X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
זימון עדים איננו ענין של מה בכך אם עד מסרב להגיע יש לתת לגורם שמזמן אותו סמכות לכפות עליו את ההתייצבות סמכות כזאת לא ניתנה לוועדת הכנסת
▪  ▪  ▪
נתניהו. מלוא הזכות [צילום: רונן זבולון]

בעקבות החלטת היועמ"ש להגיש כתב אישום נגד נתניהו וטענותיו שכתב האישום הוגש מתוך שיקולים זרים ובכוונתו לבקש חסינות, התעוררה השאלה האם נתניהו זכאי להשמיע עדים במהלך הדיון בכנסת. תומכיו של נתניהו טוענים שכן ומתנגדיו - לא. מה הדין?
ס' 13(ד) לחוק חסינות חברי הכנסת זכויותיהם וחובותיהם קובע - "ועדת הכנסת לא תציע, והכנסת לא תחליט, ליטול מחבר הכנסת חסינות או זכות או לקבוע שתהיה לו חסינות בפני דין פלילי, אלא לאחר שניתנה לאותו חבר הכנסת וליועץ המשפטי לממשלה הזדמנות להשמיע את דברם".
חוק יש לפרש לפי כוונת המחוקק. לדעתי כוונת המחוקק לא הייתה לאפשר לחבר כנסת להביא עדים כדי להוכיח שהוא זכאי לחסינות.
ראשית, אין על כך הוראה בחוק. השתיקה איננה מקרית. זימון עדים איננו ענין של מה בכך. אם עד מסרב להגיע יש לתת לגורם שמזמן אותו סמכות לכפות עליו את ההתייצבות. סמכות כזאת לא ניתנה לוועדת הכנסת.
שיקולים זרים
שנית, מרבית הטענות של חבר כנסת שדורש לעצמו חסינות יכולות להישמע במסגרת טענות מקדמיות במשפט הפלילי. לפי חוק סדר הדין הפלילי, הנאשם רשאי לטעון במסגרת טענותיו המקדמיות כי - א. יש לו חסינות. ב. יש לו הגנה מן הצדק. טענותיו של נתניהו חוסות ברובן תחת ההגנה מן הצדק. אין שום הגיון להאריך את הדיון על-ידי שמיעת עדים כשעדים יכולים להשמע בין כך וכך בהליך הפלילי.
שלישית, החסינות פוגעת בעקרון השיויון. הזכויות שיש לחבר כנסת שהוחלט להעמידו לדין לא ניתנו לאזרח מן השורה. אין לאזרח למי לפנות ולטעון שכתב האישום הוגש מתוך שיקולים זרים אלא לביהמ"ש בלבד. עקרון השיויון לפני החוק, שהוא עקרון חוקתי ששואב את כוחו מחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, מחייב פרשנות מצמצמת של החוק.
רביעית, שמיעת עדים יכולה להאריך את הליך החסינות על חשבון המשפט הפלילי. אם נותנים לנאשם זכות להשמיע עדים, יש לתת את אותה זכות גם למאשים, שהוא היועץ המשפטי לממשלה. ההליך יכול להמשך שנים, עוד לפני שהמשפט התחיל. פרשנות כזאת מנוגדת לאינטרס הציבורי.
לכך יש להוסיף את ס' 116 לתקנון הכנסת שקובע סדרי דין מיוחדים לגבי הליך החסינות. גם שם אין שום הוראה לגבי האפשרות לזמן עדים. כאמור שתיקה זאת אינה מקרית והיא מלמדת על הסדר שלילי. סוף דבר - לנתניהו יש את מלוא הזכות להציג את עמדתו אך לא להביא עדים.

תאריך:  13/01/2020   |   עודכן:  13/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשות נתניהו
דן מרגלית
הצילו את שמו של גוש הימין; את תורתם של זאב ז'בוטינסקי ואת מוסרי הנביאים אשר נשכח מלומדי הישיבות הדתיות-לאומיות
דן מרגלית
כך מדבר מנהיג עם חוש אחריות ציבורי וכבוד בפני המשפט והצדק, שלעולם לא היה מבקש להיחבא מאחרי חוק החסינות    זה לא לליגת ההתנהגות של ביבי
עידן יוסף
בהצהרה שמסר יו"ר הכנסת אמר כי לדעת יועמ"ש הכנסת אין בו צורך להקמת ועדת הכנסת    תקף את כחול לבן, אך נמנע מלתקוף את ליברמן: "אנשים שבינם לבין ממלכתיות לא התקיים אפילו קשר מקרי – מאשימים אותי בהעדר ממלכתיות"    "ועדת הכנסת תהפוך לג'ונגל שיבזה את כבוד בית המחוקקים"
איתמר לוין
קובע שאלדשטיין לא יוכל למנוע מן הוועדה המסדרת להקים את ועדת הכנסת לצורך דיון בבקשתו של נתניהו למתן חסינות, ויהיה חייב לכנס את המליאה כדי לאשר את הקמת הוועדה    דחיית בקשת החסינות של נתניהו - רק אם בג"ץ יתערב או שהליכוד יפעיל פיליבסטר בדיוני הוועדה
איתמר לוין
דחה את בקשת הליכוד לאסור על היועץ המשפטי לכנסת לפרסם את חוות דעתו בעניין כינוס ועדת הכנסת לדון בחסינותו של נתניהו, עד להכרעה בעתירה של הסיעה נגד פרסומה בכלל בטענה שהוא מצוי בניגוד עניינים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il