אחת הדוגמאות הכי טובות לתהליך העובר על הכלכלה הרוסית בעקבות הסנקציות המקיפות והמכבידות שהטיל המערב היא חברת התעופה הלאומית "אירופלוט". לפני יומיים נפגש הנשיא פוטין בקרמלין עם מנכ"ל החברה סרגיי אלכסנדרובסקי, פגישה שחלקה תועד ושודר כמובן בטלוויזיה הממלכתית ובתקשורת, ולא בכדי.
בפגישה אלכסנדרובסקי העריך את מצב החברה כ"מאוד חיובי ויציב: החברה "טסה באופן פעיל" הודות לאמצעי תמיכה ממלכתיים, וניתנו לה סובסידיות לתמיכה בטיסות פנים בהיקף של כמעט 50 מיליארד רובל". מעבר לזה, המנכ"ל סיפר לנשיא פוטין על כוונת החברה לרכוש 323 מטוסי נוסעים מתוצרת רוסית.
מדובר בין השאר במטוסי "סוחוי סופרג'ט 100", מטוסי MC-21 ומטוסי "טופולב Tu-204". חשוב רגע להתעכב על המשמעות של העניין הזה - עד הרחבת הפלישה לאוקראינה הפעילה חברת אירופלוט צי מטוסים שרובו הגדול מטוסים מערביים מתקדמים חכורים מתוצרת "בואינג" ו"איירבוס". בעשור האחרון התקדמה החברה בצעדי ענק, הפעילה טיסות ליעדים רבים והפכה את מוסקבה למרכז פופולרי של טיסות המשך ליעדים רבים באסיה ובארה"ב. החברה טיפסה בדירוגים העולמיים הרלוונטיים, והשירות בה היה מצויין. אני יודע משום שבעשור האחרון טסתי בה בעצמי הרבה מאוד, ליעדים שונים, וחשתי בשינוי הדרמטי.
הרחבת הפלישה הרוסית לאוקראינה שמה סוף לתהליך הזה, ומצבה הדרדר במהירות למרות תמיכת ממשלת רוסיה - במארס היא הפסיקה לטוס לחו"ל מתוך חשש שמטוסיה החכורים המערביים יוחרמו אם ינחתו למשל באירופה או בארה"ב, בגלל הסנקציות. שוויים של המטוסים החכורים הללו עומד על מיליארדי דולרים.
הנשיא פוטין מיהר להודיע על הלאמתם של המטוסים ולמעשה גניבתם, בתגובה לסנקציות המערביות. בנוסף העמידו הסנקציות את החברה בפני קשיים של ממש משום שהן סגרו בפניה גישה לחלקי חילוף וציוד קריטיים שמספקות חברות מערביות בתחום התעופה. המצב היה רע כל כך עד שבחברה החלו לפרק מטוסים קיימים לצורך חלקי חילוף. גם תחזוקת המטוסים הפכה לבלתי אפשרית - חברות המתמחות בתחזוקת המטוסים והענקת הידע הרלוונטי הפסיקו לפעול ברוסיה. לאירופלוט שתי חברות בת נוספות - "פאבדה" (ניצחון ברוסית) ו"רוסיה" שגם הן הושפעו כמובן מהמצב.
לפיכך לפגישה המתועדת של הנשיא פוטין עם מנכ"ל "אירופלוט" הייתה גם חשיבות תעמולתית - הממסד רוצה לשדר לאזרחים שרוסיה מסתדרת מצויין לכאורה בלי המטוסים המערביים, וחברת התעופה הלאומית תשוב להפעיל מטוסי נוסעים מודרניים מתוצרת רוסית, והכל לכאורה יסתדר. המציאות אחרת לגמרי כמובן - מבלי לדבר אפילו על ההבדלים בסטנדרטיים הביטחותיים בין מטוסים מערביים לרוסים, גם מטוס שמיוצר לכאורה כולו ברוסיה דורש אי-אלו חלקים/רכיבים מתוצרת מערבית שכן ברוסיה הם אינם בנמצא. במציאות הנוכחית יתקשו יצרני המטוסים הללו להשלים תהליך ייצור ראוי ובטוח ללא הרכיבים הללו, ועוד לא דיברנו על תמיכה ותחזוקה שוטפת. במובן מסוים מבצעת אירופלוט קפיצה נחשונית לאחור, לימי ברה"מ, וזו מצד אחד תמונה עגומה למדי לאור ההתבססות שלה בשנים שלפני המלחמה כאחת מחברות התעופה שביצעו זינוק מרשים כל כך. מצד שני היא חברה לאומית, ומשלמת את מחיר המלחמה שיזמה רוסיה.