ראש ה
ממשלה,
נפתלי בנט שר האוצר
אביגדור ליברמן ושר המשפטים
גדעון סער, הציגו (יום ג', 6.7.21) את התוכנית הלאומית לשיפור הרגולציה והפחתת הנטל הרגולטורי העודף. התוכנית מתבססת על דוח שהגיש צוות שהוקם בתקופת ממשלת נתניהו והחל לפעול בחצי שנה האחרונה. ההמלצות הינן על בסיס המלצות ה-
OECD, ויישומן צפוי להביא לצמיחה בתוצר לנפש של כ-6% תוך עשור, בשווי של כ-75 מיליארד שקל. יודגש כי ההמלצות אינן כוללות לוחות זמנים ברורים ותקציב לביצוע.
במסיבת העיתונאים להצגת התוכנית, אמר ראש הממשלה: "המחירים בישראל גבוהים מאוד. הסרבול הוא באחריות של ממשלות ישראל לדורותיהן. כשהממשלה מסבכת את העניינים התחרות מצטמצמת, פחות תחרות - המחירים עולים. מדינת ישראל לא חייבת למרר את חייהם של בעלי העסקים ולהפוך אותם לסיוט. הממשלה צריכה לשרת את האזרחים ולא להביא אותם לרדוף אחריה".
במסגרת התוכנית יינתן סיוע בטווח המיידי של הקלות נטל זמניות, לרבות ריסון של רגולציה חדשה במטרה ליצור ודאות לעסקים בעת היציאה מהמשבר ולאפשר להם להתמקד בפיתוח העסקי, ודחייה בהשקעות שהם נדרשים לבצע מתוקף דרישות רגולטוריות. זאת לצד רפורמה ברישוי עסקים שתקל על פתיחת עסקים וקבלת רישוי עסק.
עיקרי התוכנית כוללים:
הקמת רשות הרגולציה עם התפקידים והסמכויות הבאים:
בקרה על רגולציה חדשה:
- ביצוע בקרה על תהליכי קביעת רגולציה חדשה ופרסום חוו"ד על איכות התהליך של רגולציה חדשה.
- רגולציה בעלת השפעה משמעותית שהצביעה עליה הרשות שלא נעשתה בהליך מקצועי, תדרוש את אישור ועדת שרים לרגולציה בטרם קידומה.
הפחתת מלאי הרגולציה:
- קביעת מנגנון "אמץ או הסבר" - הרשות תפנה לרגולטורים עם בקשות לתיקון רגולציה ישנה ומכבידה שבאחריותם והרגולטורים יאמצו את התיקון או ינמקו מדוע הם לא חושבים שהוא נכון. אם רגולטור נמנע מלתקן ומדובר ברגולציה ישנה, ועדת שרים לרגולציה תוכל לבטל את הרגולציה תוך שנתיים.
- הממשלה תאשר לצד אישור התקציב השנתי תוכנית שנתית להפחתת נטל רגולטורי וביורוקרטי עודף.
חוק מסגרת לרגולציה:
- רגולטור בעת קידום רגולציה יבחן, לצד האינטרס הציבורי עליו הוא נדרש להגן, גם את ההשלכות הישירות והעקיפות של הרגולציה, כגון - כמה תעלה הרגולציה למפוקחים, איך היא תשפיע על התחרות ויוקר המחיה, או האם היא מותאמת לעסקים קטנים ובינוניים.
- הרגולציה ככלל תתבסס על סטנדרטים בין לאומיים, למעט במקרים חריגים.
- הרגולטורים יפרסמו כל שנה מראש את כל הרגולציה שהם רוצים לקדם כדי לייצר ודאות לעסקים ולאפשר לרגולטורים לתכנן ולתאם ביניהם מראש למניעת סתירות ומחלוקות.
- חובת דיגיטציה - רגולציה חדשה שמטילה חובת רישוי שלא הייתה קיימת בעבר תונגש לעסקים ולציבור בצורה דיגיטלית.
- פרסום כלל הרגולציה בצורה נגישה מנקודת המבט של הציבור באתר ממשלתי אחד.
רפורמה ברישוי עסקים:
- הקלה בתנאים הנדרשים לרישיון עסק והתאמת דרישות הרישוי למקובל בעולם.
- צמצום העסקים טעוני רישוי.
- קיצור משך הזמן הנדרש לעסק לקבלת רישיון וצמצום העלויות הנדרשות.
בנוסף, תפעל הרשות לתיאום, תכנון וגישור בין רגולטורים, תדווח ותייעץ לממשלה בענייני רגולציה - איסוף מידע ונתונים מרגולטורים, מדידה, והערכה ותבנה מערך מסוגלות מערכתית שיכשיר, וילווה וייעץ לרגולטורים השונים
התוכנית מתבססת על המלצות ה-OECD למדינת ישראל ומאמצת את הסטנדרטים המקובלים במדינות המפותחות לניהול מדיניות הרגולציה כגון ארה"ב, בריטניה, קנדה, גרמניה,
קוריאה הדרומית ואוסטרליה.