X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בכניסה לארמון בקינגהאם [צילום: AP]
המלכה אליזבת השנייה מתה, יחי המלך צ'רלס השלישי
"אני לא עד כדי כך טיפש"
זו הייתה תשובתו של צ'רלס כאשר נשאל האם יתערב בפוליטיקה כאשר יעלה לכס המלוכה; דיילי טלגרף צופה שהוא כן יביע את דעתו, בצורה מקובלת, בנושאים הקרובים לליבו ייתכן שהמורשת אליה ישאף המלך החדש תהיה המשכיות ויציבות
בכניסה לארמון בקינגהאם [צילום: AP]

ביום הולדתו ה-70 נשאל הנסיך צ'רלס האם ימשיך להתערב בפוליטיקה כאשר יהפוך למלך, ותשובתו הייתה: "אני לא עד כדי כך טיפש". יורשי עצר משתנים כאשר הם הופכים למלכים, הסביר. אבל כל מי שמכיר את צ'רלס השלישי אינו חושב שהוא ימשול כמו אליזבת השנייה, קובע דיילי טלגרף. טבעי לחשוב שיש רק דרך אחת למלוך, כי זו הדרך שהייתה מוכרת ב-70 השנים האחרונות – אבל יש בהחלט יותר מאשר דרך אחת.
בניגוד לסבו ג'ורג' החמישי ולאמו, צ'רלס ידע כל חייו שהוא עתיד למלוך והיה לו כל הזמן הזה לחשוב כיצד יעשה זאת. השאלה הברורה ביותר היא כיצד יפעל בזירה הפוליטית, אך יש שאלות נוספות שהתשובות עליהן יגדירו אותו. האם הוא ירזה את המלוכה באמצעות צמצום מספרם של נושאי המשרות הרשמיות? מה יעשה עם שורת הארמונות המפוארים אותם ירש? מה יעלה בגורלם של המוסדות בהם הוא תומך? ומה עם חבר העמים?
אחד ההבדלים המיידיים והברורים ביותר יהיה הטון. אליזבת שמרה תמיד על מרחק מסוים של מכובדות מנתיניה, כפי שהיה מקובל כאשר עלתה לכס המלוכה. צ'רלס מוכר יותר, על יתרונותיו וחסרונותיו, נצחונותיו ובגידותיו; הוא פגום יותר, אך גם נגיש יותר. הוא יהיה פתוח יותר מאשר אמו, כי הוא שייך לדור פתוח יותר. אומנם יהיה עליו להנמיך את עוצמת התערבותו בנושאים ציבוריים ולהימנע מהבעת דעות בנושאים השנויים במחלוקת, אך לא יפסיק להיאבק למען המטרות הקרובות לליבו מזה עשרות שנים, במיוחד עולם הטבע והסביבה הבנויה.
הביוגרפית שלו, פני ג'ונור, מעריכה שצ'רלס לא יתערב בגלוי, אך ידבר בשקט ובצורה לגיטימית עם ראש הממשלה ויביע את דעתו יותר מאשר אליזבת. "הוא מה שהוא ויש לו כמה דעות מוצקות המבוססות על ידע. הוא אדם בעל ידע רב מאוד, ושוחח עם מומחים בכל התחומים המעניינים אותו. אל תצפו שכאשר ראש הממשלה יבוא לשוחח איתו על חקלאות או שינויי האקלים, כל מה שיאמר יהיה: רוצה עוד כוס תה? אבל הוא לא ישלח תזכירים כתובים לשרים".

להקטין את מוסד המלוכה והנטל הכספי
יפעל בשיתוף פעולה קרוב עם הנסיך ויליאם [צילום: AP]

אחד מידידיו של צ'רלס אומר, שהוא תמיד "אסף אנשים מעניינים" תוך שימוש ביכולות השיחה המעולות שלו, וכעת יוכל לעשות זאת בארוחות צהריים בארמון בקינגהאם. עם זאת, מעיר הטלגרף, יהיו פחות הזמנות כאלה לחברים זוטרים במשפחת המלוכה, שכן צ'רלס ינסה להקטין את המוסד ואת הנטל שהוא מטיל על כתפי משלם המיסים. "הוא לא טיפוס שזורק כסף. הוא מתקן וממחזר את הבגדים שלו, וכאשר הוא אוכל בבית – זה אומלט או תפוחי אדמה אפויים", אומר אחד המקורות. "אתם לא תראו שוב את מרפסת ארמון בקינגהאם מלאה בחברי משפחת המלוכה הממומנים בידי הציבור".
צ'רלס העלה את הרעיון להפוך את הארמון לנגיש יותר לציבור: אולי לפתוח אותו לביקורים ליותר ימים בשנה, אולי לאפשר לקיים בו אירועים מסחריים כמקור הכנסה. "הוא לא מרגיש שהוא צריך את כל הבניין", אומר עוזר לשעבר. במבט רחב יותר, גורלם של הארמונות ויתר הנכסים הוא אחד ההיבטים היותר מסקרנים של עידן צ'רלס השלישי. בין היתר עלתה האפשרות שהוא יוותר על ארמון בלמורל בסקוטלנד, בו מתה אמו, ושהוא ימשיך להשתמש באחוזת בירקהול האהובה עליו והמצויה באותו מתחם. את אחוזת הייגרוב הוא עשוי להעביר לרשותו של נכדו, הנסיך ג'ורג' (השני בתור לכתר אחרי אביו, הנסיך ויליאם); אחוזת סנדרינגהאם עשויה להיות ביתם של הנסיך ויליאם והנסיכה קייט; וארמון וינדזור – בית סוף השבוע של המשפחה כולה.
מאפיין מרכזי נוסף צפוי להיות פגישות קבועות עם הנסיך ויליאם, יורש העצר החדש. ידיד אומר: "הוא יעבוד בשיתוף פעולה נרחב עם ויליאם, משום שהחלטות לטווח ארוך עשויות להגיע עד לג'ורג' והיחסים הייחודיים ביניהם חשובים לו [לצ'רלס] מאוד. אלו יהיו שיחות דו-סטריות".

