סימני הקורונה ניכרו בכל פינה בחנות אמריקן איגל בעיר מונט שבמדינת מיזורי: מסיכה חובה, הפרדה בין הג'ינסים לחולצות, כל תא מדידה שני היה סגור, תשלום מבעד למחיצת פלסטיק עבה. בכל רחבי ארה"ב החנויות נפתחות מחדש למציאות שונה. אחרי שנים שהתאמצו להביא את הלקוחות למשש כמה שיותר, כעת עליהן להתבסס על "קנה וצא" – מדווח וושינגטון פוסט.
בחנויות אפל נמדד החום של הקונים. בסט ביי מבקשת לתאם מראש את הביקור בחנות. מייסי'ס ונורדסטרום הפסיקו את ייעוץ האיפור. גאפ סגרה את חדרי השירותים ותאי ההלבשה. לקוחות ענקית הקוסמטיקה ספורה לא יוכלו לנסות את המכשירים. יש חנויות המחזיקות סחורה מוחזרת בבידוד של 72 שעות לפני הנחתה על המדפים.
קחו לדוגמה את אמריקן איגל. הרשת התקינה בחנויותיה גלאי חום אינפרה-אדום למדידת חומם של הלקוחות. על השולחנות שהיו עמוסים בעבר בבגדים, מוצבים כעת תכשירי חיטוי, מסיכות חד-פעמיות ובדים לניקוי סוליות הנעליים. הבגדים מקופלים בצורה שונה, כדי לעודד קנייה בעיניים במקום מישוש בידיים. אמריקן איגל מגבילה את מספר הלקוחות בחנות בכל רגע נתון, תוך שימוש באפליקציה בטלפון הנייד המודיעה ללקוחות מתי תורם להיכנס.
אמריקן איגל סגרה את כל 980 חנויותיה ושלחה לחופשה ללא תשלום את רוב 40,000 עובדיה. היא החלה לפתוח מחדש ב-1 במאי, עם שורה של הנחיות שנקבעו בהתייעצות עם רופאים: העובדים חייבים לשטוף את ידיהם במשך 20 שניות לפני תחילת המשמרת ולחטא את המדחום של החנות לפני שהם מודדים את החום של עצמם. לצד זאת, ההנהלה מעודדת את העובדים לחייך יותר אל הלקוחות מאחורי המסיכות ולשים לב לרמזים בלתי-מילוליים. "אנחנו לא רוצים שהתחושה תהיה של מגע סטרילי או קליני. למרות שעליכם לעמוד במרחק של שני מטרים, תפקידכם עדיין ליצור קשר", נאמר בתדריך בן 65 העמודים שקיבלו העובדים.
ארבע רשתות גדולות כבר נכנסו להליכי חדלות פרעון בשל הקורונה, שמספר המתים ממנה בארה"ב מתקרב ל-100,000: ג'יי קראו, ניימן-מרקוס, סטייג' סטורז וג'יי.סי פני; רשת פייר-1 מתכוונת להתארגן מחדש; וההערכה היא שחנויות ורשתות רבות אחרות מתקרבות אף הן לקריסה. כעת על הענף לשנות הרגלים של עשרות שנים, המבוססים כולם על מגע פיזי בין הקונים לבין המוצרים. עליהם לחשוב גם על הבריאות והניקיון, וגם על דרכים שיקלו על הקונים במציאות החדשה – ומדובר במשימה סכובה וממושכת, מדגיש הפוסט.
סטיבן ארונז, בעליה של חנות צעצועים בעיר וושינגטון, מתכונן לפחות קניות אימפולסיביות ולפחות ילדים בחנות. הוא מבליט פריטים גדולים, כמו פאזלים בני 1,000 חלקים, שהורים יכולים לקנות במהירות, במקום פריטים קטנים המצריכים יותר זמן ותשומת לב. אחרי 34 שנה בעסק, תחושתו היא כאילו מדובר בחנות חדשה לגמרי; וארונז סבור, כי עלולות לעבור שנים עד שהלקוחות שוב ירגישו בטוחים לבלות זמן רב בין המעברים בחיפוש אחרי מתנות לילדיהם. בינתיים הוא הרחיב את האתר של החנות והוסיף שירות משלוחים, אך נכון לעכשיו – המכירות צנחו ב-50%.
רשת התכשיטים הדנית פנדורה, המפעילה 375 חנויות בארה"ב, הורתה לעובדיה לנקות כל תכשיט אחרי שהוציאו אותו מארון התצוגה – אפילו אם הלקוח לא נגע בו. הלקוחות עומדים במרחק של שני מטרים מהמוכרים, ומי שמבקש למדוד תכשיט – מקבל אותו על מגש, אותו מניח המוכר על הדלפק, מתרחק לאחור ואז יכול הלקוח ליטול אותו. פנדורה מגבילה את מספר הלקוחות לחמישה בכל חנות, ומפתחת אמצעי בטיחות חדשים לקראת חגי דצמבר-ינואר המהווים 40% ממכירותיה.
הנתונים מלמדים על עלייה מתמדת בתנועה בקניונים מאז החלו להיפתח מחדש בתחילת החודש. בימים הראשונים מספר הקונים היה חמישית מן הרגיל, אך עד מהרה הוא הגיע לעיתים יותר מן הממוצע בשנה שעברה. במשק בו כשלושה רבעים מן התוצר הם במסחר, ההתאוששות של הענף היא חיונית מאין כמותה להבראת הכלכלה כולה.