X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לקראת ייצור משותף של כטב"מים [צילום: AP]
ישראל תצטרך לבחון את היחסים עם רוסיה
העמקת שיתוף הפעולה בין אירן לרוסיה בכל התחומים, מקרב את הרגע בו ישראל לא תוכל להמשיך ולאחוז את המקל משני קצותיו ביחסיה עם מוסקבה

בחודשים האחרונים נמשכה העמקת הקשרים האסטרטגיים בין רוסיה ואירן על-רקע הסיוע המאסיבי של אירן לרוסיה במערכה באוקראינה. סיוע זה בא לידי ביטוי בעיקר בשליחת כטב"מים אירניים לרוסיה, אשר הותאמו לצרכים הרוסיים במלחמה. במסגרתו אף מתגבשת תוכנית לבניית מפעל מל"טים ברוסיה, אשר ייצר בשנים הקרובות לפחות 6,000 כלי טיס בלתי מאוישים מדגמים שונים. בנוסף נראה, כי אירן החלה לשלוח לרוסיה גם מספרים עצומים של פגזים (300,000), קליעים (מיליון) ואמצעי לחימה מגוונים, ועל הפרק גם האפשרות שאירן תספק לרוסיה טילים בליסטיים מתוצרתה.
במקביל, גבר בשבועות האחרונים הסיוע הצבאי המגוון שרוסיה מעניקה לאירן. במסגרת זו דווח באמצעי התקשורת, כי אירן רכשה מרוסיה מטוסי קרב מדגם סוחוי 35 וכי שלושת הראשונים כבר הגיעו לאירן. על-פי הדיווח, אירן מכינה בסיס תת-קרקעי לקראת הגעת המטוסים וכי מדובר בתשלום עבור אספקת המל"טים לרוסיה.
בה בעת, אירן ממשיכה לקדם את המו"מ עם סין ורוסיה לרכישת דלק טילים ורכיב כימי המשמש להנעת טילים בליסטיים. לפי דיווחים שונים, אירן גם מקבלת מרוסיה פריטי אמל"ח מערביים שנמצאו באוקראינה לשם הנדסה מחדש, כדוגמת "ג'אוולין", טיל נ"ט מתקדם מתוצרת ארה"ב. אירן ממשיכה את התמרונים הימיים במימי המפרץ הפרסי יחד עם סין ורוסיה, כולל בשבוע של 15 במרס.
גם מקומו של מרחב הסייבר לא נפקד מסיוע זה. לפי דיווחים שונים, מוסקבה התחייבה להעביר בחודשים האחרונים לטהרן כלי סייבר מתקדמים אשר ישפרו את יכולת ההגנה שלה ואף יאפשרו לה לשכלל את כלי ההתקפה שלה. ייתכן שסיוע זה כבר בא לידי ביטוי במסגרת גל התקיפות שאירן ביצעה נגד אתרים ישראלים במהלך "יום ירושלים" האחרון. בנוסף, רוסיה העבירה למודיעין האירני מערכות האזנה מתקדמות ומערכות שמצנזרות תכנים ברשתות החברתיות, כדי לסייע לאירן להתמודד עם ההפגנות הנמשכות נגד המשטר ברחבי המדינה.
רוסיה ואירן מהדקות את היחסים ביניהן גם בזירה המדינית; רוסיה הסכימה לצרף את אירן לתהליך אסטנה שבו נדון עתידה של סוריה. לצד זאת, המדינות משקיעות מאמץ רב בהידוק יחסיהן בזירה הכלכלית. רוסיה ואירן התחייבו לחבר את המערכות הבנקאיות שלהן, כדרך לעקוף את הסנקציות עליהן בשימוש במערכת הסוויפט. זאת, במקביל לעניין של חברות נפט רוסיות בייצוא נפט וגז לאירן באמצעות רכבות, עקב עמלות גבוהות הכרוכות בייצוא דרך הים. ככלל, המדינות מרכזות מאמצים רבים בחתימה על הסכמים הנושקים למגזר האנרגיה, ולאחרונה הסכימו להגביר את שיתוף הפעולה בתחום ייצור החשמל, הפקת גז ונפט ואף באנרגיה גרעינית.

אתגר לישראל, במיוחד בסוריה
האינטרסים גוברים על המחלוקות [צילום: AP]

