X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אך מילשטיין אינו כותב, לא בדברי ההקדמה ולא על בגב ספרו מהם חידושי ספרו, מה שראוי שיעשה כהיסטוריון פורה החוזר בכתיבתו לתקופות בהן טיפל בעבר
▪  ▪  ▪
לטובת הקורא [צילום: לע"מ]

אורי מילשטיין הנו היסטוריון המגדיר עצמו גם כפילוסוף של הביטחון. הוא מחבר ספרים פורה, שלזכותו נזקפים (לפי ויקיפדיה) 29 ספרים, שחלקם כוללים גם מספר כרכים. לאור גם כתיבת מאמרים ב"מחלקה ראשונה", ובעיתונות היומית, מדובר ללא כל ספק בחוקר פורה וחרוץ במיוחד.
אגב, לא רבים יודעים שאת הדוקטורט כתב במסגרת מדע המדינה ובסוגיית דת ומדינה, ולא בהיסטוריה, מה שכמובן אינו מפחית מחשיבות מחקריו. כחותר אחר 'האמת האובייקטיבית', (עד כמה שניתן להשיגה), הוא נתקל בהכרח במחסומים, בביקורות וגם בהשמצות, שהרי מדובר במבקר מערכת הביטחון בכלל, והצבא בפרט. למרבה האבסורד, צה"ל, למרות היותו ארגון היררכי עתיר משאבים וכוח אדם, זוכה עדין במירב אימון האזרחים מבין מוסדות המדינה.
למילשטיין יש ידע רב על מערכות ישראל ובפרט על מלחמת העצמאות, עליה כתב בעברית ארבעה כרכים בשני סבבים, לראשונה בשנים 1989-1991 (שתורגמו לאנגלית ויצאו לאור בשנים 1996-2000), ואחר כך בשנת 1999. למרות שפע הידע, הרי מעצם חזרתו לדון בפרשיות השונות, הן בספרים והן במאמרים, קיים חשש מחזרה על דברים שכבר פורסמו.
לכן בדקתי ארבעה פרקים מתוך 17 פרקי הספר ומצאתי בשלושה שאין חדש תחת השמש.
הפרק הראשון שבדקתי הינו הפרק התשיעי "גוש-עציון - לפנות או להילחם", ובאותיות מוקטנות נכתב בהמשך: "...ואי הבנת הבעיה הביטחונית, סירוב אנשי גוש-עציון לקבל כוח פלמ"ח בגוש... הגישות השונות ביחס לעתיד הגוש והפיקוד היהודי העליון, מזימתו של בן-גוריון ביחס לגוש-עציון ולשאר הישובים מחוץ לגבולות שהקצה האו"ם למדינה יהודית". הנושאים הללו כבר מופיעים בתולדות מלחמת העצמאות ולא אייגע בדוגמאות.
חידוש ראוי להדגשה
בדקתי גם את הפרק העשירי "תפקוד לקוי בגוש-עציון. למשל עדות יגאל ידין: "הפלמ"ח טען שתושבי הגוש אינם רוצים להשתתף בביצורים, ושלדעתם תפקידם לעבד את האדמות, ותפקיד ה"הגנה" להקים את הביצורים. ביקרתי בגוש וראיתי שטענות הפלמ"ח מבוססות". כך בספר החדש וגם במהדורה המוקדמת.
התמונה אינה משתנה בפרק שישה עשר: חוסר אחריות של דרגים גבוהים. הפרק המסקרן "אולי דלפו ידיעות" שבמהדורה החדשה, כבר מופיע במהדורה הקודמת ובאותו שם. פרק מעניין זה מכיל את הפסקה על מברק ששלח נרקיס לזמיר שלושה ימים אחרי האסון, בו כתב ש"לדעתי קולטים הערבים את שידורנו אל המחוז, או שמישהו קולט ומוסר להם".
הפרק האחרון שבדקתי הנו פרק שבעה עשר "מפברקים מיתוס"-"שירו של חיים גורי" הנה מוטלות גופותינו, תופעת "בגידת האינטלקטואלים, של ההיסטוריונים, אנשי הרוח והתקשורת הישראלים, המקרה של היסטוריון למלחמת עצמאות, נתנאל לורך, נזקי תרוץ ההתחשבות במשפחות השכולות, נזקי הטיעון שחיסיון כישלונות ומחדלים מועיל למורל הלאומי" (עמ' 368 - 381).
פרק זה איננו מופיע בארבעת כרכי מלחמת העצמאות. זהו חידוש הראוי להדגשה, אך מילשטיין אינו כותב, לא בדברי ההקדמה ולא על בגב ספרו מהם חידושי ספרו, מה שראוי שיעשה כהיסטוריון פורה החוזר בכתיבתו לתקופות בהן טיפל בעבר. זה גם נדרש במיוחד לטובת הקורא החפץ בהרחבת השכלתו, שכבר קרא בעבר מחקריו. עם זאת אציין, שמדובר בספר קריא וביקורתי ושאין לפקפק, שמחברו הינו אכן אורי מילשטיין.

