X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסכם הגרעין ירחיב את הקרע ההיסטורי בין השיעה לסונה באיסלאם ויחזק את אירן השיעית. אירן תערער את היציבות של המדינות הסוניות באמצעות המיעוטים השיעים
▪  ▪  ▪
צהלה ברחובות אירן [צילום: AP Photo/Vahid Salemi]

הסכם הגרעין בין אירן למעצמות התקבל בהלם גדול ומבוכה במדינות ערב. התחושה אצלן היא תחושה של בגידה, ארצות הברית ויתרה עליהן כבנות ברית אסטרטגיות והעדיפה את אירן שהיא מדינה קיצונית התומכת ומעודדת טרור בכל העולם.
שום מנהיג ערבי סוני לא התייצב עד רגע זה בפני אמצעי התקשורת כדי להגיב על חתימת הסכם הגרעין בין אירן למעצמות, יתרה מזאת, גורם סעודי בכיר אמר לרשת CNN האמריקנית כי הסכם הגרעין "הינו טעות היסטורית ותגובתה של סעודיה תהייה חריפה".
לעומת זאת יצא מנהיג שיעי בכיר בצהלות שמחה על הישגה של אירן, מדובר בשיח' חסן נסראללה ראש ארגון חיזבאללה בלבנון. בראיון לרשת "אל-אח'באריה" הסורית ב-14 ביולי בירך השיח' נסראללה על הסכם הגרעין ואמר כי "מדובר בהסכם גדול וחשוב לאזור, ההסכמות שוללות מלחמה אזורית ומלחמת עולם". הוא העריך כי "אירן תהפוך לעשירה יותר ומשפיעה יותר". מכך בדיוק חוששות מדינות ערב הסוניות.
מבחינת מדינות אלה, אירן תעבור עכשיו מ"מועדון הרשע והטרור" להיות בת ברית של המערב, היא תהפוך לכוח כלכלי גדול בעקבות הסרת הסנקציות, הכספים שלה שהוקפאו בחו"ל יופשרו ויוזרמו אליה מאות מיליארדי דולרים ויורחבו בה ההשקעות בעיקר מצד מדינות אירופה.
הסכם הגרעין מסמל מפנה חשוב ביריבות ארוכת השנים בין השיעה לסונה והשסע ביניהן צפוי להעמיק עוד יותר ולהתרחב. השיעה קיבלה ב-14 ביולי חיזוק חסר תקדים באמצעות הסכם הגרעין בין אירן למעצמות, ההסכם הביא להכרה בינלאומית בזכותה של אירן להמשיך ולהעשיר אוראניום, אירן קיבלה לגטימציה להיות מדינת סף גרעינית והעולם הכיר בכך שאירן היא כוח אזורי חשוב שאין לזלזל בו וצריך להתחשב בו בכל הקשור למהלכים השונים במזרח התיכון.
בסעודיה יש הסבורים כי ארצות הברית הובילה את המהלך הזה כדי שהשיעה, שהיא המיעוט בעולם האיסלאמי, תתחיל לפורר את הגוש הסוני הגדול, כלומר מדיניות אמריקנית של "הפרד ומשול".
המדינות הסוניות בטוחות שאירן תנצל את הסכם הגרעין עם המערב ואת התחזקותה הכלכלית כדי להמשיך ולזעזע את היציבות במזרח התיכון. מאז המהפכה החומיניסטית באירן ב-1979 פועלת אירן כדי לזעזע את היציבות במדינות הסוניות, היא עושה זאת באמצעות המיעוטים השיעים בלבנון,בעירק, בסעודיה, בבחריין, כוויית ותימן, במסגרת שאיפתה להשיג הגמוניה בעולם הערבי ובעולם האיסלאמי היא מסייעת להם כלכלית ומחמשת את חלקם כדי להשיג מטרה זו.
לפני כמה חודשים העריך הגנרל דיויד פיטראוס, ראש ה-CIA לשעבר כי "הסכנה באזור איננה בדאעש אלא במליציות של אירן". ואכן, כוחה של אירן התחזק מאוד בעירק באמצעות המליציות השיעיות המכונות "אלחשד אלשעבי", בתימן שולטים המורדים החות'ים(השיעים) במדינה, שלא לדבר על כוחו של ארגון חיזבאללה בלבנון.
אירן לוטשת עיניה לעבר סעודיה, בחריין וכווית ומתכננת לזעזע את המשטרים בהן באמצעות המיעוטים השיעים. המורדים החות'ים בתימן כבר פועלים בדרומה של סעודיה כדי לעורר את המיעוט השיעי נגד השלטון המרכזי.
שאיפות ההתפשטות של אירן במזרח התיכון, מצדיקות, מבחינתה, גם חבירה לכוחות סונים בתנאי שהדבר משרת את מטרותיה ומסייע למלחמה באויביה, במקרה הזה מדובר בסיוע לארגוני החמאס והג'יהאד האיסלאמי ברצועה במאבקם נגד ישראל.
אולם מסתבר שממשל אובמה אינו רואה זאת כך, מבחינתו דאעש מהווה סכנה גדולה יותר מאירן והוא ינסה להשתמש עתה בהסכם הגרעין כדי לנסות ולהפוך את אירן לבת ברית למלחמה בטרור של דאעש.
האם הסכם הגרעין יכול להוות גם נקודת מפנה שתעורר את מדינות ערב הסוניות להתאחד ולהקים ביחד כוח הרתעה עצמי משלהן מול אירן?
כנראה שלא, נראה שהן עסוקות בסכסוכים הפנימים שלהן ולא מסוגלות לעשות את המהלך הזה למרות שהוא לטובתן. אולם, ייתכן שמרוץ החימוש הגרעיני הוא כבר בפתח, הפרשן הסעודי הידוע, ג'יהאד אלחאזן פרסם ב-15 ביולי מאמר בעיתון "אל-חיאת" שבו כתב כי "אירן שואפת לארסנל גרעיני וההסכם עם אירן על חשבוננו".
הוא קרא להקים "תוכנית גרעין צבאית ערבית", וטען כי "לא ייתכן מצב שמצרים וסעודיה ישאירו את עמיהן ללא הגנה".

תאריך:  16/07/2015   |   עודכן:  16/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסכם הגרעין האירני - השיעה מתחזקת
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
עמי דור-און
מה יתרחש אם מדינת ישראל תציע ברית הגנה משולבת של כל המדינות האיסלאמיות המאוימות על-ידי אירן
איציק וולף
הנשיא האמריקני התייחס שוב אל הסכם הגרעין והבהיר כי תהום פעורה בין ארצות הברית לבין אירן בשל תמיכת טהרן בטרור    הבהיר כי אירן לא הייתה חותמת על הסכם בעל סידורים הדוקים יותר
מרדכי ליפמן
לאובמה יש תוכנית אסטראטגית לבנות מזרח תיכון חדש. הוא יגשים תוכנית זו ויהי מה והוא אף אמר לחברי הקונגרס, היכולים בתוקף החוק לבלום אותו, כי ההסכם עם אירן הוא עקרון יסוד בעצם כהונתו כנשיא
עופר וולפסון
ראש הממשלה: "מי שאמר על ההסכם הזה את האמת הוא נשיא אירן, שאמר שאירן השיגה את כל מטרותיה"    אדלשטיין: "כל, אבל כל האופציות פתוחות וכשרות"
דרור אידר
לולא אזעקות ישראל בשני העשורים האחרונים, ולולא עמידת נתניהו מול האירופים והאמריקנים - הרי גם מה שהושג בהסכם האומלל הזה בין אירן למעצמות לא היה מושג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il