X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בריק. טון פסימי [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
חלום בלהות
לא הייתי מציע לעבור לסדר-היום על נבואת ההיסטוריון ועל אזהרת הגנרל שלא ברצונם, גם מוריס, גם בריק, נותנים רוח גבית לאויב, להתעודד ולהחריף את סרבנותו

ספק אם בעוד 30 שנה כותב השורות הללו יהיה כאן. לבטח הוא לא יהיה בעוד 50 שנה, כדי לראות ולהיווכח אם עד אז יתגשם חזונו האפוקליפטי של פרופ' בני מוריס, ש"עוד 50-30 שנה הם (הפלשתינים) יגברו עלינו, איך שלא יהיה... הם רואים שיש כאן כרגע 7-6-5 מיליון יהודים מוקפים על-ידי מאות מיליוני ערבים, אין להם סיבה לוותר, כי זה לא יאריך ימים".
לא כל היסטוריון מרשה לעצמו להתנבא על העתיד. בקושי הוא מצליח לנתח ולתאר את תמונת העבר. פרופ' בני מוריס עושה כן ללא היסוס. בראיון עימו במוסף הארץ, הוא מחזק טרנד של חוסר קווה לעתיד, שפושה בחלקי ציבור בתוכנו דווקא בימים אלה.
את הטון הפסימי הבוטה ביותר נותן האלוף (מיל') יצחק בריק, לשעבר מבקר מערכת הביטחון, בראיון עימו, אף הוא באותו גיליון של הארץ, ולא בפעם הראשונה. זה כבר זמן-מה שמר בריק מרבה להופיע בציבור, בכנסת, כממלא את תפקיד נביא-זעם מטעם עצמו, על מה שמתרחש בצה"ל, ומסעיר את הרוחות. וזוהי תמצית דבריו הקשים בסוף השבוע: "בתוך שנה-שנתיים אנחנו עלולים להגיע לנקודת האל-חזור. המדינה הזו חיה על הטיטאניק... הצבא נתון במשבר הקשה ביותר שאני רואה מאז התגייסתי לשירות סדיר ב-1965".
לא הייתי מציע לעבור לסדר-היום על נבואת ההיסטוריון ועל אזהרת הגנרל. שלא ברצונם, גם מוריס, גם בריק, נותנים רוח גבית לאויב, להתעודד ולהחריף את סרבנותו. אצל מוריס הסוף המתקרב הוא בלתי נמנע. אין תקווה. אצל בריק נשמעת זעקה - בין אם מוצדקת ובין אם לאו - למען רפורמות מרחיקות לכת בהתנהלות הצבא. לדידו, לא אפסה התקווה שה"טיטאניק" ששמה ישראל לא תשקע במצולות הים.
הדברים מוטחים בפנינו בסוף שבוע ירוק-לבן, כאשר המוני אזרחים מפוקקים את הכבישים במכוניותיהם, מבלים בגולן המושלג, באתרי הטבע המוריקים, לצד מקורות מים שוצפים. היש ביטוי ציורי מזה לכך שישראל משגשגת באופן חסר תקדים? מצד שני, אלפי עזתים שוב מסתערים על הגדר, פעולת איטום הגבול עם לבנון נמשכת, חיל-האוויר מבצע עוד תקיפה נגד מחסני תחמושת אירניים ליד דמשק.
אנחנו במערכה צבאית מתמדת. אנחנו גם בעיצומה של קלחת בחירות מתלהטת, שמתאפיינת הפעם בפיצול גובר, בשסעים מתעמקים, בהתלהמות חסרת מעצורים, שבעיני האויבים מסביב מתפרשים כחולשה שמזמינה אולי עוד ניסיונות תקיפה על "הדמוקרטיה המתאבדת" הזאת.
בניגוד לדברי בריק, יגידו יודעי-דבר אחרים כי צה"ל לא רק שהוא כיום הכוח הצבאי החזק ביותר באזור, אלא בעל עוצמה ויכולות שכמותן מעולם לא היו לו. דבריו מהדהדים את המחדל מלפני 46 שנה, כאשר ישראל עמדה על סף איום קיומי וסיימה את מלחמת יום הכיפורים בגדול שבניצחונותיה.
עם זאת, דומני שראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו אינו עובר עליהם לסדר היום. בוודאי לא לעת שהפיקוד על צה"ל עובר לידי רב-אלוף אביב כוכבי. אם יש מה להיבדק ולהיתקן - ותמיד יש - חזקה על הרמטכ"ל הנכנס, שיבחן ויפעל ללא היסוס.
דבריו של ההיסטוריון מוריס מעוררים מחשבה נוגה, כי מדובר בתהליך חלוט, שאינו בר שינוי, המלווה בהמלצתו הנלוזה: "מי שיוכל שיברח לאמריקה". מוריס הוא לא הראשון בין נביאי-חורבן, שהתנבאו במחנה והתבדו. היינו כבר במצבים קשים יותר, עם סיבות נחרצות יותר לפסימיזם ולמרה, אך התגברנו על הלכי הרוח המייאשים הללו ועל המשברים שפקדו אותנו. רבים יגידו: אמריקה זה כאן.
רוב ערבי בין הים והירדן - זוהי אמירה שאינה מקובלת על כל הדמוגרפים. ונניח שזהו המצב בשטח, אין זה המצב במדינת ישראל גופא. השליטה הביטחונית בין הים לירדן תמיד תישאר בידי צה"ל.
הפתרון המדיני כבר מיושם הלכה למעשה בדמות "המדינה הפלשתינית", שאיננה אלא אוטונומיה, רעיון שטיפחו ראשי ממשלה ניצים כבגין ושמיר.
הגם שהערבים אינם מסתפקים בכך (בינתיים), אין זה צריך לחייב את ישראל לוויתורים מעל ומעבר. ישראל תצטרך עוד שנים רבות לחיות על חרבה, ורק כך להבטיח את עתידה. תפקיד ההנהגה בשנים הבאות יהיה לגרום לכך שצה"ל יילך ויתחזק כחזונו של האלוף האמיץ רב הזכויות, ושחלומות-בלהות כפי שמשרטט ההיסטוריון החדש-ישן, לעולם לא יתגשמו.