ממסמך שהודלף לאחרונה עולה, כי להערכת גורמי המודיעין האמריקניים, לצד ההתקרבות בין טהרן למוסקבה, יחסיהן של המדינות עדיין מאותגרים. השתיים מתחרות על אותו שוק בייצוא הנפט; רוסיה חוששת שאירן מנצלת את תלותה באמל"ח האירני; בחלק מהתקשורת האירנית נשמעת רטוריקה אנטי-רוסית; רוסיה אינה תומכת באירן במסגרת המאמצים לחזרה להסכם הגרעין; וקיימת מחלוקת ביניהן על הסיוע הרוסי לכור בבושהר. ועדיין, מדובר בשיתוף פעולה חסר תקדים בהיקפו.
ההתקרבות בין אירן לרוסיה עלולה להעמיק את האתגר שבפני ישראל בהקשר לחופש הפעולה בסוריה. אם בעבר נראה היה שלרוסיה "נוח" שישראל תוקפת את הנוכחות האירנית בסוריה, כל עוד לא נפגעים חיילים או אינטרסים רוסיים. כיום אין אלה פני הדברים. החבות הרוסית לאירן עלולה לגרום לכך, שלמרות הרצון הישראלי להימנע ככל הניתן מצעדים מאתגרים מול רוסיה, ייפגע בתיאום הביטחוני עימה בסוריה, אשר מאפשר את המשך הפעילות במערכה שבין המלחמות. כלומר: למרות הזהירות המופלגת שישראל נוקטת ביחס לרוסיה ובוודאי בהקשר האוקראיני, התקרבותה הצבאית לאירן משדרגת במידה ניכרת את יכולותיה של אירן במגוון רחב של תחומים, ואף עלולה לאפשר לה יד חופשית לפעולה בסוריה.
במבט צופה פני עתיד ניתן לומר במידה רבה של ביטחון, כי מערכת היחסים בין אירן לרוסיה צפויה להעמיק. למרות האתגרים שבפני היחסים, שתי המדינות נמצאות תחת עיצומים ובידוד מדיני מצד ארה"ב ואירופה. לכן, בהידוק שיתוף הפעולה ביניהן גלומים הישגים עבורן. בחודשים האחרונים אף דווח שעל הפרק עסקות אמל"ח נוספות, דוגמת אפשרות למכירה של מערכת ההגנה אווירית 400S לאירן, אשר אם יתממשו – יקשו על ישראל לפעול באירן אם תחפוץ בכך.
בשל תלותה הגוברת באירן, רוסיה מתעלמת לחלוטין מהחשש הישראלי ופועלת ביודעין לחמש את האירנים ביכולות, אשר מטבע הדברים משפרות את יכולתה של אירן להתמודד עם ישראל. נוכח התפתחויות אלו, ישראל צריכה להעריך מחדש את רכיבי הקשר שלה עם מוסקבה, בדגש על מדיניות ייצוא האמל"ח לאוקראינה. ההתנהלות הרוסית מוכיחה שבין אם ישראל תייצא אמל"ח לאוקראינה ואם לאו, מוסקבה לא תשנה את מדיניותה ביחס לאירן.
ישראל משלמת מחיר מדיני יקר, בעיקר מול הממשל, בוושינגטון על מדיניותה הזהירה ביחס לאוקראינה - מחיר שאין בו הכרח לאור ההתנהלות הרוסית ביחס לאירן. יתרה מכך: ככל שהממשל האמריקני מוטרד יותר ממערכת היחסים ההדוקה בין מוסקבה לטהרן, אותה הוא רואה כאיום ישיר עליו ועל האינטרסים שלו, הולכת ופוחתת היכולת של ישראל לאחוז במקל בשתי קצותיו ולשמר את מערכת היחסים הנוכחית עם רוסיה.

הכותב הוא חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  26/05/2023   |   עודכן:  26/05/2023
+חיזבאללה מנסה לשנות את כללי המשחק ומאיים במלחמה
09:17 26/05/23  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה

חסן נסראללה הגיב על אזהרות הרמטכ"ל וראש אמ"ן ואיים כי המערכה הבאה נגד ישראל תכלול התקפה עליה מכל החזיתות  ▪  חיזבאללה מנסה לשנות את כללי המשחק מול ישראל ולהעביר את המלחמה הבאה לשטחה, איומיו מחייבים את ישראל לאמץ הנחתת מכה מנע מקדימה עליו כדי לשנות את משוואת ההרתעה

יוני בן-מנחם. עכשיו גם בוידאו
נסראללה מאיים על ישראל

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל תצטרך לבחון את היחסים עם רוסיה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
נקווה שישראל לא תתערב במלחמה
חשדנית  |  26/05/23 09:08
2
קראתי את הפרשנות של אייל זיסר
חשדנית  |  26/05/23 09:47
3
תגובה
ירמיהו  |  26/05/23 11:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
עידן יוסף
מקורות מערביים אמרו לערוץ הסעודי אל-חדת' כי יחידת "תיק הגולן", שפועלת בעבור ארגון הטרור, נערכת לקראת האפשרות לפתיחת מתקפה על בסיסים אמריקניים במזרח סוריה    לדברי המקורות, ליחידה יש יכולות צבאיות לביצוע מתקפות מאזור הגולן נגד מטרות ישראליות
יוני בן-מנחם
חיזבאללה ממשיך להתגרות בישראל ולאיים עליה מתוך הערכה כי היא חלשה ואיננה מעוניינת בעימות עמו בלבנון. האזהרה של ראש אמ"ן לחיזבאללה מעידה על כך שלישראל יש עליונות מודיעינית על הארגון והיא שוקלת להפעיל כוח מולו כדי להרתיעו
איציק וולף
ראש אמ"ן מעריך שחיזבאללה הבין שניתן למתוח את המשוואות מול ישראל    "צריכים להיות ערוכים לכך שאויבינו לא יבינו את המסר שאנחנו מעבירים ונכונים להפעיל כוח"    על הגרעין האירני: "אירן לא קיבלה עדיין החלטה לפרוץ לנשק גרעיני
איציק וולף
השר לביטחון לאומי עלה להר-הבית ורמז לראש הממשלה ולשר האוצר פעם נוספת על דרישתו להעלאת תקציב משרד הנגב והגליל    "בתקציב הקרוב חייבים להשקיע בנגב ובגליל. ירושלים זה הנשמה שלנו, הנגב והגליל זה הנפש שלנו"
יוני בן-מנחם
גורמים בכירים ברש"פ טוענים כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אמר ליו"ר הרש"פ כי הודיע לממשל ביידן כי לא יחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל מבלי שיימצא פתרון מדיני לבעיה הפלשתינית. ברש"פ מרוצים מהעמדה הסעודית ומקווים שהיא תקבל ביטוי רשמי בוועידת הפסגה הערבית בריאד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il