ביקורת על ספרו של אורי מילשטיין: מלחמת העצמאות - מלחמת יישובי הספר ופרשת הל"ה,2019. הוצאת שרידות והמדרשה והלאומית.
הכותב הוא חוקר עצמאי ופובליציסט ביקורתי.
תאריך:  10/09/2019   |   עודכן:  10/09/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היסטוריון פורה במיוחד הממחזר את ממצאיו
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הבעיה של מילשטיין זה שהוא שקרן
הירונימוס  |  11/09/19 14:09
2
}}}על יגאל עמיר השפיעו מילשטין
וברוך גולדשטין  |  13/09/19 00:04
3
כל הכבוד לאורי מילשטיין
עמנואל גרטל  |  13/09/19 07:11
 
- המאמר עליו הביקורת
יוסי ברנע  |  14/09/19 22:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר מואב
ביטול זכות השביתה בשירותים החיוניים? ביטול הקביעות במגזר הציבורי? ישנם מהלכים רבים שיאפשרו איזון סביר יותר בין העובדים למעסיק, שאינו בעל הון, אלא הציבור הרחב שאינו מאורגן
משה נסטלבאום
טור דעה אישית בשלישי ובשישי שלא דופק חשבון    השר לשעבר אופיר פינס פז בתיעוד נדיר, איך מתנהלות בחירות מצולמות ברוסיה    ישראל קיסר הלך השבוע לעולמו. איזו עצת זהב הוא נתן לי    בגלי צה"ל האנרכיה נמשכת והטפלון שמעון אלקבץ שוב יוצא חלק    גילה אדרעי יו"ר ועד עובדי הרכבת ירדה שוב מהפסים    ויגאל אלון מפקד הפלמ"ח במדי צה"ל, עם דרגות אלוף, שנראו אז כדרגות אלוף משנה
דן מרגלית
הקרנפים והדגים בליכוד שותקים    אל תגידו שלא ידעתם, אל תגידו שלא יכולתם    יש דברים שהם יקרים מהכיסא, זה הרגע
יוני בן-מנחם
ארגון חיזבאללה החל בישום האסטרטגיה החדשה של הגנרל קאסם סולימאני להגיב על כל תקיפה ישראלית בחזיתות השונות. חסן נסראללה קיבל גיבוי לאסטרטגיה הזו מממשלת לבנון וצבא לבנון אמור לסייע לו בהפלת כלי טיס ישראלים
יוסי אחימאיר
אפשר להגיד על הנשיא הפופולרי ש"השמאיל" - אי-אפשר להגיד עליו שהוא מתעלם מהמורשת או מסתיר אותה    נהפוך הוא, רובי ש"נולד לח'ת", כביטויו, היה ונשאר גם בבית הנשיא חרותניק בכל מאודו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il