X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
רוסיה מתקשה לייצר טנקים [צילום: אלכסנדר זמליינצ'מנקו, AP]
לעדכן את העיצומים למציאות של המאה ה-21
תת שרת האוצר של ארה"ב, וולי אדיימו, טוען ב-Foreign Affairs שהעיצומים על רוסיה נושאים פירות ומספק מבט לעתיד חלק שני

הקואליציה בראשות ארה"ב מצאה דרכים מקוריות להגביל את הכנסותיה של רוסיה מייצוא נפט בלא להוציא את הנפט שלה מן השוק: תקרת המחיר שמיישם המערב מאז אמצע החודש הנוכחי. כך אומר תת-שרת האוצר של ארה"ב, וולי אדיימו, במאמר מקיף ב-Foreign Affairs על מדיניות העיצומים של ארה"ב, שהוא היה ממעצביה העיקריים.
מאז תחילתה אפשרה מדיניות העיצומים לנפט והגז הרוסיים להגיע לשוק העולמי, למרות שארה"ב וכמה מדינות אחרות אסרו לייבא אותם אליהן, כדי למנוע זינוק במחירים לצרכן. בשל עליית המחירים בשוק העולמי, הכנסותיה של רוסיה מייצוא האנרגיה לא נפגעו למרות הירידה בכמות שייצאה. עיצומים מקובלים לא יכלו להתמודד עם הסתירה בין יעדים אלו, אבל מגבלת המחיר מאזנת ביניהם.
אם רוסיה תנסה למכור את הנפט מעל המחיר שנקבע (60 דולר לחבית), לא יימצאו לה מיכליות להובלתו וחברות ביטוח שיבטחו את המשלוחים. המגבלה יוצרת שני שווקים לנפט הרוסי. באחד היא יכולה לייצא אותו בצורה חופשית וגלויה, במחיר המירבי שקבע המערב. אם היא רוצה למכור אותו במחיר גבוה יותר, עליה לעבור לשוק בו הייצוא יהיה יקר בהרבה ואמין הרבה פחות; ולא בטוח שתקבל את המחיר שתבקש, כי ללקוחות יהיה מינוף נרחב ללחוץ עליה להעניק הנחות. יבואניות הנפט ואזרחיהן ירוויחו בעוד הקרמלין יפסיד, מבטיח אדיימו.
מגבלת מחיר הנפט מדגימה מרכיב נוסף בתורת העיצומים המודרנית של ארה"ב: ניתוח נרחב של השלכותיהם. משרד האוצר עסק בנושא לא רק עם בני שיחו הרגילים במשרד החוץ, אלא הרחיב בביתו פנימה את המעגל של מי שנטלו חלק בתכנון הצעד ושוחח גם עם משרד האנרגיה. האמריקנים פעלו בשיתוף פעולה הדוק עם משרדי האוצר ומשרדים אחרים במדינות האיחוד האירופי ומדינות ה-G7. כל אלו חישבו יחדיו את מחיר הגג ובחנו את תגובותיה האפשריות של רוסיה. הפעלת המגבלה חייבה גם יצירתיות בשיטות הניתוח, ומשרד האוצר מיישם את הלקחים בדמות יצירת משרת כלכלן עיצומים ראשי.
שיבוש האספקה החיונית לתעשיה הביטחונית הרוסית משקף גם הוא שינוי במדיניות העיצומים האמריקנית. פעולות אלו בוצעו בידי משרדי האוצר, ההגנה והמסחר ובשיתוף בעלות בריתה של ארה"ב. הן התמקדו בטכנולוגיות ותשומות ספציפיות הנחוצות לרוסיה כדי לנהל את מלחמתה. מדובר במוליכים למחצה, טרנזיסטורים, תוכנות ועוד המיוצרים רק מחוץ לרוסיה, ובמקרים רבים - רק בידי ארה"ב ובעלות בריתה.
מנהל המודיעין הלאומי האמריקני מעריך, כי העיצומים שללו מרוסיה את היכולת להחליף למעלה מ-6,000 פריטים צבאיים, אילצו מפעלים ביטחוניים להפסיק לייצר ויצרו מחסור ברכיבים חיוניים לטנקים, מטוסים וצוללות. התוצאות של מחסור זה ניכרות לעין בשדה הקרב, בו אוקראינה גרמה לרוסיה לנצל עד תום במהירות את המלאי של ציוד חדיש ואילצה אותה לפנות לשאריות מן התקופה הסובייטית ולחלופות באיכות נמוכה שהיא רוכשת מאירן וקוריאה הצפונית.
ההצהרה החזקה ביותר על אחדות
שטרות רובל. רוסיה משלמת מחיר כבד [צילום: קוג'י ססהארה, AP]

