X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
קרונות למי שהתרגל לריחוק חברתי [צילום: אליסטר גרנט, AP]
קו אליזבת של הרכבת התחתית בלונדון נפתח
"הקו הזה ישנה את המציאות"
אחרי 13 שנות עבודה, באיחור של 3.5 שנים אבל בדיוק לחגיגות הפלטינה של המלכה - מתחיל לפעול הקו החוצה את לונדון ממזרח למערב, מדווח ניו-יורק טיימס

כאשר אנדי בייפורד ניהל את מערכת הרכבת התחתית המקרטעת של ניו-יורק, הוא זכה לכינוי "אבא רכבת" בזכות מאמציו לשפר את השירות. לפני בדיוק שנתיים הוא עבר לנהל את מערכת התחבורה של לונדון, ובשבוע הבא יפתח את קו אליזבת של הרכבת התחתית. 22 מיליארד דולר הושקעו בקו המהיר, החוצה את לונדון ממערב למזרח; פתיחתו אחרי עיכובים ממושכים תזכה את בייפורד שוב באותו כינוי חיבה, מדווח ניו-יורק טיימס.
בניית הקו החלה לפני 13 שנים, והוא היה על שולחן התכנון שנים רבות לפני כן; רבים מתושבי לונדון השתכנעו שהוא לא יפעל לעולם. בייפורד לא ביצע לבדו את המהפך. רוב הקרדיט מגיע למנהלים החדשים בראשותו של מארק וויילד, אשר קיבל את הפרויקט לידיו בשנת 2018 כאשר מהנדסים גילו בו 75,000 כשלים – רבים מהם במערכת ההפעלה הדיגיטלית. אבל היה זה בייפורד אשר השיג מן הממשלה עוד מיליארד דולר בשלהי 2020 כדי למנוע עיכובים נוספים.
בשבוע שעבר הציגו וויילד ובייפורד בגאווה את הקו שייפתח באיחור של 3.5 שנים, אבל בדיוק בזמן לחגיגות הפלטינה של המלכה אליזבת. לקו בהחלט יש "אפקט וואו". התחנות ענקיות, עם חללים דמויי קתדרלה. הרכבות מרווחות, כפולות באורכן מן הרגילות ומגיעות כמעט בלחישה. בדרך היו הפתעות, כמו קבר ענק משנת 1569 שהתגלה בעת העמקת תחנת רחוב ליברפול; צוות של 100 ארכיאולוגים פינה את שרידיהם של 3,300 בני אדם. את הקו משרתות עשר תחנות חדשות לחלוטין, אורכו 68 ק"מ והוא עובר שלוש פעמים מתחת לתמזה.
ההשוואה בין הרכבות התחתיות של לונדון וניו-יורק היא בלתי נמנעת, לאור עברו של בייפורד. הוא מדבר בצורה דיפלומטית על ההבדלים, ומייחס אותם בעיקר לכך שרשות התחבורה של לונדון מפקחת על כל היבטי התחבורה בעיר – לעומת הסמכויות המוגבלות של רשות התחבורה המטרופוליטנית בניו-יורק. הבדל פוליטי נוסף: קו אליזבת נהנה מתמיכה רב-מפלגתית, כולל ראש הממשלה השמרני בוריס ג'ונסון וראש העירייה מהלייבור סדיק חאן. לעומת זאת, בניו-יורק צריך היה בייפורד להתמודד עם המושל הקשוח אנדרו קומו ובלא סיועו של ראש העירייה, ביל דה-בלסיו.
הבדל נוסף הוא הקשיים הכספיים של הרכבת התחתית בניו-יורק. המושלת הנוכחית, קאת'י הושול, הקפיאה קו רכבת מתוכנן לנמל התעופה לה-גווארדיה, שאמור היה לעלות 2.1 מיליארד דולר – מה שמותיר את הנמל המשופץ ללא קשר ישיר למנהטן. לעומת זאת, לנמל התעופה הית'רו בלונדון יש רכבות מזה עשרות שנים. כאשר ייפתח השלב הבא של קו אליזבת בסתיו הקרוב, ניתן יהיה לנסוע מהית'רו לקנארי ווארף שבמזרח לונדון בתוך 40 דקות; זהו מהלך חיוני לעיר הנאבקת על מעמדה כמרכז פיננסי לאחר הברקזיט.

כיצד להשתחרר מהתלות בכרטיסים
חלל כמו של קתדרלה [צילום: אליסטר גרנט, AP]

