X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  פסיקה
אמנם, עם התרחש אירוע ביטחוני הם מעורבים כמו חיילי צה"ל וכמו שוטרי מג"ב אך הגדרת תפקידם היא שיטורית, ואין להשוות לעניין השכר בינם לבין שוטרי מג"ב
▪  ▪  ▪
בית המשפט קבע כי תוספת בגין הסיכון כבר משולמת לשוטרים [דוד וילדר]
המשטרה אסרה שירים חסידיים במערת המכפלה
איציק וולף
האחראי על השירים זומן למשטרה והובהר לו כי אם ישמיע שירים פעם נוספת - ייעצר * זכויות האדם ביש"ע: האכיפה סלקטיבית
לרשימה המלאה

פיגוע ירי במערת המכפלה: 2 לוחמי מג"ב נפגעו
ענבל אביב
מצבו של אחד הפצועים מוגדר קשה והוא פונה לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים; מצבו של פצוע נוסף מוגדר קל עד בינוני; צה"ל סגר את כל האזור ועורך סריקות נרחבות אחר המחבל
לרשימה המלאה

"במקרה שלפנינו, הוכח כאמור כי תפקידם של התובעים, כקציני משטרה, אשר נבע מתחומי אחריות אחרת, היה שונה משל שוטרי המג"ב או קציני צה"ל. לפיכך לא ניתן לומר כי התובעים הופלו לרעה לעומת שוטרי המג"ב". כך קבעה (14.04.10) שופטת בין הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, יהודית הופמן, התביעה שהגישו קצינים בתפקידים שונים המשרתים במשטרת ישראל, לתוספת שכר המכונה "תוספת מפקד לוחם", כמקובל אצל קצינים בצה"ל ובמשמר הגבול המשרתים במערכת המכפלה.
התובעים, אורי יורן, ראובן ענבר, עוזי שמה, וגלעד שאער, אשר שירתו שנים רבות ב"משטרה הכחולה" במערת המכפלה, מבקשים כי תנאי הפרישה שלהם יושוו לאלו של שוטרי מג"ב ולוחמי צה"ל, וזאת משום שהגם שרשמית תפקידם הינו תפקיד 'שיטורי', בפועל - כל איש ביטחון באשר הוא אשר מצוי באזור מערת המכפלה מסתכן ונוטל חלק בטיפול בכל אירוע ביטחוני שמתעורר - מעצם המצאותו במקום. השופטת יהודית הופמן קבעה כי הם כבר מתוגמלים על תוספת הסיכון שלהם בעצם שהותם במערכת המכפלה, וכי חרף נטילתם את סיכונים המתבקשים מעצם השירות במקום, הגדרת תפקידם שונה והיא שיטורית בבסיסה, כמו גם הכשרתם, ועל כן אין להעניק להם 'תוספת מפקד לוחם'.

עובדות המקרה

התובעים שירתו שנים רבות ב"משטרה הכחולה" במערת המכפלה. יחידת המשטרה הכחולה היא אחת מן הגופים המרכיבים את יחידת מערת המכפלה. יחידת מערת המכפלה היא יחידה מיוחדת שהוקמה בעקבות המלצות וועדת שמגר שמונתה לאחר הטבח במערת המכפלה בשנת 1994, לצורך אבטחת שערי הכניסה לתוך מערת המכפלה ולפנים המערה. יחידה זו מורכבת משלושה גופים: אנשי צבא, משמר הגבול והמשטרה הכחולה.
בין שלושת הגופים המרכיבים את יחידת מערת המכפלה קיימת חלוקת תפקידים וסמכויות, באופן בו יחידת משמר הגבול מופקדת על האבטחה ויחידת המשטרה הכחולה על השמירה על הסדר הציבורי ובדיקת המבקרים הפוקדים את מערת המכפלה.
קציני משמר הגבול וצה"ל המשרתים ביחידה מקבלים תוספת שכר המכונה "תוספת מפקד לוחם", ואילו קציני 'המשטרה הכחולה' אינם מקבלים תוספת שכזו.

