X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שאלה זו הועלתה בתביעת הדיבה שתבע איתמר בן-גביר את אמנון דנקנר על שלוש ערכאות, שקל אחד, ופולמוס שאינו חדל להסעיר את הזירה הציבורית הישראלית
▪  ▪  ▪
אמר "איתמר הנאצי הקטן" וחויב בשקל אחד [צילום: ערוץ 10]
במחוזי
כאשר מדובר בהגנת הבעת הדעה בהקשר פוליטי אין לסתום/להצר את פי המתפלמסים, למען יוכל אדם להביע את דעתו בנושאים אשר עומדים על סדר היום ללא מורא.

בעליון
השימוש במונח 'נאצי 'נושא בחובו משקל טעון ביותר, ומעלה בתודעה מן השאול את האפלה שבתופעות האנוש, שום דבר אינו יכול להגיע לדרגת 'נאצי' ולכן ביטוח כזה חורג מכל תיאור ביקורתי, הוא שייך לעולם אחר, לעידן אחר.

יש הטוענים כי שימוש במילה 'נאצי' בכדי לגנות תופעות פוליטיות עכשוויות (כגון את הכיבוש, את הכהניזם, או את ההינתקות) עולה כדי זילות השואה. כולנו זוכרים את האופן שבו כינה פרופ' ישעיהו ליבוביץ' ז"ל את החיילים והמתנחלים 'יודונאצים' ואת המפגן המביש והמיותר של בני משפחת נעקרים אחת מחבל עזה, אשר הרימו ידיהם לאות "כניעה" ומיררו בבכי כשהם עונדים טלאי צהוב על דש בגדם.
מחד, יש הטוענים כי שימוש יתר בזכר השואה כדי לגנות כל תופעה פוליטית עכשווית מהווה סוג של הכחשת שואה, מאידך, יש הגורסים כי השואה לא החלה 'יש מאין' ואינה תופעה זרה לאנושות ("פלנטה אחרת"צמחה מתוך האנושות ועל כן יש לאתר את אותם ניצנים אשר הנצו בראשית שנות השלושים של המאה העשרים בתרבות ובחיים הציבוריים העכשווים שלנו. מהלך שכזה עשה גדעון לוי כאשר שלל במאמרו מכל וכל את השוואת הכיבוש לשואה, אך קבע כי אלמנטים מסוימים בכיבוש מזכירים את האופן שבו התייחסו הנאצים ליהודים בראשית שנות השלושים.
שתי גישות אלו עומתו זו עם זו בתביעת הדיבה אשר הגיש איתמר בן-גביר כנגד אמנון דנקנר, בראשית שנות התשעים. התביעה התגלגלה בשלוש ערכאות במשך למעלה מעשור, הובילה לפיצוי של שקל אחד בלבד (בבית משפט השלום ובבית המשפט העליון) אך גילמה את הדיון הציבורי בשאלת השאלות: "(לא) תישא את זכר השואה לשווא?"

קווי דמיון

כשרק החל יצחק רבין ז"ל, בראשית כהונתו כראש ממשלת ישראל בראשית שנות התשעים את תהליך השלום הניסיוני והבתולי עם הפלשתינים, שטפו הפגנות ימין סוערות את הארץ. באחת ההפגנות הללו הוצג רבין במדים של קצין נאצי.
בפאנל של התוכנית 'פופוליטיקה' אשר נערך באותם ימים, ואשר בו נדונה השוואת ראש ממשלת ישראל רבין ז"ל לנאצי, קרא אמנון דנקנר, משתתף קבוע בפאנל דאז, כי "מותר להתגונן מפני איתמר בן-גביר הנאצי הקטן", מה שהוביל לתביעת הדיבה המפורסמת של איתמר בן-גביר את אמנון דנקנר (ת"א (ירושלים) 8771/98 איתמר בן-גביר נ' אמנון דנקנר, תק-של 2002(1), 571).
בית משפט השלום קיבל את התביעה, וזאת היות שהביטוי 'נאצי' מגלם את כל הרוע והמיאוס שבעולם, ומכאן נובע כי כינוי אדם בכינוי שכזה עולה כדי לשון הרע כלפיו, כמשמעותה בחוק איסור לשון הרע, התשכ"ה – 1965.
עם זאת, בית משפט השלום קבע כי קיימים קווי דמיון בין הנאציזם לבין הכהניזם, וזאת על סמך חוות דעת שהגיש אמנון דנקנר מטעם ההיסטוריון, פרופ' משה צימרמן, ועל כן חויב אמנן דנקנר לשלם לבן-גביר שקל אחד בלבד.
הצדדים עירערו לבית המשפט המחוזי, זה על 'קולת הפיצוי' וזה על עצם קבלת התביעה (ע"א (ירושלים) 3242/02 איתמר בן-גביר נ' אמנון דנקנר, תק-מח 2003(3), 3626), ושם התהפכה שוב הקערה.

