X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תומך נלהב, אך לא לעולם חוסן [צילום: סוזן וולש, AP]
ממשלת נתניהו תהיה חייבת להקשיב לארה"ב
שר החוץ והיועץ לביטחון לאומי ידגישו בביקוריהם בארץ את האינטרסים האמריקניים החיוניים ואת הערכים עליהם מבוססת הברית בין המדינות

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, מבקר בימים אלה בישראל, ולאחריו מתוכנן לבקר גם שר החוץ, אנתוני בלינקן. מאז הבחירות לכנסת, וביתר שאת לאחר השבעתה של הממשלה החדשה בישראל, מרבים בכירי הממשל האמריקני להדגיש פומבית שורת מסרים, כשכחוט השני עוברים בהם, בין היתר, העקרונות הבאים:
  • הממשל האמריקני דבק בפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלשתיני, וצעדים שירחיקו את הצדדים מכך מסוכנים לביטחונה ארוך הטווח של ישראל ולזהותה היהודית. לדברי בלינקן, הממשל מודע לכך, כי בעת הנוכחית הסיכוי לקדם פתרון מדיני נמוך, אך בכוונתו לשמר את האפשרות לקדמו בעתיד. לפיכך, הממשל יתנגד למהלכים שיגבירו את המתיחות בזירת הסכסוך וירחיקו את הסיכוי לפתרון מדיני. בלינקן הדגיש במפורש, כי הממשל יתנגד להרחבת ההתנחלויות ולצעדי סיפוח. שגריר ארה"ב בישראל אף קבע כי המשימה המרכזית של הממשל היא "להשאיר את פתרון שתי המדינות בחיים".
  • ארה"ב מצפה מישראל להמשיך ולשמור על הסטטוס-קוו בהר-הבית ובמקומות הקדושים. בלינקן הדגיש, כי חשוב שכל הצדדים יפגינו איפוק ויימנעו מפרובוקציות בהר-הבית ובמקומות הקדושים האחרים, הן במילים והן במעשים.
  • ארה"ב תדרוש מממשלת ישראל "לעמוד בסטנדרטים ההדדיים של היחסים שלנו ב-70 השנים האחרונות". הודגש, כי ארה"ב תמשיך לתמוך בערכים דמוקרטיים, כולל זכויות להט"ב וצדק שוויוני עבור כל אזרחי ישראל. דוברי הממשל נמנעים לפי שעה להתייחס בפומבי לצעדים המתוכננים בהקשר למערכת המשפט, אך דובר משרד החוץ האמריקני הדגיש, כי העקרונות הדמוקרטיים המשותפים נמצאים בלב מערכת היחסים בין שתי המדינות, והמוסדות העצמאיים של ישראל הם קריטיים בכל הנוגע לשימור הדמוקרטיה המשגשגת במדינה.
ביקור של בכירים אמריקנים בישראל, וכן ביקור אפשרי בקרוב של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בוושינגטון מהווים הזדמנות לשני הצדדים להציג את מדיניותם במאמץ לגבש תוכנית עבודה משותפת. מבחינת הממשל נראה, כי הוא חושש מצעדים שמפלגות הקואליציה התחייבו לגביהם בהסכמים הקואליציוניים, בעיקר בהקשר לסוגיה הפלשתינית וכן באשר לזירה הפנים-ישראלית.
הרושם הוא, כי גם אם הממשל מדגיש, כי הוא מכיר וסומך על שיקול דעתו של נתניהו, הביקורים נועדו קודם לכל לחדד מול ההנהגה הישראלית את רצינותן של ציפיות הממשל לפיהן הממשלה החדשה תיקח בחשבון את האינטרסים והרצונות האמריקניים, כפי שבאו לידי ביטוי בסדרת ההתייחסויות לנושאים רלוונטיים מאז הבחירות לכנסת. סביר, כי בכוונת המבקרים האמריקניים להתמקד, בין היתר, בתיאומי מדיניות לגבי הסוגיה האירנית.

