X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרשימה תוקפת את אחת הבעיות המנסרות תדירות אצל בעלי שליטה איך לבצע עסקות עם חברותיהם ללא חשיפת יתר לשומות מופרזות כפי שקרה פעמים רבות. על סמך תקדימים מסוימים מנתח המאמר את דרך הזהב לעסקת בעלי שליטה ללא חשיפה לשומות מופרזות מצד פקיד שומה בעת בחינת העסקות
▪  ▪  ▪

רבים מבעלי השליטה במשק כמהים לחופש פעולה מול חברותיהם. מסורתית, מס הכנסה בגיבוי בתי משפט, מכים כל ניסיון ליהנות מקרבה זו על-ידי מיסוי, לעיתים מיסוי ביתר מס גדול מאד. יוצא כי בעלי שליטה נרתעים מעסקות מיוחדות עם תאגידים שלהם. אחים בראזני, בר בנין, יעקב בר, גרינברג, הם כולם דוגמאות למיסוי יתר של בעלי שליטה. גם פרשת באזל המפורסמת משנות ה-90 ופרשת הפניקס (ביטוח משנה, חכמי) וכמובן לה נסיונאל ופרומדיקו, הן דוגמאות לעסקות בעלי שליטה שלא הסתיימו רק בהיבט שומתי אלא גם באחרים.
לאחרונה, בשני פסקי דין עליון ומחוזי, הותוותה הדרך לעסקות של בעלי שליטה עם תאגידים בשליטתם. בוע' 1182/05 וינר נ' מס שבח רחובות ניפסק כי אם יקפידו בעלי החברה הקבלנית על מספר כללים בסיסיים, לא יוכל פקיד השומה לתקוף את העסקה בטענה למיסוי יתר עקב עיסקה מלאכותית או הפחתת מס לא נאותה. פסק הדין מחרה הולך בעקבות פסק דין עליון של ע"א 7414/02 אולשביצקי נ' מע"מ חיפה.
בשני המקרים ערכו בעלי שליטה עסקות-קומבינציה מסוגים שונים של הזמנת בנייה ושירותים, לרבות קניית דירה מחברה בשליטתם. רשויות המס כמובן שמו את העסקה כרצונם בתעריפי ניפוח מקובלים, בין עשרות למאות אחוזים. בית המשפט בשני המקרים קבע מספר כללים שראוי לתמצתם לנוחות הקורא על-מנת לדעת מתי הדבר לגיטימי ואיננו מותיר לפקיד השומה שיקול דעת לתקוף העסקה.
הכלל הראשון הינו כי הכסף שבו משתמש בעל השליטה הינו כסף פרטי ממקורותיו שלו ולא כסף מהחברה. דוגמא: הלוואה פרטית בבנק הינה לגיטימית אך הלוואה שתילקח מהחברה כנראה תסכל את לגיטימיות תכנון המס. נקודה זו לא ברורה עוד לאור הילכת חזן שהתירה לחברה לערוב בבנק להלוואות בעלי שליטה מבלי שהדבר ייחשב לעסקה מלאכותית. משמע: הלוואה מבנק בערבות חברה לא תביא לפסילת התכנון לפי הנשיא (בדימ.) ברק בפרשת חזן.
נקודה שנייה, חשובה לא פחות, הינה העזרות בכלכלנים, שמאים ועורכי דין שייתנו גיבוי מהותי-תוכני להערכת המחיר ללא-הנחות לעומת מחירי שוק ללא-ריבית מועדפת או אשראי יוצא דופן-מבנה משפטי נורמטיבי לעסקות של זרים.
אם כל אלו יתקיימו הרי סביר כי לפקיד שומה או מנהל מע"מ או מס שבח יהיה קשה להתערב בעסקה. עד כדי כך הדבר בולט בהילכת וינר שהוועדה החליטה לפסול שומת מנהל מס שבח שלקח מחיר קרקע לחדר לדירה רגילה לפי מחיר קרקע לחדר של הפנטהאוס. ידוע לכל בר דעת כי מחיר קרקע לחדר בפנטהאוס יקר קמעה ממחיר קרקע לחדר בדירה רגילה.
עוד דחתה הוועדה בפרשת וינר את טענת המשיב-המנהל כי אין להסתמך על פרשת אולשביצקי בניתוח לגיטימיות העסקה בשל העובדה שעסק המע"מ שאיננו דומה למס שבח. התוצאה: אם תביאו כסף מהבית לעסקה עם בעל שליטה ותלוו עצמכם באנשי מיקצוע שיישמרו על קריטריונים שמאיים כלכליים ומשפטיים מקובלים, תוכלו לצאת מנצחים בעסקות בעלי שליטה ולחסוך הרבה כסף.

תאריך:  19/12/2006   |   עודכן:  19/12/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן דחוח-הלוי
מלחמת האזרחים הפלשתינית מלמדת, כי אין פרטנר קביל בצד הפלשתיני ובוודאי לא גורם כוח היכול לעמוד בהתחייבויות מדיניות ארוכות טווח או לכבד הסכמים ביטחוניים ולהילחם בטרור    אלה הקוראים לפתוח בעיתוי הנוכחי במו"מ עם הרשות הפלשתינית שוגים בקריאתם את תמונת המצב בזירה הפלשתינית
אורנה מרקוס בן-צבי
סוריה מילאה ועדיין ממלאת תפקיד מפתח בבעירה התמידית הבוערת במזרח התיכון    השאלה היא - האם הימנעות ממשא-ומתן עם סוריה לאור עובדה זו, תרחיק אותה מ"ציר הרשע" או אולי דווקא להיפך    דווקא הימנעות מהידברות עם השכנה מצפון היא שתקרב את המלחמה הבאה    מאין שואבים מנהיגי המדינה את "האומץ" המפוקפק לדחות על הסף הצעות הנשיא הסורי למשא-ומתן?
נרי אבנרי
הצעתי היא סינתזה בין שלושה אינטרסים ענקיים: א)- תאוות הפוליטיקאים לחשיפה - במיוחד מול מצלמות. ב)- סגידת הטלבוויזיה לאלוהי הרייטינג, דהיינו: דם, דם, דם! ג)- רצון הצופים לראות פוליטיקאים שקרנים (מימין ומשמאל) נשחטים בשידור חי
עו"ד אברהם פכטר
שתי החלטות בג"צ, האחת בעניין פיצויי האינתיפאדה והשנייה בעניין ה"סיכול הממוקד",מצביעות על כך שיש להקים בית משפט לחוקה
ד"ר חיים משגב
דומה, שעוד לא היה בהיסטוריה האנושית אדם שכה הזיק - לא בזדון, אלא, אולי, מתוך נאיביות - לעמו כמו אהרן ברק. פסיקותיו הניאו-ליברליות לא רק מכרסמות ביכולותיו של צה"ל לנצח במלחמה; הן פשוט מסרסות חלקים טובים וראויים בעם היהודי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il