במשנה במסכת מגילה יד, ע"א, פונים אלינו, שנקפיד במהלך חג הסוכות לארח בסוכה שבע אושפיזיות - שבע אורחות, שבע נשים, שיקבלו מקום מכובד בסוכה שלנו. המספר שבע במסורת היהודית הוא בבחינת מטבעת לשון מקודשת. ואלו הן שבע האורחות -
שרה, מרים, דבורה, אביגיל, חנה, חולדה ואסתר. מן הראוי לשים לב, שבין שבע האורחות ישנן דמויות, שלא היו דומיננטיות בספרות המקראית.
אני אתייחס רק לדמויות, שלא היו בקדמת הבמה של הספרות המקראית. אני מבקש להביע הערכה רבה לַתַּנָּאִים במסכת מגילה, שבין שבע האורחות כדוגמת שרה אמנו או דבורה הנביאה, שעלינו לארח בסוכה, בחרו דמויות שהתנהלו להן בצידי הבמה של הספרות המקראית כמו אביגיל, אשת רועה הצאן, נבל הכרמלי או חולדה הנביאה.
אביגיל מוצגת במקרא כ"אישה חכמה ויפת תואר", אישה עצמאית הנוקטת ביוזמות משלה. גם אם אני חולק על דרכה, אני מתייחס בהערכה רבה לבחירת תַּנָּאֵי המשנה את האישה העצמאית. זו אביגיל אשת נבל הכרמלי בשומעה, שדוד מתכוון להרוג את בעלה, שהיה "קשה ורע מעללם" וכפוי טובה כלפי דוד, היא הלכה לפייס את דוד כדי להציל את בעלה ממוות. כששמע נבל הכרמלי מה שאירע, שרעייתו נפגשה עם מי שמאיים להורגו, הוא מקבל שבץ וכעבור מספר ימים מצא את מותו. לאחר מות נבל הכרמלי דוד נושא לאישה את אביגיל האלמנה (שמואל א' כ"ה) ונולד להם בן בשם כלאב או דניאל.
יש לי הערכה רבה לְתַנָּאֵי המשנה על בחירת אביגיל, למרות שיש לי ביקורת קשה על ההתנהגות היהירה של דוד כלפי בעלה וביקורת נוקבת על דרכה והתנהגותה של אביגיל. אני מעריך את הספרות המשנאית על גילוי
יחס חיובי לאישה עצמאית. אישה חכמה ויפת תואר המנווטת את חיי המשפחה בהיותה נשואה לנבל. אינני שלם עם יחסו של דוד המלך לנבל. אינני שלם עם מערכת היחסים שנרקמה בין אביגיל ובין דוד המלך, אך עצם בחירת האישה שפעלה בעצמאות מוחלטת ראויה להערכה.
חולדה היא נביאה, המוזכרת במקרא רק פעמיים. פעם אחת בספר מלכים ב' פרק כ"ב פסוק י"ד ובספר דברי הימים בפרק ל"ד פסוק כ"ב. חולדה מכהנת כנביאה בתקופת הנביא ירמיהו. המלך יאשיהו שולח משלחת של כוהנים כדי לזכות בדברי נחמה של נביאה. אך חולדה אינה נרתעת - "וַתֹּאמַר אֲלֵיהֶם... כֹּה אָמַר יְיָ, הִנְנִי מֵבִיא רָעָה עַל הַמָּקוֹם הַזֶּה... תַּחַת אֲשֶׁר עֲזָבוּנִי ... וְנִצְּתָה חֲמָתִי עַל הַמָּקוֹם הַזֶּה". על-פי המסופר בספר מלכים, המלך יאשיהו הורה לעסוק בבדק בית בבית המקדש. במהלך בדק הבית שפן הכהן מצא ספר, ובו דברי תוכחה קשים על הממלכה. למשלחת המכובדת ששלח יאשיהו לקבל דברי ניחומים, שיגרה חולדה הנביאה את אמת החיים שלה, אמת חיים זועמת, שהסתיימה בכך שיאשיהו מלך יהודה נהרג בקרב מול פרעה במגידו. כך הגיע הקץ לממלכת יהודה החופשית, שסללה את הדרך לכיבוש הארץ וחורבן בית המקדש הראשון על-ידי נבוכדנצר מלך בבל.
האורחת בסוכה שלנו חולדה מסמלת אומץ לב לומר לנציגי שררה שלטונית את האמת הכאובה לנוכח גילויי התדרדרות מוסרית של הממשל. האושפיזית אביגיל תורמת חן נשי ועצמאות נשית, ואילו חולדה תורמת אומץ לב לומר אמת כאובה גם לשררה השלטונית.
במדרש תסשא פרק כ"א מובא כי "עשרים ושלוש נשים ישרות, גדולות בצדקת ישראל". ברשימה מכובדת זו מכהנת חולדה במרום הרשימה המכובדת. נעים לקרוא בפרקי דרבי אליעזר, שמי שליווה בנאמנות את חולדה הוא בעלה שלום בן תקוה, שהקדיש את חייו לצד ליווי רעייתו חולדה לעשיה יומיומית של מעשי צדקה. אני מבקש לסיים באמירת תודה לתַנָּאֵי המשנה, על מה שמצאו לנכון לכתוב על האושפיזות.