הממשל לא יעלים עין
סליבאן. ביקר השבוע [צילום: סוזן וולש, AP]

במאמר שהתפרסם בשבוע שעבר בישראל היום, העריך מאיר בן-שבת, ראש המל"ל לשעבר וכיום חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון (INSS), כי בבית הלבן התאמו את הציפיות להרכב הממשלה החדשה ולעמדותיה בכל הקשור לסוגיה הפלשתינית, ולגבי המצב הפנימי בישראל. לדבריו, "נתניהו צריך להדגיש שישראל היא דמוקרטיה צעירה ותוססת, שמלבנת בכלים דמוקרטיים סוגיות הנמצאות במוקד של מחלוקות פנימיות קשות. אין מקום להתערבות ולהשפעה זרה מכל צד שהוא".
ואולם, ספק אם הממשל יקבל את המשתמע מדברים אלה של בן-שבת. ממשל הנשיא ג'ו ביידן אכן הפגין מאז כינונו מחויבות רבה לביטחונה ולרווחתה של ישראל, וסביר כי לא ימהר להיקלע לעימות עימה. עם זאת, לא לעולם חוסן, בראש ובראשונה בכל הקשור להתנהלות בזירה הפלשתינית. חריגה משמעותית של ישראל מהסטטוס-קוו בכלל ובפרט קידום צעדים חד-צדדיים, תשפיע על התנהלות הממשל מולה. התגובה האמריקנית עשויה לבוא לידי ביטוי במנעד שבין גינויים פומביים ועד שחיקה ממשית בגיבוי שישראל זוכה לו במוסדות בינלאומיים ובכלל זה במועצת הביטחון, שסביר שתידרש לנושא.
יתר על כן: חשוב שישראל לא תתעלם גם מהמסר האמריקני בדבר הצורך ב"שימור הערכים המשותפים" כבסיס ליחסים המיוחדים בין המדינות. יש הגורסים, כי הדרישות האמריקניות בנושא עמומות וכי הממשל, שבעצמו מנהל קשרים עם מדינות הרחוקות מלשמור על עקרונות הדמוקרטיה, מציג את דרישותיו מישראל רק מן השפה ולחוץ. גם אם כך, היחסים בין הממשל למדינות אלה מתגמדים מול עומק הקשרים שלו עם מדינות דמוקרטיות. לכן, גם כאן יש סבירות רבה, כי המציאות המתהווה תטפח על פניהם של הממעיטים מהסכנה האפשרית להשפעתה של מדיניות הממשלה החדשה על היחסים עם ארה"ב.
הממשל האמריקני רואה בקידום סדר יום ליברלי וחיזוק הדמוקרטיות יעד מרכזי, ובראייתו על ישראל לשמר עקרונות אלה ובעיקר בכל הקשור לפגיעה אפשרית בזכויות אדם ובעצמאות מערכת המשפט. נכסיותה של ישראל עבור ארה"ב נגזרת קודם כל מיכולת הממשל להציגה כדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. זאת, במיוחד בתקופה שהביקורת בארה"ב על התנהלותה של ישראל, בפרט מצד מחוקקים דמוקרטים, גוברת. במקביל, הולכות ומצטמצמות המוטיבציה וכן היכולת לגבות את ישראל מצד יהדות ארה"ב, שבכירים בה מרבים להשמיע בימים אלה ביקורת על התנהלות הממשלה בישראל.
ביקוריהם של סאליבן ובלינקן בישראל יהיו הזדמנות לנתניהו להציג בפני הממשל את יעדיו ובעיקר לפרוס את רעיונותיו לגבי צורכי ישראל והדרכים המועדפות לשיתוף פעולה בין המדינות. עם זאת, יש לקחת בחשבון, כי ההנחה שבלי כל קשר להתנהלות ישראל, היא תמשיך להיות נכס לארה"ב מבחינה ביטחונית, כלכלית וטכנולוגית, ועקב זאת הממשל יעלים עין ועדיין ייענה בחיוב לבקשותיה – תוכח כטעות. יתר על כן: הנחה שגויה זו עלולה לפגוע ביכולתה של ישראל לבסס עם הממשל את השיח האסטרטגי הדרוש לה מול האתגרים הניצבים בפניה.

לטפל באירן בלי רעשי רקע
בלינקן. צפוי לבקר [צילום: נתן הווארד, AP]

