X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
המליציות השיעיות הנאמנות לאירן נערכות לפעולות טרור נגד כוחות צבא ארה"ב בעירק וממתינות לתשובה הרשמית של ארה"ב על דרישת עירק לנסיגה מהמדינה. אירן צפויה להיתקל בקשיים רבים במאמציה להביא לנסיגת צבא ארה"ב מעירק, בינתיים ייתכן שתיזום פעולות טרור מתימן
▪  ▪  ▪
טראמפ בעירק [צילום: אנדרו הרניק, AP]

מנהיגי "פלגי ההתנגדות" בעירק, הכינוי של המליציות השיעיות הנאמנות לאירן, נועדו ב-13 בינואר בעיר קום באירן לדון בדרכים להביא ליציאת כוחות ארה"ב מעירק. מדובר בפגישה חשובה שבה השתתפו איש הדת הבכיר מוקתדא סדר, וראשי המליציות השיעיות האדי אלעאמרי,אכרם אלכעבי, לית' אלח'זעלי ואבו אלאא' אל ווילאי. בפגישה סוכם על הקמת "ועדת תיאום" שתתאם את פעילות כל גופי ההתנגדות נגד הנוכחות האמריקנית בעירק.
במקביל פירסמה קואלציית "אלפתח" בפרלמנט העירקי איום לפתוח בפעולות צבאיות נגד הכוחות האמריקנים בעירק אם תסרב ארה"ב להיענות להחלטת הפרלמנט העירקי לסגת מהמדינה. איש הדת השיעי הבכיר בעירק, מוקתדא סדר, קרא ב-14 בינואר לתושבי עירק לצאת ל "הפגנת מיליון" בדרכי שלום בדרישה לנסיגת כוחות צבא ארה"ב מעירק. המליציות השיעיות בעירק ממתינות לתשובה הרשמית של ארה"ב על קריאת ממשלת עירק לקבוע לו"ז לנסיגת הכוחות האמריקנים מעירק, רק אז הן אמורות להתחיל בהתקפות על מטרות אמריקניות בעירק.
הממשלה בעירק בראשות עאדל עבד אלמהד הינה ממשלת מעבר ולא ברור אם היא תוכל ליישם את החלטת הפרלמנט העירקי להוצאת הכוחות האמריקנים מעירק. ארה"ב מנסה להרוויח זמן, הנשיא טראמפ איננו רוצה בנסיגה מעירק בעיתוי הנוכחי מחשש שזה יתפרש ככניעה לאירן וישפיע על המרוץ לנשיאות, הוא מאיים בהטלת סנקציות על עירק, אם יגבר הלחץ הפנימי בעירק על הממשלה הוא עשוי להחליט על פריסה מחדש של הכוחות האמריקנים בעירק כדי לצמצם את הסכנות הנשקפות לחיילים האמריקנים מפני פיגועי טרור.
שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו שוחח עם 50 אישים עירקים בניסיון לעודד כוחות מתונים בעירק שיתמכו בהמשך הנוכחות הצבאית האמריקנית למלחמה בדאעש, ארה"ב מנסה להראות כי הדרישה לנסיגה היא דרישה של אירן ולא דרישה עירקית. במקביל התכנסו באיחוד האמירויות נציגים של הפלגים הסונים בעירק כדי לדון באפשרות הקמת "אזור סוני" בעירק ובקשה מארה"ב להמשיך במשימותיה בעירק ולא לסגת ממנה.
דרישה כזו תאפשר לצבא ארה"ב להתפרס מחדש באזורים הסונים בעירק. בינתיים ממשיך ראש ממשלת עירק עאדל עבד אלמהדי בהתייעצויות על הסגת הכוחות הזרים מעירק, הוא שוחח בטלפון עם ראש ממשלת שבדיה סטיבן לופין על המשך המלחמה נגד כוחות דאעש בעירק, לשבדיה יש 70 חיילים בעירק העוסקים בהדרכה צבאית של כוחות צבא עירק. הזירה העירקית הופכת להיות הזירה העיקרית למאבק בין ארה"ב לאירן, אולם גם המליציות העירקיות הפרו אירניות מבולבלות והן רוצות לכלכל צעדיהן בזהירות נוכח התגובות הבלתי צפויות של הנשיא טראמפ. החשש שלהן הוא שהנשיא האמריקני ימלכד את ממשלת המעבר בראשות עאדל עבד אלמהדי, יפרוס מחדש את חיילי צבא ארה"ב בעירק ויפעל לחלוקתה בפועל כדי שלא לתת לאירן ניצחון כלשהו.
