X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
יהודה המכבי
מה קרה לפך השמן של חג החנוכה (א')
בית החשמונאים התחיל את דרכו המדינית כלוחם למען דת ישראל וזכה לתמיכתם של החסידים ושל נאמני התורה בעם. אולם משעלה על דרך הכיבושים לאחר שהושגה העצמאות המדינית, מתחילה ההתדרדרות המוסרית והפוליטית, התחיל להתבלט ניגוד בין השליטים, שהתקרבו לצדוקים ובין המוני העם הפשוט שהתקרבו לפרושים...

חג החנוכה, החג האהוב עלי, בא ואני ממהר להתכתב עם החג במספר רשימות. זה המאמר הראשון שלי המתכתב עם חג החנוכה.
חג החנוכה של ילדינו הוא חג פך השמן. עבורי זה החג בו עלינו להר וירדנו לעמק כדי לגלות אורות גנוזים. לדור הנינים אמשיך להעניק סביבונים עם המסר של נס גדול שהיה פה. עבורי זה חג של תמרורי אור ולקח היסטורי רב משמעות לימינו אנו.
בשנת 166 לפני הספירה קומץ אנשים, שהתקבצו סביב הכהן מתתיהו החשמונאי בעיירה קטנה בשיפולי המדרון המערבי של הרי יהודה, יצא למלחמה. נגד כל הערכות מצליח הקומץ הזעיר בגדול ומהר. כבר ב-כ"ה כסלו 164 לפנה"ס, פחות משנתיים ממועד תחילת המערכה, מגיעים החשמונאים לניצחון מזהיר, שמרבים לשזור לו הילת נס.
שזירת הילת הנס היא טבעית. כשם שבראשית קום המדינה התגבשה הילת נס בניצחון מעטים נגד רבים, ובנוסף לכך יישוב שמנה 600,000 יהודים קלט מיליון יהודים מכל רחבי תבל תוך תקופה קצרה, שחלקם הגדול חסרי כל. כך בצדק נשזרה הילת נס לניצחון יהודה המכבי ביום כ"ה בכסלו בשנת 164 לפנה"ס
. אני נמנה עם אלו, שמקובלת עליהם יותר ההילה ההרואית של מעטים, ש"נֵס לֹא קָרה לָנוּ פַּךְ שֶׁמֶן לֹא מָצָאנוּ, הָעֵמֶק יָרַדְנוּ הֶהָרָה עָלִינוּ - מַעֲיָנוֹת הָאוֹרוֹת הַגְּנוּזִים גִּלִּינוּ".
מצער, שאחרי הצלחה מסחררת ב-כ"ה בכסלו בשנת 164 לפנה"ס במאבק צודק להשתתת תכנים סוציאליים צודקים ומתן ביטוי לערכי דת מול גזירות פוגעניות, בית החשמונאים עולה על שרטון, המאמץ נתיבים של כיבושים טריטוריאליים, שבינם ובין מלחמת הקיום וההגנה שהחלה בשנת 166 לפנה"ס אין מאומה.
אחרי מותו של יהודה המכבי בשנת 161 לפנה"ס, ארבע שנים אחרי טיהור בית המקדש, החלה מלחמה שכבר לא הייתה על הגנה קיומית, אלא בהסתבכות במלחמה לא לנו על מזבח אינטרסים זרים. למרבה הצער, והכאב, בית החשמונאים נגרר להסתבכות בלתי מרוסנת במאמץ להרחבת גבולות. מצער, שנפער פער בין התחלה אידיאית ערכית הירואית ומרגשת ובין המשך, שביטויי הסתאבויותיו הקשים נעוצים במידה רבה במלחמות לא לנו.
