X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
גלית דיסטל-אטבריאן [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת]
החופש להיות יהודייה
נאום הבכורה של חברת הכנסת מטעם הליכוד בישיבה השביעית של הכנסת ה-24 [ט' באייר התשפ"א, 21.04.2021]
היד שמנענעת את עריסת התודעה
היד שיוצאת מאולפני התקשורת הממוזגים, היד החזקה הזאת, האימתנית הזאת, היד הזאת שמנענעת את עריסת התודעה הציבורית בחרה צד, וזה איננו הצד של אבי ואימי. המערכת הפוליטית כמו שילבה ידיים מימין ומשמאל כדי ליצור אחדות, אלא שהאחדות הזאת איננה כוללת את אבי ואת אמי. הם נדרשים כעת, אחר כבוד, פשוט לזוז הצידה. הוריי אומנם אינם טמאים עוד, הם רק המחלה שבגללה קם לו גוש הריפוי, הם רק הפגם שבגללו קם לו גוש השינוי

אדוני היושב-ראש, כנסת יקרה, אבא רמי אטבריאן, ואמא לאה אטבריאן, אהוביי ליבי. ענברי וערני, משוש חיי. כמי שהכתיבה אינה זרה לה, אני מודה שלקראת הנאום הזה, ישבתי מול מסך מחשב לבן וריק שעות ארוכות, כי איך מתחילים לכתוב נאום השבעה לכנסת? רק אלוהים יודע. גודל המעמד וחרדת הקודש, מכבידים על כל מילה. בסוף, בחרתי להתחיל כמו שאני מתחילה את כתיבת הספרים שלי - מהילדות.
הייתה לי ילדות ירושלמית מפוארת ומאושרת עד אין-קץ - זאת האמת. ילדות של קרטיב לימון מהמכולת של באבא, וקידוש בשישי, ומערכונים ברדיו של הגשש בשבת בבוקר, ואז טיול רגלי למפלצת, דיי קרוב לכאן בקריית יובל. ומשמשים מהדוכן בשביל אוסף העג'וקים, היקר מפז. ומכסה של פרי שכיף ללקק, וטנא, וכתר של מלכת אסתר. וכתר העברית שהילכה עליי קסם מהרגע בו למדתי לקרוא. ומדבקת יזכור על חולצה לבנה, שדווקא בבוקר של הטקס, אף פעם אי-אפשר היה למצוא. ואנשים מבוגרים שמספרים סיפורים מפחידים בטלוויזיה, סיפורים שלא סיפרו לי בבית. סיפורים על עולם רחוק שנמצא מעבר להרי החושך. עולם שבו לילדים יהודים כמוני, לא היה בית ולא היה מקום, ולא הייתה מדינה.
בבית סיפרו לנו סיפורים מעט שונים כמו למשל איך שאבא ואימא היו הולכים לבזאר הירקות באיספהאן, כשהיו ילדים קטנים, ואז חיכו שהרוכל יסובב לרגע את הגב, אבל לא כדי שהם יוכלו לפלח אבטיח, אלא כדי שהם יוכלו לגעת בחטף בסחורה מבלי שהרוכל ישים לב. להעביר יד חפוזה על כל המלפפונים, והעגבניות, והמלונים. לגעת כמה שיותר. לגעת, ולגעת ולגעת.
ולפעמים, כשהרוכל היה תופס אותם, הם נתנו ספרינט של אולימפיאדה וברחו, והרוכל דלק בעקבותיהם וקילל אותם בפרסית, ואז אחז בראשו וזרק את כל הירקות הנגועים לפח. ואני, אחי ואחותי, צחקנו כשדמיינו את הזעם הקומי שלו, וביקשנו לשמוע את הסיפור הזה פעם, ועוד פעם, ועוד פעם, אפילו שבעצם לא כל-כך הבנו אותו. הרי, בכל חמישי בערב, בשוק מחנה יהודה, איפה שכל תפוח הוא מלמיליאן, אימא ואבא תמיד ממששים את הסחורה, כולם ממששים - ואיש לא כועס, ואיש לא רודף, ואיש לא בורח.
ופעם אחת שאלתי את אבא שלי, למה בעצם? למה אסור היה לכם לגעת בפירות ובירקות בבזאר? כי הייתם ילדים? והוא השיב, כי היינו יהודים. ושאלתי, אז מה? והוא ענה שיהודים זה נג'אס. ושאלתי מה זה נג'אס, והוא ענה שנג'אס זה טמא וטומאת היהודים עוברת דרך עגבנייה ומלפפון שהופכים אסורים לאכילה פן תחדור טומאתם לגופם הבלתי טמא של האחרים ותחלל אותם.
