X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
דושומפ מונה ליזה [צילום: ד"ר מרגלית מולנר]
האם פריז בוערת?
הסתיו היא העונה הבוערת ביותר בעושר התערוכות והמיצגים בפריז. בכל המוזאונים הגדולים בפריז מוצגות כיום תערוכות בסדר גודל בינלאומי שכל חובב אמנות חייב לראותן
דושומפ אדם וחוה [צילום: ד"ר מרגלית מולנר]

ננה ניקי דה סן פאל [צילום: ד"ר מרגלית מולנר]

נתחיל בגרנד פלה. כשמו כן הוא, הארמון הגדול במרכז פריז (לא הלובר - שם מוצג העולם העתיק) שהפך למוזאון ובו תערוכות מתחלפות של גדולי האמנים בעולם מושך קהל רב של תיירים וצרפתים כאחד. ברגע זה מוצגות בו שתי תערוכות מעולם שונה לגמרי: בחלק אחד, הצייר היפני הוקוסאי הידוע גם בשמו הירושיגי (1760-1849), אשר האריך ימים והעשיר את התרבות היפנית והמערבית כאחד באמנות צרופה המשקפת ידע רב בעולם החי והאנושי, ברישומים מדהימים. הידוע ביניהם הוא אוסף של 39 תדפיסי עץ בנושא ההר פוג'י המופיע בכל עונות השנה וגם בצבעים מדהימים של אדום-חמרה, אוסף תדפיסי העץ "העולם הצף", ביניהם הציור הידוע של הגל-נחשול המים הענק העומד לבלוע את העולם, רישומים עדינים בצבע של חיות, ציפורים ופרחים. הוקוסאי הוא גם אבי סגנון המנגה הידוע לחובבי הקומיקס.
בחלק השני מוצגות עבודותיה של ניקי דה סנט פאל Niki de Saint Phalle (2002-1930). ציירת, פסלת, אדריכלית, אחת מהיוצרות הידועות ביותר של אמצע המאה ה-20, ניקי דה סנט פאל הייתה מעורבת בנושאים חברתיים, פוליטיים, ביניהם העצמת האישה, זכויות אדם ועוד.
את המיצבים המשולבים באמנות קינטית יצרה יחד עם בן זוגה האמן ז'אן טנגלי במרחב הציבורי, ברחבי העיר, בפארקים: יצירת מזרקת סטרבינסקי בפריז (1983) בבריכה מול מוזאון פומפידו, מבנים ארכיטקטונים עתירי דמיון בפרק הטארוט בטוסקנה, אותו מימנה כמעט בכוחות עצמה (מהכנסות ממכירת קו תכשיטים שלה, בושם וריהוט שיצרה), עבודה שארכה כעשרים שנה (1978-1998), גן פסלים בקליפורניה, וגם בישראל-פסל "הגולם", הידוע בארץ כמגלשת "המפלצת"(1972), גן "הקשת של נוח" בירושלים (2002) ועוד ועוד.
מרכז פומפידו המציג יצירות אמנות מודרנית מחדש כל פעם את התצוגה ונותן לה פרשנות אחרת ע"י הדגשת נושאים חדשים. הפעם הוא מתרכז גם במרסל דושומפ (1887-1968) הידוע כאחד ממייסדי הדאדא, ממציא ה"רדי מייד", שהרס כל טאבו, הכניס את מיצב "האסלה" שלו לתוך המוזאון וצייר שפם למונה ליזה. צילום עירום ענק של דושומפ עצמו כ"אדם" בצילום שחור לבן "אדם וחווה" עירומים עומד בפתח התערוכה. לצד האדם הפרובוקטיבי שקרא תיגר על האמנות המימסדית, נוכל לראות כאן גם מיטב מציוריו (כן, הוא היה גם צייר) ביניהם מחווה לסזאן ושני משחקי הקלפים המעשנים, ציורי עירום ועוד.
בספריית פומפידו עושים מחווה לסופרת והקולנוענית מרגרט דורס במלאת מאה שנה להולדתה (1914-1996). סיפרה האוטוביוגרפי "המאהב" הופק לסרט ומספר על חייה כנערה צעירה בהודו-סין, מחוז שהיה אז קולוניה צרפתית, וסיפור האהבה הראשונה שלה עם מאהב סיני מבוגר ממנה.
המוזאון לאמנות מודרנית עכשווית (שדרות הנשיא וילסון) עושה מחווה לאמנית סוניה דלוני (1979-1885) שלעיתים נמצאת בצל בעלה, רוברט דלוני (המופיע אחר כבוד במרכז פומפידו). ציירת, מאיירת ומתכננת אפנה ובדים, יוצרת תלבושות לתיאטרון, לבלט ולקולנוע, סוניה דלוני הקימה בית אפנה משלה שנשא את שמה. היא תרמה אוסף נכבד מעבודותיה למוזאון.
הצרפתים יודעים להעריך גם את מי שתומך באמנות. במוזאון לוקסמבורג מוצג מבחר תמונות, בעיקר של אמנים אימפרסיוניסטים צרפתים, בהם תמך סוחר האמנות פול דוראן רואל. הוא קנה תמונות ממונה, רנואר, מנה ואחרים ועזר להם להציג בתערוכות ולהפיץ את עבודותיהם גם מחוץ לגבולות צרפת. הבולטות והיפות מביניהן בתערוכה הן שלש העבודות של רנואר המתארות כל אחת זוג כפרי או עירוני רוקדים בתלבושת אופיינית מסוגננת. לראשונה ניתן לראות את שלשתן זו לצד זו ולהתרשם מהבדלי המעמדות של הדמויות.
לחובבי אמנות פרימיטיבית, נאיבית, גלריית סנט הל - לרגלי כנסיית סקרה קר, מציגה כתמיד תערוכות בסגנון זה, של אמנים מכל העולם. בדרך אפשר לפוש במעלה המדרגות לכנסיה שכבר הפכה מוקד משיכה להמונים, ובראש הגבעה, כיכר מונמרטר התוססת, שם מופיעים אמנים עצמאיים ומציעים את אמנותם.
במוזאון לאנתרופולוגיה קה ברונלי" הסתיימה תערוכה אטרקטיבית על טאטו- קעקועים- כפי שהם נצפים בכל העולם. מסתבר שהטאטו מקובל מאוד גם על אמני במה, זמרים וזמרות בני זמנינו. ממשיכה לרוץ בו תערוכה מרשימה המציגה את אמנות המאיה באמריקה התיכונה. בין הממצאים פסלים רבים המוקדשים לאלות הפריון וגם פסל לסמל הפריון הראשוני- הפאלוס- בגודל של כ 80 ס"מ.
סינמטק בפריז מוקדשת תערוכה מקיפה לבמאי הצרפתי פרנסוא טריפו (1984-1932), ממייסדי "הגל החדש" הצרפתי. ממבקר סרטים הכותב בעיתון "מחברות סינמה" למד את סודות המקצוע, החל כעוזר ובמאי-שותף עם ז'אן לוק גודאר והמשיך לביים סרטים שהם מאושיות הקולנוע הצרפתי:" 400 המלקות" (1959) והמשך החיים של גיבורו אנטואן דואנל, עד נישואיו וגירושיו בסרטים נפרדים, "לילה אמריקני", "ג'יל וג'ים", "סיפורה של אדל", "הכלה לבשה שחורים", "המטרו האחרון", "פרנהייט 451" ועוד. טריפו היה מעריץ של היצ'קוק וראיין אותו כ 50 שעות מהן הפיק את ספרו "הקולנוע על-פי היצ'קוק"(1966) והוצאה מעודכנת (1983) בשם "היצ'קוק-טריפו". הוא נפטר בגיל 52 אך הספיק להשאיר לנו 27 סרטים אותם ביים,17 סרטים שהפיק, 35 קרדיט של כותב סרטים, מאות מאמרים וספר על אחד הבמאים המסקרנים והחשובים ביותר, אלפרד היצ'קוק.

