X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האיסלאם נלחם לא רק נגד המערב, אלא גם בתוך עצמו: בין החולמים על חזרה לתור הזהב לבין השואפים לשלב את הדת עם המודרנה. מאבקים כאלו עשויים להוביל גם לפיגועים כמו אלו שבוצעו בשבוע שעבר בפריז
▪  ▪  ▪
המוקד הטעון ביותר [צילום: פלאש 90]

במבט אחר

בתקופה של נפילת חומת ברלין ופירוקה של ברית המועצות, נכתבו שני מאמרים חשובים על המערכת הבינלאומית בעידן של גלובליזציה. הראשון הוא "קץ ההיסטוריה" של פרנסיס פוקויאמה שנכתב ב-1989, והשני הוא "התנגשות הציוויליזציות" של סמואל הנטינגטון שנכתב ב-1993.
פוקויאמה אומר, כי לאחר נפילת ברית המועצות, העולם יבין שהדמוקרטיה המערבית-ליברלית היא צורת הממשל הסופית. זה לא אומר שכולם יהיו דמוקרטים, אלא שכולם יבינו שדמוקרטיה היא השיטה הכי טובה. ההשלכה תהיה שהעולם יישלט על-ידי אינטרסים כלכליים והשימוש בכוח יהיה פחות לגיטימי. יהיו סכסוכים על-רקע אתני, אבל רק אצל חברות שלא הגיעו לקץ ההיסטוריה.
לעומתו, הנטינגטון אומר שהמאבקים יהיו על-רקע תרבותי בין ציוויליזציות, בדגש על יחסי הגומלין בין המערב לבין הציוויליזציות הלא-מערביות. הסיבות לכך הן בין היתר נקודות השקפה שונות על מושגי יסוד כמו חרות, שוויון וזכויות, ההשתלטות התרבותית של המערב, והחלשת מדינות הלאום, שמחזקת יותר את הזהות הקשורה לציוויליזציה (האדם כבר לא צרפתי או אנגלי אלא מערבי). הנטינגטון מוסיף, שהמוקד הטעון ביותר הוא בין האיסלאם למערב, בשל האופי המיליטנטי של האיסלאם, תחושת הנחיתות של האיסלאם מול המערב, הבדלי תרבות עמוקים והגירה איסלאמית למערב.
לאבחנה של הנטינגטון אפשר להוסיף עוד נדבך: האיסלאם נגד האיסלאם. את שורש הלחימה והסכסוך כעת בין ארגוני טרור כמו דאעש ואל-קאעידה והמדינות בהן ארגונים אלו פועלים, ניתן להציג כמאבק בין האיסלאם המודרני לאיסלאם ההיסטורי. ארגוני הטרור רוצים לחזור לימי הזוהר של האיסלאם באמצעות פעילות טרוריסטית, בעוד המדינות מבקשות לקדם את האיסלאם למאה ה-21. עליית המתח בין האיסלאם המודרני להיסטורי מושכת צעירים רבים לאיסלאם ההיסטורי, לאור חוסר שביעות הרצון שלהם מהמודרנה ומהמערביות. דבר זה הוא שמביא את אותם צעירים ללחימה בסוריה ובעירק, והוא שמזין את התנגשות הציוויליזציות בין האיסלאם למערב, שתוצאותיה הם פיגועים כמו הפיגוע האחרון בצרפת.

דבר שבשגרה

מספר ימים לפני הפיגועים ב"שארלי הבדו" וב"היפר כשר" שהוציאו מיליון אזרחים צרפתים לרחובות, התרחש טבח של ארגון "בוקו חראם" בצפון ניגריה. בניגוד לדיווחים הראשונים על הריגתם של כ-2,000 מתושבי העיר באגה, דיווחו הרשויות הניגריות, כי הארגון רצח "רק" כ-150 בני אדם.
פעולה כמו זו של "בוקו חראם" הפכה לעניין שבשגרה לא רק בניגריה, אלא גם במדינות כמו עירק, סוריה וסומליה. העניין הוא שבגלל שמדובר בדבר שבשגרה, לא מתייחסים לפעולות אלו, בעוד שפיגוע אחד במדינה מערבית מושך תהודה רבה. כדי למנוע חזרה של פיגועים במדינות המערב, צריך קודם למנוע חזרה של פיגועים במדינות כמו ניגריה. כפי שנאמר לעיל, הפעולות של ארגוני הטרור במדינות אלו, מעצימות את ההתנגשות בין המערב לאיסלאם. רק סיום הלחימה בתוך האיסלאם עצמו באמצעות ניצחון האיסלאם המודרני, יחסל את הטרור בכללותו ויביא לפיתוח ולשגשוג באותן מדינות.

איום מתמשך

לאחר הטבח במערכת "שארלי הבדו", פרסם העיתון גיליון בו מופיעה על השער קריקטורה של מוחמד והכיתוב "אני שארלי". המופתי של מצרים הזהיר מפני מהלך זה, טען שפרסום השער יביא לגל שנאה חדש נגד המערב בכלל וצרפת בפרט, וכינה את המעשה "גזענות".
הפעולה של מערכת העיתון, שמראה שלא ישתיקו אותו, ראויה להערכה ולהערצה. פרסום תמונה של מוחמד פוגע ברגשות המוסלמים, אבל בצורה כזו אפשר לבטל כל פרסום שהוא, שהרי תמיד יכול להיות מישהו שייפגע. זאת דווקא התגובה של המופתי שמחזקת את השנאה, והיא ולא הקריקטורה יכולה להביא לניסיון פגיעה נוסף בחופש הביטוי ובמי שנושאים את דגלו.

