קבוצת דלק שבשליטת
יצחק תשובה עלולה לקרוס בשנה הקרובה. זו משמעות הערת העסק החי שצירפו רואי החשבון של הקבוצה לדוח שלה לרבעון הראשון של 2020, אותו פרסמה אמש (יום ג', 30.6.20). הקבוצה סיימה את הרבעון בהפסד עתק של 2.77 מיליארד שקל, לעומת רווח של 290 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
משרד ארנסט אנד יאנג (קוסט-פורר-גבאי-קסירר) מצביע על השלכות משבר הקורונה והירידה החדה במחירי הנפט והגז, וכן ל"גרעון בהון החוזר המאוחד וגרעון בהון חוזר של החברה (סולו); ירידה משמעותית שחלה בשווי נכסי הקבוצה; ירידה משמעותית שחלה ברבעון בהון המיוחס לבעלי המניות של החברה וחשש לירידה משמעותית נוספת בעתיד; הורדות דירוג של איגרות חוב החברה; היקפים משמעותיים של תשלומים נדרשים (פרעונות) של החברה וחברות המטה למחזיקי איגרות החוב ולתאגידים בנקאיים".
רואי החשבון מצביעים גם על התפתחויות חיוביות, בדמות הסדר עם מחזיקי האג"ח וכמה מן הבנקים, המונע את העמדת חובותיה של דלק לפרעון מיידי, חתימת הסכמים למכירת נכסים משמעותיים שלה, גיוס הון, קבלת דיבידנד מחברה מוחזקת ועמידה בפרעון החובות עד מועד אישור הדוח. אולם "המשך פרעון התחייבויות החברה וחברות המטה במועדן נשען ומותנה ביכולתן לממש נכסים והשקעות בהיקף משמעותי, ביכולתן לגייס חוב והון בהיקף משמעותי כאשר חלקם נדרש אף בעתיד הקרוב ומושפע באופן ניכר ממחירי הנפט והגז הטבעי וביכולתן לקבל דיבידנדים בהיקף משמעותי מחברות מוחזקות. עוד נדרשת החברה לעמוד בתנאי ההסכמים ואמות המידה עם מחזיקי אגרות החוב ותאגידים בנקאיים, כדי שאלו לא יעמידו את התחייבויות החברה וחברות המטה כלפיהם לפרעון מיידי".
דלק תלויה בקבלת דיבידנדים מהחברות-הבנות, והללו מצידן תלויות ביכולתן למחזר הלוואות ובמחירי הגז והנפט. "מאחר שהשלמת תוכניות החברה אינה בשליטתה הבלעדית ותלויה כאמור לעיל, בין היתר, בהתקיימות מספר רב של אירועים במצטבר, הנדרשים בפרקי זמן קצרים יחסית ו/או בהיקפים משמעותיים, קיימת אי-ודאות באשר להתממשותם בפועל של התוכניות האמורות. גורמים אלו, ביחד עם גורמים נוספים המנויים בביאורים הנ"ל, מעוררים ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כעסק חי", קובעים רואי החשבון.
החוב הפיננסי נטו של דלק הסתכם בסוף הרבעון הראשון בסכום של כ-6.24 מיליארד שקל. הוא ירד לרמה של 5.94 מיליארדי שקל סמוך למועד פרסום הדוחות. החוב לבנקים, כולל החוב המגובה במניות איתקה, ירד מ-1.95 מיליארד שקל ל-1.6 מיליארד שקל. "קבוצת דלק תמשיך לפעול להגדלת הנזילות ולהפחתת החוב הפיננסי, בהתאם למתווה שנחתם עם מחזיקי אגרות החוב והבנקים המממנים", נמסר בדוח.
הסיבה להתרסקות קבוצת דלק נעוצה בעיקרה בצניחת מחירי הנפט והדלקים שנרשמה עם פרוץ משבר הקורונה באמצע הרבעון הראשון של השנה. הכנסות הקבוצה ברבעון עמדו על 2.95 מיליארד שקלים, לעומת הכנסות של כ-2 מיליארד שקלים ברבעון המקביל אשתקד, עלייה של 49%. כתוצאה מכך, הרווח הגולמי עלה ל-939 מיליון שקל לעומת 591 מיליון שקל ברבעון הראשון של שנת 2019. אולם בעקבות הפחתה חשבונאית חד-פעמית שביצעה חברת איתקה, בשל ירידת מחירי האנרגיה בעולם, בהיקף כולל של 667 מיליון דולר, סיכמה כאמור קבוצת דלק את הרבעון בהפסד של 2.77 מיליארד שקל.
היקף מכירות הגז מהמאגרים תמר ולוויתן עמד על BCM 3.6 ברבעון הראשון של שנת 2020. הכנסות ממכירת הגז בישראל בניכוי תמלוגים עמדו על 674 מיליון שקל לעומת 358 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד - עלייה של 88%. EBITDA כמעט והוכפל לרמה של 580 מיליון שקל, ואילו הרווח הנקי המיוחס לבעלי מניות הקבוצה מפעילות האנרגיה בישראל עמד על 158 מיליון שקל לעומת 104 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
דלק קידוחים דיווחה, כי כחלק מההתמודדות עם משבר האנרגיה העולמי הכינה השותפות, יחד עם שותפותיה במאגרים, תוכנית התייעלות במסגרתה הופחתו תקציבי התפעול ונדחו השקעות שאינן דחופות וכפועל יוצא נרשם חסכון של 131 מיליון דולר בתפעול המאגרים לוויתן, תמר ואפרודיטה (חלקה של השותפות בחסכון עומד על 41 מיליון דולר).
בנוסף עדכנה דלק קידוחים כי בימים אלו היא פועלת לגיבוש מתווה למימון מחדש של החוב הפרויקטאלי בשני ערוצים מקבילים - מימון בנקאי וגיוס חוב המבוסס על תזרים המכירות מלוויתן. במועד פרסום דוחותיה עדכנה דלק קידוחים כי קיבלה משלוש סוכנויות דירוג בינלאומיות דירוג אינדיקטיבי מקבוצת ה-BB לחוב המבוקש.
יישום מדיניות סגר הקורונה החל מהמחצית השנייה של חודש מרס הוביל לירידה של 14% בהכנסות דלק ישראל ל-960 מיליון שקל. הירידה החדה בפעילות בתקופה זו יצרה עודפי מלאי, אשר יחד עם ירידת מחירי הדלקים גרמו להפסדי מלאי, אשר הובילו לירידה ברווח הגולמי ל-103 מיליון שקל, לעומת 163 מיליון שקל ברבעון המקביל. בנטרול השפעות מלאי עמד הרווח הגולמי על 154 מיליון שקל, לעומת 170 מיליון שקל ברבעון המקביל.
ההפסד הנקי של דלק ישראל ברבעון עמד על 303 מיליון שקלים כתוצאה מהפחתות חשבונאיות וכן עקב הפסד שנרשם בתחום תחנות הכוח בהיקף של 192 מיליון שקלים, אשר רובו ככולו נובע אף הוא משערוך נכסים.