X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הרס בעיר בחמוט, אוקראינה [צילום: פרנסיסקו סקו, AP]
פשעי הרוסים מתועדים - אבל האם בכירים יועמדו לדין
וושינגטון פוסט מתאר כיצד 18 מדינות ושורה של ארגונים בינלאומיים מתעדים את פשעי המלחמה הרוסיים באוקראינה, כאשר הדבר גם יוצר חשש מפני כפילויות והשמטות ב-1942 איש לא חשב שבכירי הנאצים יתנו את הדין, מזכיר היסטוריון בולט של המשפט

אינה הבחינה בשלט במרכז לפליטים מאוקראינה בוורשה: "עִזְרו לאוקראינה! מִסְרו עדות! עִזְרו לנו להעניש את הפושעים!". תחילה, היא לא הייתה בטוחה האם יש רלוונטיות בתיאור מה שאירע לבנה בן ה-26 כאשר יצא מביתם באירפין שבפאתי קייב בצאתו לחפש מים. "היו אחרים שסבלו יותר. רק כלב נהרג". אבל לנוכח המחשבה שעדותה עשויה להיות חשובה, היא התיישבה לתאר את שעבר עליה בשאלון בן 46 שאלות.
שלושה חודשים לאחר הפלישה, נעשים מאמצים שיטתיים לתעד את פשעי המלחמה הרוסיים – מדווח וושינגטון פוסט. אוקראינה חוקרת 11,816 תקריות. חוקרים בפולין תיעדו למעלה מ-1,000 עדויות מפליטים העשויים להעיד. צרפת מפעילה בשטח צוות פורנזי העוסק בדנ"א ובליסטיקה. מומחים ליטאים גובים עדויות במזרח אוקראינה. בית המשפט הפלילי הבינלאומי שיגר בשבוע שעבר 42 איש – הצוות הגדול ביותר ששלח אי-פעם.
כל אלו ביחד מהווים מאמץ חסר תקדים המבוצע בזמן אמת. אבל במקביל התעוררו חששות לקיומן של כפילויות ולמתחים בין בתי משפט מקומיים ובינלאומיים בנוגע לסמכות. מומחים גם טוענים, כי עלולות לעבור שנים לפני שמקבלי ההחלטות יתנו את הדין – אם בכלל. עניין אחד הוא להעמיד לדין חייל רוסי על הריגת אזרח, כפי שעשתה אוקראינה; עניין אחר לגמרי הוא לבסס קשר הניתן להוכחה בין אישים בכירים לבין הזוועות שהתחוללו במריופול ובּוּצָ'ה. כך עולה האפשרות, שבסופו של דבר יועמדו לדין רק הגורמים הזוטרים בשטח ולא מי שנתנו את הפקודות.
אינה סיפרה כיצד בנה הבכור יצא לחפש מים ב-8 במרס. שבעה-שמונה חיילים רוסים תפסו אותו, טענו שהוא מרגל, שברו את לסתו והחזירו אותו לביתו. כאשר כלב המשפחה יצא לקראתו, הם ירו בו והותירו אותו לגסוס. החיילים הורו לכל הגברים בבית להתפשט ולשכב על הרצפה במשך שעתיים-שלוש. לבסוף החיילים עזבו, לאחר שריסקו טלפונים ומחשבים. למחרת המשפחה הסתכנה ועזבה את אירפין; את הכלב הגוסס הותירו מאחוריהם, כי לא היה מסוגלים לירות בו.
פולין היא אחת מ-18 מדינות שפתחו חקירות על פשעי מלחמה באוקראינה. ארה"ב, כאשר הכריזה רשמית שרוסיה מבצעת פשעי מלחמה, אומרת שהיא תהיה מוכנה להעביר מידע מודיעיני כדי לסייע בחקירות. אבל כאמור, קיים חשש מפני חוסר התיאום כאשר גורמים כה רבים עוסקים בחקירות. פקיד האו"ם המופקד על התחום, מוריס טידבול-בינז, שיבח בשבוע שעבר את ההתגייסות הבינלאומית, אך קרא למדינות ולארגונים לתאם טוב יותר כדי למנוע סכנה של כפילויות מחד ונפילה בין הכסאות מאידך.
כדי להפחית סיכון זה, מוסר הפוסט, האיחוד האירופי מעדכן את המנדט של Eurojust – הזרוע שלו לתיאום משפטי – כדי שיוכל לשמר מאגר ראיות ובהן צילומי לווין, פרופילים של דנ"א והקלטות וידאו ואודיו. פולין, ליטא ואוקראינה חתמו על שיתוף פעולה לביצוע החקירות מול בית הדין הבינלאומי, כך שהראיות שייאספו יוכלו לשמש גם את הרשויות בכל המדינות החברות בבית הדין. אסטוניה, לטביה, צ'כיה וסלובקיה מצויות בהליכים לחתימה דומה.

