X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מבזקים
הפגנות הפליטים הפלשתינים בלבנון [צילום: חוסיין מאלה/AP]
חמאס מאיימת בהסלמה בלבנון
התסיסה במחנות הפליטים הפלשתינים בלבנון נמשכת ותנועת חמאס מאיימת להביא להסלמה אם לא יבוטלו הסנקציות של ממשלת לבנון על הפליטים הפלשתינים. מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה תומך בעמדת הפליטים הפלשתינים, תנועת חמאס מובילה את המאבק למען זכויות הפליטים על גבו של יו"ר הרש"פ

שבועיים ימים חלפו מאז החלו ההפגנות בכל מחנות הפליטים בלבנון נגד התוכנית של שר העבודה הלבנוני כמיל אבו סולימאן נגד הפליטים אך נראה כי הוא מסרב לסגת בו מתוכניתו ומתעקש להמשיך בה למרות ההפגנות נגדה. המבצע נגד הפליטים הפלשתינים והעקורים הסורים החל בחודש יוני שעבר תחת הכותרת "המאבק בעבודה הבלתי חוקית של הזרים במדינה" ובמסגרתו כבר נסגרו 11 מוסדות שבהם עובדים פליטים פלשתינים.
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתנגד להסלמת המאבק של הפליטים והודיע כי יש לפתור את הבעיה בהידברות עם ממשלת לבנון, הוא שיגר ללבנון את בכיר אש"ף עזאם אלאחמד לטפל בבעיה אך אלאחמד לא הצליח לשכנע את ממשלת לבנון להורות לשר העבודה להפסיק את המבצע נגד הפליטים הפלשתינים. גורמים בכירים באש"ף מאשימים את ארגוני חמאס וחיזבאללה כי הם עומדים מאחורי התססת הפליטים הפלשתינים במחנות הפליטים בלבנון כדי שההפגנות יגלשו למחנות הפליטים בגדה ויערערו את יציבות שלטונו של מחמוד עבאס.
בחמאס מכחישים זאת בתוקף אך ברור שהם מובילים את ההפגנות האלה, ב-12 מחנות הפליטים של הפלשתינים בלבנון היו במהלך השבועיים האחרונים הפגנות ענק אך הן התקיימו בשקט ללא התנגשויות עם כוחות הביטחון של לבנון. תנועת חמאס בלבנון פירסמה ב-28 ביולי הודעה שבה קראה להמשך ההפגנות בכל מחנות הפליטים בלבנון ב"דרכי שלום" עד ששר העבודה הלבנוני יבטל את הסנקציות נגד הפליטים הפלשתינים במדינה. בהודעתה איימה תנועת חמאס כי" הפעילות העממית תסלים לכיוון אופק חדש אם ימשך מצב העושק והאפליה של הפליטים".
תנועת חמאס בלבנון דורשת משר העבודה הלבנוני להעביר את הנושא לדיון בישיבה הקרובה של הממשלה הלבנונית כדי שתדון בה ותבטל את הצעדים נגד הפליטים הפלשתינים. היא דורשת כי הממשלה הלבנונית תבטל את הגדרתם של הפליטים הפלשתינים כ"זרים" במדינה ואת התוכנית להפסיק את עבודתם בבתי עסק ובמקומות שונים.
גורמים בחמאס אומרים כי שלטונות לבנון החלו באחרונה להתנכל לפליטים הפלשתינים וליישם את חוק העבודה הלבנוני משנת 2010, החוק אוסר על הפליטים הפלשתינים לעבוד ביותר מ-70 מקצועות ומציב שורה של תנאים לקבל אישורי עבודה. ראפת מרה, ראש מחלקת ההסברה של חמאס בחו"ל אמר ב-28 ביולי כי אי-אפשר להשאיר את גורל מחנות הפליטים הפלשתינים בלבנון בידיו של אדם אחד שהוא שר העבודה הלבנוני. הוא הדגיש כי לפלשתינים אין שום שאיפות בלבנון, "איננו רוצים להתערב בחיים הפוליטיים ועד כה שמרנו על שקט במחנות הפליטים" הוא הדגיש.
מי שנחלץ לעזרתם של הפליטים הפלשתינים בלבנון הוא מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה. בהופעה טלוויזיונית ב-26 ביולי אמר מנהיג חיזבאללה כי לפליטים הפלשתינים צריכות להיות הזדמנויות עבודה על בסיס הומניטרי ומוסרי וכי יש לטפל בשקט בנושא. הוא הסביר כי קיים הבדל בין פועל פלשתיני לפועל שאינו פלשתיני, לפלשתינים אין מדינה שאליה הם יכולים לחזור ולעבוד בה בניגוד למשל לפליטים הסורים בלבנון.
