הממונה על חוקיות היבוא במשרד הכלכלה, אנואר חילף, התייחס (יום ד', 13.10.21) בוועדת הכלכלה להיקף היבוא המקביל של תמרוקים, ואמר כי הוא נע בין 45 ל-50 מיליון שקל בשנה, שהם 2.4% מכלל יבוא התמרוקים לישראל. לדבריו, "קיימים 14 יבואנים מקבילים, 5 מהם הם יבואנים גדולים שהיקף הפעילות שלהם הוא מעל מיליון דולר מכלל היבוא המקביל. זה שיעור מאוד נמוך". חילף אמר את הדברים בישיבה בה המשיכה ועדת הכלכלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את פרק הייבוא מתוך הצעת חוק ההסדרים, העוסק בהקלות על יבוא תמרוקים.
במהלך הדיון, הזהיר היו"ר מיכאל ביטון כי אם לא תהיה התקדמות בחקיקה, ואם ההצעה לא מקובלת על חברי הקואליציה, הוא ייאלץ להוציא את פרק התמרוקים מרפורמת הייבוא. הדברים נאמרו לאחר שח"כ מיכל שיר וח"כ סימון דוידסון שבו ומתחו ביקורת על כך שההצעה לא פותחת מספיק את האפשרות לייבוא מקביל. שיר התייחסה לדרישה מיבואן מקביל להציג את תאריך הייצור של המוצר, ואמרה כי משרד הבריאות שולח את היבואנים לאתרים פיראטיים בגוגל כדי לפענח את אצוות המוצרים שהם סוד של היצרן. "תראו לי איפה אפשר למצוא את הקודים האלה, זה לא רציני", אמרה.
דוידסון התייחס גם הוא לכף ואמר כי ליבואן רשמי אין בעיה להשיג את תאריך הייצור מהיצרן, אך יבואנים מקבילים טוענים שאין יכולת להשיג את המידע. מנהלת מחלקת התמרוקים במשרד הבריאות, רינת בכר, אמרה מנגד כי היבואנים המקבילים יכולים להשיג את המידע וכי הוא מקודד על גבי המוצר. ח"כ דוידסון הגיב: אני שואל שאלה ותמיד הכל בסדר, אז או שאני מקבל מהיבואנים המקבילים נתונים לא נכונים או שממשרד הבריאות. אם יבואן מקביל יכול לדעת מה תאריך הייצור אז למה אין יבוא מקביל בישראל? יש פה בלם ועוד בלם".
קודם לכן עלתה שאלה באשר להסמכה של משרד הבריאות לשלוש מעבדות לבצע בדיקה של המוצרים ביבוא מקביל. על כך אמרה מנהלת מחלקת התמרוקים במשרד הבריאות בכר, כי מבחינת המשרד עדיף שהרשות להסמכת מעבדות היא שתכיר במעבדות הללו. נציגת משרד האוצר, נועם דן, אמרה כי לטענת הרשות להסמכת מעבדות איש לא דיבר איתן על זה. נציג משרד המשפטים, שי סומך, אמר כי הרשות להסמכת מעבדות היא לא חלק מהמדינה והעברת סמכויות כאלה אליה היא "הפרטה בריבוע". ח"כ לימור מגן תלם שאלה מדוע משרד הבריאות לא יכול לאפשר לחמש המעבדות המאושרות כבר היום לבצע את הבדיקה.
היו"ר ביטון התייחס לכך שבמהלך הדיון עלו טענות נוספות על בעיות בהצעת החוק, שיכולות לגרום לחסמי יבוא. הוא ביקש מנציגי הממשלה לבחון את כל הדברים בהקדם ולהגיע עם תשובות לדיון הבא בוועדה. בין היתר ביקש היו"ר ביטון התייחסות למעמדו העתידי של מותג פרטי, ליכולת היבואנים להציג תיק תמרוק וכן דרש בהירות בנושא הסמכת המעבדות.
הוא אף ביקש כי משרד הבריאות ידווח לוועדה, באפריל 2022, על התקדמות באישור מעבדות הבדיקה, ואמר כי אם המשרד לא יעמוד בזמן ולא יצליח לאשר מעבדות לפני כניסת הרפורמה לתוקף, צריך לשקול להשתמש בחמש המעבדות שהוא כבר אישר במצב כיום, עד שיושלם האישור הדרוש למעבדות לפי הרפורמה החדשה.
באשר לדרישות תיק התמרוק, שכולל בתוכו את הסודות המסחריים של היצרן, אמר היו"ר ביטון כי הוא מוטרד. זאת על-רקע מחלוקות בין נציגי הממשלה וטענת נציגת ענף התמרוקים באיגוד לשכות המסחר, ענת רוזה, שטענה כי יתקשה על יבואנים להחזיק בישראל את התיק הנדרש. "אנחנו לא יודעים לגרום לממשלה להסכים אחד עם השני, הייתם אמורים לבוא מתואמים ולא להתווכח פה, ואם תיק תמרוקים לא מוסכם אז תעשו עוד סבב בניכם ותקשיבו לשטח. אני מכיר בדאגה של משרד הבריאות שהוא לא מסכן יתר על המידה את הציבור, וגם אני לא רוצה לסכן את הציבור, אבל המשימה שלכם זה להגיע עם נוסח מוסכם לוועדה", אמר היו"ר ביטון.
"יש פה המון עבודה, אם החוק הזה יהיה פרוץ ובוויכוח בין משרדי ממשלה ואם ימשך מה שקרה היום שחברי קואליציה הסתייגו ברמה של הטלת ספק בהצעת החוק - אז בדיון הבא אודיע על הוצאת הנושא מהצעת חוק ההסדרים. בדיון הבא כמעט הכל צריך להיות מוסכם, ואני אומר לחברי הקואליציה - אנחנו רוצים הרבה יותר אבל השרים מהמפלגות שלנו וזה מה שהם הניחו לפנינו וגם את ההצעה הזו שיפרנו, נשאר לנו להצביע על זה ולא לבלום את עבודת הוועדה. איש לא קיבל את מלא תאוותו בידו", סיכם היו"ר ביטון.