X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בישראל חיים בני זוג זרים שנשואים לאזרחים ישראלים או נמצאים אתם ביחסים של ידועים בציבור ונמצאים בהליך מדורג מטעם משרד הפנים
▪  ▪  ▪
מהגרים [צילום: איתמר לוין]

אחת הסוגיות הלא פתורות במשפט הישראלי, היא שאלת היטל המס על העסקת בן זוג זר של אזרח ישראלי. חוק התוכנית להבראת כלכלת ישראל, 2003, קובע שמי שמעסיק עובד זר חייב לשלם מס שיכול להגיע עד 20% מהכנסתו השנתית של העובד. החוק מוסיף וקובע שעובד זר הוא מי שמוגדר כך בחוק עובדים זרים.
בישראל חיים בני זוג זרים שנשואים לאזרחים ישראלים או נמצאים אתם ביחסים של ידועים בציבור ונמצאים בהליך מדורג מטעם משרד הפנים. בהליך זה שיכול להמשך כמה שנים עוקב משרד הפנים אחר היחסים בין בני הזוג ואם הוכח להנחת דעתו שהיחסים הם אמיתיים ניתנת לבן הזוג הזר אזרחות ישראלית או תושבות קבע.
בדרך כלל מקבל בן הזוג אשרת עבודה כמה חודשים לאחר התחלת ההליך המדורג והוא רשאי לעבוד בכל עבודה שימצא לנכון. דא עקא שכאן הוא נתקל במכשול בלתי צפוי. מעסיקים רבים סבורים, שבן הזוג הזר הוא עובד זר שיש לשלם בגינו היטל והם מסרבים להעסיקו או שמסכימים בתנאי שכר נמוכים מהמקובל.
החוק אוסר "לגלגל" את ההיטל על העובד הזר אך חוק לחוד ומציאות לחוד. התוצאה היא פגיעה קשה בזרים ובבני זוגם הישראלים שמוצאים עצמם מפרנסים יחידים.
מה הדין אם כך? כאמור החוק להבראת כלכלת ישראל, מפנה להגדרת עובד זר בחוק עובדים זרים. ס' 1 לחוק עובדים זרים מגדיר עובד זר - "עובד שאינו אזרח ישראל, או תושב בה". השאלה היא האם בן זוג זר איננו תושב ישראל. חוק עובדים זרים איננו מגדיר מיהו תושב ישראל. המונח "תושב ישראל" מופיע בחוקים שונים ואי-אפשר לומר שיש לו פירוש אחיד. יש אם כך לקבוע מיהו תושב ישראל לעניין חוק עובדים זרים.
אחד הכללים בפרשנות חוקים הוא שחוק יש לפרש באופן שיעלה בקנה אחד עם המשפט הבינלאומי. המשפט הבינלאומי מכיר בעקרון של איחוד משפחות. המדינה מחויבת לאפשר איחוד משפחות על-פי עקרונות המשפט הבינלאומי והנחיות משרד הפנים שמסדירות את ההליך המדורג הותקנו כדי לעמוד בדרישות הללו.
הטלת מס על העסקת בן זוג זר חותרת תחת עקרונות המשפט הבינלאומי משום שהיא מונעת איחוד משפחות. מעסיקים לא רוצים להעסיק בני זוג זרים, והתוצאה היא שאיחוד משפחות איננו אפשרי או קשה מאוד לביצוע. אזרח ישראלי שירצה להנשא לזרה יתקשה מאוד להגשים את רצונו אם בת הזוג לא תוכל לעבוד ולסייע בכלכלת הבית.
התוצאה אם כך שתושב ישראל לעניין חוק עובדים זרים כולל גם את מי שנמצא בהליכים להסדרת תושבותו. מה שמאפיין עובד זר הוא היותו שוהה זמני בישראל. היסוד הזמני לא קיים אצל בן זוג זר. הוא הגיע לישראל כדי להשתקע בה. גם מקריאת החוק עצמו עולה שהמחוקק לא התכוון להגדיר בני זוג זרים כעובדים זרים. לדוגמא- לפי החוק המעביד חייב להסדיר לעובד הזר מגורים הולמים למשך העסקתו. יעלה על הדעת שהמעסיק יצטרך לדאוג למגורים לאישה שנשואה לאזרח ישראלי ויש לה בית?
ודבר אחרון- המוקד להגנת הפרט הגיש עתירה לבגצ נגד רשות המיסים על כך שחייבה מעסיקים לשלם היטל על העסקת פלשתינים שהגיעו לישראל במסגרת איחוד משפחות. רשות המיסים הסכימה לתת להם פטור והעתירה נמחקה.
אין שום הבדל עקרוני בין המקרים הללו משום שלשני המקרים יש בסיס משותף. אין לראות בזרים שהגיעו לארץ כדי לחיות עם בני משפחתם, עובדים זרים.
לסיכום, דעתי היא שאין בסיס לדרישה להיטל העסקת עובדים זרים בגין העסקת בני זוג זרים, שנמצאים בהליך מדורג, וראוי שרשות המיסים תוציא חוזר בעניין זה, כדי להסיר את הספק.

תאריך:  13/11/2019   |   עודכן:  13/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עובדים זרים
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היטל מס על העסקת בן זוג זר - האמנם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: פרופורציות בבקשה - בין הדרת נשים לרצח נשים    לפני, לא אחרי - רוצחים נורמטיביים?    הדרת נשים פיקוח נפש? הצחקתם אותי    ולקינוח בקטנה
אלי אלון
השחקן, הקריין והבמאי גדעון שמר ליווה את חיי התרבות בארץ מזה שנות דור    הוא נמנה עם השחקנים הבולטים בסגל תיאטרון הקאמרי ולאורך השנים גילם תפקידים ראשיים בהצגות רבות    בפברואר 2008 לפני 11 שנים, שלושה חודשים לפני יום הולדתו ה-80 מת לאחר זיהום בבטנו    באחרונה עיריית תל אביב הציבה שלט הנצחה בחזית הבית בו התגורר
רפי לאופרט
המשבר הפוליטי בישראל הוא תולדה מובהקת של משבר הדמוקרטיה הישראלית - החלפת שלטון העם ושיקוף אמת של רצונו, בעולם "האמת המומצאת" באמצעות מערכות שלטון אוטוריטריות ובתקשורת הציבורית. עולם זה מושתת על קונספט "מדינת העומק" (deep state) המבקשת להותיר את הדמוקרטיה הקלאסית כפסאדה, ולהחליפה בפועל בדמוקרטיה מדומיינת הנשלטת על-ידי "מדינת העומק"
דן מרגלית
יש מקום למתינות בפעילות הצבאית בכל הגזרות אלא אם היא נחוצה כמהלך חרום או תגובה    אסור לממשלת מעבר ליטול לידיה את היוזמה
קובי אפללו
ישראל חייבת להגיע להכרעה ברורה, בין בליל מסרי האחדות של כחול לבן מסתתר לו שמאל נחוש שמוכן לעשות הכל על-מנת להרכיב ממשלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il