מרד החשמונאים בשנת 166 לפני הספירה לא פרץ בירושלים ולא בטבורן של ערים מרכזיות. ראשיו לא היו מבכירי המנהיגות הארצית של הכהונה. המרד החל בשיפולי המורדות המערביים של הרי יהודה - במודיעין. את אש המרד מצית מרכז דתי כפרי רחוק ממוקדי הכוח העיקריים. הקריאה "כָּל הַמְּקַנֵּא לַתּוֹרָה הָעוֹמֵד בַּבְּרִית יֵלֵךְ אַחֲרַי" (ספר המקבים פרק ב' פסוק 20 ), המוכרת לנו בלשונה העממית "מִי ל-ה' אֵלַי", מושמעת לראשונה במודיעין הקטנה. זו קריאה שיש בה שילוב של קבלת המונותאיזים היהודי עִם המאבק להשתתת חברה צודקת וחרות לאומית.
מה שמצית אלפי לבבות איכרים במורדות הרי יהודה זו במידה רבה המחאה החברתית של המנושלים מאדמותיהם, המואסים בקוטביות מעמדית ובכהונה מנוונת, המתמכרת להון ולתרבות הלניסטית זרה. מה שמצית את האש בלבבות המוני הכפריים זו הכמיהה למיגור הכהונה המנשלת, נגד כהונת הממון, שגזלה מהמוני כפריים מקורות קיום, והותירה אותם ללא הדבר היקר להם ביותר - האדמה.
על בסיס המרי החברתי והדתי התעצמה שלילה מוחלטת של תופעות ההתייוונות והניהיליזם המופקר, שדבקו למעשה רק בקרב הכהונה השלטת ובאצולת הממון. נגע ההתייוונות המושחתת לא התנחל בקרב העם העובד, אלא הוא התנחל בקרב אצולת הממון. מובן, שאי אפשר להתעלם מהמלט המאחד, שסחף ביותר את הארץ כולה, זו הייתה השנאה לשלטון הזר, שהגיע לשיאו בימי אנטיוכוס אפיפאנס. על כך מעידים הכתובים בספר המקבים פרק ב' 7-8:
"אוֹי לִי לָמָּה יוּלָדְתִי לַחֲזוֹת בְּשׁוֹד עַמִּי וְשׁוֹד עִיר קָדְשִׁי
לָשֶׁבֶת בָּה בְּהִנָּתְנָה בִּידֵי אוֹיְבִים
בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בְּיַד-נָכְרִים
יְלָדֶיהָ הוֹרְגוּ בִּרְחוֹבוֹתֶיהָ
בָּחוּרֶיהָ בְּחֶרֶב אוֹיֵב".
המאבק לשחרור לאומי משתזר במאבק לשינוי סדר יום תרבותי דתי ולשינוי סדר יום חברתי. ספרי הלימוד שלנו מעלימים את המניע החברתי והמעמדי, שהיה מניע משמעותי, ממריץ ומלהיט את המוני הכפריים לצאת מהלא כלום, שהיה מנת חלקם, לעבר תקווה ושינוי במישוריות הלאומית הדתית והמדינית.
המרד, שתחילתו מעידה ללא ספק על מימוש יעדים צבאיים-מדיניים, עורר תקווה למימוש יעדים דתיים וחברתיים. במישוריות הדתית אפשר לקבוע ניצחון בעל משמעות רבה בחיי העם היהודי ב-כ"ה בכסלו בשנת 164 לפנה"ס - טיהור בית המקדש מעבודה זרה. מצער, שדווקא הניצחון הצבאי המסחרר לא מימש את כל היעדים הדתיים והחברתיים. בהמשך הדרך על בית החשמונאים מעיבה עננה כבדה של עוצמות דורסניות ומכבידות של האימפריה היוונית ולאחר מכן של אימפריה רומאית. אך יש להתייחס גם לכשלים פנימיים, עליהם עומד פרופ' הרב אפרים אלימלך אוורבוך:
"בית החשמונאים התחיל את דרכו המדינית כלוחם למען דת ישראל וזכה לתמיכתם של החסידים ושל נאמני התורה בעם. אולם משעלה על דרך הכיבושים לאחר שהושגה העצמאות המדינית, מתחילה ההתדרדרות המוסרית והפוליטית, התחיל להתבלט ניגוד בין השליטים, שהתקרבו לצדוקים ובין המוני העם הפשוט שהתקרבו לפרושים...". את התייחסות כבוד הרב אוורבוך לכיבושים כאחת הסיבות להתפוררות בית החשמונאים מן הראוי שהחברה הישראלית תאמץ כלקח לחיינו כאן ועכשיו, מה עלול לקרות לחברה הישראלית העולה על שרטון כיבושים טריטוריאלים.
