X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מטוסי כפיר בסרי לנקה
מטוסי הכפיר שטסו בעבר בחיל האוויר משמשים כיום את צבא קולומביה התעשיה האוירית מנסה למכור עשרות מטוסים נוספים תמורת 20 מיליון דולר ליחידה
▪  ▪  ▪
20 מיליון למטוס אחד

התעשיה האוירית מנסה למכור עשרות מטוסי כפיר לחילות אוויר זרים, עם אחריות יצרן ל-40 שנה. המטוסים הוותיקים צוידו במערכות אוויוניקה חדישות, מכ"ם מתקדם ורב-עוצמה מתוצרת אלתא, חימוש מגוון, אמצעים עדכניים ללוחמה אלקטרונית ויכולות לתדלוק אווירי.
היעד שהוגדר באחרונה לאנשי המכירות של המפעל להב, בתעשיה האווירית, הוא למכור מספר מטוסי כפיר למדינות במזרח אירופה שעתידות להצטרף לברית נאט"ו. קונים אחרים הם חילות האוויר של מדינות בדרום אמריקה או באסיה. מדובר במדינות שמבקשות להצטייד במכונות מלחמה אוויריות שיודעות לחסל מטרות בדיוק כמו מטוסים המשתייכים לדור הרביעי, למשל ה-F-16 האמריקני, אך לא רוצות או לא מסוגלות לשלם על העוצמה הזאת הון.
כמה מאות מטוסי כפיר יוצרו בתעשיה האווירית מאז אמצע שנות ה-70, ושימשו את חיל האוויר הישראלי למשימות שוטפות של הגנה על שמי המדינה ותקיפה של מטרות - בעיקר בשטח לבנון. לפי מקורות זרים, המטוסים כבר אינם משמשים את חיל האוויר. מי שתפסו את מקומם הם דגמים שונים של המטוסים האמריקניים, F-16 ו-F-15.
עשרות כפירים הועברו לתעשיה האווירית לשימור, אחרים משמשים לטיסות ניסוי ורבים נוספים עברו השבחה מקיפה במפעל להב ונמכרו לחילות האוויר של קולומביה, אקוודור, סרי לנקה ואפילו לחיל האוויר האמריקני - שם הם מדמים מטוסי אויב במסגרת אימון של טייסים לקרבות אוויר. על-פי הערכות, בחילות אוויר אלה טסים כיום כמה עשרות מטוסי כפיר ישראלים.
בתעשיה האווירית מסרבים לחשוף את שמות המדינות שאיתן כבר מתקיים משא-ומתן בנוגע לעסקה עתידית לאספקת מטוסי כפיר מושבחים. עם זאת, מבטיחים שם לוחות זמנים קצרים במיוחד לאספקת הכלים המשומשים, אחרי שיפוץ. "בקולומביה לקח לנו 3 שנים בלבד כדי להעמיד טייסת שלמה שעונה על צרכי חיל האוויר שלה והכל, בשליש מחיר מכל מטוס חד-מנועי אחר שנחשב לדור רביעי. הכפיר המושבח מספק תשובות טובות לא פחות ממטוסי דור רביעי ובחלק מהמקרים אף טובות יותר", אומר ל"גלובס" מנהל מפעל להב, יוסי מלמד.
20 מיליון דולר, זה המחיר למטוס מושבח אחד עם כל החבילה הנלווית: חיווט מחודש, תא טייס מאובזר במיטב הטכנולוגיות ומערכות ניווט שיאפשרו לו לבצע משימה בתנאי יום ולילה, במזג אוויר סוער ובטווחים משמעותיים - בזכות כושרו לבצע תדלוק אווירי.
"לכפיר שאנחנו מספקים היום, יש מערכות מחשב עדכניות שפותחו רק לפני כשנתיים ובזכותן ביצועי המטוס עולים על אלה של מטוסים שנחשבים לדור רביעי אך עדיין נושאים מערכות מחשב מיושנות יחסית. בזכות האוויוניקה העדכנית והחדישה שלו - טייס ישראלי שהטיס בשנות ה-80 את הכפיר, לא יידע לעשות איתו הרבה מאד היום. זה פשוט מטוס אחר.
"טייס כפיר ישראלי שייכנס היום לכפיר שמשמש את קולומביה יידע להפעיל את המנוע ולטוס, אבל לא יידע כלום על מערכת האוויוניקה (אלקטרוניקה אווירית). כדי להפעיל את כל מערכות המטוס בצורה יעילה, טייס כזה יצטרך לעבור הכשרה של שנה. מאוד רצוי שתהיה לו גישה דיגיטלית ואם אפשר - שיהיה בן 20 עד 30, אחרת הוא באמת לא יסתדר עם זה", מספר אורן אבירם, שאמון על שיווק מטוסי הכפיר המושבחים בתעשיה האווירית.
8,000 שעות טיסה
הליכי ההשבחה נעשים במפעל להב שליד נמל התעופה בן-גוריון, שעובר בימים אלה מתיחת פנים כללית לקראת פתיחת קו הייצור החדש שבמסגרתו החברה תייצר לא פחות מ-811 זוגות כנפיים למטוס הקרב החמקני של לוקהיד מרטין האמריקנית, F-35. עשרות מיליוני דולרים מושקעים בבניית הקו החדש, ולאחר שתושלם יציקת שכבת הבטון העבה ברצפת האנגר הענק - כדי למנוע תזוזות בתהליך ייצור הכנפיים, יוכנסו למקום מערכות הייצור המתקדמות, כך שב-2014 ייוצרו בו הכנפיים הראשונות של מטוס הקרב החדיש.
לא רחוק משם נמצא האנגר שתע"א מייעדת להיות קו ההשבחה של מטוסי הכפיר. הוא יכלול את "הפשטת" המטוס מכל המערכות והחיווט המיושנים שלו, למצב של שילדת ברזל בלבד: "מכאן, אנחנו מנהיגים גישה של ארכיטקטורה פתוחה שמאפשרת התקנת מערכות ואמצעים באופן מהיר וקל - בהתאם לצרכים המבצעיים של הלקוח", מספר מלמד, "כשהמטוס נמסר ללקוח, הוא כשיר ל-8,000 שעות טיסה או ל 40 שנות פעילות וזה המון. המנוע שלו, J-79, ידרוש טיפול תחזוקה בכל 1,600 שעות טיסה וחוזר חלילה, כך שיש לו למעשה אינסוף שעות חיים. עלויות האחזקה השוטפות של המטוס הן רבע מאלה של מטוס אחר".
נוסף על פודים שנישאים בגוף המטוס ומאפשרים לו, בין השאר יכולות מרשימות בתחום הלוחמה האלקטרונית, בכוחו לשאת בגחון ומתחת לכנפיו חימוש מדויק ומגוון למתארי תקיפה שונים. בתע"א מבטיחים שבזכות מערכותיו המתקדמות - כל טיל ידע להגיע במדויק אל המטרה שהוגדרה לו.
זיהוי מטרות ממרחק
המכ"ם 30-32 של אלתא, כך מבטיחים בחברה, עתיד לאפשר לכפיר לזהות מטרות ממרחק רב - עוד הרבה לפני שהתגלה בידי מטוסי אויב ולפתוח לעברו, ראשון - באש מדויקת וקטלנית: "המכ"ם החזק מאפשר למטוס לזהות כמה מטרות בו זמנית, לספק את המרחק ואת הגובה של כל אחת מהן ובזכות האוויוניקה המתקדמת - הטייס יכול לשתף בנתונים אלה טייסים נוספים במבנה באופן שכל אחד יוכל להגיב לכל אחת מן המטרות בזמן אמת, בלי שהם אפילו ידברו ביניהם", מספר אבירם.
הניסיון של תע"א למכור את מטוסי הכפיר המושבחים לחילות אוויר ברחבי העולם משקף בעיקר את המציאות הדחוקה בשוק הביטחוני: מדינות שמקמצות בהוצאותיהן הביטחוניות בשנים לחוצות כשבצד השני חברות ביטחוניות שמנסות לספק חבילות לחימה זולות, שעדיין יודעות לעשות את העבודה.