"בחוץ כל יום ואוהב את זה"
צ'רלס וקמילה היום בכניסה לארמון בקינגהאם [צילום: AP]

קל לשכוח שהמלכה הפסיקה לנסוע לחו"ל ב-2015, לאחר שנסעה 1.7 מיליון ק"מ, כך שחידוש הביקורים הממלכתיים של המלך החדש יהיה חלק מן ההתחדשות. כללית, צ'רלס צפוי להיות הרבה יותר גלוי לעין וינצל כל הזדמנות לצאת ולהיפגש עם אנשים. "הוא בחוץ כמעט כל יום ואוהב את זה", אומר אחד מעוזריו. ביקוריו הממלכתיים יתמקדו בחבר העמים, מוסד הקרוב מאוד לליבו. מדובר במדינות בעלות אוכלוסייה צעירה, וצ'רלס יודע שאם מציבים להם את האתגרים הנכונים – הם מוצאים תשובות, אומר מקורב אחר. הוא לא יתנגד בפומבי לקולות להפוך מדינות אלו לרפובליקות ולמעשה "להדיח" אותו מתפקיד ראש המדינה – שאלה העולה באוסטרליה, ניו-זילנד, ג'מייקה ומדינות נוספות; צ'רלס מבין שיש בלתי סבירות בכך שראש המדינה מתגורר בצד השני של העולם.
הטלגרף עובר לתחום נוסף: הדתי. המלך הוא ראש הכנסייה האנגליקנית ונושא בתואר "מגן האמונה" שיצר הנרי השמיני כאשר הקים את הכנסייה העצמאית – אך צ'רלס סבור שהתואר צריך להיות "מגן אמונה", ללא ה' הידיעה. בכוונתו להיפגש עם מנהיגים מכל הדתות, מה שלא עלה על הדעת ב-1952. ברור לו שיהיו מי שייפגעו מכך, אך עמדתו היא שהכל זכאים לחופש הדת – והיא זוכה לתמיכת הכנסייה האנגליקנית עצמה.
הבדל נוסף הוא שצ'רלס בן ה-74 יחשוב מהיום הראשון על מורשתו – מה שלא העסיק את אמו שהוכתרה בגיל 27. אליזבת הייתה הטיפוס שמתארגן מחדש, ואריכות ימיה אפשרה לה זאת; צ'רלס יתקשה לעשות זאת בשל גילו המתקדם. "אין ספק שתהיה משמעות לכך שהוא לא ימלוך תקופה כה ארוכה", אומר עובד לשעבר בחצר המלוכה. "האם הוא ירצה להותיר חותם גדול כלשהו? ייתכן שהמורשת בה הוא מעוניין היא המשכיות ויציבות".

תאריך:  09/09/22   |   עודכן:  09/09/22
+מטח כבוד של 96 יריות יציין את שנות חיי המלכה
13:02 09/09/22  |  עידן יוסף

ארמון בקינגהאם בלונדון הודיע כי תקופת האבל המלכותית על מות המלכה אליזבת תימשך מעתה ועד שבעה ימים לאחר הלווית המלכה. בשעה 15:00 יתקיים מטח כבוד של 96 יריות - לציון שנות חייה של המלכה שמתה בגיל 96 אחרי 70 שנות מלוכה.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות המלכה אליזבת מתה
איתמר לוין
העידן האליזבתני השני הגיע לקיצו ורק מעטים סבורים שהמלוכה תמשיך לשגשג עידן צ'רלס השלישי    אקונומיסט סבור שהמלך החדש יכול להצליח
איציק וולף
נשיא ארצות הברית, נשיא צרפת וקנצלר גרמניה ספדו למלכה הבריטית    ביידן: המורשת של המלכה אליזבת השנייה תופיע בענק בדפי ההיסטוריה    שולץ: היא תחסר לנו וכך גם חוש ההומור הנפלא שלה
איציק וולף
נשיא המדינה ספד למלכת בריטניה שמתה היום בגיל 96    "כנשיא הישראלי ה-11 שכיהן בתקופת כהונתה, ובשם מדינת ישראל והעם בישראל, מוסר תנחומים למלך הנכנס צ׳ארלס ולכל משפחת המלוכה, לעם הבריטי, לממלכה המאוחדת ולחבר העמים כולו"
איתמר לוין
מלכת בריטניה נהנתה מאהדה אישית רבה למרות השערוריות הרבות במשפחתה ונתפסה כסמל מאחד בעשרות שנים של מחלוקות ותנודות    בבריטניה יש הטוענים שבית המלוכה שרד רק בזכותה ותוהים האם מלכותו של צ'רלס תחזיק מעמד
איציק וולף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il