X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מומחים בתחום המשפטי-חברתי, סבורים שבג"ץ נושא בחלק גדול מהאחריות להידרדרות מעמד הביניים בישראל והשכבות המוחלשות
▪  ▪  ▪
התנהלות שיפוטית [צילום: מן הטלוויזיה]

לאחרונה בישרו נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס ושרת המשפטים ציפי לבני, על רפורמה לפתרון בעיית הסחבת, שעיקרה הקמת ערכאה עליונה נוספת לערעורים. הרפורמה, אמנם, תפחית את העומס על העליונים שבשופטים ואף תשתפר את מעמדם. אולם היא לא תקל במאומה על השופטים בערכאות המחוזי ובפרט בשלום, שהיא המסד של מערכת המשפט ונושאת בעיקר מלאכת השפיטה ולא תפתור את התחלואים של מערכת המשפט הזקוקה לטיפול שורש לנוכח עוולות משפטיות, שהן תוצאה של עיוותי דין; מניעת גישה לערכאות, ירידה ברמת השפיטה והשופטים; היעדר מנגנון פיקוח על שופטים וסנקציות נגדם ואי שוויון בהתנהלות שיפוטית בין אזרח הפשוט לעומת בעלי השררה עד כדי מתן פסקי דין המכשירים נורמות של שחיתות שלטונית.
העליון אף קבע הלכה החוסמת פסילת שופט גם אם התרשל, רמס את הדין ואף עשה איפה ואיפה במסגרת החלטה דיוניות; על-פי ההלכה על המתדיין לפנות לערכאת ערעור לעינוי דין נוסף והשקעת דמים תרתי משמע וגם אם יזכה בערעור המערכת אינה מטילה על השופט שום סנקציה והוא גם מוגן חוקית מתביעה בגין נזק שגרם למתדיין. יש לציין כי אחת הסיבות העיקריות לפגיעה בהליך משפטי הוגן, נובע מהעומס שהוא הגבוה ביותר בעולם הגורם לשופטים לתת קדימות למורא הזמן על חשבון מורא הדין וזאת בניגוד לחוק יסוד השפיטה; בדברי ההסבר להצעת חוק בוררות חובה, של שר המשפטים לשעבר יעקב נאמן, שנגנזה משום שעוררה סערה ציבורית בשל היותה לא חוקתית, הודה נאמן כי העומס על השופטים גורם לפגיעה בזכויות המתדיינים.
אם כן, מדוע ראשי מערכת המשפט ממלאים את פיהם מים אף שהעומס, הפוגע בזכות החוקתית להליך הוגן, מהווה הפרה של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו? ובכן, בחצי יובל האחרון עברה הרשות השופטת תהליך של פוליטיזציה שעיקרו נובע מהרכב הוועדה למינוי שופטים שבו חברים נציגי השלטון ונציגי מערכת המשפט שעושים דילים במינויי שופטים. "מה שמטריד אותי אלה הסטנדרטים הכפולים. אתה מדבר על קודש הקודשים: מינוי שופטים ואני אומר לך בכל הזהירות, שאם אנחנו בנציבות היינו עושים דילים כאלה במסגרת המינויים ציבוריים, כמו שעושים במינוי שופטים, אני לא רוצה לחשוב איפה הייתי מוצא את עצמי. אתה ממנה את ההוא ואני מאשר את זה.". כך אמר נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, (מעריב, 18.4.11 ).
תנאי יסוד
עצמאות הרשות השופטת היא תנאי יסוד במשטר דמוקרטי, בין היתר, משום שעל-פי העיקרון של הפרדת רשויות שתכליתו ליצור מערך של בלמים ואיזונים כדי למנוע כוח עצמאי משחית בידי כל אחת מהרשויות - תפקידה לפקח על הרשויות המבצעת והמחוקקת. עם פרישתה הודתה נשיאת העליון, דורית ביניש כי לא הצליחה ביעד שהציבה לעצמה להפריד את הרשות השופטת מהרשות המבצעת ולהעניק לה עצמאות מוסדית.
בתרבות פוליטית מושחתת, כמו בישראל, השלטון לעולם ירצה שלטון חוק חלש, רופס, לא עצמאי ודל במשאבים. אולם מצב זה משרת לא רק את האליטה הפוליטית, אלא גם את המשפטית משום שהוא יוצר בניהן מאזן אימה ואינטרס משותף המשרת את שתי האליטות משום שאינן מפקחות זו על זו. כך למשל, אין שום מנגנון פיקוח על עבודת השפיטה וסנקציות נגד שופטים ו'הפיקוח' של הכנסת והממשלה על הרשות השופטת מסתכם בניסיונות של פוליטיקאים להשתלט לחלוטין על מערכת המשפט על-ידי הגדלת כוחם במינוי שופטים.
באשר לפיקוח של הרשות השופטת על הממשלה והכנסת, בג"ץ אומנם נוהג לקבל עתירות הנוגעות לבנייה על קרקע פרטית בשטחים, או בסוגיית המהגרים וכדומה, משום שקיים פיקוח משפטי ומדיני על הממשלה בזירה הבינלאומית שעשוי לסבך את המדינה וראשיה אף בהליכים משפטיים אישיים. אולם, קשרי משפט, שלטון - גרמו לדחיית עתירות בכל הנוגע להתנהלות שלטונית, שיש בה פגיעה באינטרס הציבורי, בזכויות יסוד, ובעקרונות דמוקרטים ואף נגועה בשחיתות שלטונית.