מציאות הזויה

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, השתלח השבוע בראש הממשלה, בנימין נתניהו, לאחר ביקורו של האחרון בפריז. ארדואן שאל איך נתניהו מעז למחות נגד הטרור, כאשר הוא עצמו אחראי לטבח של פלשתינים ברצועת עזה. מעבר לדברים אלו, רמז ארדואן על קונספירציה בטבח שבוצע ב"שארלי הבדו", וטען, כי אזרחים צרפתים הם שאחראים לטבח בעוד שמאשימים את המוסלמים.
הצהרות של ארדואן נגד נתניהו וישראל הן דבר מוכר, אבל אמירה שפיגוע רצחני הוא למעשה קונספירציה נגד האיסלאם? אמירה זו של ארדואן צריכה להעלות לבחינה את יחסי מדינות אירופה עם טורקיה. לא יכול להיות שמנהיג של מדינה כה חשובה ייצא בהצהרות כאלו, והעולם ימשיך כמנהגו.
הדבר הראשון שצריך לעשות בבחינת היחסים מול טורקיה, הוא בחינת חברותה בנאט"ו. באחד מסעיפי אמנת הארגון נאמר, כי התקפה חמושה נגד אחת מהמדינות החברות שווה להתקפה חמושה נגד כל אחת מהמדינות החברות, ועל כולן לסייע כפי יכולתן. סעיף זה הופעל לראשונה לאחר פיגועי 11 בספטמבר, ולמעשה אין סיבה שיופעל גם כעת. הצהרה זו של ארדואן צריכה להעלות סימני שאלה על מידת התמיכה והסיוע של טורקיה, אם וכאשר הדבר יידרש לאחר פיגוע משמעותי יותר.

השתקת העיתונאים

באירן ניסו עיתונאים להביע תמיכה וסולידריות עם "שארלי הבדו", אך הם הושתקו במהירות. קבוצה של עיתונאים תכננה לשים פרחים ולהדליק נרות לזכר הרוגי הפיגוע מול הבניין ששימש את אגודת העיתונאים האירנית. כאשר הגיעו למקום גילו, כי כוחות משטרה חיכו להם ומנעו מהם את הבעת הסולידריות.
השתקה זו של עיתונאים יכולה לנבוע מאופייה הדיקטטורי של אירן ומניעת חופש ביטוי, ויכולה להוות גם מעין תמיכה שבשתיקה של האייתולות בפיגוע. נראה שכאן שתי האפשרויות נכונות, לאחר שאירן גינתה את פרסום הקריקטורה החדשה של מוחמד על שער "שארלי הבדו" והזהירה שהדבר עלול להביא למעגל של טרור. פעולות אלו של אירן צריכות ללמד היטב את מעצמות המערב עם מי יש להן עסק, ועם איזה סוג משטר הן הולכות לדון על שאיפותיו הגרעיניות.

תאריך:  15/01/2015   |   עודכן:  15/01/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחרי הפיגועים
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מר לוין, אתה ישן בעמידה?
אהרון שחר  |  15/01/15 12:50
 
- לא רק מרקל, אובמה וקרי אמרו
תוספת  |  15/01/15 19:00
 
- המדע צריך להגיע להכרעה
אהרון שחר  |  17/01/15 21:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
המפכ"ל מתעלם מן העובדה שהוא כפוף לדרג המדיני, מותח ביקורת על חברי כנסת ומתיימר להיות הפרשן המוסמך למה שמתרחש בעולם המוסלמי
אפרים הלפרין
הומואים אינם בהכרח חשוכים, גם לסביות אינן בהכרח חשוכות, מי שמתנגד לנישואים חד מיניים אף הוא אינו חשוך, אך מי שמפוצץ כינוס של מפלגה ערב בחירות - הוא חשוך
אליקים העצני
אנחנו כבר התרגלנו לדו-הקיום של מדינה יהודית ליד גולה יהודית כעובדת חיים בלתי נמנעת, רעה שמוכרחים להשלים עמה. אולם ראיית המצב הזה כעיקרון חיובי היא נסיגה מהנחת היסוד של שלילת הגולה ללא תנאי, וזו כבר פגיעה אנושה בציונות
יוני בן-מנחם
תנועת החמאס מאשימה את ממשלת נתניהו בתכנון פיגועי הטרור בצרפת ואליה מצטרפים גורמים ממפלגת השלטון בטורקיה. תעשיית השקרים האיסלאמית עובדת באותה השיטה שעבדה לאחר הפיגוע במגדלי התאומים בניו-יורק ב-2001
עו"ד חיים שטנגר
מבלי למתוח ביקורת דווקנית על מפלגת הבית היהודי, הרי דומה, כי מצעה הינו מצע וירטואלי, מאשר מצע שניתן לפעול ולחיות על פיו, בשל שאיפות מרחיקות לכת, של ראשיה, שלא ניתן ליישמן, במציאות הפוליטית, בישראל של היום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il