פורסם במקור: אתר "גלובס"
תאריך:  06/08/2013   |   עודכן:  06/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 גלובס / Globes  עידו דרויאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תע"א מנסה למכור מטוסי כפיר
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
כפיר פה כפיר שם
שלומי האירני  |  6/08/13 19:37
2
אנחנו מקבלים כאילו כסף מארה"ב
ח  |  6/08/13 21:56
3
זה מטוס מחודש לגמרי
ירון זכאי 1  |  7/08/13 00:36
4
למה אנחנו לא צשתמשים בכפירים  ל"ת
lub  |  8/08/13 07:58
5
למה אנחנו לא משתמשים בכפירים ?
lub  |  8/08/13 08:04
 
- תשאל את שושנה ארבלי אלמוזלינו
ירון זכאי 1  |  9/08/13 02:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
עו"ד עידן למדן תוקף את ראש עיריית רמת השרון על התנגדותו לבניה במתחם תעש    "הוא עצמו תמך בבניית 10,000 דירות, ולא הגיע לדיוני הוועדה בנושא"    "דרישותיו נגועות בשיקולי בחירות"
מערכת אתר ערוץ הספורט
בשורה לישראל: סנטר בריטניה מצטרף לדנג ופרילנד
עופר וולפסון
רכש כ-150 מיליון דולר, במטרה להחליש את השקל, שקרוב לשפל של חודש מאי    אנליסטים וספקולנטים לא צופים התערבות משמעותית בטרם ימונה לבנק ישראל נגיד חדש
יצחק דנון
בית המשפט קבע כי שלי נרקיס הוא בעל הזכויות בדירת יוקרה בפרויקט סי אנד סאן על חוף ימה של תל אביב
עופר וולפסון
נשקל כי המימון לחלוקת ערכות המגן יגיע מהגדלת הגבייה בביטוח הלאומי    עלות רכישת הערכות: 1.3 מיליארד שקל ועוד 300 מיליון שקל מדי שנה לרענונן    כ-40% מהאוכלוסיה עדיין אינה מצויידת בערכות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il