X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"תנועת הגנדרנות" של המאה ה-17 אומנם התפוגגה במהרה, אך משכה את תשומת הלב למעמד האישה, סללה את הדרך לדיון על תפקידה בחברה והניחה את היסוד להתעוררותן של התנועות השונות לשחרור האישה בצרפת ובארצות אחרות
▪  ▪  ▪
פריז

רחוב Le Regrattier, לה רגרטייה, באי סן לואי בפריז, נקרא על שם אחד הקבלנים שהיה ממונה על חלוקת אדמות האי במחצית הראשונה של המאה ה-17. זה היה אחד הפרויקטים העירוניים המוצלחים ביותר של אז. אדמות מרעה לפרות הפכו למגרשי בנייה למשפחות העשירות של פריז שחיפשו מרחב להקים בו אחוזות עירוניות. הרחוב נחנך בשנת 1627 כרחוב לה רגרטייה.
אך ב-1710 שינה הרחוב את שמו והפך לרחוב האישה מחוסרת הראש (rue de la Femme Sans Teste), וזאת על שום שלט פרסומת לבית מרזח שנפתח במקום ובו נראתה אישה בלי ראש מרימה כוסית יין, עם הסיסמה: "הכל טוב". אפשר עדיין לראות את השם הישן של הרחוב חקוק באבן. מעליו נמצא פסל שפלג גופו העליון חסר, אבל אין לבלבלו עם האישה. מדובר בפסל של ניקולא הקדוש, פטרון הימאים, שהוזמן על-ידי בעל אוניות עשיר שגר בבניין. ב-1793 נכרת בחרב ראשו של הפסל על-ידי תושב הרחוב שהיה מהפכן, וב-1870 הוחזר לרחוב שוב שמו הקודם, לה רגרטייה.
שלט הפרסומת לבית המרזח שכלל ציור של אישה מחוסרת ראש בתוספת הכיתוב "הכל טוב" מקורו בפתגם סקסיסטי שהיה ידוע מאוד במאה ה-17 בצרפת: Femme sans teste, tout en est bon – אישה בלי ראש, הכל טוב בה.
הפתגם הוליד סדרה של תחריטים מאת הקריקטוריסט והמו"ל ז'אק לנייה Jacques Lagnier (1600-1675) שהחל מ-1660 הציפו את השוק, ובהם נראה נפח בשם לוסטוקרו, Lustucru, שפעם עורף ראש של אישה ופעם "מתקן" אותו בפטיש. מקור השם הוא בביטוי L'eusses-tu cru – האם היית מאמין. ואכן, מי יכול להאמין שאפשר לרפא את ראשה של אשה? בתקופה זו, אמצע המאה ה-17, שבה ניסו נשים צעירות ועשירות מהשכבות התרבותיות הגבוהות להשתחרר מעול הגברים, לרכוש השכלה, להגדיר ולהאדיר את אישיותן, להתבלט בלבוש ובדיבור מעודנים, הלכה שנאת הנשים (המיזוגיניה) וגברה.
מה שנקרא "תנועת הגנדרנות" – Le mouvement précieux – היה תופעה חברתית קצרה בזמן ששרדה פחות מעשור (1654-1663), אך משמעותית. ה"גנדרניות" או ה"ענוגות" שמו דגש על עידון אמנות-השיחה, הנימוסים, ההתנהגות, יחסי האהבה והספרות. בסלונים שפתחו בבתיהן המפוארים השתתפו גם גברים, סופרים ואינטלקטואלים רבים. שיחקו בהם משחקי חברה, חיברו שירים ודיברו על פילוסופיה, מדע, דקדוק, שפה, ידידות ואהבה. ה"ענוגות" דרשו עצמאות ושוויון זכויות בחיי הנישואים, והיו אף כאלו שהתנגדו למוסד והציעו דרכים חלופיות – חשיבה נועזת ביותר בתקופה ההיא.
הזרם התפוגג במהרה, אך משך את תשומת הלב למעמד האישה, סלל את הדרך לדיון על תפקידה בחברה והניח את היסוד להתעוררותן של התנועות השונות לשחרור האישה בצרפת ובארצות אחרות. ה"ענוגות" שלעתים נטו להגזמה בלבוש, בדיבור ובהתנהגות, שימשו מטרה לחיצי לעג של סאטיריקנים רבים. ידוע במיוחד מחזהו של מולייר "הענוגות המגוחכות".
התחריטים השייכים למסורת לוסטוקרו מבטאים באופן גס יותר את שנאת הנשים של הגברים המאוימים. כך רואים באחד מהם קהל בעלים המושך בכוח את נשותיהם ל"מרפאתו" של הנפח לוסטוקרו. חמורים עמוסי סלים מלאים בראשי נשים מגיעים אל לוסטוקרו ועוזריו. אלה מבטיחים לבעלים שאחרי ה"טיפול", תחזורנה הסרבניות, הבוגדניות, הערמומיות, השטניות, להיות ממושמעות וצייתניות, במילה אחת – טובות. שליטה מוחלטת מובטחת, תמורת תשלום, לבעלים הנרגנים.