"וולגריזציה של השיח"

בדין ישבו השופטים יהונתן עדיאל, בועז אוקון וחנה בן-עמי.
נפסק כי בבואו של בית המשפט לבחון באם בהטחת הכינוי 'נאצי' כלפי מאן דהו יש משום לשון הרע כלפיו, על בית המשפט להפעיל את מבחן השומע הסביר.
בית המשפט המחוזי קבע כי בית משפט השלום טעה בקובעו כי נאצי בעיני השומע הסביר הוא מי שדוגל בהשמדת עם במחנות ריכוז, וזאת היות שבשיח הישראלי העכשווי נאצי = בריון גזעני.
הגם שאמנון דנקנר הגיש לבית המשפט עדות היסטוריון בדבר הדמיון בין התורה הנאצית לזו הכהניסטית, נפסק כי אין צורך להיזקק לכך, וזאת היות שבית המשפט אינו שם עצמו במוקדו של דיון אידיאולוגי ופוליטי היסטורי; אין צורך להיזקק לטענת 'אמת דיברתי', של המשיב, וניתן להגיע לתוצאה דומה דרך הגנת תום הלב, שבסעיף 15(4) לחוק איסור לשון הרע.
בכדי שתתקיים הגנה זו, קבעו השופטים, די אם תקום החזקה שבסעיף 16 לחוק איסור לשון הרע ולפיה "הפרסום נעשה באחת מנסיבותיו של סעיף 15 והפרסום לא היה אלא במידה הדרושה לאותו צורך". סעיף 15(4) לחוק איסור לשון הרע דן בהבעת דעה על אדם בתפקיד ציבורי, שיפוטי וכיו"ב, עליו, על עברו, על מעשיו וכו', כפי שהתגלו באותה התנהגות. ישנו קושי להבחין בין הבעת דעה לבין עובדה, הגבול הינו דק, ברם: במהלך ויכוח פוליטי אקטואלי ברי לכל קורא סביר כי הטחת הכינוי "נאצי" בפלוני אינו אלא הבעת עמדה על השקפו הפוליטית הגזענית.
האם הדעה חרגה מן הסביר? התשתית לסבירות הדעה היא עובדתית (עובדות הידועות לציבור), והשאלה היא עד כמה הדעה נובעת באופן סביר מן התשתית העובדתית. אין מדובר בדרישה להוכיח קשר הגיוני חזק בין העובדות הידועות לבין הדעה המובעת, אולם לרוב, דעה התלושה לחלוטין מן המציאות העובדתית, שאין לה כל עוגן, לא תיחשב לסבירה.
הלכה פסוקה כי לכל הגנה מבין שתים-עשרה החלופות של סעיף 15 אומדים מתחם סבירות משלה.
כאשר מדובר בהגנת הבעת הדעה בהקשר פוליטי, נפסק, אין לסתום/להצר את פי המתפלמסים, למען יוכל אדם להביע את דעתו בנושאים אשר עומדים על סדר היום ללא מורא. הנטל להוכיח את סבירות הדעה מוטל על המתגונן בפני תביעת דיבה, אולם הדעת נותנת שכאשר מדובר בביקורת ציבורית פוליטית, נטל זה יהא קל יותר, בזכות קיום אינטרס ציבורי רב עוצמה לקיים ולהגן על שיח פוליטי חופשי, שהוא יסוד מוסד בחברה מקיימת תרבות פוליטית דמוקרטית. מנגד, המשיב נכנס לזירה הפוליטית מרצונו החופשי. הוא מחצין את עמדתו הפוליטית, הוא הכניס את עצמו מרצונו החופשי לזירה של התבטאויות לא נעימות. לאור כל אלו קמה למשיב חזקת תום הלב שבסעיף 16(א) לחוק איסור לשון הרע, חזקה שלא נסתרה על-ידי המערער לפי סעיפים 16(ב) לחוק איסור לשון הרע.
עם זאת, קבעו השופטים, אין בדחיית ערעורו של בן-גביר ומקבלת ערעורו של דנקנר, משום תמיכה בכינויו של אדם 'נאצי', זוהי וולגריזציה של השיח.

