אנחנו מתמודדים עם שעבודים שמקשים עלינו. אנחנו מרגישים את הקשיים הנגזרים מהם בתחומים שחשובים לנו. למרות מאמצינו אנחנו חוזרים שוב-ושוב לאותן בעיות. הן לא מקריות. הן תוצר של אישיותנו, של האופן שבו אנו מנתבים את חיינו. במודע כולנו רוצים שיהיה לנו טוב, אך האופן שבו אנו מנתבים את חיינו מושפע באופן מכריע מעולמנו הלא-מודע. לא שלטנו על הזיכרון הלא-מודע שמוטמע בנו, אך הוא מנהל את חיינו גם כיום.
המערכת הרגשית שלנו היא לא מערכת נפשית קפריזית כמו שנהוג לחשוב. זו היא המערכת הלא-מודעת, רבת-העוצמה, האחראית על תפקודים נפשיים וגופניים כוללים. תגובותינו הרגשיות אינן מקריות. הן מנתבות אותנו לפעול על-פי הזיכרון הרגשי שמוטמע בנו כדרכי הישרדות בלתי-מודעות. רגשותינו משפיעים על החלטותינו ועל התנהגותנו. בתחומים בהם הטמענו זיכרון רגשי כאוב ובעייתי, רגשותינו יכשילו אותנו. דוגמה כאובה לכך היא אשה שמתאהבת בבן זוג שמאמלל אותה (או גבר שמתאהב בבת זוג בעייתית). היא יודעת זאת, אך אינה יכולה לפעול באופן בניגוד לרגשותיה.
אנחנו משועבדים לעולמנו הרגשי! אנחנו חשים את הקשיים והגיע הזמן להבין את מקורם האמיתי.
זיכרון לא-מודע כאוב ובעייתי שהוטמע בנו, הוא העומד מאחורי הקשיים שלנו כיום. במקום להפחית מהערכה העצמית שלנו, שלא בצדק. במקום לחוש תחושות כאובות של ייאוש וחוסר אונים, הגיע הזמן להבין את המקור הבעייתי של קשיינו ולשנות באמת. השינוי האובייקטיבי לא יאחר לבוא.
דוגמאות לניתוב רגשי בעייתי:
אימה של יעל הייתה הדמות הדומיננטית בינקותה. יעל הזדהתה עם אימה והטמיעה את עולמה הרגשי. לאם היה זיכרון רגשי משפחתי בעייתי שהוביל אותה להינשא לאב, שהיה אדם בעייתי שהשפיל אותה והתנהג אליה בבוטות. בבגרותה יעל התאהבה בבן זוג בעייתי, כמו האב. למרות שהיא חשה צער על יחסיה הזוגיים המעורערים היא אינה יכולה לשנות זאת וחשה שזאת גזירה גורל.
הוריו של יניב התקשו להעניק לו ביטחון נפשי בינקותו. יניב פיתח אישיות חרדה. בבגרותו, הוא חש צורך בחיזוקים בלתי-פוסקים. ההתנהגות החברתית שלו אובססיבית. ככל שהוא מתאמץ יותר, כך גוברים קשייו החברתיים. הוא יוצר לעצמו בצורה לא מודעת את סביבת החיים הקשה והלא בטוחה שחש בינקותו.
הוריה של סיגל זלזלו בה בילדותה. היא הטמיעה זיכרון רגשי בעייתי מותאם. בבגרותה היא נתקפת בחרדות קשות בכל פעם שהיא מנסה להתחיל עבודה קשה. רגשות אלו גורמים להיכשל פעם אחר פעם וליצור לעצמה את סביבת החיים הקשה והמזלזלת של ילדותה.
לא נוכל לפעולה בניגוד לרגשותינו. הם חזקים מאיתנו! הם משפיעים על ההוויה המודעת שלנו, על שיקולינו ועל החלטותינו. כאשר מוטמע בנו זיכרון רגשי בעייתי, ניכשל פעם אחר פעם. הדרך הנכונה היא להתמודד עם הזיכרון הרגשי הבעייתי ולשנותו. הניתוב הרגשי ישתנה בהתאם! המציאות האובייקטיבית תשתנה גם היא.
יכולות רגשיות
המערכת הרגשית פועלת על-פי עיקרון העברה. בתחומים בהם הטמענו יכולות רגשיות נתפקד ביעילות. בתחומים אחרים, בהם לא הטמענו יכולות רגשיות רלוונטיות, נתקשה למרות מאמצינו!
דוגמאות:
- אדם אחד יהיה בעל קסם חברתי. אחר יגלה התנהגות חברתית מגושמת למרות מאמציו.
- אדם אחד יהיה בעל כישרון לשחק כדורסל. אחר ישחק באופן מגושם גם אם יתאמץ. כפי שאמרנו, המערכת הרגשית אחראית על תפקודים גופניים ומוטוריים נרחבים. אנו יודעים שכדי לקלוע לסל, השחקן צריך לזרוק את הכדור עם רגש...
- אדם אחד יהיה בעל כושר ניהולי, יצליח להניע תהליכים, ליזום ולהצליח. אחר יתקשה בכך מאוד.
כאשר אנו חשים חסרי-יכולת בתחומים מסוימים, אין זו אשמתנו. לא נוכל לפעול ביעילות בתחומים בהם לא הטמענו יכולת רגשית רלוונטית. אבל, יכולות רגשיות ניתן להטמיע בכל שלב...
ניתן לשנות ולעדכן זיכרון רגשי, רק כאשר מתעוררת התגובה הרגשית המוטמעת בו. דוגמה שתמחיש זאת היא הרגשות המתעוררים בנו לאחר שינוי מהותי שחל בחיינו. זה יכול להיות שינוי חיובי כמו הולדת תינוק או התאהבות או שינוי כאוב כמו אובדן חלילה של אדם קרוב או פרידה מבן זוג. מתעוררים בנו רגשות רבי-עוצמה, שמנתבים אותנו לפעול בהתאם לעולמינו הרגשי הלא-מודע.
תהליך מקביל, רב-חשיבות, שמתרחש בעת התעוררות התגובות הרגשיות, הוא הטמעה רגשית ושינוי של הזיכרון הרגשי, כך שהתפקוד הרגשי שלנו יהיה יעיל ומותאם למציאות החדשה.
לאחר שפוחתות התגובות הרגשיות, חל שינוי בעולמנו הרגשי. רגשותינו וסדרי העדיפויות שלנו משתנים. אנו עוברים שינוי פנימי עמוק שמאפשר לנו לתפקד ביעילות במצב החדש שנוצר.
באופן דומה הטמעה רגשית יכולה להיעשות באמצעות תהליך חקר עצמי מבוקר, במהלכו אנו מעוררים את התגובות הרגשיות הבעייתיות ומעבדים אותן.
הטמעה רגשית יכולה להיעשות גם באמצעות חוויות והתנסויות חיוביות ומתקנות.
הגיע הזמן להבין את המקור האמיתי של קשיינו ולשנות. באמת. זה אפשרי.