X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אקונומיסט על זירות הקורונה הנשכחות

תחזית בלהות למדינות העניות

יכולתן של מדינות עניות להתמודד עם הקורונה היא מועטה מאוד, והעולם העשיר אינו ממהר לסייע - למרות שהאינטרס שלו הוא שהנגיף לא יישאר בשום מקום בעולם
▪  ▪  ▪
הודו. אין סיכוי לריחוק חברתי [צילום: מניש סווראפ, AP]

הקורונה גורמת למהומה במדינות העשירות, אך אקונומיסט אומר שיש לשים לב גם למדינות העניות – בהן הנזק עלול להיות קשה עוד יותר. הערכה גסה מאוד אומרת, שללא ריחוק חברתי – 80%-25% מתושבי כל מדינה יידבקו. 4.4% מהתושבים יחלו בצורה קשה ושליש מהם יזדקקו לטיפול נמרץ – תחזית בלהות למדינה ענייה. ריחוק חברתי קשה למימוש בשכונה צפופה, רחיצת ידיים בלתי אפשרית אם אין מים זורמים, הימנעות מלצאת לעבודה אינה אופציה כאשר אין פיצוי כספי.
מערכות הבריאות במדינות עניות רבות אינן יכולות להתמודד עם מחלות רגילות, שלא לדבר על מגיפה חדשה. ההוצאה לבריאות לנפש בפקיסטן היא 0.005% מאשר בארה"ב. באוגנדה יש יותר שרים מאשר מיטות טיפול נמרץ. גם ההיסטוריה מפחידה: רוב המתים מאיידס הם מאפריקה; השפעת הספרדית חיסלה 6% מתושבי הודו. רבות מהמדינות העניות עדיין מתעלמות מהקורונה: רחובות מינמאר עמוסים; נשיא ברזיל, חאיר בולסונרו, כינה אותה "בלוף"; נשיא טנזניה, ג'ון מגופיני, התיר לכנסיות לפעול משום שהקורונה "שטנית ואינה יכולה לשרוד בגופו של ישו". שליטים סמכותנים רבים משתמשים בקורונה כתירוץ להגביר את הדיכוי.
יש כמה סיבות לתקווה, מציין אקונומיסט. מדינות עניות הן צעירים – הגיל החציוני באפריקה הוא מתחת ל-20 – בעוד בסיכון מצויים במיוחד המבוגרים. הן כפריות והחקלאים עובדים לבדם. מזג האוויר חם וייתכן שהוא מעכב את התפשטות הנגיף. מדינות שנפגעו מן האבולה צברו ניסיון חיוני. אבל לצד זאת, הריאות ומערכת החיסון נוטות להיות חלשות בשל תזונה לקויה או מחלות קודמות. כפריים אולי יידבקו מאוחר יותר, אך המגיפה תגיע גם אליהם. למדינות עניות אין משאבים לרשת ביטחון כלכלית שתאפשר סגר.
הביקוש לסחורות עליהן מבוססות רוב המדינות – קרס: החל מנפט וכלה בפרחים. התיירות נעלמה. משקיעים זרים משכו 83 מיליארד דולר ממדינות מתפתחות מאז החל המשבר, המשיכה הגדולה ביותר אי-פעם. מהגרי עבודה מאותן מדינות מאבדים את משרותיהם במדינות העשירות ואת יכולתם לשלוח כסף הביתה. מדינות עניות, ואפילו מדינות במצב ביניים, ניצבות בפני סכנה של משבר במאזן התשלומים וקריסה בהכנסות הממשלתיות, בשל הצורך להשקיע בבריאות, ברווחה ובייבוא מוצרים חיוניים; הן לא יכולות ליטול הלוואות לשם כך.
במקום לעזור, מדינות עשירות רבות פונות ללאומנות. האיחוד האירופי אוסר לייצא ציוד רפואי, בניגוד לערכים בהם הוא מתפאר. קזחסטן עשירת-הנפט אוסרת ייצוא מזון, למרות שאינו במחסור; איסור כזה, אם יתרחב, יהיה קטלני לכמה מדינות עניות. הממשלות העניות, סבור אקונומיסט, חייבות למסור לאזרחיהן מידע מלא ואמין, ולנקוט צעדים הדרושים כולל סגר. ואילו המדינות העשירות חייבות לסייע להן במהירות ובנדיבות. קרן המטבע הודיעה שהיא מוכנה להעמיד קו אשראי של טריליון דולר; ייתכן שיהיה צורך בהרבה יותר. סין קונה השפעה במדינות אלו בזכות המשלוחים המתוקשרים של ציוד רפואי, ואותן מדינות יזכרו היטב מי סייע להן.
המאבקים בעבר בקדחת ובאיידס לימדו, כי יש צורך במאמץ עולמי כדי להתגבר על מחלה עולמית. השעה מאוחרת מכדי למנוע תמותה, אך עדיין ניתן למנוע אסון. האינטרס של המדינות העשירות הוא לחשוב גלובלית ולא רק מקומית. אם הנגיף יישאר בעולם המתפתח, עד מהרה הוא יחזור לעולם המפותח.

תאריך:  30/03/20   |   עודכן:  30/03/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איציק וולף
לאחר שראשי רשויות מקומיות פנו למשרד הפנים בדרישה להעברת מידע על חולי קורונה שהתגלו ברשויות המקומיות השונות הודיעו משרדי הממשלה כי משרד הבריאות יעביר את פרטי חולי הקורונה ואת פרטי המבודדים למשרד הפנים, ומשם יועברו הנתונים לכלל הרשויות בישראל תוך שמירה על חיסיון מידע ועל צנעת הפרט
יצחק דנון
טוענת שהנהלת הרשות משתמשת במגיפה כתירוץ לפגוע בהתארגנות העובדים    יוצאת נגד ההוראה לגלח את הזקנים והדרישה להתקין את יישומון "המגן"
יאיר דקל
כשמכניסים אותנו לפאניקה, תוך הסברים מבולבלים, אנחנו יושבים בבית ומגיעים למסקנות שגויות, לפעמים    במצב של פאניקה מקבלים כל אמירה בלי מחשבה
עידן יוסף
ההקלות: פרסום הבהרה לעניין ביצוע עסקות החלף במניות, הקלות למנהלי קרנות נאמנות והקלות לבעלי רישיון    יו"ר רשות ני"ע: "אנו עוקבים אחר הנעשה בשווקים, עומדים בקשר ישיר ורציף עם כלל הגופים והחברות הציבוריות כדי לבחון כל העת, מתן מענה שיאפשר גמישות פיננסית
גלית יצחק-אוגנוב
בבית-הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית דורשים ממקבלי ההחלטות בעניין הקורונה: "סייעו לצוותים הרפואיים ולציבור להתמודד עם אי-הוודאות על-ידי שקיפות והעברת מסרים ברורים, המבוססים על נתונים ולא על פחד"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il