אני חייבת לומר שמאז שאבי סיפר לי את הסיפור הזה ועד היום, בכל דוכן ירקות אפשרי, בכל סופר ובכל שוק, אני תמיד ממששת את הפירות והירקות ומרגישה תחושה אחת ברורה: חופש, החופש להיות יהודייה.
קשה לחיות בהוויה של נס כשהנס מתבטא בדוכן ירקות. קשה לחיות בהוויה של נס כשהנס ניכר בכל פינה, בכל רגע, בכל נשימה, בכל מילה בעברית שיוצאת מפי. הנס שלנו, הוא בנוי בצורה משונה מאוד, או שמבחינים בו בכל פינה או שלא מבחינים בו בכלל. לא חזיתי בשום ים שנחצה לשניים, לא הייתי עדה לשום סנה בוער. ובכל זאת, אני יודעת בכל הווייתי ששום דבר ממה שאנחנו וממי שאנחנו איננו מובן מאליו. המדינה הזאת שבנינו, הארץ הזאת ששבנו אליה, העם הזה שהתקבץ מתוקף איזה כוח מגנטי, מיסטי, מטאפיזי, אלוהי, הכל נס גלוי.
ומתוקף הנס הזה אני עומדת כאן מולכם, קודם כל אימא, אחר כך יהודייה, ואחר כך ציונית גאה ובלתי מתנצלת, כששלוש מילים מכוננות את כל הווייתי: לעולם לא עוד. הילדה הקטנה ששמעה על תאי הגזים באירופה ועל טומאת היהודים מעל דוכן הירקות באירן בגרה מאז, ומהרגע שבו עמדתי על דעתי והבנתי את מקומי הפריבילגי בשרשרת ההיסטורית המפוארת ולמודת הסבל של העם היהודי, הדבר שפועם בי יותר מכל הוא לא תחושת הביטחון, אלא דווקא תחושת החופש; חופש כערך עליון, חופש מקסימלי בכל תחום אפשרי.
החופש שלי כיהודייה לבנות בית על אדמת אבותיי כי זוהי האדמה שלי ושל בני עמי. החופש של יזמים ישראלים צעירים, חרוצים ומלאי מוטיבציה, לבנות עסק משגשג מבלי לשאת את עולו של המגזר הציבורי, ואני יודעת כמה העול הזה מכביד. סחבתי אותו על כתפיי במשך שנים לא מעטות. החופש של נשים להתהלך בטוחות במשרד, ברחוב ובין כותלי הבית. החופש של נשים ערביות לזכות בלילה אחד שקט ונטול חרדה, מבלי להתהפך במיטה ולתהות האם הילד יירצח הלילה ברחוב או שישוב שלם הביתה. החופש של נשים חרדיות לבחור במחיצה ציבורית כי זהו צו מצפונן וזוהי בחירתן החופשית, הלגיטימית והמלאה. החופש של כל הורה לבחור את חינוך ילדיו על-פי תפיסת עולמו גם כשמדובר בהורה חרדי. ומנגד, החופש של הקהילה הלהט"בית לחיות את חייה ללא אפליה או רדיפה.
החופש של כשני מיליון אזרחים בישראל להמשיך לצרוך קנביס מבלי לחשוש מסנקציות פליליות. החופש הנפלא להתבטא, להחליף רעיונות, אולי גם לטעות לפעמים, מבלי לחשוש מהענישה המצמררת והאכזרית של משטרת התקינות הפוליטית. החופש של הציבור לצרוך רעיונות ולגבש מחשבות מתוך היצע של תקשורת חופשית, כי שוק חופשי הוא מחשבה חופשית. החופש של נבחרי הציבור שיושבים בכנסת הזאת לממש את רצון העם מבלי לחשוש מאיום השוט הבלתי נראה אך קיים תמידית של מערכת אכיפת החוק, שלא תמיד חקר האמת הוא נר לרגליה, ולא תמיד רדיפת הצדק הוא המנוע שמניע אותה. החופש למשילות, החופש של הריבון, העם שאין קדוש ממנו.
