X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ניצני הצמיחה של המגזר הערבי, בעיקר בקרב הצעירים המשכילים הערבים, מביאים את הבנקים הישראלים להכיר בפוטנציאל הרווח הטמון בו "הדור הצעיר רוצה להצליח"
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

צמרת בנק הפועלים, בראשותו של היו"ר יאיר סרוסי, צפויה לבלות מחר (ד') בנצרת הערבית. היא תגיע לשם במסגרת ועידת העסקים הערבית השנייה, שבנק הפועלים הוא נותן החסות הראשי שלה. ואולם, לא רק חסות נותן הבנק, אלא גם את מיטב יוזמתו ומרצו: בשנה החולפת הסתער הבנק על המגזר הערבי בישראל. אין דרך אחרת לכנות פתיחתם של 15 סניפים חדשים, סניפי אקספרס, בתוך שנה אחת בערים הערביות והמעורבות.
בנק הפועלים גילה את המגזר הערבי בישראל. הוא לא היחיד. בנק מרכנתיל דיסקונט הגדיל את מספר סניפיו במגזר הערבי ב-15% בשנה האחרונה, כך שמחצית סניפיו כיום מיועדים לאוכלוסיה הערבית. בנק ערבי ישראלי נמצא גם הוא במגמה של הגדלת פעילות. בהכללה ניתן לומר כי הבנקים בישראל גילו, באיחור אלגנטי של 60 שנים, שבישראל חיים 20% אזרחים ערבים - וששווה להתאמץ לשרת אותם.
"הבנקים כולם פותחים יותר סניפים במגזר הערבי". אומר אלון בירון, סמנכ"ל אסטרטגיה וניהול סיכונים בבנק מרכנתיל. "כולם מזהים את הפוטנציאל הטמון בו".
עד לשנתיים האחרונות שלטו במגזר הערבי שני בנקים בלבד: בנק מרכנתיל, מקבוצת דיסקונט ובנק ערבי ישראלי, מקבוצת בנק לאומי. שני הבנקים פיתחו התמחות באוכלוסיה הערבית, ונהנו מבלעדיות. הבנקים האחרים לא נדחפו להתחרות עמם, מתוך הנחה כי הרווחיות הגלומה באוכלוסיה הערבית אינה מצדיקה זאת. כלומר, שמדובר באוכלוסיה עניה, לא משכילה, עם מעט פעילות בנקאית וגיוון פנימי רב. "אין דין נצרת כדין הערים הערביות במשולש", אומר בירון על כאבי הראש הרבים שמייצר המגזר עבור בנקאים.
צאו ולימדו - דוגמה לכך ניתן למצוא בהיעדר שוק משכנתאות במגזר הערבי. אומנם כמעט כל הערבים מתגוררים בבתים בבעלותם, המושג של מגורים בשכירות כמעט ולא קיים אצלם אבל את הבתים הם בונים מהאמצעים המועטים שלהם, ללא תמיכה של הבנקים. הסיבה לכך היא הבעיה הקשה של ביטחונות במגזר הערבי. הרישום של נכסי נדל"ן רחוק מלהיות מוסדר, וחלק גדול מהבתים כלל אינם רשומים בטאבו. מה שלא רשום, לא ניתן לשעבוד לבנק.
גם אם יש רישום מסודר, הבנק לא מוצא לנכון לשעבד את הנכס כי אין יכולת לממש אותו. חלק גדול מהבנייה במגזר הערבי היא בנייה משפחתית-חמולתית - כל המשפחה לדורותיה מתגוררת באותו בניין, במספר קומות שלו. נניח שהנכד בדירה השנייה מתוך ארבע הדירות השייכות למשפחה באותו בניין לא יעמוד בהחזר המשכנתה שלו - מה בדיוק יעשה הבנק? יתפוס את הדירה וימכור אותה למשפחה אחרת?

