|
|
אלוף איציק תורג'מן, ראש אט"ל, אמר בדיון: "החייל משרת מתוקף חוק, והתפקיד שלי הוא לוודא שלכל חייל יש את המעטפת המלאה שתאפשר את שירותו. יש לנו שיתוף פעולה ארוך שנים עם משרד התחבורה, וכבר זמן רב המגמה שלנו היא למנוע ככל האפשר הגעה של חיילים לתחנות המרכזיות, כי שם נוצרו הסיטואציות המורכבות. הקורונה יצרה עבורנו גם הזדמנות, כי עם צמצום נפח התחבורה הציבורית - 50-25 אחוז, הפכנו להיות מפעיל היסעים, ואחד הגדולים במשק ומסיעים 150 אלף. מטרתנו היא למנוע מחיילים להגיע לתחנות המרכזיות. הגענו עד 2,500 אוטובוסים ביום בקורונה, אבל זו כמות שבשגרה גורמת למשק לקרוס, כי אין מספיק אוטובוסים לתחבורה האזרחית, ולכן אנחנו מנהלים ביחד עם משרד התחבורה את הכמויות וההקצאות".
ראש אט"ל אמר כי לצה״ל אחריות על כלל חייליו, בהגעה לבסיס ובחזרתם הביתה, אך אין לו מנדט על אוטובוסי אגד. לכן, דרגי הפיקוד מתערבים ומנהלים תקלות באופן שוטף, וזאת תוך כדי תנועה ולצד מערך ההיסעים, שתומך במאמץ להסדרת היסעים נוחים ויעילים לחיילים, בעיקר ליחידות הגדולות. לדבריו, מסיע הצבא מדי יום א' 75-70 אלף חיילים ומוריד אותם מהתחבורה הציבורית הסדירה. עם זאת ציין כי קשה לתת מענה לחייל אחד בודד, וכי ההסכם מול צה"ל לקראת חתימה.
כפתרון לאירועי צפיפות ועומסים מורכבים בתחנות המרכזיות, הוצג מערך הבקרה שמנהל צה״ל ע״י הצבת נציגים ואינדיקטורים בנקודות השונות לשם טיפול בתקלות ומתן פתרונות מהירים. נוסף על כך, מערך בקרה זה מסייע לתהליך הלמידה של צה״ל בנושאי שילוח היסעים והפעלת מערך היסעים נרחב. עוד הודגש כי לצד המענה הניתן לחיילי צה״ל בהיסעים צה״ליים, מערך התחבורה הציבורית פועל כבשגרה.
|
|
|
[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
|
|
עוד אמר ראש אט"ל כי צה״ל, בשיתוף משרד התחבורה, פועל כל העת על-מנת לדייק את מערך ההסעים ולספק את המענה המיטבי להסעות החיילים והלוחמים בכלל היחידות. כל זאת במטרה לצמצם את העומס הקיים בתחנות מרכזיות והקלה הן על החיילים והן על האזרחים יחד.
תת-אלוף פיני בן מויאל, ראש חטיבת הלוגיסטיקה בצה"ל, אמר: "חלק מסוגיות ההסעה קיימות עוד מאז שאני הייתי חייל, ולאיש לא נעימה סיטואציה של חייל מתחרה בקשישה על מקום ישיבה. אנחנו בדרך לפתרון משמעותי שיסדר את עשר או עשרים השנים הבאות, וזה מחייב שינוי פרדיגמה. צה"ל מתבסס על התחבורה הציבורית, אבל עד הקורונה צה"ל היה רק מקבל שירות ממשרד התחבורה, ובשל הקורונה הפך למפעיל תחבורה בעצמו".
"כבר היום, במסגרת ניסוי חלוץ, לוחמים ויחידות ההכשרה, בימים ראשון וחמישי, אינם צריכים לעבור בתחנות מרכזיות, אלא מגיעים ל-41 נקודות איסוף ברחבי הארץ, עולים על הסעה, שמים את הראש, ומגיעים ישירות עד הבסיס. בקורונה, פיתחנו ישומון בשיתוף עם חברה אזרחית, את ישומון שאט"ל שמאפשר הזמנת מושב מראש בהסעה שכזו. בפיזור לבתים יש 8900 תחנות פוטנציאליות שיביאו את החיילים לעיר הקרובה למקום מגוריהם. הגדלנו את מספר האוטובוסים שלנו בימי ראשון וחמישי מ-350 ל-1,500 והדבר הביא ל-60% ירידה בהיקף החיילים ברכבות ו-30% ירידה בחיילים הנוסעים באוטובוסים בימים אלה.