טענות הצדדים

התובעים טוענים כי בהיותם חלק מיחידת "משמר המערה", זכאים הם לתוספת מפקד לוחם, כפי שזוכים לתוספת זו קצינים מיחידות משמר הגבול והצבא.
טענתם העיקרית של התובעים נוגעת לאפלייתם לרעה לעומת עמיתיהם קציני מג"ב וקציני צה"ל המשרתים אף הם במערת המכפלה וזכאים לקבל את התוספת בשכרם.
לטענת התובעים התפקיד אותו הם ממלאים אינו נבדל מבחינת רמת הפעילות והתפקידים שממלאים קציני מג"ב במערת המכפלה וכי גם אנשי יחידת המשטרה הכחולה ממלאים תפקיד לחימה כיתר יחידות המערה.
התובעים טוענים כי ההחלטה שלא להעניק להם את התוספת נגועה בשרירות, באפליה פסולה העומדת בניגוד לעיקרון השוויון וכי היא לוקה בחוסר סבירות קיצוני המצדיק ביטולה.
בנסיבות אלה טוענים התובעים כי יש לקבוע זכאותם לתשלום תוספת "מפקד לוחם" וכן לצבירת זכויות עתידיות למענק משלים חד פעמי ומענק לחימה חד פעמי למפרע מיום 1/7/03.
לטענת המשטרה, התובעים אינם עונים על כל הקריטריונים שנקבעו לתשלומה של תוספת "מפקד לוחם". לטענתה, התובעים אינם מועסקים בתפקידים שייעודם לחימה ולכן לא הוכשרו להיות קצינים לוחמים. מטעם זה אף אין תפקידיהם נמנים על רשימת התפקידים המזכים בתוספת "מפקד לוחם" ולפיכך אינם זכאים לקבלת התוספת הנדונה.
המשטרה הוסיפה וטענה כי תוספת "מפקד לוחם" היא תוספת שכר המשולמת לבעלי תפקידי לחימה, שהינם בהכרח בעלי הכשרה קרבית וכי המדובר למעשה בתוספת תפקודית המבטאת את ייעוד תפקידו, עיסוקו והכשרתו של המקבל אותה.
כך קציני משמר הגבול, אשר ממלאים תפקיד שייעודו לחימה, מחויבים מתוקף תפקידם להיות בעלי הכשרה קרבית. התובעים לעומת זאת, ייעוד עיסוקם שונה ולכן אינם נדרשים להכשרה דומה לצורך ביצוע תפקידם. בנסיבות אלה טוענת הנתבעת כי השוני בין התפקידים שממלאים קציני מג"ב לעומת קציני המשטרה הכחולה מצדיק את ההבדל לעניין התגמול בתוספת.

