X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כ-30% מילדי ישראל סובלים מהשמנה ועודף משקל בפריפריה הנתונים קרובים ל-50% הפתרון: לימודי תזונה כבר בביה"ס בשילוב מגמת ביולוגיה לקידום הבריאות בקרב ילדים וצעירים בישראל
▪  ▪  ▪
[צילום: אנג'י האנג וואן/AP]

בישראל כמו בשאר העולם קיימת עלייה מתמדת בשכיחות של השמנה ומחלות כרוניות, כגון: סוכרת, מחלות לב, יתר לחץ דם ועוד. מגמת עלייה זו מופיעה הן בילדים והן במבוגרים ומעוררת דאגה רבה במערכת הבריאות, החינוך והחברה כולה. הסיבות להתפתחות מחלות אילו טמונות ברובן בסביבה וכוללות תזונה לקויה והעדר פעילות גופנית. מדובר בגורמים סביבתיים אותם ניתן למנוע. אירגוני בריאות בעולם ובישראל ממליצים על התערבות בגיל צעיר, בחינוך וביישום הרגלי חיים ותזונה אשר מקדמים בריאות.
עד היום, לימודי תזונה אינם מתקיימים במסגרת תוכנית הלימודים ברוב בתיה"ס ובוודאי שלא כמקצוע חובה. כאמור קיים צורך בידע בתזונה ובניהול אורח חיים בריא, אשר הולך ועולה בשל התפשטות ההשמנה בקרב ילדים בכל גיל והופעת מחלות הקשורות להשמנה, כבר בגיל הצעיר. קיימת אומנם הכרה בקרב אנשי הבריאות וחינוך, בחשיבות אורח חיים בריא כבסיס לפתרון, אולם בפועל היישום לא קיים. היעדר אנשי מקצוע בעלי ידע עמוק ורחב בתזונה וקידום בריאות בבתי ספר אינו מאפשר הענקת חינוך מתאים לתזונה בריאה ולאורח חיים בריא.
בישראל שיעור ההשמנה ועודף משקל מתקרב בממוצע לכ-30%. בסקר האחרון שנעשה על-ידי משרד הבריאות בכל הארץ בכיתות ז' באזורי הפריפריה, אחוזי ההשמנה ועודף המשקל אף עולים ל-49%-45%. יש צורך דחוף בהכשרתם של אנשי חינוך בעלי בסיס ידע רחב ומעמיק בתזונה וקידום בריאות, אשר יהווה פתרון לשינוי המצב כבר מגיל צעיר. לימוד לתעודת הוראה של ביולוגיה על-ידי בוגרי מדעי התזונה, יוכל להפוך את הסיסמאות למעשים.
נדרשת השלמת קורסי פדגוגיה, דידקטיקה וכן קורסי ביולוגיה ספציפיים הנדרשים על-ידי משרד החינוך בשילוב התנסות מעשית בהוראת קורסים אלה בבתי הספר עם ליווי מקצועי. כמו-כן, מרצים מהמחלקה למדעי התזונה ילמדו קורסים המקשרים את תוכנית הלימודים בביולוגיה בבתיה"ס לשילוב תכנים תזונתיים, לשם הוראת ביולוגיה יחד עם תכנים תזונתיים.
פתרון מצויין
קיים חסר במורים בכלל ובמורים לביולוגיה בפרט. הכשרת מורים נוספים לביולוגיה באוניברסיטת אריאל עשויה לשפר את המצב. יתרה מכך מורים לביולוגיה בעלי תואר במדעי התזונה הינם בעלי רקע מעמיק ויסודי בתזונה ובקידום בריאות, לפיכך הם יוכלו לשלב בחומר הלימוד נושאים הקשורים לתזונת האדם וקידום בריאות. שילוב תכנים אילו יתרום לשיפור המודעות בתחום הבריאות בקרב תלמידים וכך יתרום למניעת השמנה והמחלות הנלוות אליה בקרב התלמידים. חינוך הילדים אף עשוי לתרום לתזונה בריאה במשפחה כולה, משום שהם יכולים להשפיע גם על הוריהם.
מסלול כזה יכול להוות פתרון מצוין עבור בוגרי תואר ראשון במחלקות לתזונה בישראל, המבקשים, תעסוקה בתחום החינוך. יש לציין שבוגרים אלה ממתינים לעיתים אף שנתיים לביצוע הסטאז' בתזונה וזאת כאשר בידם ידע יקר שיכול להועיל רבות לבריאות הדור הצעיר.
כון לעכשיו קיים מסלול הוראת ביולוגיה עם תכנים תזונתיים חדש בישראל ובלעדי באוניברסיטת אריאל, באישור משרד החינוך והמל"ג - המועצה להשכלה גבוהה. לימודים אלה מקנים תעודת הוראה מוכרת על-ידי משרד החינוך, בתחום לימודי ביולוגיה בשילוב תכני תזונה בחט"ב ובבתיה"ס התיכוניים, כולל לימודים מוגברים ברמת 5 יח"ל בבגרות. הייחוד הוא בשילובם של תכני תזונה כצורך בריאותי וחינוכי לשיפור בריאות האוכלוסייה. המסלול תוכנן בתמיכת משרד הבריאות והוא ייחודי לאוניברסיטת אריאל.
המסלול פתוח לכל הדיאטנים/יות שסיימו את לימודיהם ומעוניינים ברכישת מקצוע נוסף. ולבוגרי מדעי הטבע (ביולוגיה מולקולרית, קדם רפואה וכדומה) שידרשו להשלים קורסים במדעי התזונה.

הכותבת היא ראש תחום תזונה קלינית הפקולטה למדעי הבריאות אוניברסיטת אריאל.
תאריך:  29/07/2019   |   עודכן:  29/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אולגה רז / Olga Raz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לימודי ביולוגיה ותזונה כבר בבית הספר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבי הרטמן
ירושלים של אותם הימים הייתה עיר חמורת סבר, כלואה בין חומות ותושביה קנאים דתיים
אליהו קאופמן
"יהדות התורה" היא פדרציה של כתות ליטאיות וחסידיות והיא איננה גוש פוליטי חרדי    הפדרציה הזו מעדיפה ירידה במספר המנדטים של הגוש הכיתתי שלה מאשר חבירה ועלייה במנדטים עם חוגים אחרים ומגוונים
ד"ר מרגלית מולנר גויטיין
במוזאון הענק של גרנד פלה, פריז, מוצגת כבר כמה חדשים תערוכה מונומנטלית על הירח, וכמובן, נקודת המוצא היא 50 שנה לנחיתה על הירח
משה קנדלקר
מעולם לא עניין אותי מה המוצא של כל אחד מאלו, כי אני מחפש תמיד את מי שייתן לי את הטיפול הרפואי הטוב ביותר שהוא יכול לתת לי    אני חולה והוא רופא, וזה כל הסיפור
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - תגובות לטורי הקודם, איש הטפלון, סילוף ומחדל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il