X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חיילים או תלמידים? [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
האם הילדים שלנו הם סוסים או חיילים
כל הסיבה שהתחילו להשתמש במטפורות מסוימות במערכת החינוך, הוא כי הן הביאו ניחוח חזק וברור של משמעת ומילוי מאווייה של המערכת, שהילדים בה הם פיונים קטני

כהורה לילדים בבית הספר היסודי, וכן כמורה בעצמי, הבחנתי לאחרונה בצורת התנסחות שהתגנבה אל השיח בקרב הצוותים החינוכיים. בהתחלה גיחכתי מזה, אפילו צחקתי, אבל אז הבנתי שאני היחיד. מילים חדשות חדרו לשיח החינוך וההוראה בישראל, וכולם משתמשים בהם עכשיו. אבל לי? לי המילים האלה גורמות לי לעקם את האף ולהרים גבה.
על מה יצא הקצף? ובכן, כוונתי לזוג מילים, שהן למעשה מטפורות. הראשונה שבהן - מגויס: "הילד מגויס ללמידה". "בפעילות הספורטיבית, הילד היה מגויס". המשמעות - הילד שיתף פעולה. אבל הי, מגויס היא מילה מעולם הצבא. חיילים מגייסים, גם מילואים. אבל ילדים? האם אנחנו רואים בילדים מעין חיילים קטנים שלנו, שנועדו לעשות כל מה שנדרוש מהם?
אני רוצה להאמין שרוב המחנכים והמחנכות בארץ אינם כאלה. הם אינם מתייחסים לילדים כחיילים שלהם ואינם מעוניינים להנחית פקודות. אמת, המשמעת היא כלי חשוב בבית הספר, וגם ערך - אינני מזלזל בה. אבל בית ספר זה לא צה"ל, ולא היינו רוצים שיהיה. מה היה רע בביטוי הישן והטוב "שיתף פעולה"? זה היה ביטוי שמכבד את הילד, מכיר בכך שהוא ישות שמסוגלת לבחור בדברים מתוך הבנה והסכמה פנימית, ולא רק מתוך התגייסות למען רצונו של אחר.
אבל חכו, זה עוד כלום לעומת המטפורה הבאה, שהיא באמת מעליבה בעיניי - רתום: "הילד רתום למשימה". שוב - הכוונה היא שהם עובדים קשה למען אותה מטרה שהציבה להם המורה. משתפים פעולה. המטפורה מובנת. רק מה? היא לקוחה מעולם העגלונים. מי שרתום לכרכרה, הוא סוס. סוס שאין לו דעה משלו בשאלה לאן ללכת. עשו בי כרצונכם, הוא נוחר, רק תנו לי לבלוס חציר בסוף הדרך. הילד הרתום ליעדיו של המורה הוא סוס נאמן שמבצע את מלאכתו נאמנה, אך אינו שואל את עצמו לעולם האם ולמה בכלל כל זה. אין לו טיפת הזדהות פנימית עם המשימות שהוא נדרש לבצע.
עכשיו: אני יודע, תאמרו: אלו רק מטפורות. ברור שהמורים לא חושבים שהילדים הם חיילים או סוסים. זאת סתם צורת ביטוי שמבטאת שיתוף פעולה ברמה גבוהה. איני חולק על כך שרצונם של המורים טוב, אבל השפה שבה משתמשים, סופה שתחלחל. מי שהכניס את הביטויים האלה, מגויס ורתום, לשיח הבית ספרי, כנראה ראה צורך עליון בכך שתלמידים יישרו קו עם המערכת. המילים הללו אינן מפיצות הילה של כבוד לילד, לנשמתו הייחודית, לכך שהוא אדם שנברא בצלם.
מטפורות אינן שום דבר. כוחן גדול ורב. כאמור, אני מורה לעברית, ואת המטפורות אני מכיר היכרות קרובה מאוד, ואף כתבתי עליהן מאמר מקיף (ומאוהב) באתר שלי, מילימילים (www.milimilim.co.il). אני מבין בדיוק את ההבדל בין מטפורה לביטוי ישיר, ואני אומר לכם: כל הסיבה שהתחילו להשתמש באותן מטפורות, הוא כי הן הביאו ניחוח חזק וברור של משמעת ומילוי מאווייה של המערכת, שהילדים בה הם פיונים קטנים.
הניואנסים של השפה משקפים תודעה, ולפעמים גם עשויים לבנות תודעה. על במה זו אני מבקש להביע סלידה משתי המטפורות הללו, מגויס ורתום, ומציע לכל אחד מן הקוראים שמזדהה עם הדברים להירתם ולהתגייס למען הפסקת השימוש בהן בכל הנוגע לילדי בית ספר.