כל אלו יחדיו - מסכם אדיימו - מנעו מרוסיה גישה להכנסות הדרושות לה לניהול המלחמה, ניתקו אותה מהמשאבים הנחוצים לקומם את כלכלתה הכושלת והחזירו לאחור את יכולתה הצבאית. העיצוב והיישום של פעולות אלו דרשו מומחיות טכנית ושיתוף פעולה דיפלומטי. המדינות העומדות מאחוריהן יצטרכו להמשיך לפעול יחדיו, במיוחד כדי למנוע מרוסיה לעקוף את העיצומים. צעדים כלכליים אלו כבר שוחקים את יכולתו של הקרמלין להשתמש בכוח, ויעצבו את המדיניות הכלכלית הבינלאומית בעשורים הבאים.
כאשר החלה ארה"ב להפעיל את העיצומים, היא נתקלה בביקורת ולפיה חלק מהצעדים מסכנים את יציבות המערכת הפיננסית הבינלאומית. עשרה חודשים מאוחר יותר, אפשר להסיק בביטחון את ההפך - טוען אדיימו. במקום לגרום חיכוכים בין ארה"ב לבעלות בריתה, העיצומים מהווים את ההצהרה החזקה ביותר האפשרית של אחדותן אל מול התוקפנות הרוסית. הם הוכיחו שוושינגטון ושותפיה מוכנות להגן על העקרונות שבלב המערכת הכלכלית הבינלאומית - כולל הגדרה עצמית, ריבונות טריטוריאלית וסחר חופשי - גם אם ישלמו מחיר. זוהי השקעה בעתידו של הסדר הכלכלי הבינלאומי.
תגובתה של הקואליציה לפלישה הרוסית משקפת את המסקנות אליהן הגיע הצוות של אדיימו, כמו גם רכיבים פרטניים של המערכת הכלכלית הבינלאומית - החל מתפקידו של הדולר, דרך מערכת ההעברות הבנקאיות ועד לגאוגרפיה של הספקים בכלכלה הריאלית. רכיבים אלו הם גם מה שמקשה כל כך על היכולת להתעלם מן המערכת. שיתוף הפעולה הרב-לאומי שבבסיס העיצומים - מהתכנון ועד לביצוע - חיזק את המערכת אל מול האיום הגדול ביותר עליה מזה עשרות שנים.
כל זה אינו אומר שאין צורך לעדכן את המערכת הכלכלית הבינלאומית, מדגיש אדיימו. יהיה צורך להשקיע במערכת ככל שהיא ממשיכה להתאים את עצמה למאה ה-21. ארה"ב ובעלות בריתה צריכות לחדש את המוסדות הבינלאומיים שבבסיס המערכת, כמו הבנקים הבינלאומיים לפיתוח; להשלים את ההסכם על מס חברות גלובלי מינימלי; ולעדכן את תשתיות התשלומים כדי שההעברות יהיו מהירות יותר, זולות יותר ומקיפות יותר. פעולות אלו יסייעו להבטיח שהמערכת תמשיך לסייע לעולם לשגשג, שהיא תעמוד בערכים שאפשרו את הקמתה ושהיא תהיה איתנה דיה לעמוד נגד שחקנים פורעים שיורחקו ממנה.
ברור שנותרה עבודה לעשותה, אך לדעת אדיימו אין ספק שארה"ב ובעלות בריתה רשמו הישגים היסטוריים ומחממי לב. הקואליציה לא רק גובה מרוסיה מחיר על תוקפנותה, אלא גם עושה זאת בצורה רב-לאומית המפגינה את העוצמה והחשיבות של ההשקעה במערכת הכלכלית הבינלאומית. ארה"ב תמשיך לגבות מרוסיה את המחיר כל עוד תוקפנותה תימשך ותתמוך באוקראינה ככל שיידרש. בעוד שנים ועשורים, הפלישה הרוסית והתגובה הנחושה והמאוחדת עליה ייראו כרגע בו המערכת הכלכלית הבינלאומית קיבעה את תפקידה אל מול אתגר עצום.