קביעות בית המשפט

תוכן החלטת הממשלה להשוות שכרם של אנשי 'המשטרה הכחולה' לשכרם של קציני צה"ל - מכוח החלטת ממשלה, שכרם של קציני המשטרה מושווה לשכרם של קציני צה"ל. סעיף ב' להחלטה קובע, במישור הכללי והעקרוני, את המנגנון שמכוחו ייקבעו תנאי השכר המשולמים במשטרה. מכוח החלטת הממשלה האמורה, הוקמה ועדת מעקב, בה חברים נציג אגף השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, נציג אגף התקציבים במשרד האוצר ונציג המשרד לביטחון פנים. מתפקידה של הוועדה האמורה לערוך התאמה ולקבוע כיצד ישולם השכר המשולם בצה"ל לאנשי המשטרה. נספח א' לסיכום הבינמשרדי , מונה את בעלי התפקידים הזכאים לתוספת "מפקד לוחם". על-פי הרשימה בנספח זה, המדובר בקציני הימ"מ, יחידה 33, קציני חבלה, שוטרי יחידת המסתערבים בירושלים, טייסים וקצינים לוחמים במשמר הגבול המשרתים ביחידות תחת פיקוד צה"ל. כמו כן נקבע כי מפקד לוחם הזכאי לגמלה לפי חוק שירות המדינה יהיה זכאי למענק לחימה חד פעמי במועד פרישתו לגמלאות בגין השנים בהם שירת כמפקד לוחם לאחר 1/7/03. כמו-כן מענק משלים חד פעמי משולם במועד הפרישה /שחרור בגין שירות כמפקד לוחם למפקדים עם ותק של למעלה מ-10 שנים.
המשטרה כמעסיק ציבורי - המשטרה היא כאמור מעסיק ציבורי ובמעמדה זה עליה לפעול כלפי עובדיה בהגינות, ביושר ובתום לב. זאת במיוחד אשר שכר השוטרים נקבע באופן חד צדדי. כללי מנהל תקין והחובה לפעול בהגינות ובתום לב, מחייבים את המשטרה להציג בפני השוטרים תמונת מצב מלאה ברורה ומפורטת של שכרם ותנאי עבודתם. פועל יוצא של היותה של המשטרה גוף ציבורי, הוא כפיפותה לביקורת השיפוטית המבוצעת על-ידי בתי המשפט ובכלל זה בתי הדין לעבודה.
האם ההחלטה שלא להעניק מענק 'מפקד לוחם' לקציני המשטרה הכחולה נגועה באפליה ובאי-סבירות? - תוספת מפקד לוחם הינה תוספת שכר שנקבעה בעקבות החלטות ממשלה כפי שפורט לעיל. התנאים לקבלת תוספת זו עוגנו בסיכום הבינמשרדי שנחתם בין משרד האוצר לבין המשרד לביטחון פנים. בחינת סיכום זה מלמדת כי תנאי הכרחי להקמת הזכאות לתשלום התוספת הוא כי המזוכה ישרת בתפקידי לחימה וביחידות לחימה באופן שעיקר עיסוקו הינו פעילות מבצעית. אין חולק כי תפקידם של התובעים- קציני סיור, אינו נכלל ברשימת התפקידים המוגדרים כ'פעילות מבצעית',ומשכך לא ניתן לקבוע כי הינם עומדים בתנאים שנקבעו לתשלום התוספת.
האם תפקיד התובעים ביחידת המשטרה הכחולה עונה על הגדרת תפקיד לחימה? - אם התשובה לכך תהיה חיובית הרי שניתן יהיה לקבוע כי התובעים עונים על הקריטריונים שפורטו בסיכום הבינמשרדי ואז יהא על בית הדין לבחון האם החלטת הנתבעת שלא לשלם לתובעים את התוספת הנדונה עומדת במבחני הסבירות על פי המשפט המינהלי. אין חולק כי התובעים, בעת שירותם במערת המכפלה שימשו וחלקם עדיין משמשים בתפקידים ממגזר האג"ם- סיור. מן העדויות שנשמעו בפנינו עולה כי במסגרת תפקידם מספקים התובעים כמו יתר השוטרים במגזר אג"מ-סיור שירותי שיטור על כל היבטיהם. הם פועלים לאכיפת החוק, טיפול בעבירות פליליות ובהפרות סדר, כל זאת במציאות לא פשוטה ורבת עימותים תוך סיכון אישי נוכח הרגישות המיוחדת של מערת המכפלה בפרט והעיר חברון בכלל.
צה"ל והמשטרה הכחולה – השונה והדומה (מכוח העדויות שנשמעו) - עד התביעה, תנ"צ עלי זמיר אישר בעדותו כי ישנם תחומי אחריות נפרדים לכל אחת מיחידות המערה וכי עיקר תפקידה של המשטרה הוא באכיפת החוק, שמירה על הסדר, בידוק אזרחים וכיוצא בזה בעוד שמי שנושא באחריות באירועי תקיפה ופתיחה באש הם מג"ב וצה"ל. עוד הוסיף בעדותו כי קציני משטרה כחולה אינם עוברים את אותה ההכשרה והאימונים שעוברים קציני מג"ב , אך בשל המצב הביטחוני הקיים באזור השוטרים עמדו בתרחישים קשים ואף הם מאומנים להתמודד עם אירועי פח"ע. התובע 2, ראובן ענבר, אף אישר בעדותו כי קציני המשטרה הכחולה אינם עוברים הכשרה קרבית ואינם מחויבים להיות בוגרי בה"ד 1 כדוגמת קציני מג"ב, אם כי בעת אירוע פח"ע, מי שנוכח במקום האירוע מעניק את הטיפול הראשוני ואין כל אבחנה בתפקיד שממלא. עוד העיד כי השוטרים אינם מבצעים תפקיד שכולו לחימה וכי למעשה ייעודם התפקודי הוא לשמש כגוף מסייע למג"ב וצה"ל, אשר מופקד על נושא שמירת הסדר הציבורי אך גם על נושאי אבטחה ולחימה.
צה"ל והמשטרה הכחולה – השונה והדומה (מסקנת בית המשפט) - מן העדויות שנשמעו, עולה כי קיימת הבחנה בין ייעודם ותפקידם של שוטרי המשטרה הכחולה מחד-גיסא לבין תפקידם של שוטרי מג"ב מאידך-גיסא. למעשה וכפי שעולה מעדויות הצדדים רמת ההכשרה שנדרשה מן התובעים היא כשל קציני משטרה אחרים במשטרת ישראל בכלל ובחברון בפרט ולא כשל קציני מג"ב או צה"ל. שוני זה בהגדרת התפקידים של שוטרי מג"ב לעומת שוטרי המשטרה הכחולה, מוביל למסקנה כי אין המדובר באותה קבוצת שוויון: "עוד יצוין בעניין זה כי ערים אנו לטענת התובעים, לפיה במסגרת תפקידם במערת המכפלה הם שולבו במערך האבטחה במעגל הפנימי והחיצוני של המערה; היו חשופים לאותה רמת סיכון של קציני מג"ב ואף נשאו ציוד השווה במהותו לציוד שנשאו קציני מג"ב וכי אף הם השתתפו באימונים ובתרגילים, אולם אין בכך בכדי לשנות ממהות תפקידם של התובעים - אשר אינם לוחמים אלא שוטרים במגזר אג"מ-סיור".
בכל מקרה תוספת 'מפקד לוחם' היא תוספת תפקודית אשר מנותקת מרמת הסיכון - באשר לרמת הסיכון אליה חשופים התובעים, מן הראיות שהונחו בפנינו עולה כי תוספת מפקד לוחם, היא אינה תוספת המשולמת כדי לתת מענה לרמת הסיכון בתפקיד אלא כאמור המדובר בתוספת תפקודית הניתנת למי שהוא בעל הכשרה קרבית של לוחם. על רמת הסיכון בתפקידי המשרתים במערה ואופי שירותם, אלה, לרבות התובעים מתוגמלים בתוספת אחרת המכונה "תוספת פעילות" המשולמת ברמות שונות, והתובעים מתוגמלים בתוספת פעילות ברמה הגבוהה ביותר, כפי שצוין לעיל.
אין נפקא מינה כי ה'משטרה הכחולה' מטפלת באירוע עם התרחשותו - "באשר לטענת התובעים כי אף הם נוטלים חלק בפועל בלחימה ובאבטחת המקום בעת אירוע פח"ע , מקובלת עלינו טענת הנתבעת כי במקרים של אירוע לחימה, דקירה או פתיחה באש, מגיב באופן ראשוני כל מי שנמצא סמוך לאירוע. לטענת הנתבעת דרישה זו למתן תגובה ראשונית מתאימה לאירוע כאמור הינה דרישה הקיימת מכל שוטר או איש כוחות ביטחון אחר שנקלע לאירוע, ללא קשר למקום שירותו ותפקידו השוטף. אולם כפי שהעידו כל העדים, לרבות התובעים והעדים מטעמם, מי שלוקח את הפיקוד והאחריות על אירועים מסוג זה הם הכוח הלוחם – היינו מג"ב או צה"ל ולא שוטרי המשטרה הכחולה כדוגמת התובעים".

