כוחות הארגון לדרום-מזרח סוריה עד למעברי הגבול עם עירק.
צפונית לדיר א-זור נמצאת העיר רקה, שגם היא בשליטת דאעש. לאחרונה הארגון כבש בסיס צבאי סורי באיזור, שהכיל כלי נשק רבים ואמל"ח מתקדם הכולל תותחי הוביצר 130 מ"מ, מספר טנקים מדגם T-72 (טנק סובייטי משנות ה-70), רקטות גראד ועוד. חשיבותה של העיר נובעת בראש ובראשונה מהמיקום האסטרטגי שיוצרת קישור עם מזרח המדינה. בנוסף, בעיר מתגוררים תושבים רבים, דבר המאפשר להגדיל את גיוס הלוחמים לארגון.
עירק: כוחות הביטחון ברחו
עד לתקופה האחרונה דאעש לא רשם התקדמות משמעותית בעירק. בתחילת חודש יוני החל הארגון במתקפת הפתע שלו וכבש איזורים רבים בצפון המדינה ובמערבה. לאחר תקופה ארוכה של חוסר התקדמות ועימותים בלתי פוסקים מול כוחות הביטחון, החל הארגון בחודש שעבר במתקפה על צפון המדינה והתמקדות באזורים הכורדים.
הלחימה מול הכורדים מפתיעה, לאחר שתבוסות הארגון הגיעו בעיקר בלחימה מול כוחות הביטחון הכורדים, ה"פשמרגה". ככל הנראה, דאעש רוצה כעת לגרום לנסיגת הכורדים מהאיזור, כך שהוא יוכל להתקדם צפונית-מזרחית ולרדת דרומה כדי לאגף את בגדד.
הארגון שולט כעת ברצועות שטח דקות בעירק, אך נהנה מתמיכה באיזורים רבים. רובם המוחלט של האיזורים שבהם הארגון פועל הם איזורים סונים. הארגון נמנע מפעול באיזורים השיעים המובהקים (דרום המדינה), לאור ההתנגדות העזה הצפויה לו באיזורים אלו.
התקדמות הארגון בעירק בוצעה ברובה בעקבות נסיגת כוחות הביטחון העירקיים, שהשאירו מאחור את כלי נשקם מאחור. כך הארגון הצליח להשיג כלי נשק רוסיים מהלחימה בסוריה, וכלי נשק אמריקניים שנטשו כוחות הביטחון העירקיים.

תאריך:  17/08/2014   |   עודכן:  17/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דאעש פה, דאעש שם
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מאחורי דאע"ש עומדת ארה"ב
חשדנית  |  17/08/14 16:52
2
הקשר בין דאע"ש ו-IHH
חשדנית  |  17/08/14 16:57
3
את דאעש הקים ה - CIA
מסעודה משדרות  |  17/08/14 19:34
4
דאעש זה אל קאעידה בטרמינולוגיה
אמת קטנה  |  18/08/14 23:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
איציק וולף
ראש ממשלת בריטניה פרסם מאמר בסאנדיי טלגרף ובו התריע מפני המשך התפשטות ארגון דאעש    "אם לא נפעל לעקירתו - הוא יגיע לרחובות בריטניה"    קרא שלא להסתפק בסיוע הומניטרי אלא להשתמש גם בכוח צבאי על-מנת שלא תקום מדינת טרור לחופי הים התיכון
אליזבט רימיני
כיצד אומת האיסלאם מטעה את המערב, וכיצד ומדוע המערב שמח להיות מוטעה ולחזור לחיות בחלום    המדריך המלא להיגיון של השיטיון
איציק וולף
ארגוני זכויות אדם מדווחים על טבח ברוטלי שביצעו האיסלאמיסטיים של דאעש באזור דיר א-זור    ערפו ראשיהם של מאות מבני חמולת א-שעטיאת
עופר וולפסון
הבעת החשש מארגון הגי'האד הקיצוני מגיע דווקא מפיו של מנהיג ארגון הטרור החיזבאללה הפועל בלבנון    כוחות דאעש כבר השתלטו על אזור קטן בלבנון
אביתר בן-צדף
גורמים בקונגרס ובסנאט - גם מהמפלגה הדמוקרטית - מבקרים את הססנות הנשיא, שהמיטה נזקים רבים    בין השאר ציינו המבקרים כי לארצות-הברית אין אסטרטגיה להתמודדות עם איומים כמו המדינה האיסלאמית
רשימות נוספות
דאעש  / מי ומי    | 
נורי אל-מליכי נכנע ופרש מתפקידו  /  איציק וולף, אריאל י' לוין
רוב היזידים נמלטו מהר סינג'אר  /  הדר פרבר
מסוק סיוע עירקי התרסק מעומס הפליטים  /  הדר פרבר
מבט לעירק  /  אריאל י. לוין
דאעש: טורנדו פונדמנטליסטי חדש/ישן  /  מרדכי ליפמן
הקו המחבר בין חמאס לדאעש  /  יהונתן דחוח-הלוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il