"בנוסף, אנו מקדמים הסכם חדש בשיתוף פעולה עם משרד התחבורה, שיגדיר את צה"ל כמפעיל החמישי של ישומון לתחבורה ציבורית בישראל. הישומון זוזו (zuzu), שפותח בצה"ל, יאפשר לעבור למודל של תשלום על הנסיעות לפי שימוש, ולא תשלום גלובאלי, והסכום שנחסך מזה יממן את מערך ההסעים של ראשון וחמישי ללוחמים בצה"ל.
|
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, שהגיעה לדיון ולא הסתפקה בשליחת פקידי משרדה, אמרה: "עם כניסתי ל משרד התחבורה, פניתי לרשות לתחבורה ציבורית כדי שיפתרו את הבעיה, ושמחתי לגלות שהצוות הגה את הרעיון המבריק להפוך את צה"ל לעוד מפעיל תחבורה. כך הצענו לצה"ל הסכם שמאפשר מצד אחד לפנות מקום בתחבורה הציבורית ומצד שני לתת שירות טוב יותר לחיילים ולחיילות בהגעה ובחזרה מהבסיסים. מדובר על פינוי של אלפי מקומות ברכבת ועשרות אלפי מקומות באוטובוסים בשעות השיא ברחבי הארץ. לשמחתי, הרעיון שיזם משרד התחבורה היה במו"מ והייתה לי הזכות להגיד להם ללכת על זה בכל הכוח. הצלחנו להביא 100 מיליון שקל מהאוצר, שמבין גם שחייבים לטפל בזה – וזה לא אירוע של מה בכך".
עוד אמרה מיכאלי: "משרד התחבורה מעוניין לשתף פעולה עם כל הגורמים במשק ובממשלה וכן עם גורמים אזרחיים כי התקיעות של התחבורה בחיים שלנו חייבת להשתחרר. זה דרוש כדי להזיז את המשק קדימה, כדי לאפשר לנו להגיע לאן שנרצה בחיים ובטח כדי לאפשר לחיילים להגיע לבסיס/הביתה בצורה נוחה ויעילה. הפרויקט הזה יקטין את העומס במרכזי הערים ובתחנות המרכזיות והוא חלק מהמאמץ ליצירת תשתית למעקב וניהול תחבורה בזמן אמת".
|
|
|
לדיון הוזמנו שני חיילים וחיילת אשר השתחררו לאחרונה, אשר סיפרו על הקושי במציאת מקום בתחבורה הציבורית והגעה לבסיסים, במיוחד בדרום. יעל סבן, בת 21, הגיבה לאחר דברי הקצינים והשרה, ואמרה כי הפיילוט כרגע נותן יותר מענה להכשרות ויחידות בהן ניתנת פקודה וכולם מזמינים הסעה לשעה אחידה, בעוד שבכל הבסיסים יש גם מפקדה, עם משימות דחופות, וחיילים וקצינים שצריכים לצאת גם באמצע השבוע, בשליחות מפקדם, או להפניה רפואית, למשל, וכאן עדיין אין פתרון לתלות בתחבורה הציבורית.
|
עמיחי לוי מ הרשות הארצית לתחבורה ציבורית סיפר: "בחלוקה הלא כתובה בין משרד התחבורה למשרד הביטחון, ברור לנו שבאמצע השבוע לא מצפים מצה"ל להפעיל הסעים. אלה לא היקפים גדולים והחברות השונות ידועות לתת מענה".
ארז לבחר, מנהל התנועה של אגד: "הזמנת המקומות מראש באזור קווי הבסיסים בדרום פועלת היטב, ובביקורת שלי בתחנה מרכזית באר שבע שמעתי אישית זאת. לא מכיר שיש בעיות בימי ראשון וחמישי. יש לנו חדר מצב שיושב ובודק מספר נוסעים באוטובוסים, ויש נוהל מסודר שברגע שיש 35 הזמנות למקום באוטובוס, מיד פותחים את האוטובוס הבא".
יו"ר הוועדה, ח"כ רם בן-ברק, סיכם ואמר: עצם זה שראש אט"ל, אלוף תורג'מן, ושרת התחבורה, ח"כ מיכאלי, מצאו לנכון להגיע לדיון הזה מראה שהדיון אכן חשוב, ואני שמח מאוד שמח על כך. אני מתרשם שישי מאמץ אמיתי לפתור את הבעיה ונמצאו פתרונות יצירתיים עד כה, ואני בטוח שיימצא גם הפתרון לנושא אמצע השבוע ויציאות להפניות רפואיות ואירועים פרטיים. נעשה בקרה על הנושא בעוד מספר חודשים לבדוק אם אכן חל שיפור".
|
|