X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם חשוד כיום מקבל חסינות כל עוד הוא נבחר וימשיך להיבחר שלוש או ארבע קדנציות, כי אז במשך כמה עשרות שנים הוא יכול להמשיך בחייו הרגילים כששותפיו לעבירות לכאורה יישבו בכלא זה הגיוני?
▪  ▪  ▪
נתניהו. מורם מעם [צילום: נעם רבקין פנטון/פלאש 90]

בלהט הוויכוח המתנהל במדינה באשר לתיקי ראש הממשלה בהם קיימים חשדות לפלילים, לפי היועמ"ש והפרקליטות, ועתידו הפוליטי של נתניהו, נשמעות דעות משפטיות כאלה ואחרות. זכותם של אלה ושל אלה לחלוק. מה שמדאיג הוא שרבות מן הדעות המושמעות על-ידי מומחים למשפט ועורכי דין ידועים, חורגות מן הדיון המשפטי גרידא ומפליגות אל מחוזות אחרים, תוך ניסיון לכופף את החוקים למקרה שבפנינו. אני סבור שאנשים אלה טועים טעות קשה.
גם אני חטאתי בלימודי משפטים. שוחחתי בתקופה האחרונה עם מומחים למשפט, עם עורכי דין, מרצים למשפטים. קטונתי מולם, אך הם אישרו את מה שחיפשתי ולא מצאתי בשום תורת משפט, לא בשום שיטת משפט: אי-העמדה לדין של אדם בגלל תוצאות בחירות, לא בגלל מעמדו ולא בגלל הישגיו. אני חוזר ומודיע: אני ואלה ששוחחתי עמהם לא מצאנו באף מקום שיטת משפט מן הסוג הזה שמציעים עתה אלה המבקשים למלט את נתניהו וחשודים אחרים מהעמדה לדין ומיד. אם מישהו מכיר מקרה שבו לא הועמד אדם למשפט פלילי בגלל מעמדו הרם, בגלל הישגיו או העובדה שהוא נבחר למרות החשדות הפליליים החמורים נגדו, אודה מקרב לב אם ישתף גם אותי במידע.
הסיבה לכך שאין יציאות מילוט כאלה באף שיטת משפט היא פשוטה: עבירה פלילית מעצם הגדרתה היא פגיעה באינטרס האישי והציבורי. אין בינה לבין מעמדו, השכלתו, תרומתו של הפוגע, ולא כלום. ממש כך. חוק העונשין בכל מדינה מתוקנת אינו נותן עדיפות למעמד החשוד, לא למעשיו הטובים או להישגיו העצומים בשעה שהוא מבצע עבירה פלילית. ההיגיון מאוד פשוט: חוק העונשין אינו יכול וגם אסור לו להתחשב במעמדו, עושרו או הישגיו של אדם. זהו השוויון בפני החוק במובן הפשטני ביותר.
בית המשפט זכאי, אם כי לא חייב, להתחשב בתרומתו של אדם לחברה לפני ביצוע העבירה הפלילית לכאורה, בבוא לגזור את דינו של אדם או בבואו לזכותו. זהו המקום ולא כיכר העיר. לפרקליטות, בכל מקום בעולם, אין סמכות להתחשב במעמדו או בהישגיו של אדם. אין כי זו כאמור הפררוגטיבה של בית המשפט.
ועוד פן של אותה הצעה להעניק חסינות לראש הממשלה כדי שלא יועמד לדין בכל תקופת כהונתו. אין לכנסת ולא לשום פרלמנט בעולם הדמוקרטי זכות ולא סמכות לחוקק חוקים פרסונליים. מכאן שגם ח"כים אחרים, שרים וסגני שרים גם הם יחסו תחת החסינות במשך 4.5 שנים הבאות. זה מעשה שפוי? כל אלה המבקשים להעניק חסינות לאותם חשודים בעצם מבקשים להחריג אותם ולהפוך אותם לנעלים, למורמים מן העם. זה הזוי. תיאורטית, אם חשוד כיום מקבל חסינות כל עוד הוא נבחר וימשיך להיבחר שלוש או ארבע קדנציות, כי אז במשך כמה עשרות שנים הוא יכול להמשיך בחייו הרגילים כששותפיו לעבירות לכאורה יישבו בכלא. זה הגיוני? אותם חשודים בפלילים הם יהיו המחוקקים שלנו? הם יהיו השרים? יהיה ראש ממשלה? הם יבחרו את מפכ"ל המשטרה, את היועמ"ש? אם אתם מכירים עוד מדינה שבה היה מקרה דומה, בבקשה נא לספר לנו. אין. רק בדיקטטורות חשוכות.
העובדה שאדם נבחר לפרלמנט אין בה כדי למחוק עבירות פליליות לכאורה, אין בה כדי לאפשר לנבחר להימלט משפט בבית משפט ככל אדם מן השורה. הציבור בוחר את נציגיו לפרלמנט, אפילו לא לממשלה. רשויות החוק של המדינה הן אלה שצריכות להחליט אם להעמיד אדם לדין או לא. בית המחוקקים אינו יכול לשמש מקלט לחשודים בפלילים חמורים.

תאריך:  23/05/2019   |   עודכן:  23/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תורת משפט חדשה
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
אין שום בעיה
עובד 1  |  23/05/19 14:06
 
- קרא
את החוקים  |  23/05/19 15:44
 
- ביבי לא הרביץ לאף ילד
עובד 1  |  23/05/19 18:41
 
- אפרופו יאיר לפיד
באום  |  23/05/19 21:22
 
- בשביל זה חוקק החוק
באום  |  23/05/19 20:30
2
פוליטי ולא משפטי
באום  |  23/05/19 20:19
3
כנראה שחיפשת במקום הלא נכון
ישראל בר-ניר  |  24/05/19 06:22
4
השופט האמריקאי אנטוניו סקלייה:
קורןנאוה טבריה  |  24/05/19 08:29
5
בוזי הרצוג הוא עבריין לא נשפט
ב .ל  |  24/05/19 09:38
 
- שוב ושוב
הערות  |  24/05/19 10:08
 
- אולי אולי
בוז'י הרצוג  |  24/05/19 10:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשות נתניהו
איתמר לוין
נתניהו מתקשה למצוא סניגורים לא רק בגלל בעיית המימון - שהוא בעצמו מסבך את פתרונה - אלא גם בגלל הצהרותיו הפומביות בנוגע לחשדות נגדו ובגלל הפעילות הפוליטית המיועדת לחלץ אותו מאימת הדין
אפרים הלפרין
האדמה רועדת, אסון מתרחש, מחוקקים חוק חסינות לחברי הכנסת
איתמר לוין
עמית חדד הוא היחיד העומד בקשר עם הגורמים העוסקים בענייני נתניהו, ובראשם מנדלבליט וועדת ההיתרים. נבות תל-צור ופיני רובין אינם בתמונה, בשל בעיית שכר הטרחה
איתמר לוין
מנדלבליט דחה את בקשת הסניגורים לקיים את השימוע בעוד שנה, בשל האינטרס הציבורי בקבלת החלטה בהקדם האפשרי ולנוכח לוחות הזמנים שנקבעו בתיקים גדולים בעבר
דן מרגלית
אני מציע כי בישיבה הבאה של הכנסת יקרא היושב-ראש מתפילת כל נדרי הפותחת את יום הכיפורים, שתשחרר את ח"כי הקואליציה מההתחייבות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il