דנקנר ישלם שקל

בבית המשפט העליון התהפכה הקערה על פיה שנית (רע"א 10520/03 איתמר בן-גביר נ' אמנון דנקנר תק-על 2006(4), 1410).
השופטים אליעזר ריבלין, איילה פרוקצ'יה ועדנה ארבל קבעו ברוב דעות כי בלשון הרע עסקינן, וזאת כנגד דעתו החולקת של ריבלין. השופט ריבלין אימץ את עמדת בית המשפט המחוזי בקובעו כי אדם סביר לא היה מקבל את אותן אסוציאציות נוראיות לנאציזם, מעצם כינויו של איתמר בן-גביר מידי אמנון דנקנר 'נאצי'.
הוא אומנם הביע את מורת רוחו מזילות זו של השואה – אך קבע כי מדינה דמוקרטית אינה ממהרת להגביל באופן כפוי את חופש הביטוי. הגם שהביטוי נאצי, קבע ריבלין, הינו ביטוי דיבתי, ישנן הגנות בחוק, והן התקיימו פה.
השופטת פרוקצ'יה לעומתו בודקת מה משמעות המונח נאצי בציבור הישראלי.
היא קובעת כי השימוש במונח 'נאצי' נושא בחובו משקל טעון ביותר, ומעלה בתודעה מן השאול את האפלה שבתופעות האנוש, שום דבר אינו יכול להגיע לדרגת 'נאצי' ולכן ביטוח כזה חורג מכל תיאור ביקורתי, הוא שייך לעולם אחר, לעידן אחר.
פרוקצ'יה מציעה לחייב את דנקנר בכ-15,000 שקלים לטובת איתמר בן-גביר. אולם, עמדת האמצע של ארבל מכריעה: ארבל מקבלת כי מדובר בתביעת דיבה, אך גבולית, וזאת לאור הדמיון הרב בין הנאציזם בראשית דרכו לבין הכהניזם, ועל כן מציעה לחייב את אמנון דנקנר, ממש כמו בבית משפט השלום, בשקל אחד.
בהיות עמדתה 'עמדת האמצע', עמדתה מתקבלת, ואמנון דנקנר מחויב לשלם שקל אחד לאיתמר בן-גביר כפיצוי על הדיבה הרעה שהוציא עליו.

תאריך:  21/04/2009   |   עודכן:  21/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם ניתן לכנות גזען כהניסט "נאצי"?
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
מערכת משפט רקובה ומסוכנת
עורו אחים  |  21/04/09 16:45
 
- בסלע ידידי,כל מילה ל"ת
גיזמו בון  |  21/04/09 19:17
2
הפוסטר של רבין יצא מהשב"כ של א
קורן נאוה,טבריה  |  21/04/09 17:19
 
- הטעות שעשתה הכותבת מורידה
זה היה סוכן שב"כ.  |  21/04/09 19:44
3
לצטט את גדעון לוי ?!
מצחיקה  |  21/04/09 17:45
4
לאחר כל הקשקוש הארוך איני...
י.ש  |  21/04/09 18:06
5
אג'נדת השופטים זהה לשל דנקנר ל"ת
פלורליזם?  |  21/04/09 18:51
6
בתי המשפט נכשלו בגדול
ירון זכאי  |  21/04/09 19:00
7
האם מי שהורג את מי שבא להורגו
דורון888  |  21/04/09 19:56
8
התשובה נמצאת בתוך השאלה...
???  |  21/04/09 23:09
9
אם ימני היה קורא כך לשמאלן ?
צדק במבחן  |  22/04/09 03:10
10
"המפגן המביש והמיותר "????
מד' ליונה עיוורת  |  22/04/09 12:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכאל פואה
אש גדולה מאיימת היום על מדינת ישראל - מדינה גדולה ומתגרענת מכריזה בגלוי על רצונה להשמיד אותנו. האם הפחד מהאש הגדולה יגרום לנו להעלים את עינינו מהאש הלוחשת?
איתמר לוין
עוד על מופע האימים של נשיא אירן בז'נבה, על תגובת העולם ועל העיתוי
ענבל בר-און
האם להיות יהודי פירושו להשתייך לדת היהודית, או שמא ניתן להשתייך ללאום היהודי, ולהיות בן דת אחרת? שאלות אלו עלו בפרשה המפולאה של אוסוולד רופאיזן, יהודי אשר שרד את התופת, המיר דתו, אך המשיך לחוש קשר רגשי עמוק לעם היהודי והציל יהודים בשואה
עו"ד משה גולדבלט
כרבים רבים אחרים אף אני סבור שהעונש שהוטל על ד"ר סרוב חורג לחלוטין מכל פרופורציה    האם המשמעות האמיתית של המסר המשוגר על-ידי בית המשפט לנאשמים הוא ראו מה עולה בגורלו של מי שלא מסכים לעסקת טיעון ומבזבז את זמנו היקר של בית המשפט?
ענבל בר-און
המסר הציוני של השואה מובן לכל בר-דעת, ואין צורך להרחיב בו    יש לזכור גם את המסרים האוניברסליים של השואה    לעיתים המסרים נשזרים זה בזה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il