מיכלית עמוסה במיליון חביות של נפט רוסי הפליגה מנמל מורמנסק בחודש שעבר בדרכה לפילדלפיה. ואז, באמצע האוקיינוס האטלנטי, היא ביצעה פניית פרסה. הספינה, "בייג'ינג ספיריט", איבדה את הלקוח, הסירה את השם פילדלפיה מציון היעד ושינתה אותו ל"למכירה". המיכלית הפליגה לעבר אירופה והסתובבה כמה ימים בים התיכון, כנראה בתקווה לעגון בנמל ידידותי יותר. בסוף השבוע שעבר היא אותרה במסוף הנפט סנטה פנאגיה שבסיציליה; הנפט שבבטנה שוב לא הוצע למכירה.
הייתה זו הדגמה חיה של מצב ענף הנפט הרוסי תחת העיצומים המערביים. על-פי נתוני אקונומיסט, למעלה מ-20 מיכליות שיצאו מרוסיה מאז הפלישה לאוקראינה מוגדרות כעת כ"למכירה" או "ללא יעד". מיכליות אחרות מציינות את יעדיהן כ-ZZZ. הכל – משום שרבים חוששים לרכוש נפט רוסי. לעיתים קשה לדעת להיכן מגיע נפט בסופו של דבר, אך הסוחרים יכולים למכור אותו בשקט לבתי זיקוק שהמוניטין שלהם מטריד אותם פחות מאשר המחיר. ברגע בו הנפט מגיע ליבשה, הוא מתערבב בנפט אחר, מועמס על מיכלית אחרת ויכול להימכר לכל לקוח. שבע מיכליות רוסיות נוספות עודן בדרכן לארה"ב, בטרם ייכנס לתוקפו ב-21 בחודש האמברגו עליו הכריז הנשיא ג'ו ביידן.
רוסיה – יצואנית הנפט השלישית הגדולה בעולם אחרי ארה"ב וסעודיה – עדיין מייצאת כמויות גדולות של נפט. למרות הגינוי העולמי לפלישתה לאוקראינה, עדיין אין ירידה חדה בייצוא הנפט ומוצרי הנפט ממנה. כמה מדינות – ובהן הודו, סינגפור וטורקיה – הגדילו משמעותית את הנפט שהן רוכשות ממנה, ואילו האיחוד האירופי לא הצליח להסכים על אמברגו מחשש שהדבר ידחוף את המדינות החברות בו למיתון.
השאלה היא מה יקרה בהמשך. בחודש שעבר צפתה סוכנות האנרגיה הבינלאומית, כי ייצוא הנפט הרוסי יצנח בצורה חדה באפריל, עד כדי ירידה של 3 מיליון חביות ביום, מה שעלול לגרום למשבר באספקה העולמית. אך נכון לעכשיו, רוסיה מפריכה הערכות אלו – לפחות על-פי הרישומים של הפעילות הצפויה בנמלים. על הנייר, רוסיה תעמיס קרוב ל-2.9 מיליון חביות ליום, עלייה משמעותית הן ביחס למרס השנה והן ביחס לאפריל אשתקד. רוב הביקוש הוא באסיה; הייבוא ההודי זינק ב-700% בחמשת השבועות הראשונים של המלחמה לעומת חמשת השבועות הקודמים.
במקביל, אירופה מפגינה רצון לקצץ את רכישת הנפט מרוסיה, בין היתר בשל לחץ ציבורי גובר. אנשי גרינפיס הפגינו בשבוע שעבר בנמל ניו-יורק, כאשר עגנה בו מיכלית קרואטית ובה 50,000 טון של מוצרים פטרוכימיים מרוסיה. עובדים בנמל בירקנהד שבצפון אנגליה סירבו בחודש שעבר לפרוק מיכלית גרמנית שנשאה נפט רוסי. צעדים אלו באו לאחר שחברות נפט מובילות – ובהן בריטיש פטרוליום, של, טוטאל ואקסון-מוביל – הודיעו על יציאה מן השוק הרוסי בעקבות הפלישה.