במוקד סדר היום מבחינת ישראל ניצבת הסוגיה האירנית. גם אם הממשל מאמין כי דיפלומטיה היא הדרך המועדפת למנוע מאירן השגת נשק גרעיני, ההתקדמות המשמעותית שלה בצבירת יכולות להעשרת אורניום תחייב אותו לגבש תוכנית אלטרנטיבית לחישוק ההרתעה מולה - תהליך הדורש סביבה "נטולת רעשים". שינוי חד-צדדי של מדיניות ישראל מול הזירה הפלשתינית וצורך של הממשל להתמודד עם מציאות שנתפסת בעיניו בעייתית, יקשו עליו מאוד לפנות קשב לתיאום עם ישראל לגבי הסוגיה האירנית.
יתר על כן: נתניהו הציב כיעד אסטרטגי של ממשלתו את הרחבתם של "הסכמי אברהם" בכלל ואת קידום היחסים עם סעודיה בפרט. סביר, כי כבר במהלך ביקוריהם של הבכירים האמריקניים, נתניהו יבקש מהם לפעול מול מדינות אלה כדי לסייע במימוש מהיר של היעד. אף אפשר שנתניהו יבקש מהממשל גם לגבות את ישראל מול המהלכים המדיניים שמקדמת הרשות הפלשתינית נגדה בזירה הבינלאומית, ובעיקר לאור הפנייה באחרונה של עצרת האו"ם לקבל מבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג חוות דעת אשר לחוקיות הכיבוש. הממשל רואה עין בעין עם ישראל את חשיבותם של יעדים אלה, אך האם יוכל לקדמם במציאות שישראל תפעל בניגוד לאזהרותיו מול הפלשתינים? הסבירות לכך נמוכה.
מבחינת ישראל, היחסים עם ארה"ב הם בעדיפות עליונה וההישענות עליה מחייבת התחשבות באינטרסים אמריקניים. ההנהגה הישראלית צריכה כמובן להגן על מה שהיא מעריכה שחשוב לביטחונה הלאומי של ישראל, גם במחיר עימות עם הממשל האמריקני. עם זאת, חובה להבין, כי בוושינגטון, בממשל כמו גם בקונגרס, מצפים כי ישראל תכבד את האינטרסים האמריקניים. אל לישראל לצפות, כי הממשל ייענה לצרכיה במציאות בה מדיניותה תסתור משמעותית את האינטרסים שלו ואת ערכיו.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  21/01/2023   |   עודכן:  21/01/2023
+האופוזיציה מחרימה דיוני ועדת החוקה בכנסת
08:27 22/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

שבעת חברי האופוזיציה החברים בוועדת החוקה הודיעו כי לא ישתתפו בדיונים כל עוד לא תונח בפניהם חוות דעת של הייעוץ המשפטי של הכנסת וכל עוד לא יובטחו הליכי דיון נאותים

שר המשפטים לוין ויו"ר ועדת החוקה, ח"כ רוטמן [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+דוד גרוסמן: עכשיו הזמן השחור - זה הרגע לצעוק
21:18 21/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

הסופר דוד גרוסמן נאם בפני עשרות אלפי מפגינים בצומת עזריאלי  ▪  "אם ישראלים רבים כל כך מרגישים גולים בתוך ארצם, ברור שמשהו הולך ומשתבש"

גרוסמן בהפגנה בתל אביב [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]
+נתניהו יפטר את דרעי בישיבת הממשלה
20:32 21/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

נתניהו ודרעי תיאמו ביניהם את מועד הפיטורים שייכנסו לתוקף ביום שלישי הקרוב  ▪  שרי הציונות הדתית יחרימו את הישיבה במחאה על פינוי מאחז ביום שישי

26 ימי כהונה כשר בממשלה הנוכחית [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+ח"כ מיכאלי בהפגנה: לא לנהל משא-ומתן עם נתניהו
19:57 21/01/23  |  איציק וולף

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי אמרה בהפגנה בתל אביב כי על ההפיכה המשטרית שמקדמת ממשלת ישראל אסור להתפשר.
"עם הממשלה המטורללת והמסוכנת הזאת אסור לנהל משא-ומתן. אין מה להתפשר על דברים שהורסים את מדינת ישראל ואת הדמוקרטיה שלה. אנחנו במאבק הזה חייבות וחייבים להיות אופוזיציה מאוחדת. אני קוראת לשותפים שלי לא להתבלבל, לא לנהל משא-ומתן עם נתניהו שמעוניין בהחרבת המקום הזה. אנחנו חייבות וחייבים להילחם ביחד עד שננצח", אמרה.

[צילום: דוברות מפלגת העבודה]
+השופט (בדימ') חשין: רק חיבור חוקה לישראל תאפשר לחיות כאן יחד
19:23 21/01/23  |  איציק וולף