תאריך:  25/12/22   |   עודכן:  25/12/22
+פוטין: רוסיה מוכנה למו"מ, קייב והמערב מסרבים
15:02 25/12/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ולדימיר פוטין טוען שרוסיה פועלת בכיוון הנכון באוקראינה וטוען שרוסיה הבהירה שהיא מוכנה לקיים משא-ומתן על פתרונות מתקבלים על הדעת

פוטין. "הגנה על האינטרס של העם הרוסי" [צילום: ולרי שריפולין, סוכנות ספוטניק דרך AP]
+להטיל עיצומים מתואמים, נקודתיים ומושכלים
13:15 25/12/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

תת שרת האוצר של ארה"ב, וולי אדיימו, מספר ב-Foreign Affairs כיצד נבנו העיצומים על רוסיה בהתבסס על אסטרטגיה חדשה  ▪  חלק ראשון

ילן וביידן. אסטרטגיה ברורה [צילום: פטריק סמנסקי, AP]

מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
לעדכן את העיצומים למציאות של המאה ה-21
תגובות  [ 1 ]מוצגות  [ 1 ] כתוב תגובה 
1
הוא האבא של האישה משמאל ל"ת
הבן אדם מימין  |  28/12/22 10:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספותמלחמת רוסיה באוקראינה
איציק וולף
ולדימיר פוטין טוען שרוסיה פועלת בכיוון הנכון באוקראינה וטוען שרוסיה הבהירה שהיא מוכנה לקיים משא-ומתן על פתרונות מתקבלים על הדעת
איתמר לוין
תת שרת האוצר של ארה"ב, וולי אדיימו, מספר ב-Foreign Affairs כיצד נבנו העיצומים על רוסיה בהתבסס על אסטרטגיה חדשה    חלק ראשון
מירב ארד
הסיוע הצבאי והכלכלי החדש לאוקראינה יגיע לסכום של כ-50 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה רק השנה, כמו גם סנקציות מערביות נוספות נגד רוסיה שכוללות כעת מכסה על מחירי הנפט הרוסי
יאיר נבות
חשוב להבין שבנסיבות הנוכחיות, ובעיקר בגלל המלחמה באוקראינה, יחסי ישראל-רוסיה נמצאים במקום שונה לחלוטין מזה שהיו בשנים שקדמו למלחמה. הידוק היחסים הדרמטי בין מוסקבה לטהרן, בעיקר בהיבט הביטחוני אבל ממש לא רק, מעמיד את היחסים של ירושלים עם מוסקבה באתגר עצום, שעלול לשנות באופן ניכר את האופן בו רואה ישראל את רוסיה
איתמר לוין
אקונומיסט מסביר מדוע בשנה הבאה, במיוחד מהרבעון השני ואילך, הביקושים עשויים להתגבר בעוד ההיצע יירד - והמחירים יעלו
ראשייומניםבלוגריםערוציםסקופיםקישוריםעוד...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il