הנוכחות הצבאית האמריקנית בעירק תקועה לאירנים כמו "עצם בגרון", המשימה הראשונה של האירנים היא להביא לגל פיגועי טרור נגד הכוחות האמריקנים בעירק בנקמה על חיסולו של קאסם סולימאני כדי שלא להסתבך במלחמה ישירה מול ארה"ב. הנוכחות הצבאית האמריקנית בעירק מוגדרת לצורך לחימה בארגון הטרור דאעש אך הנוכחות הזו על גבול עירק אירן מלחיצה את משטר ההאיתולות שרואה בכך איום ישיר על שלטונו ומתן אפשרות לאמריקנים לשבש את ההתבססות האירנית בסוריה ובעירק.
המשימה הזו שהטיל המנהיג הרוחאני העליון על גיס "קודס" להביא לנסיגת כוחות צבא ארה"ב מעירק היא אתגר גדול מאוד עבור הגנרל אסמעיל קאני, יורשו של קאסם סולימאני, ההנהגה האירנית תבחן אותו מקרוב בתפקידו החדש והוא יצטרך להתחיל ולספק תוצאות כבר בזמן הקרוב כיצד הוא מקדם את הלחימה נגד כוחות הצבא האמריקני בעירק. גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי הוא צפוי להיתקל במכשולים רבים ויקשה עליו להיכנס בפרק זמן קצר לנעליו הגדולות של קאסם סולימאני.
חשש לנקמה מתימן
לא מן הנמנע שבעוד המתקפה של המליציות השיעיות על הנוכחות הצבאית האמריקנית בעירק מתעכבת, יפעלו האירנים גם בחזיתות אחרות נגד האמריקנים, ההערכות בעולם הערבי מדברות על פעולות טרור צפויות של המורדים החות'ים בתימן נגד מטרות אמריקניות או ישראליות כדי לנקום את מותו של קאסם סולימאני. צריך לזכור כי גורמים אמריקנים אישרו ב-10 בינואר בפני ה"וושינגטון פוסט" כי ביום בו חיסלה ארה"ב את קאסם סולימאני ביצעו כוחות אמריקנים מבצע סודי נגד בכיר אירני מ"משמרות המהפכה" בתימן.
מדובר בעבד ראזה שחלאי, מפקד בכיר בכוח "קודס" שפועל בתימן, הפעולה האמריקנית לא הסתיימה בהצלחה והוא נותר בחיים, דבר שמגביר כעת את האפשרות לפעולת נקמה מצדו ומצד המורדים החות'ים הנאמנים לאירן.

תאריך:  15/01/2020   |   עודכן:  15/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
מתיחות חדשה ביחסי מצרים עם תנועת חמאס על-רקע ביקורה של משלחת בראשות איסמעיל הנייה בטהרן. המצרים אינם מעוניינים בנתק עם תנועת חמאס אך הם מאותתים על אי-שביעות רצונם מההתקרבות המחודשת של חמאס למשטר האייתולות
יוני בן-מנחם
מותו של הגנרל קאסם סולימאני הוא התפתחות חיובית עבור ישראל בכל הקשור במלחמה נגד ההתבססות הצבאית האירנית בסוריה. סולימאני הוא אבי הפרויקט האירני בסוריה, ישראל צריכה לנצל את הוואקום שנוצר בעקבות מותו כדי להגביר את התקפותיה על היעדים האירנים בסוריה
איתמר לוין
הממשל צמצם בצורה משמעותית את מספר הדיפלומטים ועובדי הסיוע בבגדד, ויכולת הפעולה שלהם נפגעה עוד לפני הסתערות ההמונים - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
שנתיים וחצי לאחר החרם שהטילו מדינות המפרץ על קטר, נפגשו נבחרות הכדורגל שלה ושל איחוד האמירויות. אבל הסכם של ממש עודנו רחוק, מסביר אקונומיסט
דביר מור
לציר ההתנגדות האיסלאמית מטרה אירנית נחושה, לשמור על ראש חץ איסלאמי יציב מול המערב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il