הוקוסאי גל [צילום: ד"ר מרגלית מולנר]
תאריך:  13/11/2014   |   עודכן:  18/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם פריז בוערת?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
האם פריס בוערת
נעמי לבנטל  |  14/11/14 14:57
 
- אכן, יש תערוכות טובות גם בארץ
מרגלית מולנר  |  14/11/14 16:09
2
פריז בוערת
לאה טרן  |  14/11/14 22:11
3
כתבה מקצועית ומעניינת
חובב אמנות  |  17/11/14 13:35
4
בוער לי לנסוע עכשיו
נימה דן  |  17/11/14 18:12
5
האם פריז בוערת
נילי יובל  |  17/11/14 18:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
אחרי הפקות דרמטיות כה מוצלחות בשנת הלימודים האחרונה, מעלים מסייימי השנה של סטודיו יורם לוינשטיין מחזמר שכל תיאטרון מקצועי היה גאה להציג. "ללכת עד הסוף" - כמו שאומרים "סוף הדרך". אין עליו
עליס בליטנטל
סיפור האהבה של ביאליק "מאחורי הגדר" קורם עור וגידים בהפקת תיאטרון "פסיק" הירושלמי, שמתמקד בהצגות באיכות מוקפדת. ביאליק זוכה כאן להארה, מה שלא קורה בלימודי בתי הספר בישראל כיום
אבי אוחיון , ראובן גודלי
אין להניח בגדים ליבוש ישירות על הרדיאטור מאחר שהם עלולים להידלק    יש להציב את התנור על משטח יציב הרחק משטיחים    כדי לבחור מזגן מתאים יש לקחת בחשבון את עומס הקור בחלל שרוצים לחמם    יש להשאיר פתח אוורור בבית בזמן פעולת הקמין
הרדיו הבינלאומי של סין
רק בסין ובאגדות התרופה הכי מעולה, זאת בעלת הסגולות לרפא אימפוטנציה וצהבת, היא גם הכי דוחה שאפשר לדמיין    לא לשומרי כשרות
ד"ר רן נייגר
נגיפי החורף עלולים להוות סיכון כפול לנשים לפני לידה    הכתבה הבאה מציגה פירוט מורחב על חשיבות החיסונים נגד שפעת ונגד שעלת בתקופה זו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il