X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
נדחו עשר בקשות לתביעות ייצוגיות

פס"ד: מותר לתת הנחות בתקשורת

אגמון-גונן אימצה את פרשנות מועצת הכבלים והלווין לרשיונות של חברות הסלולר, הכבלים והלווין - ודחתה את פרשנות משרד התקשורת קובעת: הנחות ללקוחות קיימים ומתמקחים תורמת לתחרות ולהורדת המחירים
▪  ▪  ▪
זו אינה אפליית לקוחות [צילום: ג'ני קיין, AP]

חברות הסלולר, הכבלים והלווין רשאיות לתת הנחות ללקוחות קיימים וללקוחות המאיימים לעזוב אותן, והדבר אינו מהווה אפליה פסולה. כך קובעת (יום ב', 9.12.19) שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, מיכל אגמון-גונן.
אגמון-גונן דחתה עשר בקשות לתביעות ייצוגיות נגד סלקום, נטוויז'ן, 012, בזק בינלאומי, פלאפון, HOT, פרטנר ו-yes אשר הוגשו בשנים 2015-2011. היקף התביעות היה לפחות 600 מיליון שקל; בחלק מהן טענו המבקשים, כי טרם ניתן להעריך את היקף התביעה. היא קבעה, כי הרשיונות שהעניק משרד התקשורת לחברות אלו, מאפשר להן להעניק הנחות אלו - משום שהן תורמות לתחרות בשוק התקשורת ולהורדת מחירים לכל הצרכנים.
המבקשים טענו, כי החברות הנתבעות מעניקות תעריף מוזל ללקוחות מתמקחים המאיימים להתנתק משירותיהן וללקוחות חדשים, וכי הדבר מהווה אפליית מחירים פסולה הנוגדת את תנאי הרשיונות שלהן. עוד נטען, כי הרישיון מחייב אותן לספק את השירותים ללא אפליה ובתנאים שוויוניים, ובכלל זה בתעריף אחיד לפי "סוג המנויים" שאליו שייך הלקוח. החברות מצידן טענו, כי הן עונות על תנאי הרישיון, וכי מתן ההנחות עונה על הגדרת "סוג מנויים", מעודד את התחרות ומוריד את המחירים לכלל הצרכנים בשוק הטלקום.
במסגרת ההליך, הוגשו לבית המשפט עמדות המאסדרים לעניין פרשנות הוראות הרישיונות (הדומים זה לזה בלשונם ובמהותם). עמדת משרד התקשורת הייתה, כי אכן מדובר בהפרת הרישיון, וכי מדובר באפליית מחירים אסורה. לעומת זאת, המועצה לשידורי כבלים ושידורי לווין, בהתבסס על עמדת הרשות לתחרות וארגוני צרכנים, הייתה בדעה, כי אין מדובר בהפרת הרישיון, וכי מתן ההטבות מועיל לתחרות בשוק ומביא להורדת השירותים לכלל הצרכנים.
אגמון-גונן אומרת, כי הרשיונות דומים ולכן יש לתת להם פרשנות דומה. אין לקבל מצב, היא מדגישה, בו משרד התקשורת ומועצת הכבלים מדברים בקולות שונים - ואין לקבל מצב זה: "בשנים האחרונות מציעים מפעילי התקשורת השונים תוכניות משולבות של טלפון, שירותי אינטרנט ושירותי טלוויזיה רב-ערוצית. בנסיבות אלה אין להטיל חובות שונות על החברות ביחס לשירותים השונים, שבבסיסם איסור על הפליה והגברת התחרות. לא ניתן להצביע במצב זה על כל הצדקה עניינית לכך שמשרד התקשורת יאסור על חברות האינטרנט והסלולר לבצע אבחנת מחירים שהתירה מועצת הכבלים והלווין כי תבוצע ע"י חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית".
אגמון-גונן מנתחת את עמדות המאסדרים והחליטה לאמץ את עמדת מועצת הכבלים והלווין שלדבריה התגבשה בהליך סדור, תוך התייעצות עם הרשות לתחרות (הממונה על ההגבלים העסקיים), ארגונים צרכניים, חוות דעת כלכליות ועריכת שימוע לחברות הכבלים. לעומת זאת, עמדת משרד התקשורת נקבעה ללא הליך תקין, ללא היוועצות ברשות לתחרות, והמשרד אף הביע עמדות שונות במועדים שונים ועל-ידי גורמים שונים במשרד. עמדת המשרד לפיה מדובר בהפרת הרישיון, מנוגדת למכתבו של המנכ"ל דאז, שלמה פילבר, לפיו הנושא אינו ברור ויש לבחון את השאלה, בין היתר לאור העובדה שכיום מוצעים שירותים משולבים, ויש חברות רבות בתחום. עוד כתב פילבר, כי יש לפעול להאחדת המונחים והמדיניות בנוגע לכלל השירותים.
לדעת אגמון-גונן במקרים מסוימים, כמו במקרה זה בו שיקולי התחרות הם מרכזיים ומדובר בשוק מורכב, חייב המאסדר בתחום מסוים, כמו משרד התקשורת, להיוועץ בממונה על התחרות, מכוח כללי המשפט המינהלי. לאור זאת נקבע, כי החברות אינן פועלות בניגוד לתנאי רשיונן. אגמון-גונן לא הטילה הוצאות על התובעים, לאור חשיבות הנושא ובשל העמדות השונות של משרד התקשורת שיצרו בלבול בנושא.

תאריך:  09/12/2019   |   עודכן:  09/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
הרכישה תתבצע באמצעות חברת-הבת, חזיבנק, והיא תרחיב את המערך הקמעונאי ברחבי הארץ
עידן יוסף
לעובדים תינתן האפשרות לבחור מחדש את סידור העבודה וכל עובד יקבל הסבר לגבי מגוון האפשרויות העומדות בפניו    בוטלה הכוונה לשבש את השירות בירושלים
מחלקה ראשונה
מסקנות חמורות בחקירת מותה של אורנה אברהם ז"ל: מחדלים בשימוש בתכשיר הכנה לבדיקת קולונוסקופיה שגרתית    העלון שצורף לתרופה שנוטלים 150 אלף ישראלים בשנה - ללא אזהרה קריטית    משרד הבריאות: "לומדים את הדוח"
איתמר לוין
בעוד ישראל דורשת מן העולם להטיל על אירן עיצומים בשל תוכנית הגרעין - היא מקדמת רק כעת את החוק שלה עצמה: בוצעו מינויים והחלה עבודת מטה
עידן יוסף
הצעה לסדר שביקשה כי העירייה תאפשר לקיים בתחומה חתונות חד-מיניות ואף תכיר בנישואים אלה התבררה כהצעה לא-חוקית ובחוסר סמכות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il