אני עומדת כאן לפניכם ברגשות מאוד מעורבים. מצד אחד, זהו היום החגיגי בחיי, מצד שני, אלו זמנים קשים מאוד עבורי; זמנים בהם קירות החופש שלי ושל אזרחים רבים הולכים וסוגרים, הולכים ומצטמצמים. מערכת אכיפת החוק הולכת והופכת למנגנון הפיצוי של צד אחד במפה הפוליטית, וזה איננו הצד של אבי ואימי. האקטיביזם השיפוטי צמצם את יכולת העם להשפיע ולהכריע בהחלטות גורליות שמכוננות את חייו. מי שופט? קבוצה הומוגנית שאינה מאפיינת את הפלורליזם שלנו. מה הם שופטים? הכול. כיצד הם שופטים? דרך פריזמה סובייקטיבית שנקראת סבירות או מידתיות. כל אלה הופכים את הבחירה של אבי ואימי כמעט ללא רלוונטית.
היד שיוצאת מאולפני התקשורת הממוזגים, היד החזקה הזאת, האימתנית הזאת, היד הזאת שמנענעת את עריסת התודעה הציבורית בחרה צד, וזה איננו הצד של אבי ואימי. המערכת הפוליטית כמו שילבה ידיים מימין ומשמאל כדי ליצור אחדות, אלא שהאחדות הזאת איננה כוללת את אבי ואת אמי. הם נדרשים כעת, אחר כבוד, פשוט לזוז הצידה. הוריי אומנם אינם טמאים עוד, הם רק המחלה שבגללה קם לו גוש הריפוי, הם רק הפגם שבגללו קם לו גוש השינוי, הם רק האבן בנעל של ישראל הראשונה שבגללה קם לו גוש האיחוי.
אבי ואמי ועוד למעלה משני מיליון בני אדם, חרדים, דתיים, מזרחיים ומסורתיים, הפכו שקופים או נלעגים, או מוחרמים או נרדפים, והכול בשם איזו אחדות מזויפת שבאה להסתיר שיסוי עמוק מאוד ושנאה עמוקה ביותר. אבל אחדות, היא לא נוצרת מסיסמאות פלקטיות. אף פצע איננו נרפא בגלל שפריץ של בושם זול. אף אדם לא נהיה יפה יותר כשאומרים לו השכם והערב, ללא הפסקה, כמה הוא מכוער או עיוור, או עדרי או חסר חשיבה רציונלית.
היד של הוריי כבר לא מטמאת את הפירות והירקות בדוכן השוק, אבל היא כן מטמאת את הפתק בקלפי. וכל המערכות החזקות ביותר בישראל נדרכו כדי להילחם בטומאת הפתק שלהם, דרך לוחמה כמעט בלתי אנושית נגד מי ששמו מתנוסס על הפתק אותו הם בחרו. הם נלחמים ברעייתו, הם נלחמים בילדיו, הם נלחמים בשמו הטוב, הם נלחמים בחפות שלו. ואני יודעת היטב שהם בעצם נלחמים באבי ובאימי.
הסופר היהודי הנפלא ג'יי-די סלינג'ר אמר פעם, שבבואך להבהיר אמת בוערת, אל תשתמש במילים, במקום זה עלה אל הפודיום, נופף באגרוף, ורד מהבמה. הפעם אני לא לוקחת את עצתו. במקום אגרוף קפוץ, אני עומדת מולכם בזרועות פתוחות. אל תחרימו אותי, אל תנדו אותי, אל תתיימרו לאחדות בלעדיי. אני הרי התוצר של הארץ הזאת - אני התוצר של נתן אלתרמן וקברי צדיקים, של יהודה עמיחי ונישוק מזוזות, של אוהד נהרין וקמע בארנק, של ערן צור וקידוש בשישי, של דוד גרוסמן ועמיר בן עיון, של הבייגלה עם הזעתר מהרובע המוסלמי, של אספרסו קצר בשדרות רוטשילד, של כל אבן ירושלמית שמרטיטה את ליבי, של הסינמטק והמואזין, והכותל והאצטדיון של בית"ר. כל אלה הם חלק מנשמתי, אני חלק בלתי נפרד מהמפעל העצום, והחשוב והיפהפה שהקמנו כאן יחד.
אבל על החופש שלי ושל אחיי המסורתיים אני לא אוותר אף פעם. אני מייצגת ציבור מסורתי שדרכו היא דרך האמצע, שכל אורחותיו מתונות, שהליכותיו מתוקות מדבש, אבל על החופש שלו הוא לא יפסיק להילחם; החופש לייצוג דמוקרטי שווה בין שווים, בלי רדיפה משפטית או תקשורתית.