תוצאת ההליך

דין התביעה להידחות.

פרטי ההליך

- בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע
- בפני סגנית הנשיא יהודית הופמן

עא (ב"ש) 3502/07 יורן אורי נ' מדינת ישראל-משטרת ישראל (ניתן: 14.04.10).
תאריך:  15/05/2010   |   עודכן:  15/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יהודית הופמן  תום לב
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שוטרי מערת המכפלה לא יקבלו תוספת "מפקד לוחם"
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הפקרות
חלילי  |  15/05/10 23:21
2
עוד מימי דודי כהן העלובים
משטרה...???  |  15/05/10 23:24
3
בשביל מי מממנים את השמירה !? ל"ת
שהמתנחבלים ישמרו  |  16/05/10 12:02
4
בצע -עוד מימי דודי כהן העלובים
דבר הקוראים   |  16/05/10 18:07
5
צוחקים על השוטרים כנסו
1000מיקי  |  27/05/10 16:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
במסגרת רכישת השליטה ב'בנק אוצר החייל', דרש הבנק הבינלאומי הראשון מעובדיו להדריך את עובדי 'בנק אוצר החייל' במערכת המחשוב שלו    עובדי הבנק סירבו    בית הדין האזורי לעבודה ציווה עליהם לעשות כן
ענבל בר-און
פואד סעדי לא גילה לחברת "הראל" כי הוא מכור לסמים בעת ההתקשרות בחוזה הביטוח    ובכל זאת נפסק כי החברה תכסה אותו, מן הטעם, שבזמן אמת המבוטח לא היה מודע לכך שזהו פרט מהותי שיש לגלותו
ענבל בר-און
קרן אפריים רק ביקשה לכתוב שיר אשר יתנוסס על ההזמנה לחתונה של חברתה הטובה, מעין    אלא שבית הדפוס החליט להפיץ את השיר על עוד הזמנות חתונה    זה הסתיים בפיצוי של 100 אלף שקלים
ענבל בר-און
בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קבע כי לא ניתן לעקוף את הצורך בירור משמעתי בנוכחות ועד העובדים של חברת החשמל על-ידי יצירת הליך חדש בשם "בירור מנהלי"    הטלת סנקציות על עובד - רק בנוכחות ועד העובדים
ענבל בר-און
כחודש וחצי לאחר שנודע לחברת 'אמנון מסילות בע"מ' על הריונה של יסמין דהן, הם פטרו אותה    לא בשל ההריון אלא בשל "העדרות מסיבות בריאותיות הקשורות בהריון"    השופטת: בפיטורין אסורים עסקינן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il