למעוטי יכולת – בחינם. ביד אחת אוחז לוסטוקרו, החבוש בכומתה, בראש האישה במלקחיים, וביד שנייה הוא מכה בו בפטיש, בדיוק כמו האל הרומי וולקן (הפייסטוס, בשמו היווני) – פטרון הנפחים, אל האש, הרי הגעש והמתכות – המיוצג בתנוחה דומה כשלראשו מצנפת האומנים. יש לציין שהאל וולקן מגלם את האש הטובה שעליה נשענות התעשיה והתרבות של בני האדם, אך גם את האש השורפת והמכלה. בכוחו לשחרר ברקים, סערות וכוחות געש הרסניים, אך הוא זה שיכול להשקיטם ולהביא לסיומם. אמביוולנטיות דומה נראה בהמשך בהתפתחות תדמיתו של כפילו, לוסטוקרו.
בתחריטים אחרים מאותה סדרת לוסטוקרו, גברים שכרתו את ראשי נשיהם כעונש על אי-כניעותן, משחרים לפתחו של לוסטוקרו המוצג כשופט. לוסטוקרו הומצא ביסודו כדמות הומוריסטית בעל שם קומי והופעתו גרוטסקית ונלעגת. אך בתחריטים, גדושי הראשים הערופים, יש ביטוי ליצרים פראיים, אלימים ואכזריים.
וגם הנשים, שנקמתן לא מאחרת לבוא, משתתפות ב"חגיגות". כמה שנים לאחר מכן, ב-1663, צץ תחריט שבו הן מכות בפטיש בראשו של לוסטוקרו ומחזירות לעצמן את ראשיהן הערופים המתאחים לגופן.
תחריטים רבים אחרים המתארים את הוצאתו להורג של לוסטוקרו צצים בעקבותיו, ובהם נראות הנשים מסירות את ראשו וסוקלות אותו באבנים.
דמותו האגדתית-פולקלוריסטית-פופולרית של לוסטוקרו עוברת ברבות הזמן גלגולים רבים ושונים. לוסטקורו ששימש מכשיר לענישת הנשים על-ידי בעליהן, מסייע במאה הקודמת לאבות לאיים על ילדיהם. כך מפחידים שירי ערש את ילדי נרבון ומונפלייה בספרם על לוסטוקרו מפלצתי המצויד בתרמיל שעובר ליד החלונות כדי לחטוף את הילדים שלא ישנים, קולו כנהמה וצעדיו כקול סופה – הדים לדמיונו לאל האש וולקן שהיה גם מעוות צורה וצולע.
אך ברבות הזמן איבדה הדמות את ממדיה החשוכים והפכה לענק טוב לב, עליז ומצחיק. בשנת 1911, אחרי קונקורס מאיירים, נבחרת דמותו של לוסטוקרו לסמלה המסחרי של חברה צרפתייה לייצור אטריות שהוקמה כעסק משפחתי בגרנובל.
מענק אוכל ילדים הופך לוסטוקרו לענק מאכיל, משביע ילדים ומסייע לאימותיהן, חביב עקרות-הבית. ב-1982 משיקה החברה שגדלה ונקנתה על-ידי ענקית בינלאומית את המותג לוסטוקרו לאטריות טריות. האם היית מאמין.

הכותבת היא ד"ר, עוסקת בהוראת עברית ישראלית ובחקר לשון המקרא. ספרה: "שפת התנ"ך כבבואת סיפור הבריאה" הוצאת סלע ספרים, 2013 (זמין גם במהדורה אלקטרונית), ומנהלת בלוג "לשון המקרא – אור חדש על שפה
תאריך:  21/01/2015   |   עודכן:  21/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אישה בלי ראש - האם הייתם מאמינים?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תמונות הממחישות את המאמר
אורנה ליברמן  |  21/01/15 15:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רון בריימן
המערך האדום מנסה לשווק עצמו בשם היומרני "המחנה הציוני", בעוד שהשם הראוי הוא המחנה הקיצוני, שמתנכר לערכי הציונות ומוביל את ישראל לאובדן זהותה ולמלחמה נוספת במתכונת מלחמת אוסלו, או גרוע מכך    במסגרת ההינתקות מערכי הציונות הסתייגה לבני מקריאתו של רה"מ ליהודי צרפת וארצות אחרות לעלות לישראל
אבי דוידוביץ
ועדת השחרורים החליטה לקצר את תקופת מאסרו של ארז אפרתי בשליש    מדובר בהחלטה מופקרת ושערורייתית    הגיעה השעה שהכנסת תתערב בהתנהלות חסרת האחריות של ועדות השחרורים ותקבע בחוק סייגים ותנאים בשחרור המוקדם הסיטונאי המתקיים בישראל    כמה עובדות על המקרה ועל האטימות של חברי הוועדה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    קבלו אותו, שריד, המשך יבוא, מה רוצים להנחיל והניפו את הגרזן
שלמה אוריאל פינטו
כל אדם שקם בבוקר צריך להקדיש את הרגע הראשון לבוראו, לא רק רגע אחד, אלא כמה רגעים ראשונים של היום - יגיד מודה אני, יחשוב לעצמו שהוא שמח על שקם בבוקר ועל כך שהוא יהודי
איתן אראל
מול גל האיסלאם הגואה באכזריות כְּמִיָּמִים-ימימה - אין כאן שום חדש - מדובר בסֵרוב עקשני מתמשך לראות את המציאות בעיניים פקוחות; שנאמר: אין עיוור יותר ממי שאינוֹ רוצה לראות
רשימות נוספות
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
שנאת העצמי ופתרונה  /  יובל ברנדשטטר
מסכת סקרים  /  טל בן דור
מילים יכולות להרוג  /  יהודה שלם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il