X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הימים ההם עברו חלפו להם. האינפלציה דעכה. רמות הריבית של אז, הן בארץ, הן בארה"ב והן בעולם המערבי כולו, נשכחו, וכיום המספרים אחרים לגמרי
▪  ▪  ▪
הדולר תמיד עולה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

לפני שנים רבות, ולא לפי האגדות, המשק הישראלי היה ממש צמוד דולר. מחירי הנדל"ן היו צמודי דולר, ומחירי חדרי המלון ושלל המוצרים והשרותים שיכול היה להציע השוק הישראלי – היו נקובי דולר.
היו כאלה שפשוט קנו דולרים מעת לעת רק בשביל להחביאם מתחת לבלטות. הנוהג היה שהדולר תמיד עולה ואם לא עולה אז לפחות יציב. הרבה יותר יציב מהשקל המקרטע.
השיא נקבע היכנשהו בשנת 2002 – יותר מחמישה שקלים לדולר אמריקני אחד. 5 שקלים לדולר. וזה היה רק לפני 17 שנים. באותן שנים האינפלציה הייתה דו ספרתית ולכן גם הריבית הייתה גבוהה. הפיקדון הבנקאי היה מניב אחוזים ניכרים. בשונה מהיום שפיקדון מניב שברירי אחוזים.
הדעה הרווחת שהריבית בישראל תמיד תהיה גבוהה משמעותית מהריבית האמריקנית מאחר שבישראל יש פרמיית סיכון שבאה לידי ביטוי בפיצוי הריבית הגבוה.
הימים ההם עברו חלפו להם. האינפלציה דעכה. רמות הריבית של אז, הן בארץ, הן בארה"ב והן בעולם המערבי כולו, נשכחו, וכיום המספרים אחרים לגמרי. בשנה א בכלכלה לומדים שנכס שיתן לך ריבית גבוהה יותר – אותו תעדיף להחזיק. ואם השקל נותן ריבית עדיפה – הוא יועדף על פני הדולר.
הזמן – אפריל 2019, ונכון לכתיבת שורות אלו הריבית על השקל מעניקה יתרון בולט לאחזקתו על פני הדולר ובימים אלו ממש רושם הדולר ירידות שערים ונסחר ברמה של 3.56 שקלים לדולר אמריקני אחד.
מתחילת השנה נפל הדולר ביותר מ–4% מול השקל והסיבות הן ברורות – העלאת הריבית בישראל והעלאת הציפיות להמשך העלאה יצרו גל ומומנטום להתחזקות התהליך. גם הציפיות בשוק האמריקני שגל העלאות הריבית הסתיים, או ממש קרוב לסופו, תורם להתחזקות השקל.
מאידך-גיסא, החשש הוא להתפתחות והרמת ראש של האינפלציה (הערכות כיום הן סביב 1.5% לשנה הקרובה. סביר ביותר) ולכן יש קו עדין שעליו בדיוק נמצא נגיד בנק ישראל – איך לקבוע את תוואי הריבית כך שמצד אחד השקל לא יתחזק יתר על המידה (כמו היום) ומצד שני שלא תהיה הזדקקות לרמת ריבית גבוהה על-מנת לדכא אינפלציה גבוהה. קיומה של אינפלציה מצביעה ברוב המקרים על ההתחממות וצמיחת המשק ולכן שמירה על רמות אינפלציה שנקבעות מראש היא מעשה נכון ואסור להגיע למצב בו מדכאים את הצמיחה במשק על-ידי רמות ריבית גבוהות מדי.
אני לא מקנא בנגיד
באופן אישי איני אוהב לשחק משחקי השקעות במט"ח. אני לא באמת יכול לדעת לאן פני המטבע. לא לטווח הקצר ולא לטווח הארוך. במיוחד לא היום.
רמות הריבית הנמוכות בעולם מביאות את משקיעי ושחקני המטבעות להיות זריזים ואכזריים, ואיפה שיש "בשר" (ריבית עודפת) לשם הם ינווטו את השקעותיהם. בסך-הכל זה טבעי והגיוני.
כמו-כן, צריך לשים לב שהציפיות הן אלו שמזיזות את השווקים. כמו במניות, כמו באג"ח, כך גם בריבית. ציפיות לתזוזת ריבית ישפיעו כבר היום עוד לפני שיקרה באמת משהו. ואם הציפיות יהיו מוטעות? אם הן לא יעמדו ביעדן? חגיגה.

תאריך:  17/04/2019   |   עודכן:  17/04/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהוד פרלסמן
זו הפעם השלישית ברציפות שהסקרים חוזים למחנה הימין-דתיים ניצחון בתוצאה 55:65 על מחנה השמאל-ערבים    ב-2013 הם טעו בארבעה מנדטים, ב-2015 בשני מנדטים, והפעם קלעו בול
אליהו קאופמן
התרמית שבנט ושקד ביצעו על גב הציונות הדתית, כשהקימו מפלגה בסתר וחיכו לסיום הקדנציה, הרחיקה מהם את חובשי הכיפות הסרוגות ולא קירבום
יהודה קונפורטס
רבים מבכירי התעשיה מתלוננים על מעורבות יתר של הממשלה, אלא שיש מקרים שבהם היא נדרשת    הכסף העיקרי שצריך לממן פרויקטים לאומיים כמו בראשית הוא כסף ציבורי    יש לקוות שהממשלה החדשה תתקן את המצב
ציפי לידר
מה הקשר בין פרשת שמיני לפרשות תזריע ומצורע?    הצרעת ותהליך הטהרה: מה הן מסמלות?    ולקינוח - מה לומדים מהכהן שלימד את אשתו סימני צרעת ומטבי העבד והלשון?
איתן קלינסקי
מי שהיה שר העבודה והרווחה, חיים כץ, פנה לראש הממשלה בהודעה, לפיה הוא יהיה מוכן לקבל בכנסת ה-21 שוב את תפקיד שר העבודה והרווחה, רק אם יזכה למלוא הגיבוי להענשה במלוא חומרת הדין אותן חברות בנייה, בהן אירעו מספר רב של תאונות עבודה ומספר רב של פועלים קיפחו את חייהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il