אם נבחן מה קורה אחרי מותו הטראגי של יהודה המכבי בימי יהונתן 161-143, שמעון 142-135, יוחנן הורקנוס 135-104, אלכסנדר ינאי-104-76, שלום ציון המלכה 76-67, אריסטובלס 67-63, הורקנוס 63-40, מתתיהו אנטיגנוס 40-37 . הקו המאפיין זו התרחקות מהאש והלהבה שהצית מתתיהו ב-166 לפנ"ס. התרחקות מוחלטת מהיעדים החברתיים והדתיים של מרד החשמונאים, התרחקות מאור החנוכה . קיימת עוצמת פער בין התחלה אידיאית ערכית של החשמונאים בשנת 166 לפני הספירה ובין המשך הלניסטי ומונארכי שהשתלט למרבה הכאב על בית החשמונאים.

תאריך:  21/12/2022   |   עודכן:  21/12/2022
+סופגנייה קטלנית: אדם נוסף נחנק למוות
12:05 21/12/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

גבר בן 67 נחנק למוות כשאכל סופגנייה בבני ברק  ▪  שלשום נחנקו שני גברים בזמן אכילת סופגנייה, אחד מהם מת ואחר מאושפר במצב קשה

סכנת חנק [צילום אילוסטרציה: אייל מרגולין/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה קרה לפך השמן של חג החנוכה (א')
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
נלמד מבית החשמונאים
יהודית. ר.  |  21/12/22 12:16
2
נס לא קרה לנו
יהודה המכבי  |  21/12/22 16:50
3
יש לי חילוקי דעות עם איתן.
נירה כפרי   |  21/12/22 17:25
4
הצעה לאיתן
כפרי.  |  21/12/22 17:36
5
נס לא קרה לנו
אוהבת את החג  |  21/12/22 17:46
6
חג חנוכה שצח
בן ציון  |  22/12/22 09:41
7
החנוכייה מברכת את עם ישראל
בן ציון  |  22/12/22 15:41
8
ערב טוב וחג שמח
בו ציון  |  23/12/22 17:29
9
נס לא קרה לנו
ישראלית  |  24/12/22 18:41
10
אינני שותף למסקנה בסוף המאמר
רמי.   |  25/12/22 15:47
11
נר אחרון של חנוכה מברך אותנו
נר אחרון   |  25/12/22 17:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל – בנושאים גדולים כקטנים    והפעם – מה לקרוא, הומור אינפנטילי, אלימות והרס ואדמה חרוכה    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר    "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)    חנוכה שמח    "חשוף זרוע קודשך / וקרב קץ הישועה / נקום נקמת עבדיך / מאומה הרשעה / כי ארכה השעה / ואין קץ לימי הרעה / דחה אדמון בצל צלמון / הקם לנו רועים שבעה" (הפיוט "מעוז צור")
יפעת גדות
יוסף קנדלקר
עולם הבריאות שינה גם את תחום הסופגניות ולא מעט רשתות מבטיחות לנו שאצלם זה הכי בריא, מתעלמות מהעובדה שסופגנייה כשמה כן היא - ספוג    ספוג טבול בשמן
עמנואל בן-סבו
כדי לנצח במערכה העומדת לפתחנו איננו זקוקים לניסים כי אם למעשים, מעשים שיבצרו את הזהות היהודית, מעשים שברוח היהדות מאירת הפנים יפיצו את האור הגדול, אור התורה
יוסי אוחיון
למרבה הצער המציאות בה אנו שרויים לכודה בדרך ללא מוצא, כנראה שגזרה גזורה עלינו, ועיוורון כללי אחזנו לכן: סיעה חורשת זדון תחת רעותה, מפלגה מפנה עורף לאחותה/יריבתה ואיש את אחיו חיים בלעו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il