מדובר, לכאורה, בבשורה די שגרתית, זאת לאחר דחיות רבות בשל סיבות שונות ומשונות, הארכות העבודות מעל המצופה וגם בעיות בטיחות. החודש, לאחר איחור של שש שנים תמימות, השקעה של תקציבי ענק ואינספור בעיות, נפתח בשעה טובה הקו האדום והראשון של הרכבת הקלה בגוש-דן.
הקו האדום, שמחבר את פתח תקוה, בדרך בני ברק, רמת גן, תל אביב ויפו, בואכה בת ים, הינו הראשון מבין שלושה קווים מתוכננים, שכבר מצויים בעיצומן של עבודות מואצות. הקו הירוק, שיקשר את צפון תל אביב עם חולון והקו הסגול, המתפתל, שיקשר את מרכז תל אביב עם השכונות הדרומיות, דרך רמת גן בואכה קריית אונו ואור יהודה.
לעומת תוכנית המטרו הגרנדיוזית, שעתידה מן הסתם להמשך על פני 20 שנה ויותר, מדובר לכאורה בפרויקט מצומצם יחסית, מה גם שאין מדובר כאן ברכבת תחתית של ממש, אלא אמצעי תחבורה משלים למערך האוטובוסים הקיים, שינוע בעיקר מעל לפני האדמה ואף יעצור ברמזורים וצמתים, אולם בכל זאת יש כאן בשורה משמעותית הקשורה דווקא למפת הנדל"ן הקיימת גוש-דן.
הקו האדום יהפוך בבת אחת ערי קצה בגוש-דן, דוגמת פתח תקוה בצפון-מזרח ובת ים בדרום-מערב, לנגישות הרבה יותר למרכזי העסקים, התרבות והבילוי של העיר הגדולה תל אביב.
לדוגמה, אם היום לוקח להגיע בפקקים שעה ארוכה מבת ים לתל אביב, הנסיעה בעוד חודש תתקצר לכ-15 דקות בלבד מתחנת המוצא בבת ים למרכז תל אביב. לעובדה זו, ללא ספק, תהיה משמעות מרחיקת לכת לגבי הביקושים לדיור ומשרדים בבת ים, ובהמשך תהיה לה ללא ספק גם השפעה מרחיקת לכת בכל מה שקשור לתיירות ומלונאות.
כבר היום מתכוננים בבת ים, בסמוך לתחנת המוצא של הקו האדום, עשרות מגדלים בעלי שימושים מעורבים, שישנו ללא ספק את פניה של העיר שלמרות רצועת החוף היפהפייה שלה נחשבה במהלך שנים רבות לסיפור של החמצה. כבר היום מתוכננים בה שורה ארוכה של בתי מלון המיועדים הן לתיירות עסקית והן לתיירות עממית, כמקובל בערים רבות בעולם הרחב.
כנ"ל גם יקרה להערכתי בציר ז'בוטינסקי העמוס כיום לעייפה בפקקים, מפתח תקוה, בואכה בני ברק, רמת גן ותל אביב, שיהיה לפתע פתוח לרווחה, זאת מהטעם הפשוט שרבים מהנוסעים בו, הן בתחבורה פרטית והן באוטובוסים, יעדיפו את הקו האדום שיוביל אותם גם כן תוך כ-15 דקות ללב העיר העברית הראשונה.
ועל-פי הניסיון של ערי מטרופולין רבות בעולם, ביקושים גבוהים במיוחד יהיו ברדיוס הליכה של עד 500 מטרים (פחות מ-10 דקות הליכה) מתחנות הרכבת הקלה, הן לנדל"ן למגורים והן עסקים. למשל, אין ספק שציר ז'בוטינסקי ברמת גן שמראהו נכון להיום מזכיר עיירה מקסיקנית נידחת, יזכה לתנופה משמעותית, וכך גם צירים מרכזיים בערים נוספות שבהן תעבור הרכבת.
אין זה סוד שהרכבת קלה לבדה לא תחולל ניסים וכולנו נאלץ להמתין שנים ארוכות עד לבוא המטרו. אולם, וזה אולם גדול, היא בהחלט תזיז ותשנה את מפת הנדל"ן בגוש-דן ובמיוחד תצמצם משמעותית את פערי המחירים והביקושים בין תל אביב לערי הלווין ובכך תפצה על שנות הסבל שנגרמו כתוצאה מהעבודות המתמשכות.