"המולדת שלהם תחת כיבוש, אם אתם רוצים שהם יחזרו תפתחו להם את הגבול, תזיזו את צבא לבנון ותאפשרו להם לחזור למולדתם"אמר נסראללה כשהוא מפנה את דבריו לממשלת לבנון.
לבנון מתנגדת לתוכנית "עסקת המאה" של טראמפ ולרעיון ישוב הפליטים במקומות מגוריהם, היא תומכת בעמדה הפלשתינית של חזרת הפליטים "למקומות מגוריהם ולרכושם" על-פי החלטה 194 של האו"ם, דהיינו ישום עיקרון "זכות השיבה". תנועת חמאס הצליחה להוביל את המאבק למען זכויותיהם של הפליטים הפלשתינים בלבנון דוקא בתקופה הרגישה הזו שבה מנסה הממשל האמריקני לקדם את "עסקת המאה" השוללת את "זכות השיבה" ואף קיצץ את הסיוע הכספי לסוכנות אונרא המטפלת בפליטים הפלשתינים.
המאבק של הפליטים בלבנון מסמל את הפגיעה במעמדו של יו"ר הרש"פ כמנהיג העם הפלשתיני ומנהיגם של הפליטים הפלשתינים, חמאס נטלה את ההובלה בעוד הוא מגלה חוסר אונים וחוסר יכולת לפתור את הבעיה. חמאס טוענת כי עבודה בלבנון של הפליטים איננה יכולה להיחשב כ "ישובם של הפליטים" (תווטין-בערבית) במדינה והיא מקבלת תמיכה חסרת תקדים בעמדתה מארגון חיזבאללה ומאירן.
יהיה מאוד קשה לממשלת לבנון להתעלם מהפגנת הכוח הזו של הפליטים הפלשתינים הנתמכים בידי חמאס וחיזבאללה, כל פשרה בנושא מצדה של ממשלת לבנון תיזקף לזכותה של תנועת חמאס ותיחשב כניצחון שלה והפסד של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. עדיין לא ברור לאן פני הדברים, ממשלת לבנון גוררת רגלים, שר העבודה הלבנוני מסרב להתקפל ונראה כי תנועת חמאס מרגישה מספיק בטוחה בעצמה ליזום מהלך של הסלמה שעלול לערער את יציבותה של לבנון. המצב אמור להתבהר יותר בימים הקרובים.

תאריך:  30/07/2019   |   עודכן:  30/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
רפי לאופרט
למעט איום אירני ישיר על ישראל, זה הנשקף מחיזבאללה הוא כיום האיום הקונבנציונלי החמור ביותר, שיסתבך עוד יותר בעימות אזורי; לכך מכוונת אירן בהקמתו ובטיפוחו    ישראל חייבת לתכנן מהלך פוליטי-צבאי שינטרל איום זה - בדרך של פרוק נשק או פרוק הארגון ולבנון מארחתו - בטרם תעמוד חומרתו האמיתי למבחן מעשי
יוני בן-מנחם
תקיפתו והשפלתו של הבלוגר הסעודי מוחמד א-סעוד בעת שביקר במתחם הר-הבית וסימטאות העיר העתיקה היא תוצאה של ההסתה הירדנית והפלשתינית נגד סעודיה. ירדן והרש"פ מסיתות נגד סעודיה באופן מתוחכם כי היא תומכת ב"עסקת המאה" ובנורמליזציה מלאה עם ישראל
שאול מנשה
שאלתי פעם אישיות מצרית רמת דרג, מדוע מצרים מסרבת לקלוט את אנשי ערפאת בעוד שמדינות ערב אחרות עושות זאת? תשובתו הייתה "די בכך שנתנו להם לעבור את תעלת סואץ לסודן בלי לגבות דמי מעבר"
יורם אטינגר
התמקדות המעצמות ומדינות ערב באיום האייתולות חושף את משקלו המשני של העניין הפלשתיני, כפי שהומחש בוועידת בחריין (יוני 2019) ווועידת וורשה (פברואר 2019), שהתכנסו ללא נציגי הרשות הפלשתינית
יוני בן-מנחם
משרד העבודה של לבנון פתח במבצע נגד הפליטים הפלשתינים העובדים באופן בלתי חוקי במדינה. במחנות הפליטים בלבנון החל גל של הפגנות ובאש"ף מזהירים את ממשלת לבנון כי המחאה עלולה להפוך לאינתיפאדה ולערער את היציבות במדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il