X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אם חלילה יחליט היועמ"ש החלטה הקובעת שנבחר ציבור מסוים אינו יכול להיות ראש ממשלה או מועמד לכך, אף אם הציבור הצביע דווקא בעד אותו אדם, הדבר יביא לערעור הבסיס שעליו מושתת הדמוקרטיה הישראלית ודמוקרטיה בכלל
▪  ▪  ▪
מנדלבליט. שכרון הכוח [צילום: אוליבר פיטוסי/פלאש 90]
החלטה אנטי-דמוקרטית
החלטה של היועמ"ש, הקובעת שנבחר ציבור מסוים אינו יכול להיות ראש ממשלה או מועמד לכך, אף אם הציבור הצביע דווקא בעד אותו אדם תהפוך את הבחירות הדמוקרטיות למיותרות, ומיותר יהיה להטריח את הציבור אל הקלפיות. על כן טוב ונכון יעשה אם יפסול את עצמו לאלתר ומבעוד מועד מלהחליט החלטה אנטי-דמוקרטית מסוג זה, החורגת מן הסבירות ומן המידתיות. גם בג"ץ צריך למשוך את ידיו מעיסוק לא סביר ולא מידתי זה.

שתי מהפכות פקדו את ישראל של שנות התשעים של המאה העשרים, כמעט במקביל: מצעד האיוולת האוסלואידי, מעשה ידיהם של שמעון פרס ומרעיו, שנמכר לציבור כ"שלום", ואשר הוביל, כצפוי מראש, למלחמת אוסלו עתירת "קורבנות השלום" ולהידרדרות החמורה בביטחונם של תושבי ישראל כתוצאה מן האויב שהוכנס ארצה במסגרת ה"שלום".
השנייה - המהפכה החוקתית, פרי יצירתו של אהרן ברק, שפגעה קשות במשטר הדמוקרטי בישראל וערערה את מערכת הבלמים והאיזונים החיונית בין שלוש רשויות השלטון במדינה דמוקרטית. במסגרת מהפכה זו הוכנסו לשימוש פעלתנות יתר ("אקטיביזם שיפוטי") והמאפיינים סבירות ומידתיות, המקנים לרשות השופטת דריסת רגל לתחומי הפעילות של הרשות המחוקקת הנבחרת ושל הרשות המבצעת, והכתבת החלטות או ביטולן, על-פי תפישת הסבירות ו/או המידתיות הסובייקטיבית של שופט זה או אחר, או של יועץ משפטי זה או אחר. הדבר חמור עוד יותר לנוכח שיטת הבחירה של שופטים, המשכפלת את הסבירות והמידתיות בעיניהם. על כן היא מחייבת עידכון דחוף.
פירות הבאושים של שתי מהפכות אלה משפיעים על התפקוד של ישראל ושל מערכות השלטון שלה עד עצם היום הזה, למעלה מרבע מאה אחרי חדירתן לחיינו, עד כדי כך שכל מי שמבקר אותן מוצג באופן שקרי ומסית כמחרחר מלחמה ו/או כמערער הרשות השופטת ומערכות אכיפת החוק.
דוגמה לעודף הכוח שהיועץ המשפטי לממשלה מתיר לעצמו נחשפה השבוע כאשר היועמ"ש פתח בעימות כוחני נגד שר המשפטים על-רקע החלטתו של האחרון למנות ממלאת-מקום לפרקליט המדינה שפרש, ושומו שמיים, כזאת שאינה מי שקיבלה את הגושפנקא של היועמ"ש. לא מיותר לציין שהשר פעל בתחום סמכותו ועל-פי החוק. לא מיותר לציין שהמועמדת שמונתה היא פרקליטה ותיקה מאוד ואיש אינו חולק על כישוריה אלא רק על דרגתה. לא מיותר לציין שהיועמ"ש העמיד את עצמו מעל השר ומעל החוק, רק בגלל שהשר לא ציית לרצון היועמ"ש למנות אך ורק את המועמד היחיד שהוצע על-ידו. לא מיותר לציין שדווקא מעשהו של היועמ"ש הוא זה שחורג מן הסבירות ומן המידתיות, ולא מעשהו של השר.