על-פי מרבית ההגדרות, לרבות של שופטת בית המשפט העליון - דפנה ברק ארז בספרה: 'משפט ושלטון במדינה משתנה' - שחיתות אינה רק קבלת שוחד, גניבה, הפרת אימונים וכיו"ב עבירות חמורות, אלא כל התנהלות שלטונית משיקולים זרים למטרות אישיות, יהיו אשר יהיו, לרבות שרידות שלטונית. בג"ץ גם נמנע מהתערבות בעתירות נגד היועץ המשפטי לממשלה בגין החלטות תמוהות לסגור תיקים פליליים נגד נבחרי ציבור. חמור מזאת - מומחים למשפט פלילי, בניהם פרופ' מרדכי קרמניצר והיועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מני מזוז, מתחו בקורת על הכרעות דין שבהם זוכו נבחרי ציבור בניגוד לדיני הראיות.
גם מומחים בתחום המשפטי-חברתי, סבורים שבג"ץ נושא בחלק גדול מהאחריות להידרדרות מעמד הביניים בישראל והשכבות המוחלשות.
בפסיקות שנתן ביהמ"ש העליון לאחר חקיקת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ב-1992, הוא קבע שהזכויות החברתיות פחות משמעותיות מהזכויות הליברליות, לרבות זכויות יסוד, כמו הזכות לבריאות, לדיור, לחינוך ולביטחון סוציאלי. חשוב לציין כי בעוד שתפקידו של הצבא הוא להגן על המדינה מפני סכנות חיצונית - תפקידו של שלטון החוק בכלל ומערכת המשפט בפרט הוא להגן על הדמוקרטיה והחברה מפני סכנות פנימיות של הפרות חוק ופגיעה באינטרס הציבורי בכלל ועל-ידי השלטון בפרט.
הפיקוח של מערכת המשפט על השלטון נעשה לאין ערוך חשוב יותר לנוכח העובדה שהכנסת אינה ממלאת את תפקידה בפיקוח על הממשלה בשל שיקולים זרים של שרידות קואליציונית. מצב זה גורם לעריצות הרוב שתפקידו של בג"ץ להגן מפניו על הדמוקרטיה שנהפכה בישראל, כמעט, לפורמלית בלבד ועל הריסותיה קם משטר עם מאפיינים אוליגרכים, הכולל כמה קבוצות כוח.
במדינה שבה קיימת תרבות פוליטית מושחתת עד כדי כך שישראל מובילה במדד השחיתות העולמי בפער עצום לעומת מדינות מתוקנות, מן הראוי שפוליטיקאים לא יהיו מעורבים במינוי שופטים וכך גם ראשי מערכת המשפט וזאת בשל ניגוד עניינים וצבירת כוח עצמאי משחית. השפיטה, יותר מכל מקצוע אחר - דורש כישורים והכשרה.
לכן, תואיל שרת המשפטים לקבוע קריטריונים לבחירת שופטים, לרבות לימודים אקדמיים להכשרת שופטים שבנוסף לתחום הצר של לימודי משפטים, יחויבו בהשכלה אקדמית גם בפסיכולוגיה, קרמינולוגיה, סוציולוגיה וכיו"ב, שיעניקו לשופט השכלה רחבה הנדרשת לתפקיד, שהינו מורם מעם וחורץ גורלות של פרט, חברה ודמוקרטיה וכן תעודת הסמכה ותקופת התמחות ארוכה. מועמדים שיענו לקריטריונים, יתמנו לתפקיד על-ידי ועדת סינון מקצועית לאחר שעברו מבחני קבלה מקצועיים ומבחני אישיות ולא לכל חייהם, אלא על-פי תפקודם, כמקובל בכל תפקיד.
נשיא בית המשפט העליון ימשיך להיבחר בשיטת הסניוריטי כדי למנוע תחרות. באשר לבחירת שופטים לבית המשפט העליון - לוועדה יצטרפו גם נציגי ציבור בשל העובדה שבית המשפט העליון ביושבו כבג"ץ - מכריע גם בסוגיות ערכיות ולכן ראוי כי הרכבו ישקף, ככל שניתן ומבלי לוותר על איכות השפיטה - את מגוון האוכלוסייה בישראל. על כן, בטרם יקימו גרוניס ולבני ערכאת ערעורים נוספת, ראוי היה שימלאו את חובתם החוקתית על-מנת שאזרחי המדינה יזכו להליך הוגן ושוויוני ויפעלו בדחיפות לעצמאותה המוחלטת של הרשות השופטת, בטרם יגיעו המדינה, החברה והמעט, שעוד נותר מהדמוקרטיה, לנקודת האל חזור.

הכותב הוא יו"ר התנועה למען האמת בישראל
תאריך:  05/02/2014   |   עודכן:  06/02/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדרך להליך משפטי הוגן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
העיתונות היא אם השחיתות
הגורם המושחת  |  5/02/14 15:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליהו קאופמן
לנשיא המדינה כדאי לבחור באישיות שגם בעולם יראו בה "משב רוח רענן" לעומת האפרוריות הישראלית
עו"ד ארתור בלאייר, עו"ד יצחק פרנלדס
רבים אינם יודעים שזכויות העובד הזר אינן מותנות בקיומו של רישיון עבודה
יוסי בלום הלוי
על שניים מערוגת העשבים השוטים ומרעילי הבארות מהשמאל ששמותיהם עלו לאחרונה לכותרות - המורה אדם ורטה והזמרת אחינועם ניני
עפר בן-צבי
מכתב גלוי לשר האוצר: בימים אלה התבשרנו שמפת הטבות המס עומדת להשתנות. דבר ראוי הוא לבדוק מעת לעת אם אכן אלו הזכאים להטבות מס הם אכן אלה הראויים לכך ולהפך
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - סוד העיבור, מורשת, חצופה, מלהיב וראש-חץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il