השופט בדימוס דוד חשין, נאם בהפגנת התנועה לאיכות השלטון בכיכר הבימה וקרא לקיום בחירות לאסיפה מכוננת שתחבר חוקה לישראל.
"זוהי הפעם הראשונה בה אני נואם באירוע כזה, אשר עלולים לכנותו פוליטי, אלא שזה לא אירוע פוליטי כי אם אסיפת עם שעניינה זהותה הדמוקרטית של מדינת ישראל. לאורך השנים זכתה מערכת המשפט הישראלית להערכה רבה לא רק במישור החוקתי אלא גם במישור האזרחי והעסקי בארץ ובעולם. למדינה השואפת להשתלב בכלכלה העולמית אין ברירה אלא לקיים מערכת משפט מקצועית, עצמאית ועניינית אשר מקנה הגנה אמיתית על זכויות יסוד יש לי משאלת לב, שבמקום סדרת המהלכים שהורתם בסתר, ב"מארב משפטי", אשר הכו בהלם את הקהילה המשפטית ושכבות רחבות באוכלוסייה, נואיל לקיים בחירות לאסיפה מכוננת אשר תחבר סוף סוף חוקה לישראל, שתביא לידי ביטוי את המכנה המשותף ואת ההסכמות האפשריות בין המחנות הניצים שבקרבנו, ותאפשר לנו לחיות יחד בתוך הנס הגדול הזה שנקרא מדינת ישראל", אמר.

+גנץ: לא מוכנים להרוס את הדמוקרטיה ונתעקש על זה
19:20 21/01/23  |  איציק וולף

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, קרא לאזרחים לצאת להפגנות המתקיימות הערב ואמר כי הפעילות בהפגנות חשובה למאבק הפוליטי לצורך הגעה להסכמות נכונות.
"אנחנו נפגין על-פי חוק. אנחנו רוצים לשמור על הדמוקרטיה שלנו והגיבוי הציבורי והפעילות בהפגנות היא מאוד חשובה למאבק הפוליטי שלנו בהגעה להסכמות הנכונות.
אנחנו מוכנים להגיע להסכמות, אבל אנחנו לא מוכנים להרוס את הדמוקרטיה ואנחנו נתעקש על העניין הזה. אז לצאת לדרך - באר שבע, תל אביב, חיפה וירושלים אנחנו כולנו יוצאים לשטח", אמר.

+כ-110 אלף מפגינים בתל אביב, אלפים במוקדים נוספים
18:37 21/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ההפגנות בתל אביב מתקיימות בשני מתחמים ובשני מתווים מקבילים - נאומים בכיכר הבימה וצעדה מרחוב קפלן דרך מנחם בגין ושאול המלך לקריית הממשלה  ▪  בחיפה התאספו כ-7,000 מפגינים

המפגינים הערב בצומת עזריאלי בתל אביב [צילום: פלאש 90]
+סביר או לא סביר במשפט הישראלי
11:04 21/01/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה

על-מנת להצדיק את השימוש בעילת הסבירות בדין המנהלי הביאה הנשיאה דוגמאות מהחוק הפלילי ומפקודת הנזיקין  ▪  יחי ההבדל הקטן

מבחן הסבירות [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ממשלת נתניהו תהיה חייבת להקשיב לארה"ב
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ההפחדות הרגילות
עפר   |  24/01/23 05:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות סערת הרפורמה במשפט
איציק וולף
ההפגנות בתל אביב מתקיימות בשני מתחמים ובשני מתווים מקבילים - נאומים בכיכר הבימה וצעדה מרחוב קפלן דרך מנחם בגין ושאול המלך לקריית הממשלה    בחיפה התאספו כ-7,000 מפגינים
אפרים הלפרין
על-מנת להצדיק את השימוש בעילת הסבירות בדין המנהלי הביאה הנשיאה דוגמאות מהחוק הפלילי ומפקודת הנזיקין    יחי ההבדל הקטן
יוסי דר
יכולה הייתה הנשיאה חיות לבקר את פסק הדין של השופט אלרון או לחלוק עליו בדרך כזו או אחרת - אבל אפילו זה לא. הצורך להתעלם לחלוטין מכבוד השופט וההימנעות מלהתייחס בצורה כלשהי למעשה ידיו - גברו על כל שיקול אחר
איציק וולף
במקביל להפגנה שתתקיים במוצאי השבת ברחוב קפלן בתל אביב צפויה התנועה לאיכות השלטון לקיים הפגנה גם בכיכר הבימה    גורם בתנועה: לא רוצים להגיע למקומות שבהם אנחנו לא שולטים במסרים ולא יודעים מי מגיע
איתן קלינסקי
לראש מפלגה יש אחריות רבה, וכשממסך הטלוויזיה פורצת שנאה חסרת בלמים של אוהדיו, המטיחה בשופטי בית המשפט העליון פרץ שנאה של אשכנזים לספרדים, חייב ראש המפלגה להסתייג ממה שעלול רק להביא לתוצאות הרסניות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il