תאריך:  29/08/2022   |   עודכן:  15/09/2022
+ארז: הממונה על השכר מנהל מו"מ עם עצמו
19:28 29/08/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים תוקף את הממונה על השכר וטוען כי הוא מבקש לערוך שינויים חד-צדדיים ומתייחס לארגון המורים כאל חותמת גומי ולא כאל צד בהסכם  ▪  "ארגון המורים דוחה בשאט נפש את התנהלות פקידי האוצר שעושים צחוק מתלמידי ישראל וממערכת החינוך כולה"

רן ארז. "חוסר תום לב וטרפוד מכוון" [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]
+התעשיינים מבקשים מבית הדין למנוע את שביתת המורים
14:01 29/08/22  |  איתמר לוין

התאחדות התעשיינים מבקשת (29.8.22) מבית הדין הארצי לעבודה למנוע את שביתתם של חברי הסתדרות המורים החל מפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. התעשיינים אומרים, שביתה כזאת תגרום למשק נזקים של 1.8 מיליארד שקל בשבוע וכי חבריה יהיו הנפגעים העיקריים ממנה בשל הצורך להיעדר מהעבודה.
ההתאחדות מדגישה, כי אינה בקיאה בפרטי המו"מ בין הממשלה לבין המורים, אך נראה לה שהצעת הממשלה בסך 4 מיליארד שקל נותנת מענה לרוב הצרכים. עוד נאמר בבקשה, כי העובדה שמדובר בממשלת מעבר מגבילה את יכולתה לשאת ולתת עם המורים ואולי גם את יכולתה לפנות לערכאות, ונראה שהסתדרות המורים מנסה לנצל מצב זה לטובתה. הבקשה הוגשה באמצעות עו"ד רפי הולין.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רונית תירוש
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם הילדים שלנו הם סוסים או חיילים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מניפולציה של השפה
ABE333  |  29/08/22 20:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חוזרים לבית הספר
איתמר לוין
אקונומיסט: מערכת החינוך הציבורי מתפקדת היטב, יש מורים וההורים מרוצים; הבעיות קיימות היכן שהן נוטות להיווצר - בבתי הספר המשרתים את השכבות החלשות
עידן יוסף
בלמעלה מ-85% מבתי הספר בחינוך העברי, שמנהליהם השיבו לסקר הממ"מ, דווח על מחסור במורים לקראת שנת הלימודים תשפ"ג    בבתי ספר שבהם לומדת אוכלוסייה ברמת חברתית-כלכלית גבוהה דווח יותר על מחסור במורים
יצחק דנון
קרביץ טוענת לפרסום כתבה שקרית ופוגענית במהדורת החדשות המרכזית שעסקה באיתור סל הקניות המשתלם ביותר לקראת החזרה לשנת הלימודים
ד"ר צ'לו רוזנברג
למרות הכוונות הטובות של התוכניות "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" במערכת החינוך, אין שיפור ואין עיסוק במהות. הייאוש עדיין שולט, השמחה של המורים והתלמידים היא מצרך נדיר וההישגים בלתי מספקים
אדריאן פילוט
לפי ההצעה, האוצר יממן ככל הנראה קייטנות בחודש יולי או לפחות בחלק ממנו ■ הנהנים הגדולים: ההורים    הקושי: כיצד להשיג את הסכמת המורים למהלך    הנעלם הגדול: מי יישא בהוצאה שצפויה להיות משמעותית ביותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il