האם צווי מעצר יועילו
פינוי פליטים מאוקראינה [צילום: פרנסיסקו סקו, AP]

מדינות אחרות אינן משתפות פעולה במישרין – ובראשן גרמניה, בה שוהים 700,000 פליטים. מדינה זו, לנוכח העבר האפל שלה, העמידה לדין פושעי מלחמה ממדינות אחרות כגון ממשטרו של בשאר אסד בסוריה. גרמניה פתחה חקירה על פשעי המלחמה באוקראינה, ושני שרים לשעבר הגישו תלונה רשמית נגד 33 אישים רוסים בדרישה להעמידם לדין בידי הרשויות הגרמניות.
מומחים אומרים, כי למרות כל אלו – האפשרות שפקידים רוסים בכירים יועמדו לדין תלויה במידה רבה במצב הפוליטי ברוסיה. יש הסבורים, כי צווי מעצר בינלאומיים עשויים לפעול כגורם מרתיע בשדה הקרב; אחרים אינם מסכימים. "אני לא חושב שזה ההיגיון שלפיו הרוסים פועלים", אומר אנדראס שולר מהמרכז האירופי לזכויות אדם. מאחר שהעיצומים על רוסיה ממילא מגבילות מאוד את יכולת התנועה של אזרחיה, לצווים כאלה תהיה לכל היותר משמעות סמלית.
פשעי תוקפנות אינם מצויים בסמכותו של בית הדין הפלילי הבינלאומי, ולכן העלה היסטוריון המשפט פיליפ סנדס את הרעיון להקים בית משפט מיוחד לטיפול בפשע רוסי זה. בשבוע שעבר הצביע הפרלמנט האירופי בעד המלצה לאיחוד האירופי להקים ערכאה שכזאת. כיום לא נראה שיש סיכוי שבכירים רוסים יועמדו לדין, אבל ב-1942 איש לא האמין שבכירי המשטר הנאצי יועמדו לדין, מזכיר סנדס.

תאריך:  30/05/22   |   עודכן:  30/05/22
+הסכמה באירופה: אמברגו על 90% מהנפט הרוסי
06:26 31/05/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

27 מדינות האיחוד הגיעו להסכמה על הצעד החריף ביותר נגד רוסיה מאז פלישתה לאוקראינה  ▪  מדינות המייבאות את הנפט בצינורות - בעיקר הונגריה וסלובקיה - יקבלו פטור מן האמברגו  ▪  הבנק הגדול ביותר ברוסיה ינותק ממערכת ה"סוויפט"

מיכלים של חברת רוסנפט [צילום: מישה ג'פרידזה, AP]
+"קרבות כבדים" בין רוסיה לאוקראינה במחוז לוהאנסק
12:02 30/05/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

ישנם דיווחים שכוחות הרוסים כבר נכנסו לפאתי העיר סברדונייצק במחוז, שמהווה את אחד ממוקדי הלחימה העיקריים  ▪  הנשיא זלנסקי: "כיבוש סברודונייצק היא משימה בסיסית עבור הכובש הרוסי. אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי לבלום את ההתקדמות הזאת"

וולודימיר זלנסקי עם הצוות האישי בביקור באזור ירקיב [צילום: לשכת העיתונות הנשיאותית האוקראינית/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פשעי הרוסים מתועדים - אבל האם בכירים יועמדו לדין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
ישנם דיווחים שכוחות הרוסים כבר נכנסו לפאתי העיר סברדונייצק במחוז, שמהווה את אחד ממוקדי הלחימה העיקריים    הנשיא זלנסקי: "כיבוש סברודונייצק היא משימה בסיסית עבור הכובש הרוסי. אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי לבלום את ההתקדמות הזאת"
מירב ארד
ראש עיריית מיקולאיב, אלכסנדר סנקביץ', דיווח כי החיילים הרוסים ירו לעבר אזור המגורים של העיר בבוקר וישנם קורבנות    במחוז סומי ירה הצבא רוסי על משמר הגבול במחוז, דווח על כמעט 20 פיצוצים    פוטין ונשיא סרביה שוחחו על המשך שיתוף הפעולה בין המדינות
איתמר לוין
אקונומיסט מדווח: "מחנה השלום" - בראשות גרמניה, צרפת ואיטליה - רוצה מו"מ בהקדם ומתמקד בשאלות טריטוריאליות; "מחנה הצדק", בהובלת בריטניה, רוצה שרוסיה תשלם על תוקפנותה    והיכן ארה"ב? לא בטוח שהיא יודעת
יואב יצחק
רוסיה מגבירה את כוח האש ומזרימה כוחות נוספים    נשיא אוקראינה נשבע להמשיך את המלחמה עד שמחוז דונבאס יהיה שוב אוקראיני    ממשל ביידן מתכנן לשלוח מערכות MLRS כחלק מחבילה גדולה יותר של סיוע צבאי וביטחוני לאוקראינה
איתמר לוין
בין שתי המדינות יש הבדלים ניכרים, אך כעת הן בוחנות שיתוף פעולה בעקיפת העיצומים המערביים - מדווח וושינגטון פוסט. הדבר נכון במיוחד למגזר הנפט, בו אירן מצליחה לפעול למרות האמברגו ואשר מהווה עורק חיים חיוני גם לרוסיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il