מתקשים לקבל אשראי

לצד הבעיות האוביקטיביות, ריחפה תמיד בחלל האוויר גם הבעיה הסוביקטיבית: הטענה כי מוסר התשלומים בקרב ערביי ישראל הוא נמוך יותר, או בהגדרה הבנקאית "סיכון האשראי" של המגזר הוא גבוה. העובדה כי חלק גדול מהפעילות הכלכלית הערבית התמקדה במגזר העסקים הקטנים רק החריפה את המצב. "אין הרבה מידע פיננסי על עסקים קטנים, זה נכון במגזר היהודי והערבי גם יחד, ולכן לעסקים כאלה קשה יותר לקבל אשראי", מסביר בירון.
בהתאם, רק בנקים מתמחים, שלמדו להכיר את ערביי ישראל ופיתחו התמחות כיצד להתמודד עם הבעייתיות שאיפיינה אותם, עבדו במגזר. הבנקים שאינם מתמחים חשבו שהסיכון הוא גדול מדי, ואינו מצדיק את המאמץ מצדם. התפישה הזו גם הולידה את הבעיה המרכזית של הכלכלה הערבית בישראל - חוסר נגישות לאשראי, שלא איפשרה לעסקים ערביים בישראל להתפתח לצמוח.
לא עוד. כיום הבנקים כולם מתחרים ביניהם בקשירת סופרלטיבים לאוכלוסיה הערבית. ההסכמה מקיר לקיר במגזר הפיננסי היא כי הערבים מייצגים את פוטנציאל הצמיחה הבא של הבנקים בישראל - אחרי שמרבית מוקדי הצמיחה בקרב האוכלוסיה היהודית כבר מוצו.
כך, מצגת של אחד הבנקים מתמקדת בכך שהאוכלוסיה הערבית בישראל היא צעירה מאוד (50% צעירים), גדלה בקצב מסחרר (ריבוי טבעי של 3%), ענייה (49% עניים), עם שיעורי תעסוקה נמוכים מאוד של נשים ערביות (20%) ופעילות בנקאית מועטה (רק ל-40% יש חשבונות בנק). "הערבים שמרנים בניהול הכספים שלהם", מסבירים בבנקים. "יש להם הרבה פחות פקדונות או חשבונות ניירות ערך. בכלל, הם לא מכירים את שוק ההון. הם מעדיפים תוכניות חיסכון ולטווח הארוך - הם חוסכים משמעותית יותר מהיהודים".
צילום: TheMarkerמבחינת הבנקים, כל הנתונים האלה מייצגים פוטנציאל צמיחה משמעותי מבחינתם - גם צמיחה של האוכלוסיה הערבית עצמה, וגם צמיחה של הפעילות הבנקאית בקרבה. להבדיל משנים עברו, ניצני הצמיחה כבר נראים באופק, בקרב הצעירים המשכילים הערבים.
"הדור הצעיר של הערבים רעב ורוצה להצליח", אמר לנו בנקאי בכיר. "ההתפתחות שלהם היא מדהימה - בתוך שש שנים קפצו הצעירים הערבים מ-7% בשיעורי חדירת האינטרנט ל-50%. גם שנות ההשכלה של הצעירים בני ה-25 כבר כמעט ולא מפגרות אחרי היהודים, להבדיל מדור ההורים שלהם. המגזר פשוט מצוי בפריחה".
באותה נשימה, הבנקאים היהודים מתפעלים מהעובדים הערבים בסניפים שלהם. כידוע, המגזר הערבי סובל מאבטלה של אקדמאים, מה שמאפשר לבנקים לבחור לעצמם כוח אדם איכותי למכביר. "הם עובדים נאמנים, טובים ומשכילים", מתלהב בירון. "אנחנו פשוט נהנים להעסיק אותם".
הפריחה של הדור הערבי הצעיר הבנתה את התפישה כי הם חשובים מאוד לעסקים הבנקאיים. כך, הצעירים העירוניים מתחילים לעבור לדירות בבניינים רבי קומות (בנייה רוויה), ופותרים את כל המחסומים שמנעו עד כה מהבנקים להעמיד משכנתאות לערבים. בהתאם, שלושה בנקים החלו בניסיונות ראשונים לפתח פעילות משכנתה בקרב הערבים.
הבנקאים היהודים, מתברר, עסוקים בלהתלהב מהפעילות במגזר הערבי. "כל השנים הבנקים העריכו לא נכון את הפוטנציאל של המגזר הערבי", אומר בנקאי ותיק במגזר. "הם חשבו שהסיכון גדול מדי, ולכן נמנעו מלהיכנס אליו. הם טעו, כי למרות הסיכון, בסוף מרוויחים שם בגדול". עכשיו, כשכולם סוף סוף מכירים בפוטנציאל הרווח, מה עם הסיכון?

תאריך:  10/05/2011   |   עודכן:  10/05/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הבנקים בישראל מסתערים על המגזר הערבי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ואין לזה שום קשר לשנאת ישראל-ו
קורןנאוה טבריה  |  11/05/11 06:31
 
- לפולנים מותר הכל-גאונים של אמא ל"ת
אוכלי אדם  |  11/05/11 08:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זיו אברג'יל
לובנו העניינים בעקבות אירועי המשחק מול סכנין, יתכן שיהיה כשיר לבית"ר
איציק וולף
שר החינוך אמר בטקס הענקת פרסי ישראל כי הפלורליזם הוא קרקע לצמיחת חברה בריאה וכי הוא משוכנע שקיים קשר בין ציונות למצוינות    פרופ' רות גביזון: מבחנה של המדינה - מתן אפשרות לכל אזרח להגשים את מאוויו
איציק וולף
בן דודו של נשיא סוריה אמר לניו-יורק טיימס כי אם לא תהיה יציבות של המשטר הסורי לא ייתכן שתהיה יציבות בישראל    "אל תלחצו יותר מידי על הנשיא"    הבהיר: לא אמרתי 'מלחמה'    יועצת התקשורת של אסד: השלב המסוכן כבר מאחורינו
עידן יוסף
מטרת התנועה של הרב יהודה בן-ישי - להבליט את הטוב ולמצוא את המכנה המשותף בעם
אביתר בן-צדף
בית משפט לערעורים קיבל את הטענה, כי הודעתו הושגה בדרכים לא-נאותות    ארצות-הברית שילמה לפקיסטן חצי מיליון דולר תמורת הסגרתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il