תאריך:  21/04/2021   |   עודכן:  23/04/2021
+בן-גביר סירב להצביע על הארכת תקנות הקורונה
14:24 21/04/21  |  עידן יוסף

ח"כ איתמר בן-גביר סירב להצביע במליאה על הארכת תקנות הקורונה. הוא נשמע אומר: "לא קיבלתי את החומר, מה אני, חותמת גומי?"

+חיי בנים קדושים מאדמת אבות
14:18 21/04/21  |  אמילי מואטי   |   לרשימה המלאה

נאום הבכורה של חברת הכנסת ממפלגת העבודה בישיבה השישית של הכנסת ה-24 [ח' באייר התשפ"א, 20.04.2021]

אמילי חיה מואטי [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+הציבור מחפש חיבורים וערכים
14:18 21/04/21  |  ניר אורבך   |   לרשימה המלאה

נאום הבכורה של חבר הכנסת ממפלגת ימינה בישיבה השישית של הכנסת ה-24 [ח' באייר התשפ"א, 20.04.2021]

ניר אורבך [צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור מעוז  אביר קארה / Abir  kara  אבתיסאם   מראענה / Ibtisam Mara'ana  אוהד נהרין  אוהד נהרין / Ohad Naharin  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון טל / Alon  Tal  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אלינה ברדץ' יאלוב / Elina Bardach Yalov  אמילי חיה מואטי / Emilie Haya Moatti  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי לסקי / Gaby  Lasky  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  חיים ביטון / Haim Biton  חיים כץ / Haim Katz  יאיר גולן / Yair Golan  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יהודה עמיחי  יואב בן צור / Yoav Ben Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יום טוב חי כלפון / Yomtob Kalfon  יוסף שיין / Shain Yossi  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לימור מגן תלם / Limor Magen Telem  מאזן גנאים / Mazen  Ghanem  מאי גולן / May  Golan  מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger  מירב בן ארי / Merav Ben Ari  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה (מוסי) רז / Mossi Raz  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz  ניר אורבך / Nir  Orbach  נירה שפק / Nira  Shpak  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  נתן אלתרמן / Natan Alterman  סימון דוידסון / Simon Davidson  סלאלחה עלי / Salalha Ali  סמי אבו-שחאדה / Sami  Abu Shehadeh  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עידית סילמן / Idit  Silman  עמיחי שיקלי / Amichai Chikli  ערן צור / Eran Zur  פטין מולא / Patin  Mula  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שמחה רוטמן / Simcha  Rothman  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החופש להיות יהודייה
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
גברת נכבדה, את עשויה מחומר
סניל  |  21/04/21 20:14
2
בכיינית היסטרית עלובה
הירונימוס  |  22/04/21 13:22
 
- למה חנה קים שותקת? ל"ת
סניל  |  22/04/21 14:57
 
- מחפשים אותך...
מגיב ותיק  |  24/04/21 09:18
3
כל הכבוד, חברת הכנסת
עמעד  |  22/04/21 14:33
 
- מצטרף
מגיב ותיק  |  24/04/21 09:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 24
אמילי מואטי
נאום הבכורה של חברת הכנסת ממפלגת העבודה בישיבה השישית של הכנסת ה-24 [ח' באייר התשפ"א, 20.04.2021]
ניר אורבך
נאום הבכורה של חבר הכנסת ממפלגת ימינה בישיבה השישית של הכנסת ה-24 [ח' באייר התשפ"א, 20.04.2021]
מירב ארד
הבהיר: "אנחנו לא מנתקים קו עם אף אחד. אין פה נטייה, נלך עם מי שיבוא לקראתנו. לא ניהלנו משא-ומתן קואליציוני - אלא מגעים על הוועדה המסדרת"
עידן יוסף
תשקול את הנושא רק אם מתנגדי נתניהו ייכשלו בהקמת ממשלה    מיקי זוהר, שרמז אתמול לאפשרות שהליכוד יהיה באופוזיציה, מרגיע: "‏גם אם קשה, אנחנו ממשיכים להילחם על הדרך שלנו ולא מוותרים להם כל כך בקלות"    נתניהו טוען שהמתקפה של סמוטריץ' על רע"ם הביא להפסד בהצבעה
עידן יוסף
ימינה הצביעה בעד הצעת הליכוד, אך ברגע האחרון הושג הרוב של המתנגדים עם ההצבעות של שלושה ח"כים מרע"ם    ח"כ מיקי זוהר: "הלכה למעשה בנט היום יכריע לא בעניין הוועדה המסדרת אלא יכריע מי הולך להרכיב ממשלה"    ח"כ מאיר כהן הציג ת הצעת יש עתיד: "יש גם בשמאל ויש גם בימין אנשים שהמשותף להם הוא הרבה יותר מה מפריד"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il