X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אוכפים את הרעלה [צילום: האדי מיזבאן, AP]
המשטר האירני לחוץ ומגביר את הדיכוי
מנהיג רפורמיסטי בכיר ושלושה קולנוענים ידועים נעצרו, וקוד הלבוש המחמיר נאכף בתוקפנות מרובה הציבור האירני מתוסכל מהמשבר הכלכלי, והמשטר - שגם בתוכו יש חילוקי דעות - רוצה להבטיח שאיש לא יחשוב שהוא נחלש

בשבועות האחרונים ניכרת התגברות מחודשת של מאמצי הדיכוי הפוליטי ושל אכיפת קוד הלבוש האיסלאמי מצד שלטונות אירן. ב-8 ביולי עצרו כוחות הביטחון את הפוליטיקאי הרפורמיסטי הבכיר מוסטפא תאג'זאדה, שהואשם בפעולה נגד הביטחון הלאומי ובהפצת שקרים במטרה לערער את דעת הקהל.
תאג'זאדה, שהיה סגן שר הפנים בממשלתו של הנשיא הרפורמיסטי מוחמד חאתמי בסוף שנות ה-1990, כבר נכלא למשך שבע שנים לאחר מהומות 2009 בעקבות תמיכתו בתנועת המחאה. במערכת הבחירות לנשיאות ביוני 2021 פסלה "מועצת שומרי החוקה" את מועמדותו. הוא נחשב מבקר חריף של המשטר ולאחרונה האשים את המנהיג העליון, עלי חמנאי, באחריות לכישלון המאמצים להחיות את הסכם הגרעין.
מעצרו של תאג'זאדה עורר תגובות מעורבות באירן. תומכי המשטר במחנה השמרני בירכו על המעצר והצדיקו אותו בשיקולים של ביטחון המדינה. היומון הפרו-משטרי "כיהאן" טען שיש בין פעילים רפורמיסטים בולטים, דוגמת תאג'זאדה, לשירותי מודיעין זרים והאשים אותם בבגידה.
במחנה הרפורמיסטי, לעומת זאת, נשמעה ביקורת חריפה על המעצר. שם נטען, כי הגברת הדיכוי הפוליטי של פעילים רפורמיסטים תוביל להתחזקות יסודות רדיקליים "חתרניים", בהם מתנגדי משטר התומכים בהשבת המשטר המלוכני, שאינם מסתפקים ברפורמות הדרגתיות אלא חותרים לשינוי משטר כולל. ואכן, בתגובות שהעלו מתנגדי משטר ברשתות החברתיות נטען, כי מעצרו של תאג'זאדה שב ומוכיח את כישלון דרכם של הרפורמיסטים ואת העדר התוחלת לשינוי פוליטי באמצעות רפורמות מוגבלות.
ימים ספורים לאחר מעצרו של תאג'זאדה עצרו כוחות הביטחון את במאֵי הקולנוע מוחמד רסולוף, מוסטפא אל-אחמד וג'עפר פנאהי. אל-אחמד ורסולוף נעצרו באשמת "הפצת תעמולה אנטי-מהפכנית" ו"התססה והפרת הביטחון הנפשי של הציבור". השניים היו חתומים על עצומה, שנשלחה לאחרונה על-ידי כ-100 אנשי קולנוע לכוחות הביטחון, בדרישה להניח את נשקם ולא להשתתף בדיכוי האלים של מפגינים. זאת, בעקבות המהומות שפרצו בחודש מאי לאחר קריסת בניין בעיר הדרומית אבאדאן ב-23 בחודש, שגרמה למותם של עשרות בני אדם.
פנאהי, אחד הקולנוענים הבולטים באירן, נעצר לאחר שהגיע בלווית קבוצה של אנשי קולנוע לכלא אווין הידוע לשמצה בטהרן, שבו כלואים רסולוף ואל-אחמד, כדי למחות על מעצרם ולברר על אודות מצבם. פנאהי ורסולוף, עטורי הפרסים הבינלאומיים, נעצרו לאחר מהומות 2009 ונאסר עליהם לעזוב את ארצם.

נגד נעלי עקב וגרביונים
ראיסי. "קידום מאורגן של שחיתות מוסרית" [צילום: AP]

System.String[]

מחלוקות במחנה השמרני
קונות בשוק הגדול של טהרן [צילום: וחיד סאלמי, AP]

System.String[]

הכותב הוא חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  23/07/2022   |   עודכן:  23/07/2022
+שר הביטחון נועד עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב
21:53 23/07/22  |  עידן יוסף

שר הביטחון בני גנץ, נפגש אתמול (ו׳), עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, כחלק מביקורו בארה״ב במסגרת השתתפותו בכנס הביטחון השנתי של מכון ASPEN.
במהלך הפגישה, דנו השניים בחיזוק שיתוף הפעולה הביטחוני בין המדינות מול האיום האירני. עוד דנו בחיזוק הקשרים בין ארה"ב, ישראל ומדינות האזור, בין השאר, בעקבות ביקורו של נשיא ארה"ב ביידן בישראל ובסעודיה.

[צילום: האל ויליאמס]
+אירן מאיימת ומערכת ההגנה נגדה מתרחקת
12:30 23/07/22  |  תמיר הימן, סימה שיין   |   לרשימה המלאה

הסיכוי להקים מערכת אמריקנית-ישראלית-ערבית מול איומי טילים וכטב"מים אירניים, שהיה נמוך מלכתחילה, קטן עוד יותר – דווקא אחרי ביקור ביידן  ▪  מוטב לחזור לקידום שקט של אינטרסים ביטחוניים משותפים לישראל ומדינות המפרץ

שיגור כטב"מ אירני באוקיינוס ההודי [צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשטר האירני לחוץ ומגביר את הדיכוי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
תמיר הימן, סימה שיין
הסיכוי להקים מערכת אמריקנית-ישראלית-ערבית מול איומי טילים וכטב"מים אירניים, שהיה נמוך מלכתחילה, קטן עוד יותר – דווקא אחרי ביקור ביידן    מוטב לחזור לקידום שקט של אינטרסים ביטחוניים משותפים לישראל ומדינות המפרץ
עידן יוסף
פוטין אמר בפסגה כי הוא ועמיתיו מטורקיה ומטהרן תמימי דעים גם בנושא שיחות הגרעין    בירושלים חוששים מכך שרוסיה תעצור את העלייה לארץ    בנט בקבינט: לא לזנוח את האינטרסים מול רוסיה    ארה"ב: אין סימנים להעברת כטב"מים מאירן לרוסיה
דן מרגלית
אין לישראל אופציה צבאית עצמאית    ביבי מוכר בשם ישראל סחורה שאין לה    אל תעמוד על המיקח, יעצו חכמים, כשאין לך דמים
יאיר נבות
ההתקרבות בין מוסקבה לטהרן, כולל בפן הביטחוני, צריכה להעלות כמה שאלות, ובראשן מה התמורה שדורשת אירן ממוסקבה על אותם כטב"מים מעבר לכסף? איך תשפיע ההתקרבות הזו על הנוכחות האירנית בסוריה ועל יחסה של רוסיה לפעילות של ישראל במרחב האווירי הסורי?
עידן יוסף
הדוח שנחשף ברויטרס קבע שאירן משתמשת בסרכזות מיוחדות, שלפי דיפלומטים במערב עלולות לאפשר לטהרן להגיע לנשק גרעיני    לקראת ביקור ביידן במזרח התיכון, באירן שחררו הצהרה: "שיתוף הפעולה בין ארה"ב, ישראל ומדינות ערב רק יגביר את המתיחות באזור"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il