לתאגיד התחבורה של לונדון יש בעיות משלו, מציין הטיימס. הוא הקפיא תוכניות לבנות קו צפון-דרום בדומה לקו אליזבת ואת הרחבת קו התחתית בייקרלו, בשל העדר תקציב. המערכת עודנה בשלבי התאוששות מאובדן כמעט כל נוסעיה בזמן הקורונה ומתמודדת עם בעיות כספיות רבות. מספר הנוסעים עודנו רק 70% מזה שהיה לפני המגיפה, נתון משמעותי מאוד למערכת התלויה בצורה משמעותית במכירות הכרטיסים – לעומת זו של ניו-יורק, הנהנית מסובסידיה של המדינה ומהכנסות מכבישי אגרה.
"יש לי אובססיה להסדרת הצד הפיננסי, ולשם כך צריך להשתחרר מהתלות בכרטיסים", אומר בייפורד. אבל הוא אינו אומר כיצד בדיוק יעשה זאת, וברור שהמערכת תהיה תלויה בסיוע ממשלתי כדי לשוב ולהתייצב על בסיס כספי איתן. לכן פתיחת קו אליזבת כה חשובה ללונדון: היא מחזקת את התמיכה בתחבורה הציבורית כאשר לא ברור כמה עובדים יחזרו למשרדיהם. הקו יגדיל את קיבולת המערכת ב-10% והקרונות המרווחים מתאימים למי שהתרגלו לריחוק חברתי. הוא גם יסייע לכלכלת הערים ממזרח ללונדון ויהפוך את מרכז העיר לנגיש למי שמתגוררים מחוצה לה.
בייפורד אינו חושב שכמות הנוסעים תחזור במלואה לזו שלפני המגיפה, אך סבור ששיעור של 90% נמצא בהישג יד. אם בנייני משרדים בלונדון יישארו ריקים בחלקם, היא עשויה להתפתח כמו פריז – עם איזורי מגורים במרכז העיר. לדבריו, הקו הוא תעודת ביטוח נגד קולות השבר שנשמעו סביב הברקזיט. גם אם לעיתים בייפורד נשמע כמו מתווך נדל"ן המהלל את מרכולתו, קשה להתווכח עם ההערכה שלו: הקו הזה ישנה את המציאות.

תאריך:  17/05/22   |   עודכן:  17/05/22
+ההסכם נחתם: נתניה - עיר חלוץ להסכם גג בתחבורה
20:53 17/05/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

משרד התחבורה ישקיע כמיליארד שקלים בתחבורה ציבורית ובת קיימא, במסגרת הסכם משתל"ם  ▪  הסכם בעניין נחתם מול עיריית נתניה  ▪  מחבצלת בצפון ועד תחנת בית יהושע בדרום וצומת השרון במזרח, יוקמו או ישודרגו 11 מסופי תחבורה ציבורית מתקדמים הכוללים עמדות ריענון לנהגים

מפרטי הסכם הגג
+קו חשמלי מכין יפעל בעוד 14 חודשים בראשון לציון
18:23 17/05/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הקו יפעל מיולי 2023 ברוב שעות היום בתדירות של 7 דקות וחצי, ובשעות השפל כל 20-12 דקות  ▪  בעיר ראשון לציון יושקעו מאות מיליוני שקלים במיזמים תחבורתיים שונים, לאו-דווקא לתחבורה ציבורית

מפת הקו המכין [צילום: עודד קרני]
+מראשון: אלה הרכבות שיחזרו ללו"ז הרגיל
17:37 17/05/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

רכבות בדרום הארץ, בשפלה ובשרון שפעילותן הושבתה או תדירותן צומצמה ישובו בשבוע הבא לפעילות מלאה

תחנת הרכבת באופקים
+ביטון נותן לממשלה שבוע להקפאת הרפורמה בתחבורה הציבורית
12:35 17/05/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

יו"ר ועדת הכלכלה: אם בתוך שבוע משרד התחבורה לא יקפיא את רפורמת תעריפי התח"צ או יתקן אותה - אפעל או לא אפעל במליאה ובוועדה בהתאם

ביטון. משרד התחבורה לא סופר את הוועדה [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+תנועת הרכבות חוזרת לסדרה
10:49 17/05/22  |  עידן יוסף

באישור המשטרה, תנועת הרכבות בין תחנות נתניה והרצליה מחודשת כעת וחוזרת לסדרה בהדרגה.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
הקו יפעל מיולי 2023 ברוב שעות היום בתדירות של 7 דקות וחצי, ובשעות השפל כל 20-12 דקות    בעיר ראשון לציון יושקעו מאות מיליוני שקלים במיזמים תחבורתיים שונים, לאו-דווקא לתחבורה ציבורית
עידן יוסף
רכבות בדרום הארץ, בשפלה ובשרון שפעילותן הושבתה או תדירותן צומצמה ישובו בשבוע הבא לפעילות מלאה
עידן יוסף
יו"ר ועדת הכלכלה: אם בתוך שבוע משרד התחבורה לא יקפיא את רפורמת תעריפי התח"צ או יתקן אותה - אפעל או לא אפעל במליאה ובוועדה בהתאם
עידן יוסף
בתדרוך לעיתונאים אמר מיכה מייקסנר כי בעקבות הדוחק והצפיפות בתחנת הרכבת בבני ברק לאחר סיום לווית הרב חיים קניבסקי היו עלולים להיגמר באסון, ורק בזכות תושיית הרכבת שעצרה את הרכבות באיילון לטובת הוצאת רכבות מבני ברק כל 10 דקות נגמר האירוע ללא שריטה
עידן יוסף
מנהל מינהלת המטרו בנת"ע: המטרו אמור לעבור ב-24 רשויות, וללא חקיקה יהיה קשה לקדמו    מלינובסקי: מקווה מאוד להעביר את החוק בקרוב בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת שיסדיר את עבודת וסמכות רשות המטרו והמועצה המאסדרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il