תאריך:  15/01/2019   |   עודכן:  16/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חלום בלהות
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
הטעות של בריק
ארי כספי  |  15/01/19 11:24
2
יוסי, שכחת את מלחמת יוה"כ
חיים גרינברג  |  15/01/19 15:12
3
יוסי, אסור לירות בשליח
ד"ר משה פרץ  |  16/01/19 11:27
 
- צודק.הצבא הישראלי מאז רפול
רותי איזיקוביץ  |  16/01/19 15:04
4
צמד נוכלים מנהל את המדינה
עזרא מנצור  |  16/01/19 12:19
5
בריק הפעיל את האזעקה
אביתר בן-צדף  |  16/01/19 17:22
6
כדאי להקשיב היטב היטב לאזהרות
לאחימאיר  |  16/01/19 17:55
7
בריק צודק ואחימאיר שטוטניק
ב.ניצן  |  16/01/19 22:31
8
אז אם רואים מחדל אמורים לשתוק? ל"ת
איששש  |  17/01/19 01:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (א)
איציק וולף
ראש לשכת ראש הממשלה לשעבר שנחשד בעבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים בפרשת הצוללות יתמודד על המקום ה-30 ברשימת הליכוד לכנסת, המשוריין למחוז תל אביב
ראובן לייב
הגיע הזמן שנדרוש מהמפלגות שלא להריץ כוכבים מטעם עצמם, ולתבוע מהן שיחשפו מהי הדרך שבה הן מתכוונות, בעצם, ללכת
עידן יוסף
יו"ר מרצ: "במצע שלה מבוטאת הציונות המקורית והאמיתית, כפי שהאבות המייסדים של התנועה הציונית חלמו והגשימו"    "חזון ציוני שחטף את הציונות לגבעות זה חזון?!"
איציק וולף
ח"כ בצלאל סמוטריץ', שהיה מספר 2 באיחוד הלאומי, ניצח בבחירות הפנימיות את היו"ר אורי אריאל ויעמוד בראש רשימת המפלגה בבחירות    אריאל צפוי לפרוש מהפוליטיקה אחרי 18 שנה    קרא לרשימה משותפת עם הבית היהודי
רפי לאופרט
אצל בן-גוריון הייתה המפלגה המנוף והמנגנון באמצעותו חתר להקמת המדינה    ללא יכולת לחזור ולייצר הרמוניה בין השקפות הציבור, דרכה של המפלגה ודרכה של מנהיגותה - שנותיה ספורות    מפלגת העבודה אינה "אוכלת מנהיגיה", היא אוכלת את יסודות קיומה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il