שכרון הכוח, כוח שאיננו סביר ואיננו מידתי, שניכסו לעצמן הרשות השופטת ומערכות אכיפת החוק, עלול חלילה להביא את היועמ"ש להעמיד את עצמו מעל הריבון האמיתי, ציבור הבוחרים. אם חלילה יחליט היועמ"ש החלטה הקובעת שנבחר ציבור מסוים אינו יכול להיות ראש ממשלה או מועמד לכך, אף אם הציבור הצביע דווקא בעד אותו אדם, תביא לערעור הבסיס שעליו מושתתת הדמוקרטיה הישראלית ודמוקרטיה בכלל. החלטה כזאת של היועמ"ש, אם תינתן, תהפוך את הבחירות הדמוקרטיות למיותרות, ומיותר יהיה להטריח את הציבור אל הקלפיות. על כן טוב ונכון יעשה אם יפסול את עצמו לאלתר ומבעוד מועד מלהחליט החלטה אנטי-דמוקרטית מסוג זה, החורגת מן הסבירות ומן המידתיות. גם בג"ץ צריך למשוך את ידיו מעיסוק לא סביר ולא מידתי זה ולדחות על הסף עתידות בעניין. הקורא/ת מתבקש/ת לקרוא את מאמרי הקודם בעניין זה באתר זה.
ראש הממשלה מואשם בכך שהוא תוקף את הפרקליטות ואת התקשורת, גם בשעה שהוא המותקף על ידן ולעתים משיב אש. כדאי להזכיר לקוראים שהיחס השלילי וההסתה נגד נתניהו התחילו עוד בעת כהונתו הראשונה כראש ממשלה ושנים רבות לפני שהחלו החקירות נגדו, מאז זכייתו הראשונה בתפקיד כנגד כל הסיכויים ומול מי שנכנס לתפקיד ראש הממשלה בעקבות רצח רבין.
במדינת הפרקליטים שקמה לנגד עינינו, בבחינת הגולם שקם על יוצרו, טוב יעשה היועץ המשפטי לממשלה אם לא יעמיס על כתפיו את תפקיד הקובע/פוסל מי יהיה ראש ממשלה, וישאיר תחום זה לריבון, ציבור הבוחרים.

הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.
תאריך:  22/12/2019   |   עודכן:  22/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חריגה מן הסבירות ומן המידתיות
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
עיוות הדמוקרטיה
תל-אביבי  |  22/12/19 16:47
2
ועוד לא תמו פלאי פירות באושים  ל"ת
וינטר הניה  |  22/12/19 17:41
3
זכות העם לקבוע אם נתניהו ינהיג
בגצ חרג מסמכותו  |  22/12/19 21:33
4
נכון ואמת
שמחה חן  |  22/12/19 21:33
5
נתניהו
שמולי  |  23/12/19 07:28
6
תצביעו רק למי שמתחייבים לפעול
פרופ' אלישע האס  |  23/12/19 18:02
7
שקרנות ועיוות המציאות1
שפרירית  |  26/12/19 14:53
8
שקרנות ועיוות המציאות2
שפרירית  |  26/12/19 15:00
9
מי אחראי על שיטת בחירת השופטים
מישי  |  26/12/19 15:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יהודה שלם
באחד התדרוכים שערך נשיא ארה"ב, ריצ'ארד ניכסון, הוא נשמע אומר לאנשיו: "זכרו, העיתונות היא האויב, כשמדובר בחדשות, אף אחד בעיתונות אינו ידיד, כולם אויבים"
רפי לאופרט
כשישקע 'האבק' של בזבוז הזמן והמשאבים מימי הכנסת ה-22, יבינו הכל שדרושה לנו ממשלה ביצועית חזקה ולכן בראשה צריך לעמוד נתניהו. על הממשלה להגיע להכרעות בסוגיות היסוד הבעייתיות. סער עלה על דרך חתחתים ומהלכו משרת בינתיים בעיקר את עצמו. שאיפות השמאל וחלומותיו הרטובים, הם המדריכים הטובים ביותר עבור נתניהו, סער ותומכי הימין כולם, כיצד לא לנהוג
יוני בן-מנחם
התובעת הכללית של בית הדין הבינלאומי בהאג הודיעה כי לאחר בדיקה שעשתה יש בסיס לפתוח בחקירה פלילית בתלונות של פלשתינים נגד ישראל. מדובר בהחלטה זמנית שהרש"פ מברכת עליה, ישראל חייבת לפתוח במסע מדיני ומשפטי כדי לשכנע את בית הדין הבינלאומי כי אין לו סמכות לדון בנושא וכי הוא חייב להתחשב בטיעוני ישראל
יצחק מאיר
יוסף הוא ההיסטוריה כולה של אביו, של אחיו, של בני משפחתו, של בית ישראל    כל מה שאירע למשפחה של יעקב-ישראל למן יום שובו לארץ מגורי אביו ועד לירידה מצרימה - הוא יוסף
אפרים ענבר
אירן תמשיך לרוקן מתוכן את הסכם הגרעין במקביל להמשך הלחץ האמריקני    המשבר בלבנון יימשך ויחזק את חיזבאללה    טורקיה תעמיק את פגיעתה בכורדים    מדינות המפרץ ימשיכו לשפר את היחסים עם ישראל    מגמות סותרות במתרחש בירושלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il